Урок "Багатства природної зони своєї місцевості"

Про матеріал
Розробка уроку містить теоретичний матеріал і кадри для створення презентації, допоможе вчителю провести роботу по закріпленню знань учнів з теми "Корисні копалини України"; познайомити дітей з різноманітними багатствами природної зони своєї місцевості; розказати, які корисні копалини добувають на території Харківській області.
Перегляд файлу

Тема: Багатства природної зони своєї місцевості.

Мета: -   закріпити знання учнів з теми "Корисні копалини України";

  • познайомити дітей з різноманітними багатствами природної зони своєї місцевості;
  • розказати, які корисні копалини добувають на території Харківській області;
  •         розвивати пізнавальний інтерес, допитливість, прагнення до знань;
  •         виховувати почуття патріотизму, гордості за свій рідний край.

Обладнання: комп’ютерна презентація-супровід до уроку; набори корисних копалин; карти: "Корисні копалини України", "Природні зони України", "Корисні копалини Харківської області", картки для роботи в парах, перевірна тестова робота для учнів.

 

      Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання.

ІІ. Мотивація навчання.

  1.           Вступне слово учителя.
Люби, шануй і зберігай
Все, що дає нам рідний край.
  •              Саме цими рядками я хочу розпочати наш урок, бо присвячений він буде нашій країні, краю, у якому ми живемо.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  •              На попередньому уроці ми познайомилися з природними багатствами нашої землі і, зокрема, з корисними копалинами, які видобувають на території України. Перевіримо, як ви засвоїли цю тему. Увага на екран: вгадайте, про які корисні копалини йде мова.

(Урок супроводжується комп’ютерною презентацією – слайди 1- 5.)

  1.           Бурого кольору, кришиться, утворився з решток рослин, легший за воду. Використовується як паливо і добриво. (Торф.)
  2.           Утворився з решток рослин, важчий за воду, чорного кольору. Його ще називають "сонячним каменем". (Кам'яне вугілля.)
  3.           Гірська порода, яка використовується як харчова добавка або харчовий консервант. (Сіль.)
  4.           Корисна копалина, яку учні носять у своїх пеналах. (Графіт.)
  5.           Яка корисна копалина необхідна на уроці вчителям і учням? (Крейда.)
  •     Покажіть на карті, де в Україні добувають ці корисні копалини.
  •     Які ще корисні копалини, що видобуваються в Україні, ви позначили на своїх контурних картах?
  •     Де їх видобувають?

ІV. Постановка проблеми.

  •         Відкрийте підручник на с.37, де знаходиться карта корисних копалин України.    Знайдіть на ній наше місто.
  •         Які умовні позначки природних багатств є біля нашого міста?

-    Багато це чи мало?

-    Невже це і все чим багата наша рідна місцевість?

V. Повідомлення теми і мети уроку.

-  Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати чим багата природна зона нашої місцевості. Я познайомлю вас із багатствами надр Харківщини, а ви, узагальнивши свої знання про природні зони, разом зробити висновок чим багата природа Харківської землі. І я дуже хочу, щоб ваші серця сповнилися гордістю за свій рідний край, свою малу батьківщину. (Слайд 6.)

VІ. Пояснення нового матеріалу.

  1.           Візуальне розпізнання корисних копалин. Групова робота.
  •         І почнемо ми своє дослідження знову-таки з корисних копалин. Ви дуже гарно знаєте де і які корисні копалини видобувають в Україні. А чи зможете ви їх розпізнати? Об'єднайтесь у групи, розгляньте набори з корисними копалинами. Запишіть.

(Діти об’єднуються в групи, отримують набори з корисними копалинами. Завдання: розпізнати візуально які корисні копалини знаходяться в наборах. Слайд 7.)

1 група:

кам'яне вугілля

буре вугілля

вапняк

крейда

пісок

кам'яна сіль

торф

глина

 

2 група:

кам'яне вугілля

буре вугілля

вапняк

крейда

пісок

кам'яна сіль

графіт

торф

3 група:

кам'яне вугілля

буре вугілля

вапняк

крейда

пісок

кам'яна сіль

мармур

вапняк-ракушняк

4 група:

кам'яне вугілля

буре вугілля

вапняк

крейда

пісок

кам'яна сіль

граніт

граніт сірий

5 група:

кам'яне вугілля

буре вугілля

вапняк

крейда

пісок

кам'яна сіль

граніт сірий

мармур

6 група:

кам'яне вугілля

буре вугілля

вапняк

крейда

пісок

кам'яна сіль

торф

глина

 

7 група:

кам'яне вугілля

буре вугілля

вапняк

крейда

пісок

кам'яна сіль

мармур

вапняк-ракушняк

 

- Перевірте правильність виконання своєї роботи. (Слайди 8 – 9.)

- Що спільного помітили?

   2. Розповідь учителя. Робота з картою.

- Всі ці корисні копалини добуваються на території Харківської області. Перед вами карта нашої області. Площа її становить – 31 425  кв. км. Розгляньте їкарту. Які позначки корисних копалин ви впізнали? (Слайд 10.)

 На території Харківської області немає кристалічних і вулканічних порід, тому тут відсутні кольорові метали і руди. Найбільш поширені будівельні матеріали. Державним балансом України По Харківській області обліковано 187 родовищ 15-ти видів твердих корисних копалин ( вугілля, титан, сіль кухоння, фарбована сировина, камінь будівельний, формувальні, скляні та будівельні піски, крейда, вапняк, цементна сировина та інші), з яких 71 родовище 11-ти видів корисних копалин експлуатуються. А саме:

 В наявності 23 родовища у яких видобуваються будівельні піски для виробництва цегли, найбільші – у Куп'янському, Дергачівському (Пересічанське), Зміївському, районах. Славиться Новоселівське родовище (Нововодолазький район) склярського піску для виробництва скляної сировини. Розробляються 2 родовища формувальних пісків у Куп'янському та Барвенківському районах.

 Кам'яне вугілля на території Харківської області розробляється у 6 родовищах, найбільші з яких Петрівське у Балакліївському районі та Лозівське.

 Буре вугілля вугілля розробляється тільки на єдиному Новодмитрівському родовищі у Барвінківському районі, проте виробнича потужність його 9 млн. тон вугілля на рік.

 Родовища кам'яної солі розробляються у Первомайському районі.

 Вапняки – представлені родовищами в Ізюмському районі, Лозівському.

 Крейда -  Вовчанському, Куп'янському, Балакліївському районах.

 Та найбільше - Харківська область багата на таку важливу корисну копалину, яку не можна побачити. Це – природний газ. Територія Харківської області входить до складу газонафтоносних регіонів України. В області знаходиться 54 родовища, більша частина яких комплексні. Найбільше в області нафтогазоконденсатне  родовище – Дружелюбівське у Борівському районі. Перспективними комплексні родовищами природного газу вважаються Єфремівське і Кегичівське. Друге за запасами газу в Україні – Західно-Хрестищенське родовище. Та справжньою перлиною Харківської області можна вважати унікальне комплексне родовище природного газу та газоконденсату – Шебелинське. Унікальне воно тому, що розробляється вже понад 60 років, є першим родовищем, яке почали розробляти в Харківській області і входить до складу найбільших родовищ в Україні. (Слайд 11.) На слайді ви бачите фотографію пам’ятника, який встановлений на місці де була облаштована перша свердловини на Шебелинському родовищі. Територією Харківської області проходить 10 магістральних газопроводів, з них 4 – експортні, т.т. постачають газ до Європи.

- Узагальнена карта корисних копалин Харківської області має такий вигляд: (Карта.) Схожа тепер наша область з тією маленькою сірою крапочкою, яку ми бачили спочатку?

 Нафту і газ, а також скляні піски, сіль та деякі інші корисні копалини , які видобувають на Харківщині, вивозять в інші області та за межі України.

  •              Як ви вважаєте, є чим пишатися жителям Харківської області?
  •              Що вас найбільше вразило?
  •              На які корисні копалини багата наша Харківська Земля? (Слайд 12.)
  •              Свої відкриття ми продовжимо після відпочинку.

3. Фізкультхвилинка. (Слайд 13.)

4. Дослідження природних багатств Харківської області. (Розповідь учителя з елементами бесіди).

- Сьогодні ми говоримо з вами про багатства природної зони нашої місцевості. А що ще крім корисних копалин належить до природних багатств країни? (Рослини, тварини, ґрунти, водні ресурси.)

- Виходячи з цього давайте разом з'ясуємо, чим ще багата наша місцевість.

- Знайдіть наше місто на карті природних зон.

- У якій природній зоні розташована Харківська область? (У лісостеповій і степовій.)

- Яка погода переважає в цих  природних зонах? (Кожний кліматичний сезон триває не три місяці, а довше чи коротше. Зима, як правило, триває близько чотирьох місяців, , весна – найкоротший період, триває 50-60 днів, наприкінці травня вже настає літо, а всередині вересня – приходить осінь). Найхолодніший місяць – січень, найтепліший – липень. Опадів за рік випадає в середньому 450-500 мм.)

- Виходячи з цього, як ви вважаєте, а які ґрунти переважають у нас?

(Оскільки Харківська область знаходиться у двох природних зонах – лісостеповій і степовій, то можна відзначити, що загалом на території області понад 150 різновидів  ґрунтів. Найбільш родючі, які є її основним багатством – чорноземні, що формувалися під впливом злаково-різнотравної рослинності.)

5. Робота в парах – дослідження рослинного і тваринного світу області, господарської діяльності людей.

- Ми з вами вже вивчили всі природні зони, знаємо особливості їх тваринного і рослинного світу. Спираючись на свої знання виконайте самостійно дослідницьку роботу в парах за такими напрямками: (Слайд 14.)

* Ті, у кого жовті листочки серед наведених тварин вибирають тих, які водяться в Харківській області.

* Ті, у кого зелені листочки – вибирають рослини, які зустрічаються на території області.

* На рожевих листочках вже дані деякі види господарської діяльності людей Харківщини. Треба доповнити, дописати, що саме вирощують, що розводять.

 

 Жовті листочки:

   Північний олень, благородний олень, білка звичайна, білий ведмідь, куниця лісова, козуля, рись, кабан, вовк, тигр, лисиця звичайна, заєць-русак, бурий ведмідь, борсук, кит, бабак, миша лісова, миша польова, песець, жирафа, кріт, соболь, лісовий тхір, зубр, їжак, єнотовидний собака, лев, ховрах.

    Сова сіра, фламінго, синиця велика, зозуля звичайна, сойка, папуга, дятел, чапля сіра, страус, колібрі, сорока, тетерук, шпак, горобці, глухар, іволга, голуб,

    Жаба звичайна, крокодил, ящірка прудка, черепаха болотяна, черепаха морська, дельфін, вуж.

 

  • Яких тварин ви обрали?

(У Великобурлуцькому районі розташовані два зоологічних заказники – Бурлуцький і Катеринівський, де охороняється бабак.

 Численість благородних оленів у лісах Харківщини приблизно 50, лосів – приблизно 100-200 осіб.

До Червоної книги України занесено рідкісні види: степовий тхір, борсук, річкова видра, європейська норка, горностай, звичайна перев'язка. До рідкісних видів відносять чорного лелеку, орла-карлика, великого підорлика, беркута, орлана-білохвоста, змієїда, сапсана, дрохву, глухаря, пугача, кулика-сороку, ставкову нічницю.)

 

- Які рослини вибрали?

 

Зелені листочки:

    Сосна звичайна, ялина звичайна, кедр, ясен високий, клен, береза карликова, береза звичайна, горобина, шипшина, смерека, бузина, ліщина, баобаб, дуб звичайний, дуб пухнастий, журавлина, кокосова пальма, малина, ожина, киви, фінікова пальма, верба, терен, кримська сосна, яблуня дика, тис ягідний, тополя, кизил, ліана, евкаліпт, липа.

    Конюшина червона, біле латаття, лісова лілія, кульбаба лікарська, валеріана лікарська, суниця лісова, мати-й-мачуха, фіалка запашна, лишайники, сон-трава, конвалія звичайна, звіробій звичайний, верблюжа колючка, папороть, карпатські дзвіночки, полин, подорожник.

 

Рожеві листочки:

Скотарство: ___________________________________________________________________,

птахівництво: __________________________________________________________________,

Виробництво зерна: _____________________________________________________,

овочів: _______________________________________________________________

і фруктів: _____________________________________________________________

Убери зайве: випасання оленів, бджільництво, звіроловство, мисливство, м'ясо-молочне виробництво. Машинобудування, добування торфу, металообробка, туризм, медична промисловість, будівництво.

 

Перевірка (фронтальна):

  • Що вам відомо про господарську діяльність людей на Харківщині?

(Пшеницю, жито, кукурудзу, соняшник, цукрові буряки. Високі врожаї томатів, капусти, цибулі, моркви, та інших овочів збирають і багатьох районах. А ще Харківщина завжди славилася своїми родючими садами.

На Харківщині розвинене тваринництво й птахівництво. У різних господарствах розводять корів, овець, кіз, кролів. А нещодавно на спеціальних фермах Борівського та Харківського районів почали розводити страусів. У масштабі України Харківська область у 2009 році посіла друге місце за обсягами виробництва валової продукції сільського господарства і четверте — за темпами зростання.

Провідною галуззю нашого краю є машинобудування. На заводах і фабриках міста Харкова виробляють літаки, трактори, верстати, обладнання для шахт, електронне устаткування, а також велосипеди, ліки, косметику, макаронну і кондитерську продукцію.

У інших містах Харківщини виготовляють будівельні матеріали, меблі, посуд, одяг, хутра, ремонтують та обслуговують залізничний транспорт.)

VІІ. Підсумок уроку. Завдання.

  1.           Перевірна (тестова) робота.
  • Перевірте свої знання . Оберіть правильну відповідь.

1. Серед горючих корисних копалин на Харківщині найбільш поширені родовища:        

а) кам’яного вугілля,  

б) природного газу,  

в) бурого вугілля.

2. Серед неметалевих корисних копалин на Харківщині поширені родовища:

а) піску,        

б) крейди,         

в) глини.

3. Унікальне родовище на Харківщині:

а) Шебелинське,       

б) Вовчанське,     

 в) Дружелюбкінське.

4. На Харківщині не видобувають:

а) нафту,      б) золото,      в) вапняки.

5. Харківська область розташована у:

а) лісостеповій зоні,     

б) степовій зоні,      

в) лісостеповій і степовій зонах.

6. Яким видом сільського господарства не займаються на Харківщині:   

а) вирощуванням  цукрових буряків,    

б) льонарством,       

в) птахівництвом.

  1.           Взаємоперевірка. (Слайд 15.)
  2.           Рефлексія.
  • Ось і завершили ми дослідження природних багатств нашої місцевості.
  •             Які розкриті таємниці Харківщини вас вразили більш за все?
  •             Про що ви розкажете своїм друзям, батькам?
  •             Про що ще ви хотіли б дізнатися?
  1.           Завдання: (Слайд 16.)

Провести дослідницьку роботу «Багатства, створені руками людей в Харкові та Харківській області".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМПЮТЕРНА ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ

 

Слайд 1

 

 

Слайд 2

 

Слайд 3

 

 

Слайд 4

 

Слайд 5

 

Слайд 6

 

Слайд 7

 

 

Слайд 8

 

Слайд 9

 

 

Слайд 10

 

 

Слайд 11

Слайд 12

 

Слайд 13

 

 

Слайд 14

 

Слайд 15

 

 

Слайд 16

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 13
Оцінки та відгуки
  1. Куликова Наталія
    Корисна розробка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гитик Андрей
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Антонова Ганна Валеріївна
    Науково і пізнавально!Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Еюбова Тетяна Петрiвна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Іванов Віктор
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Коноваленко Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Рожко Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Гриб Олена
    Дуже цікава і змістовна розробка!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Ilnikova Tetyana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Сухорукова Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Косачова Людмила Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Прокаєва Людмила Іванівна
    Цінний матеріал для вчителів Харківщини. Дякуємо!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Ерматова Ірина Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 10 відгуків
doc
Додано
3 січня 2020
Переглядів
2641
Оцінка розробки
5.0 (13 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку