Урок № 10
Тема уроку. Авторське право
Мета: ознайомити учнів з авторським правом та правилами використання матеріалів, знайдених в Інтернеті; розвивати логічне мислення, формувати вміння аналізувати, робити висновки, передбачати результат; виховувати повагу до авторських прав, праці інших людей.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та матеріали: відео «Доступно про авторське право».
Хід уроку
I. Організація класу
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
-Що таке мережа? Яка найбільша комп’ютерна мережа?
-Як називаються програми для перегляду веб-сайтів? Які браузери знаєте?
-Як називається сторінка сайту?
-А що таке сайт?
-«Дверцята», що дозволяють подорожувати між сторінками сайту, називають.
Вправа «Визнач зайве».
Mozilla Firefox, Opera, My Test, Google Chrome.
Рядок інформації, рядок адреси, рядок меню, рядок пошуку.
Віруси, незнайомці, кіберзлочинці, сайти для навчання.
III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
Ви вже вмієте шукати дані в Інтернеті, зберігати зображення. Але все це створене якоюсь певною людиною. Чи маємо ми право їх використовувати? Адже, коли ви берете чужу річ без дозволу – це є злочин. Саме про це ми сьогодні поговоримо на уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Авторське право призначене захищати зовнішню форму вираження об'єкта (твір, малюнок, збірник, фотографія та інше), тобто їхнє «матеріальне втілення».
Авторське право історично виникло внаслідок потреби захистити права авторів літературних творів та творів мистецтва.
Нині авторське право поширюється фактично на будь-які результати творчої діяльності, включаючи комп'ютерні програми, бази даних, фільми, фотографії і скульптури, архітектурні проекти, рекламні проспекти, карти і технічні креслення.
Право автора на його твір захищається законом. Існує міжнародний знак охорони авторського права – знак копірайта.
-Знайдіть цей знак у підручнику?
Тому деякі матеріали в Інтернеті ми можемо використовувати безкоштовно, наприклад, в навчальних цілях, а за деякі потрібно платити гроші.
В будь-якому випадку, використовуючи матеріали з Інтернету, потрібно робити відповідні посилання на автора та назву матеріалу, а також сайт, де його розміщено.
Сукупність таких посилань називають списком джерел.
2. Первинне усвідомлення вивченого.
1) Перегляд відео «Доступно про авторське право».
2) Обговорення питання стосовно використання соцмереж (с. 86 підручника).
V. Фізкультхвилинка
Раз! - підняли руки вгору.
Два! - нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Не торкайтеся підлоги.
Три-чотири! - прямо стати,
Будем знову починати.
VI. Робота за комп’ютером
1. Повторення правил ТБ.
Гра «Вірно-невірно».
1. На уроках інформатики працювати за комп'ютером можна тільки з дозволу вчителя.
2. Якщо твій друг пропонує погратися, необхідно обов'язково знайти хвилинку для комп'ютерної гри.
3. Якщо не працює миша, необхідно перш за все подивитись, чи не висмикнувся її дріт з системного блоку.
4. Якщо необхідно дуже швидко зайняти місце за комп'ютером, необхідно прибігти до нього.
5. Не можна торкатися пальцями чи іншими предметами екрана монітору.
6. Якщо не можеш розглянути щось на екрані, посунься ближче до нього — так буде краще видно.
7. Під час роботи за комп'ютером руки мають бути чистими і сухими.
8. Якщо бачиш на екрані несподіваний результат роботи чи несправності в роботі комп'ютера, терміново повідом про це вчителя.
2. Інструкція вчителя (с. 86 підручника).
3. Практична робота учнів.
4. Релаксація.
VII. Підсумок уроку
-Про що говорили на уроці?
-Що таке авторське право?
-Яких правил потрібно дотримуватися під час використання матеріалів, знайдених в Інтернеті?