Урок "Бактерії. Роль бактерій у природі і житті людини"

Про матеріал

Розробка уроку для учнів 6 класу з біології на тему "Бактерії. Роль бактерій у природі і житті людини". Розробка уроку є змістовною, має пояснення до різних вправ та прийомів, містить цікаві для учнів завдання. Буду вдячна за відгуки!

Перегляд файлу

 

 

 

Розробка уроку

з біології 6 клас

на тему

«Бактерії. Роль бактерій у природі і житті людини»

 

 

Вчитель біології Терешківського ліцею Красилівського р-н, Хмельницької обл

 Бєлоносова Т.О.                                                  

Пов’язане зображення 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Урок №                                        Дата __________

 

Тема: Бактерії. Роль бактерій у природі і житті людини.

Мета: формувати в учнів ключові міжпредметні та предметні компетентності.

Завдання: ознайомити учнів з особливостями будови бактерій, процесами їх життєдіяльності; з’ясувати їх відмінності від одноклітинних еукаріот, роль у природі і житті людини; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси, логічне мислення; формувати вміння працювати з таблицями, виділяти головну думку та формулювати висновки; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук.

Обладнання й матеріали: підручник, зошити, розвиваючий мультфільм про бактерії, презентація «Шкідливі і корисні бактерії», плакат «Будова бактерій».

Базові поняття й терміни: мікроскоп, клітина, органели, еукаріоти, прокаріоти, одноклітинні організми, нестатеве розмноження.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

Ι. Організаційний етап

Привітання до учнів, перевірка відвідування учнів класу.

Прийом «Побажай успіху» (учні одне одному бажають досягнути успішного засвоєння нового матеріалу)

ΙΙ. Перевірка домашнього завдання

Самостійна робота з дидактичними картками.

(учні відгадують зображений організм та заповнюють таблицю)

Картка №1

Пов’язане зображення

Назва

 

Середовище існування

 

Особливості будови

 

Живлення

 

Розмноження

 

 

Картка №2

Пов’язане зображення

Назва

 

Середовище існування

 

Особливості будови

 

Живлення

 

Розмноження

 

 

Картка №3

Пов’язане зображення

Назва

 

Середовище існування

 

Особливості будови

 

Живлення

 

Розмноження

 

 

IIΙ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Дуже часто ви чуєте від дорослих, запитання про те, чи чисті у вас руки, чи миті фрукти і овочі ви їсте? Як ви думаєте, чому вони так про це непокоються? (відповіді учнів)

Давайте переглянемо мультфільм, та дізнаємось, чим ці організми небезпечні для людей.

Перегляд розвиваючого мультфільму про бактерії.

Питання для обговорення:

  1. Як потрапили бактерії до будинку дітей?
  2. Які наслідки мало потрапляння бактерій в організм дітей?
  3. Чи могли діти вберегтися від бактерій, і як?
  4. Чому нам потрібно знати багато інформації про бактерії?

Оголошення теми, мети і завдання уроку.

Вправа «Хмаринка очікувань»

(на дошці намальована хмаринка, учні в ній записують те, що хочуть дізнатися під час уроку)

ІV. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя за плакатом «Будова бактерій»

Вчитель. Бактерії - це мікроскопічні, переважно одноклітинні організми, головною відмінністю яких є відсутність клітинного ядра. Основа клітини, цитоплазма містить в собі рибосоми і нуклеоїд, який виступає генетичним матеріалом бактерій. Від зовнішнього світу все це відділяє цитоплазматична мембрана або плазмалема, яка в свою чергу покрита клітинною стінкою і більш щільною капсулою. У деяких типів бактерій є зовнішні джгутики, їх кількість і розміри можуть сильно відрізнятися, але призначення завжди однакове - з їх допомогою бактерії пересуваються.

Робота з підручником

(Знайти у тексті параграфа, які є форми клітин бактерій та схематично замалювати їх.)

Вчитель. Форми у різних типів бактерій вельми варіативні: вони можуть бути округлими, паличкоподібними, звитими, зірчастими, тетраедичними, кубічними, C- або O-подібними, а також неправильними.

Ріст і розмноження у бактерій тісно пов'язані. Досягнувши певного розміру, вони починають розмножуватися. У більшості видів бактерій цей процес може протікати надзвичайно швидко. Поділ клітин, наприклад, може проходити швидше 10 хвилин, при цьому кількість нових бактерій буде рости в геометричній прогресії, оскільки кожен новий організм буде ділиться на два.

Робота з підручником, доповнення схеми

(Знайти у тексті параграфа, які є типи розмноження бактерій та заповнити схему.)

                                        Типи розмноження бактерій

 

                    Брунькування                                  Поділ навпіл

 

Повідомлення учня.   Ви не повірите, але якби на планеті не було б бактерій, то то можливо, не було б і життя! Бактерії виконують важливу роль у кругообігу речовин у природі. Бактерії гниття розкладають органічні рештки до мінеральних речовин, які можуть використовувати рослини. Бактерії, що живуть у ґрунті, забезпечують його родючість. Ціанобактерії та бактерії ґрунту засвоюють азот повітря і збагачують ним ґрунт (бульбочкові бактерії, азотобактер).

Утворення нафти та природного газу відбувалося за участі бактерій. Бактерії використовуються у харчовій промисловості — при скисанні молока, виготовленні йогуртів, сирів. З певних груп мікроорганізмів отримують антибіотики, вітаміни тощо. Без бактерій неможливо виготовити волокна з льону, силос із зелених кормів. При очищенні стічних вод застосовують бактерії.

Та бактерії можуть завдати великої шкоди людині та іншим організмам, викликаючи хвороби (ангіна, дифтерія, тиф, туберкульоз та багато інших). Бактерії можуть псувати продукти харчування, виділяючи при цьому отруйні речовини, та викликати захворювання, наприклад, ботулізм у людини

Перегляд презентації «Корисні і шкідливі бактерії»

 

V . Узагальнення й систематизація знань і вмінь учнів

Вправа «Ти мені – я тобі»

(Учні ставлять одне одному запитання по вивченому матеріалі)

Заповнення схеми на дошці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Рефлексія

- на уроці я дізнався, що…

- найкраще мені запам’яталося…

- я навчився…

- мені невдалоя…

- мені не сподобалося…

- хочу щоб на наступному уроці…

 VІІI. Підсумки уроку

Учні самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.

ІХ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф __ , виписати нові терміни і поняття.

 Творче завдання

Оформити пам’ятку для дітей «Вбережи себе від бактерій»

 

1

 

docx
Додано
4 січня 2019
Переглядів
5429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку