Міністерство освіти та науки України
Відділ освіти Бердянської державної адміністрації
План -конспект
уроку з літературного читання,
проведеного у 2 класі
Андрівської загальноосвітньої школи
І – ІІІ ступенів
Підготувала:
вчитель початкових класів
В. Г. Рунчева
Домашня адреса:
вул. Радянська, 68
с. Андрівка
Бердянського району
Запорізької області
71150
2020-2021 н. р.
Тема. Батьківщина – рідний край.
Мета. Розширити знання дітей про рідний край; розвивати зв’язне мовлення; вдосконалювати навички виразного читання; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: виставка книг, дитячі малюнки, роздавальний матеріал, кольоровий пісок, коробки для малювання піском, гуашеві фарби, куточок читача, мультимедійна дошка, контурна карта України, дитяча поробка- оберіг.
Tип уроку: урок позакласного читання.
Література. Веселий струмочок – хрестоматія для позакласного читання. 2 кл. Л.О. Гребенькова. –Х.:Вид –во «Ранок», 2015. – 144с.
Тлумачний словник школяра, К.С.Прищепа. – К.: Вид –во «Форум», 2001. -336.
Хід уроку
І Організація дітей до уроку.
Слайди №1 -2
Слайд № 3
Чарівна гостя на уроці
-У кожної людини, в якому б куточку світу вона б не народилась, є своя рідна земля. Як можна назвати це місце по – іншому, ми дізнаємось,якщо розгадаємо кросворд.
2. Розгадування кросворда.
Слайди № 3 - 9
|
|
|
|
|
|
|
к |
о |
з |
а |
к |
|
|
|
|
|
|
|
Д |
н |
і |
п |
р |
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
З |
а |
п |
о |
р |
і |
з |
ь |
к |
а |
|
|
|
у |
к |
р |
а |
ї |
н |
с |
ь |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
и |
в |
а |
|
|
|
|
|
а |
н |
д |
р |
і |
в |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Вільна людина, що захищала нашу землю в давнину.(козак)
2.Найбільша річка нашої української землі( Дніпро)
3.Область, в якій ми живемо. ( Запорізька)
4.Наша державна мова.( українська)
5. Широкий степ по-іншому ( нива) – лан
6. Наше село. (Андрівка)
Слайд №10 – 12
( Країна, держава, Батьківщина, Вітчизна, Отчизна, Україна).
Сдайд № 13
2. Робота над загадками.
-Можливо хтось приготував цікаву загадку?
- А наша фея приготувала таку загадку.
Слайд № 14
Красивий, щедрий, рідний край,
І мова наша солов’їна…
Люби,шану, оберігай,
Усе,що зветься … (Україна).
( Діти читають вірші напам’ять під музичний супровід).
4.Народна мудрість про Україну. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Слайд № 15
6.Робота в групах
Слайд № 16
( Діти з окремих слів складають прислів’я.)
-Складіть прислів’я з окремих слів та поясніть, як ви їх розумієте.
ІІ Оголошення теми та мети уроку.
Слайд №17
?
_ Про що, на вашу думку, буде йти мова на уроці?
-Для чого нам треба говорити про Україну?
-Ми називали нашу країну по-різному.
( Вчитель відкриває куточок читача і оголошує тему уроку)
(Україна - рідний край)
ІІІ Робота над легендою «Легенда про Україну».
Третя мотивація.
_ Ми про це обов’язково дізнаємось, якщо попрацюємо над легендами.
- Хто знає,що таке легенда?
- Діти, а що за книжки лежать у вас на партах?
Тож наша розумниця –фея підказує,що треба звернутися до словничків.
2. Словникова робота.
Легенда – це :
1. Народне сказання або оповідання про якісь події чи життя людей, оповите казковістю, фантастикою.
2 Що-небудь вигадане, неправдиве.
( Робота над легендою)
Легенда про Україну
Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землі. Наші предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося.
От вони пішли до Бога. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм Бог чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки,- там уже живуть інші народи». « Ну тоді я вам дам землю,що залишив для раю. Там усе є: ріки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте: якщо берегтимите її, то вона буде ваша, а коли ні – ворога».
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали Україною.
5 Словникова робота.
Слайд №20
Предки – попередники сучасних поколінь; люди, що жили задовго до теперішніх часів
Рай – 1. За релігійними уявленнями — місце, де блаженствують праведники після смерті.
2. За біблійною легендою — сад, в якому жили перші люди Адам і Єва .
3. Красива, благодатна місцевість.
( Вчитель поянює походження слова Україна)
Україна
Походження назви Україна здавна привертало увагу вчених, але однозначного пояснення й досі немає. Одні дослідники пов'язували її зі словами край «найвіддаленіша від центру частина території, околиця», у(= біля) краю, тобто «погранична територія», інші - з іменниками край, країна у значенні «рідний край, своя країна, рідна земля; земля, населена своїм народом». І, нарешті, ще один погляд, за яким назва Українанібито походить від дієслова украяти (відрізати), тобто первісне значення цієї назви — «шматок землі, украяний (відрізаний) від цілого, який згодом сам став цілим (окремою країною)».
6.Читання Легенди ланцюжком. (Робота над виразністю читання)
Фея дає нам завдання:
Арт – терапевтична фізкультхвилинка. «Україна»
Слайд №21
( Вчитель проговорює, а діти імітують назване)
Україна – це широкі лани,
Україна – це безкрає синє небо.
Україна – це ясне, ласкаве сонечко,що лагідно цілує нас в щічки.
Україна – це швидкі, бухливі ріки.
Україна - це рідна домівка.
Україна – це мама і тато…
Україна – це ми!
8.Розповідь вчителя. Четверта мотивація.
- Говорячи про Батьківщину, ми мали на увазі нашу країну.
- Щасливі ми, що живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі — у нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки.
Любов до нашої України починається з любові до маленької батьківщини, де розташовані рідні домівки, міста і села, де кожна стежинка — це рідна стежинка.
- Для нас з вами що є маленька батьківщина що означає?
Слад №22
Слайд № 23
- А чи знаєте ви «Звідки у нашого села та річки такі назви?»
Б) Читання вчителем легенди.
Слайди №24- 27
Служив у славному Запорізькому війську відважний та сміливий козак Андрусь. Вірою і правдою служив. Чесно захищав він свій улюблений край. Славився тим, що мав 3 цікаві булави. Одна – вказувала шлях, яким треба йти під час походу . Розкрутить її Андрусь, і кидає чітко вгору, а вона розвертається і вказує, де вороже військо розташоване. Допомагала вона отримувати перемогу над ворогом. Другу булаву використовував козак під час полювання. Ніколи без здобичі не повертався він додому. Одного разу,гуляючи широкими просторими Запорізькими степами, зустрів козак обоз з переселенцями.-А підкажи – но добрий чоловіче, де б його найкраще оселитися. Згадав козак про третю булаву. Розкрутив і її. Поїхав він попереду обозу в той бік, куди вона полетіла. А коли дісталися того місця, де впала, опинилися на березі чудової річки.- Кіль, - чомусь так назвав він річку.- Ти чия?
Та й їм сподобалося це місце.
-Ну, село як зватимете?
- А село ми назвемо на твою честь. – Андрівкою.
Розвернувся козак та й поїхав своєю дорогою…
Минуло багато часу. Річка зовсім обмілала, але вона так і досі зветься Кільтичиєю, село – Андрівкою. І живуть в ньому працьовиті люди. Живемо і ми з вами.
Ось тільки про козака Андруся майже ніхто ніколи не згадуює.
Подейкують, що іноді здалеку видно його кремезну статуру. Вільний вітер йому – брат. А річки, на березі яких він опиняється, стають йому рідними сестрами і називаються так, як він їх називає.
(?)
- На чию честь за легендою названо наше село?
- Чому наша річка так називається?
_Чи зустрілися незрозумілі слова?
( Якщо діти не називають незрозумілих слів, то нічого не пояснюєм).А) Словникова робота
Слайд №28
Козак – вільна людина, переважно з селян – кріпаків, які тікали від своїх гнобителів на південь України і брали участь у визвольній боротьбі з різними загарбниками. Зараз так називають парубків, юнаків.
Шлях – путь – дорога
Здобич – те що здобувають на полюванні (Охота)
Лан – поле, нива
Обоз Окрема група возів (Засіб пересування на чотирьох колесах з кінною або воловою тягою здебільшого для перевезення вантажів. )з вантажем, що перевозиться кудись.
Кремезна –міцна, здорова
Статура – фігура.
Вітер –брат в якому значенні?
А річки – сестри в якому значенні?
Слайд №29
?
-Діти, сядьте зручніше і уявіть місцевість, де тепер розташоване наше село до його створення. (Звучить музика)
- Наша Фея приготувала цікаву вправу «Чарівний пісочок». Попрацюйте в парах, намалюйте пісочком те, що уявили.
8.Робота в парах.
Слайд №30
Слайд № 31
Населення Андрівки
9.Читання учнем вірша «Я сам белгарче»
- В нашому селі створено громаду. Є і свої символи.
10.Розповідь дітей про символи села.
Слайд № 32 - 34
Символи Андрівської громади
Прапор Андрівської громади – полотнище прямокутної форми, яке маї 3 смуги:
Герб Андрівської громади являє собою чотирикутний щит закругленою нижньою частиною, пересічений на дві площини:
Верхню синього кольору, та нижню зеленого кольору,в золотому обрамлені.
Синій колір символізує мирне небо, велич, справедливість та мудрість, зелений - життя та надію.
На синьому фоні, в центрі, зображене сонце, символ відродження, миру, тепла і злагоди.
На зеленому фоні, на основній частині щита,зображена основна культура землеробства, вирощуванням якої займались болгари – переселенці, це колосся пшениці та плуг, як символ освоєння нових земель.
Гроно винограду на щиті символізує, що болгари були майстрами в вирощуванні виноградної лози.
Срібна вівця вказує на перевагу болгар у розвитку вівчарства.
Низ гербу підкреслено стрічкою, на якій відзначена дата переселення корінних жителів Андрівської сільської ради.
-Наше село –це частина нашої країни.
-Діти, наша Фея приготувала для вас ще одну цікаву вправу. Називається вона «Маленькі художники».
( На дошці контури карти України. Діти долоньками малюють контури. Вчитель позначає Азовське море. Річку Кільтичию. Діти прикріплюють символ болгарський.)
Слайд № 35
1.Гра «Впізнай за губами»(Вчитель імітує вимову слів)
(Україна, Батьківщина, Вітчизна, Отчизна, рідний край, Країна,держава).
Слайд №34
- Чи все вдалося?
- А що викликало труднощі?
- Що ви змогли?
- Що було важкувато?
3. Коментування вчителем роботи дітей на уроці.
4.Чарівниця задоволена і посилає Вам свою любов.
Слайд № 36
- А ще вона дуже полюбляє таємниці. Тому приготувала для кожного з оцінку вас у такому пакетику. Зберігаємо таємницю і подивимось оцінки потім
VI Домашнє завдання
Слайд №37
!