УРОК-АУКЦІОН З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ТЕМОЮ «ІМЕННИК» СЛАЙД 1
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, формувати вміння розпізнавати іменники серед інших частин мови, впізнавати в тексті й самостійно добирати іменники, ставити питання до іменників, що належать до різних родів, будувати сполучення іменників з іншими словами, використовуючи для зв’язку закінчення й прийменники, визначати рід і число іменників, змінювати іменники за відмінками; збагачувати і розширювати словниковий запас учнів, активізувати думку дітей. Виховувати творчий інтерес до вивчення української мови.
Очікувані результати: учні розпізнаватимуть іменники серед інших частин мови, впізнаватимуть в тексті й самостійно добиратимуть іменники, ставитимуть питання до іменників, що належать до різних родів, будуватимуть сполучення іменників з іншими словами, використовуючи для зв’язку закінчення й прийменники, визначатимуть рід і число іменників, змінюватимуть іменники за відмінками.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань; нестандартний – урок-аукціон.
Обладнання: таблички з написами «речей» для торгів: «Іменник», «Однина і множина іменників», «Упіймай іменник», «Істота чи неістота», «Рід іменників», «Хвилини мудрості народної», «Антоніми і синоніми»; сигнальні картки: «однина», «множина», «істоти», «неістоти»; мультимедійний проектор, дошка, ноутбук.
Хід уроку
І. Організація класу.
На уроці підсумковім
Треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Повні відповіді дати.
Сідайте, будь ласка. Ви звернули увагу, що сьогодні до нас на урок завітало багато гостей. Почувайте себе зручно, комфортно і без хвилювань. Ви молодці і у нас з вами все вийде.
Під час уроку мені хотілося б побачити у вас те, що часом буває непомітним:
* сміливість – у скромних;
* комунікабельність – у мовчазних;
* рішучість – у невпевнених;
* а жагу до знань я хотіла б побачити у кожному з вас.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і завдань уроку.
Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. У нас буде урок-аукціон. Аукціон – це привселюдний розпродаж, на якому покупцем стає той, хто запропонує найвищу ціну. На нашому аукціоні – незвичайний «товар». Це завдання за пройденою темою. Цей «товар» зможе придбати будь-яка команда в обмін на знання. На уроці ми будемо працювати в групах, аби ви змогли, у разі потреби, спертись на дружню руку однокласника або поділитися своїми знаннями і здобутками. СЛАЙД 2 Допомагати вам будуть уважність, кмітливість, дружба та взаємодопомога. Не забудьте, що ви буде отримувати фішки з балами, які ми у кінці уроку обміняємо на оцінки. Якщо команди будуть порушувати дисципліну, я буду вилучати фішки. Бажаю вам відчути радість і задоволення від спільної праці.
Ваше завдання сьогодні –
Уважними бути, не зітхати,
А правильно відповідати.
Збережіть усі знання і сили,
Згадаймо все, що ви учили,
В бій із друзями вступайте
І в чесній грі перемагайте.
2. Знайомство команд.
Команда «Дивослово»:
Ми покажемо, що вміємо,
Хай дивується весь світ.
Приготуйтеся, командо!
Всім великий наш привіт.
Команда «Розумники»:
Думати – колективно,
Діяти – оперативно,
Сперечатися – доказово.
Це для всіх обов’язково!
Команда «Мовознавці»:
Всі ми хочемо боротись в змаганні,
Тому до справи беремось без вагання.
Просимо вас судити чесно.
Адже перемога – річ почесна.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1 товар «Знання про Іменник» СЛАЙД 3
- Першим на аукціоні виставлений іменник. А саме, що ви про нього знаєте. Кожна команда по черзі дає відповіді на запитання, кожна правильна відповідь 1 бал.
1. Що іменують слова-іменники? (Предмети)
2. Щоб іменники відгукнулись, яке питання треба поставити? (Хто? Що?)
3. Чому одні іменники ми пишемо з великої літери, а інші з маленької?
(Іменники бувають загальними і власними).
4. За чим змінюються іменники? Що мають? (числами, відмінками, роди)
5. Початкова форма іменника? (Називний відмінок однини)
6. Антоніми – це …(слова протилежні за значенням)
- Товар проданий. Кожна група отримала свої фішки.
2 товар «Каліграфічна хвилинка» СЛАЙД 4
- Наступний товар – каліграфічна хвилинка. Треба виписати із даних слів іменники і вставити пропущені букви.
- Розгорніть зошити, запишіть дата, класна робота. СЛАЙД 5
- Увага на дошку, записуємо каліграфічну хвилинку:
Хл…б, апт…ка, літ…ти, уч…нь, зелен…й.
(хліб, аптека, учень)
- Яка група записала каліграфічно і правильно?
- Товар проданий групі…
3 товар «Іменники в моєму портфелі» СЛАЙД 6
- За 3 хвилини вам потрібно пригадати і записати якомога більше іменників – назв предметів, що знаходяться в шкільному портфелі. Перемагає та команда, яка записала найбільше іменників. За І місце – 3 бали; за ІІ місце – 2 бали; за ІІІ місце – 8 балів.
4 товар «Звукова модель» СЛАЙД 7
- Наступний «товар» у нас «Звукова модель». Випишіть слова, в яких звуків більше, ніж букв:
Заєць, хвиля, джміль, маяк, волосся, їжа, співак, юннати.
(Маяк, їжа, юннати)
- Цей товар проданий групі… і ви отримуєте свої фішки.
5 товар «Антоніми» СЛАЙД 8
- Наступний товар «Антоніми» отримає та група, яка правильно і швидше напише «Антонімічний диктант». Відкрийте конверти під №2 у вас на партах і приступайте до роботи.
Дібрати антоніми
Радість – (сум)
Мир – (війна0
Тепло - (холод)
Правда – (брехня0
Сум – (радість)
Добро - (зло)
Тиша – (крик)
Початок – (кінець)
Товар продано.
Фізкультхвилинка «Пантоміма» СЛАЙД 9
- Зараз ми зробимо фізкультперерву у нашому аукціоні.
Командам даються завдання зобразити різні види спорту. Одна команда зображує, інша відгадує, який саме види спорту зображується. Потім команди міняються ролями. Максимальна кількість балів 3.
Завдання для І команди
Зобразити пантомімою бокс
Завдання для ІІ команди
Зобразити пантомімою футбол
Завдання для ІІІ команди
Зобразити пантомімою баскетбол
6 товар «Рід Іменника» СЛАЙД 10
- Ось ми і продовжуємо наші торги. І наступний товар, який ви можете купити – це «Рід Іменника»
Учні поділяються на три групи за командами: чоловічий, жіночий та середній рід. Вчитель проказує іменники. Кожна група, плескає у долоні, якщо названий іменник відповідає її роду. За помилку одного з учнів група дістає зауваження. Виграє та група, яка матиме найменше зауважень.
Україна, хліб, берізка, сонечко, спів, щастя, птах, мова, село.
7 товар «Відмінковий ланцюжок» СЛАЙД 11
-В українській мові 7 відмінків, в Індії діти вчать лише 2 відмінки. У Румунії – 16, а в Дагестані аж 48.
- Як ви вже здогадались наступний товар «Відмінковий ланцюжок». Кожна команда має відшукати слово і провідміняти.
я |
л |
м |
е |
з |
І команда |
а |
л |
о |
к |
ш |
ІІ команда |
м |
у |
з |
о |
р |
ІІІ команда |
8 товар «Однина – множина» СЛАЙД 12
- На кону ще один товар «Однина – множина». Будьте уважні в ньому і отримаєте додаткові фішки до уже зароблених вами.
Зміни слова так, щоб вони означали багато предметів. До кожного слова, що означає назву кількох предметів, допиши слово, що означає назву одного предмета.
батько – будинки – село –
озеро – вода – зерно –
вовки – класи – сопілки –
жінка – квітка – коні –
човен – годинники – жито –
ворони – перо – дерево –
дуб – рушники – хмаринки –
м'ячі – вірш – соловей –
Торги починаються: команди по черзі виконують завдання, (за кожну правильну відповідь зараховується 1 бал.
9 товар «Ребуси» СЛАЙД 13
-І останній товар, але не менш важливий – це «Ребуси». Будьте уважними та кмітливими. Вам потрібно записати слова і поставити ї в орудному відмінку однини.
(вітрина ) (підвал)
.
(тісто) (стрибок)
(година) (пістолет)
(стоянка) (столяр)
-І останній товар уже проданий.
10 товар «Кольоровий словограй» СЛАЙД 14
- Перед вами лежать конверти із завданнями.
Ви маєте відшукати слова. Якщо знайдене слово буде іменником, то ви його розфарбовуєте червоним кольором, якщо слово належить до іншої частини мови – зеленим. Після того, як виконали це завдання, ви можете увімкнути телефони, відсканувати qr – код і послухати казочку про іменник.
ІV. Підсумок уроку СЛАЙД 15
1. Підсумком нашого з вами уроку буде гра – бликавка « Кубування». Від вас вимагаються тільки влучні відповіді. (Стратегія «Кубування») .
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
1) Частина мови.
2) Що означає?
3) На які питання відповідає?
4) Можуть бути назвами…?
5) Приклади
2. Самостійна робота. Робота з картками. СЛАЙД 16
Постав в кружечку з правильною відповіддю «плюсик»
Іменник |
назва істоти |
назва неістоти |
власна |
загаль-на |
одн. |
мн. |
ч.р. |
ж.р. |
с.р. |
Київ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Яблуко |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Їжаки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Закінчили вже виконання?
Тож перевіримо завдання.
А допоможе в цьому нам
Уже знайомий метод вам.
Зробіть з завданнями обмін
З сусідом тим, що зліва.
Візьміть червону пасту всі
І будьте в ролі вчителів.
3.Оцінювання
-А зараз група – переможець обміняє свої фішки на оцінки.
Дуже ви були старанні,
Отже, всі ви учні гарні.
І за працю на уроці.
Вам подякувати я хочу.
V. Домашнє завдання СЛАЙД 17
Гра «Хто більше»
Хто більше складе іменників зі слова консерваторія.