14 липня о 18:00Вебінар: Школа без дискримінації: таємниці гендерного виховання

Урок "Бактерії: процеси життєдіяльності. Роль у природі та житті людини"

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе ознайомити учнів з процесами життєдіяльності бактерій, особливістю їхнього існування у природі; розкрити значення бактерій у природі та господарській діяльності людини
Перегляд файлу

1

 

Біологія, 6кл.     Урок №20     Дата _________

 

Тема: Бактерії: процеси життєдіяльності. Роль у природі та житті людини.

Мета:

  • ознайомити учнів з процесами життєдіяльності бактерій, особливістю їхнього існування у природі;
  • розкрити значення бактерій у природі та господарській діяльності людини;
  • розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення та вміння аналізувати, робити відповідні висновки та узагальнення;
  • виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, таблиця «Будова бактеріальної клітини», відеофільм, презентації.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 Експрес-опитування

1. Які організми називають еукаріотами і прокаріотами?

 Еукаріотами називають ядерні організми. До них належать рослини, тварини, гриби, які мають ядро. Прокаріотами називають до ядерні організми. Наприклад, клітини бактерій не мають ядра.

2. Що таке бактерії? Де вони поширені?

 Бактерії – це найпростіші мікроорганізми, які належать до прокаріотів. Поширені всюди, де поширене життя. Оселяються на поверхні або всередині інших організмів, мешкають у ґрунті, прісних і солоних водоймах.

3. Охарактеризуйте особливості будови клітин бактерій.

 Клітини бактерій оточені клітинною мембраною. Зовні від клітинної мембрани розташована клітинна оболонка. Замість ядра в клітині бактерій є особлива ділянка цитоплазми, у якій міститься молекула ДНК – носій спадкової інформації. В клітині бактерії відсутні хлоропласти, мітохондрії, а в більшості і вакуолі. Клітини бактерій можуть мати один або кілька джгутиків. Такі бактерії здатні до активного руху.

4. На які групи поділяються бактерії за формою?

 Округлі (коки), паличкоподібні (бацили), зігнуті, у вигляді коми (вібріони), спіральні (спірили).

5. Чим ціанобактерії відрізняються від інших бактерій?

 Ціанобактерії – це бактерії здатні до фотосинтезу. У їх клітинах міститься хлорофіл. Поширені у прісних і солоних водоймах, у ґрунті.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Мільярди мікроорганізмів розсіяні в природі,

вони оточують нас усюди. Невидимі, вони постійно

супроводжують людину, втручаючись

в її життя то як вороги, то як друзі.  (В. Л. Омелянський)

 

  • Оголошення теми та мети уроку.

 

Є царство, де живуть мікроби

Найменші жителі Землі,

Не видно нам їх простим оком,

Такі вони ростуть малі.

Кругом дробянки ці живуть

І шкоду й користь нам несуть.

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

 Розповідь з елементами бесіди

Для здійснення процесів життєдіяльності бактеріям потрібна енергія. Більшість бактерій отримують її за рахунок дихання. Ви вже знаєте, що під час дихання клітина вбирає (???) кисень, який розкладає органічні речовини. Проте серед бактерій є й такі, які можуть мешкати в середовищі без кисню. Деякі види бактерій виявлено в нафтогазоносних шарах на глибині кількох кілометрів; в гарячих джерелах з температурою +90ºС. Тобто більшість бактерій може обходитись без кисню. Деякі з них пристосувалися до життя навіть у воді ядерних реакторів. Їхні спори не гинуть від опромінення.

  • Чим живляться бактерії?

Живлення бактерій здійснюється шляхом всмоктування поживних речовин крізь напівпроникну мембрану. За типом живлення всі бактерії поділяють на автотрофи і гетеротрофи, окремим видом є сапрофітні бактерії.

  • Пригадайте, що є характерним для кожного типу живлення.

Більшість бактерій є гетеротрофами і представлені паразитами та сапрофітами.

Автотрофні бактерії здатні самостійно синтезувати органічні речовини з неорганічних. Серед них є фотосинтезуючі (синтезують органічні речовини за рахунок сонячної енергії) зелені та пурпурні бактерії; бактерії-хемосинтетики (синтезують органічні речовини за рахунок хімічної енергії окислення)  сіркобактерії, залізобактерії, нітрифікуючі.

Бактерії-паразити живуть у тканинах живих тваринних і рослинних організмів, за рахунок яких вони і живляться (менінгокок, гонокок, сибірська виразка, лихоманка).

Сапрофітні бактерії живляться органічними решками відмерлих рослин і тварин.

Виявлено і такі бактерії, які живляться мармуром, цеглою і асфальтом, руйнуючи тим самим автошляхи, пам’ятники, будівлі. Японськими вченими було виявлено групу бактерій, яким абсолютно не шкодить отрута. Від такої отрути гинуть гризуни, доза її у половину міліграма смертельна для людини. А ґрунтові бактерії живляться цією отрутою, і це не шкодить їхній життєдіяльності.

Бактерії не можна побачити неозброєним оком, оскільки вони мікроскопічно малих розмірів: лише в чотирьох краплях води близько трьох мільярдів бактерій. Розмножуються бактерії поділом клітини навпіл або брунькуванням, відбувається це з фантастичною швидкістю. За 6 годин з однієї бактерії може утворитися півмільйона нащадків. Протягом доби маса нащадків однієї бактерії може досягти 1млн.800 тис. кг, а через тиждень вона може дорівнювати масі земної кулі.

Проблемне питання

  • Чому в природі немає стільки бактерій?

Існують обмежуючі фактори (нестача їжі, вологості, отруйна дія продуктів виділення) затримують розмноження бактерій або зовсім зупиняють його.

Бактерії мають виняткову здатність переживати періоди несприятливих умов у вигляді спор або цист.

  • Що таке циста?

Спори у бактерій слугують і для розповсюдження. Адже у деяких видів бактерій спори не втрачають життєдіяльність навіть після кип'ятіння впродовж кількох годин, або ж тривалого висушування. А коли настають сприятливі умови, клітини виходять з оболонки й знову починають живитися та розмножуватися.

  • Яке значення бактерій у природі та житті людини?

А) у природі:

  • розкладання органічних речовин – санітарна роль (бактерії гниття, грунтові бактерії);
  • засвоєння азоту (бульбочкові бактерії);
  • кругообіг речовин у природі (азотфіксуючі, нітрифікуючі, залізобактерії, сіркобактерії);
  • «цвітіння води» (ціанобактерії);
  • за участю певних бактерій відбувалося утворення природного газу, нафти і навіть покладів залізних руд.

Б) у житті людини:

  • молочноислі бактерії – отримання кисломолочних продуктів, засолювання овочів, силосування кормів;
  • оцтовокислі бактерії – виробництво столового оцту;
  • спіруліна (ціанобактерії) – отримання харчового білка;
  • виробництво різних органічних речовин і ліків, вітамінів, антибіотиків та інших цінних речовин;
  • хвороботвотворні – захворювання людини, тварин, рослин (туберкульоз, тиф, чума, ангіна, дифтерія, ботулізм);
  • - біологічні методи очищення води;
  • - знищення комах-шкідників;
  • - використовують для підвищення  врожайності, наприклад, на плантаціях рису ціанобактерії використовують як добриво, завдяки їх здатності до азотфіксації;
  • у Японії та Китаї такі водорості як носток та спіруліну люди вживають у їжу.


Випереджальне завдання:

Робота над міні-проектом «Чому скисає молоко?», «Корисний йогурт»

 Відомо, що молоко, яке люди звикли купувати в магазині довгий час не скисає, на відміну від домашнього молока. Чому це так відбувається?

Зараз я пропоную вам переглянути коротенький фільм про те, чому ж молоко з магазину тривалий час залишається придатним для вживання.

Отже, є зрозумілим те, що в цьому молоці є антибіотики, консерванти, до цього молока додають соду, яка теж є хорошим консервантом і дозволяє продовжити термін зберігання молока.

  • Якою може бути профілактика бактеріальних захворювань?
  • прикривати рот при кашлі чи чханні, щоб не допустити передачі бактерій повітряно-крапельним шляхом;
  • не вживати сиру воду;
  • мити руки перед їжею;
  • боротися з кровосисними комахами чи кліщами;
  • виявляти та лікувати хворих людей і тварин, зокрема за допомогою антибіотиків;
  • запровадження карантину;  профілактичні щеплення.

V. Узагальнення та систематизація знань.

 Прийом «Незакінчені речення»

1. Клітини бактерій не мають…. (ядра)

2. Функції ядра виконує…. (ділянка з ДНК)

3. Розмножуються бактерії…. (поділом)

4. Несприятливі умови бактерії можуть переносити у стані…. (спор або цист)

5. Для запобігання захворюванням на бактеріальні хвороби необхідно…. (виявляти та лікувати хворих людей і тварин, зокрема за допомогою антибіотиків; запроваджують карантин та профілактичні щеплення).

 Розгадування загадок «Форми клітин бактерій»

1. Придивіться - ніби коми,

    Нам з граматики відомі.

    Небезпечні коми

    Звуться...   (Вібріони)

2. А якщо бактерія спору утворила,

    Тоді називається вона вже… (Бацила)

3. Два чи три виточки

    Природа закрутила.

    Звати ці мікроби,

    Звичайно... (Спірили)

4. Круглий, ніби колобок,

    Сам живу я й звуся... (Коки)

VІ. Підведення підсумків уроку.

 Виставлення оцінок.

VІІ. Домашнє завдання.

1. Прочитати § 17–18.   2. Дати відповіді на запитання (с. 70-71).

doc
Додав(-ла)
Стельмах Ольга
Додано
23 вересня 2019
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку