Урок-Ажурна пилка "Групи прикметників за значенням"

Про матеріал
УРОК-АЖУРНА ПИЛКА з української мови в 6 класі "ГРУПИ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ" за підручником О. В. Заболотний. Підготувала вчитель української мови та літератури Нижньояблунського ОЗЗСО І - ІІІ ст. - ЗДО Квич Надія Миколаївна.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні

Мета:

     ознайомити учнів з поділом прикметників на групи за значенням; вчити глибоко усвідомлювати матеріал уроку за короткий проміжок часу;

     розвивати вміння розрізняти їх, логічне мислення, навички роботи у групах;

     виховувати любов до історії свого народу, до самостійної праці і праці на благо ближнього.

Тип уроку: «Ажурна пилка»

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня, діти. Сьогоднішній урок я хочу розпочати притчею.

«Коло радості»

Одного разу селянин, який жив неподалік від обителі, підійшов до монастирської брами ц енергійно застукав у неї своєю мозолистою рукою.Коли воротар відчинив, чоловік, усміхаючись, показав йому великий кетяг соковитого винограду:

-                Брате-воротарю, - сказав селянин, - знаєте, кому хочу подарувати цей чудовий виноград?

-                Може, настоятилеві, або комусь із старших отців монастиря?

-                Ні! Вам!

-                Мені?! – монах з радості аж почервонів. – Хочете дати його саме мені?

-                Авжеж! Тому що ви зі мною поводилися як приятель і завжди допомагали мені, хочу, щоб ви поласували цим виноградом.

Монах-воротар поклав виноград на тарілку і поставив її на стіл.Він довго-довго дивився на нього. Який гарний і смачний виноград!Та ось у нього майнула думка: «Чому не занести цей кетяг настоятилеві, щоб і його втішити?»

Він узяв тарілку з виноградом і поніс до настоятеля.

Настоятель і справді щиро зрадів. Але пригадав собі, що в монастирі живе старий та хворий монах і подумав: «Занесу йому цей виноград, нехай хоч трохи потішиться».

І кетяг винограду потрапив до келії хворого монаха. Але надовго він там не затримався. Хворий подумав, що виноград, напевно, сподобається кухареві, який цілий день працює, і передав виноград йому.

Але кухар послав його монахові-паламареві, а той поніс його наймолодшому монахові, котрий вирішив подарувати його іншому монахові.

І так від монаха до монаха той виноград знову повернувся до воротаря.

Отак замкнулося коло. Коло радості!

Не чекай, щоб хтось інший починав, ти перший маєш почати коло радості!

(Б. Ферреро)

«Створи настрій!»

Діти, а зараз кожен з вас передасть свій настрій за допомогою трьох прикметників. Дайте кілька порад собі та однокласникам, у яких не дуже гарний настрій, як його підняти.

Створення «домашніх» та «експертни»х груп.

Клас поділено на групи: «домашн»і (за номерами) та «експертні» (за кольорами).

Кожен учень отримує свій номер (для роботи у «домашній» групі) і колір (для роботи в «експертній» групі).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання.

Проблемні питання:

-         Діти, пригадаймо, що таке прикметник?

-         Які ви знаєте морфологічні ознаки прикметників?

-         Яку синтаксичну роль може виконувати прикметник?

-         Яка роль прикметників у мовленні?

-         Яка початкова форма прикметника?

 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів

Робота над епіграфом уроку:

Учні, прошу розгорнути зошити та записати число, класна робота.

Також на дошці ви бачите записані слова Т. Г. Шевченка. Прошу бажаючого зачитати ці слова, які стануть епіграфом нашого уроку.

Учітеся, читайте,       

Й чужого научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Т. Г. Шевченко

Дякую. Прошу записати епіграф у зошити та подумайте чому саме ці слава стали сьогодні епіграфом, бо вкінці уроку ми до них повернемося.

 

ІV. Оголошення теми, мети і завдань уроку

      Очікувані результати

Учні, а чого ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

За допомогою методу «Мікрофон» учні розповідають про свої очікування від уроку.

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Слово вчителя

Діти, спочатку ви працюватимете у «домашніх» (за номерами) групах, де ви вивчите та обговорите свій матеріал. Щоб ефективнішою була ваша робота, оберіть головуючого, тайм-кіпера (слідкує за часом), секретаря та доповідача.

 

2. Робота у «домашніх» групах (4 хв.)

Завдання кожної групи опрацювати теоретичний матеріал (ознайомитися з правилами про якісні (1гр.), відносні (2гр.) , присвійні (3 гр.) прикметники) та навести по 6 прикладів на кожну групу прикметників відповідно:

1 – якісні прикметники;

 2 – відносні прикметники;

 3 – присвійні прикметники.

 

3. Робота у «експертних» групах (6 хв.)

Слово вчителя

Діти, зараз ви створите «експертні» відповідно за кольорами. Кожен з вас у новосформованій групі виступатиме в ролі «експерта» з питання, над яким ви працювали у «домашній» групі, та отримаєте інформацію від представників інших груп. Таким чином ви матимете можливість поділитися своїми знаннями і перейняти знання інших.

(Діти діляться одні з одними почергово набутими знаннями. Всі напрацювання записують у зошити.)

 

4. Оголошення результатів роботи у групах (5 хв.)

Діти повертаються знову у свою «домашню» групу, щоб поділитися новою інформацією, яку їм надали учасники інших груп. Роблять спільні висновки. Доповідачі кожної групи складають усні лінгвістичні повідомлення по засвоєному матеріалу. Всі уважно слухають та, при потребі, доповнюють.

 

5. Пояснення вчителя про перехід прикметників з однієї групи в іншу.

 

6. Творча робота у «домашніх» групах

Навести по три приклади переходу прикметників з однієї групи в іншу.

Записати 2 речення з одним і тим же прикметником, але різним за значенням.

 

7. Робота з підручником

Виконати вправи 341, 343 (усно).

Виконати вправу 345 (письмово, робота біля дошки).

 

VІ. Підсумок уроку

Для чого нам потрібно вивчати поділ прикметників на групи?

Оцінювання учнів головуючими групи, а також вчителем.

 

VІІ. Опрацювання епіграфа уроку

Діти, прошу ще раз зачитати епіграф уроку. Скажіть, будь ласка, як ви розумієте даний вислів, і чому саме такі слова сьогодні стали епіграфом нашого уроку?

 

VІІІ. Очікувані результати.

         Рефлексія.

«Гра у прикметник»

А чи справдилися ваші очікування віл сьогоднішнього уроку?

Пропоную, передаючи один одному м’яч, назвати прикметник, який характеризує наш сьогоднішній урок. А за одно і розповісти про результати своїх очікувань. Але! Прикметники не повинні повторюватися. Тому, кожен сказаний вами прикметник, я записуватиму на дошці.

 

ІХ. Домашнє завдання

Вивчити теоретичний матеріал на с. 131, 133.

Виконати вправу 346 (письмово) на с. 134.

 

Х. Дякую!

Всім дякую за активну роботу! Ви були зібрані і показали чудові результати. Бажаю вам такого ж гарного настрою і хороших результатів і на наступні уроки!

 

docx
Додано
11 січня
Переглядів
123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку