Урок "Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп як основоположник байки. «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця»"

Про матеріал
Конспект уроку на тему:"Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп як основоположник байки. «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця»". Використані інтекрактивні методи, рольова гра.
Перегляд файлу

КЗ «Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13 Луцької міської ради»

 

 

 

Конспект  уроку з зарубіжної літератури

у 6-му класі

 

Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп як основоположник байки. «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця»

 

 

 

 

Підготувала та провела

вчитель зарубіжної літератури

Талашко О.А.

 

 

Тема: Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп як основоположник байки. «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця»

Мета: дати учням поняття про байку як літературний жанр, розкрити особливості побудови і поетики байок; допомогти засвоїти значення термінів «байка», «мораль», «алегорія», «езопова мова»; ознайомити учнів з творчістю давньогрецького байкаря Езопа;

розвивати увагу , логічне мислення учнів, зв’язне усне мовлення, навички виразного читання, творчі здібності учнів;

виховувати загальнолюдські цінності: чесність, порядність, людяність, доброту; викликати почуття осуду несправедливості, пихатості, зазнайства.

Обладнання: портрет Езопа, роздатковий матеріал «Путівник запитань», картки, підручник, учнівські малюнки, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Структура уроку

 

Епіграф:       Здається, байка просто бреше.

А справді – мудру правду чеше.

Л. Глібов

I. Організаційний етап.

Добрий день, любі діти. Я рада зустрічі з вами. Бажаю вам успіхів у вивчені нової теми, нових творчих злетів.

 

II. Підготовка учнів до активного засвоєння знань.

 

1.Вправа «Знайоме – незнайоме». (Слайд №1)

Діти, подивіться, будь ласка, на дошку. Скажіть, які поняття вам уже знайомі? А які поняття для вас є новими, незнайомими?

(Учні обирають поняття)

 

2.Оголошення теми і мети уроку.

Ці слова є ключовими для нашого уроку. Спробуймо разом з вами визначити тему нашого уроку. (діти озвучують свої варіанти)

Отже, тема нашого уроку –« Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп як основоположник байки. «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця». (Слайд №2)

Відкрийте, будь ласка, свої зошити та запишіть число, класна робота, тему уроку.

Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про байку, ознайомимося з головними її ознаками, а також з творчістю легендарного байкаря – Езопа. На його байках виросла ціла плеяда байкарів. Його творчість актуальна і сьогодні.

Під час нашої роботи будемо розвивати зв’язне усне мовлення, творчі здібності, навички виразного читання.

Епіграфом до нашого уроку будуть слова видатного українського байкаря Леоніда Глібова(Слайд №3)

 

Здається, байка просто бреше.

А справді – мудру правду чеше.

Л. Глібов

 

На ваших партах лежать путівники – запитання, на які ми будемо шукати відповіді під час уроку.

 

Путівник запитань

  • Що таке байка?
  • Основні ознаки байки?
  • З яких частин складається байка?
  • Хто є героями казок?
  • Що таке алегорія?
  • Яка мова називається езоповою?
  • Кого вважають основоположником жанру байки?

 

 

III. Етап засвоєння нових знань.

1. Слово вчителя.

Зовсім недавно ви захоплювалися давньогрецькими міфами – дивовижними перлинами, що не втратили своєї чистоти до цього часу. Сьогодні поговоримо про байку, яка виникла теж у часи. Пояснивши світ за допомогою міфів, людина намагалася знайти своє місце в ньому, виробити норми поведінки, пізнати свій характер. Так виникають невеликі твори, написані прозою чи віршами. Назвали їх байками.

 

2. Засвоєння літературознавчих термінів.

В 4-му класі ви уже знайомилися з цим жанром.

  • Скажіть, що таке байка?

Перевіримо наші припущення за словничком, який є у вас на партах.(Слайд №4) (учні читають визначення)

 

Байка найчастіше складається з двох частин: оповіді й моралі, повчання, заради якого і складалася байка. Мораль може знаходитися як на початку твору, так і в кінці його. Іноді мораль буває відсутня як окрема частина твору, але завжди можна зробити повчальний висновок із змісту байки самостійно.

 Героями байок можуть бути не тільки люди, але й тварини, рослини, предмети, наділені певними рисами.

Одним із найпоширеніших художніх засобів, що використовується в байці, є алегорія. Ознайомимося з цим поняттям. Зачитайте визначення із словничка. (Слайд №5)

- Які приклади алегорії ви можете навести з власного досвіду? (лисиця – хитрість, вовк – сила, влада, ягня - беззахисність)

Із жанром байки тісно пов’язане поняття «езопова мова». Зверніться до словничка термінів і випишіть у зошит це визначення.(Слайд №6)

-А як ви гадаєте, звідки походить термін «езопова мова»?

 

 

3. Повідомлення учнів. Легенди про Езопа.

Дійсно. Ви маєте рацію. Термін походить від імені давньогрецького байкаря Езопа.(Слайд №7) Його вважають основоположником жанру байки. Жив він у VI столітті до н.е. в Давній Греції. Відомо, що він був рабом, що декілька разів переходив від одного хазяїна до іншого і зазнавав чимало випробувань долі. Ще за життя він набув слави мудреця. Про його життя відомо дуже мало. Існують лише легенди. Окремі з них підготували ваші однокласники. Послухаємо.

- Виступи учнів.

- Яка з легенд вас вразила найбільше? Чому?

А мене найбільше вразило те, що Езоп був рабом, і як ніхто інший розумів душу принижених. Він був гордою, нескореною людиною, що пізнала таїну буття і намагалася донести до інших. Найкраще для цього підходив жанр байки, який надавав можливість говорити правду.

 

4. Виразне читання байки Езопа «Вовк і Ягня» вчителем.

Отож, давайте звернемося до байок Езопа.

 

5. Бесіда .

- Скажіть, які враження у вас викликала байка?

- Хто є героями байки?

- Які риси характеру притаманні цим персонажам?

- Алегорією яких рис характеру людини є Вовк і Ягня?

- З яких частин складається байка?

- Де в байці мораль? Зачитайте.

-  Як ви її розумієте?

- А в реальному житті зустрічаються  такі ситуації як в байці «Вовк і Ягня»? Наведіть приклади.

 

 

 

IV. Етап закріплення нових знань.

1. Робота в групах.

А зараз ми познайомимося ще з однією байкою Езопа і попрацюємо в групах. Кожна група отримає своє завдання.

1група – підготувати виразне читання за ролями байки Езопа «Крук і Лисиця».

2 група – з’ясувати алегорію байки Езопа «Крук і Лисиця». Які людські вади втілені в образах Крука і Лисиці?

3 група – проаналізуйте будову байки Езопа «Крук і Лисиця». Знайдіть та зачитайте мораль байки. Як ви її розумієте?

4 група – наведіть приклади з реального життя таких ситуацій, як в байці Езопа «Крук і Лисиця».

 

2. Презентація відповідей груп.

 

3. Оцінювання відповідей груп.

 

4. Вправа «Встанови відповідність».

А зараз ще одне завдання для груп. Перевіримо, як добре ви засвоїли літературні поняття. Встановіть відповідності між назвою поняття та його визначенням.

-А зараз перевірте, чи правильно ви поєднали. (Слайд №8)

 

V. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.

1. Підсумок уроку.

Настав час повернутися до епіграфу нашого уроку.

Здається, байка просто бреше.

А справді – мудру правду чеше.

                                 Л. Глібов

- Як ви розумієте зміст вислову Л. Глібова? (У байках висувається багато проблем, які важливі для людського буття. Показуючи різні недоречності у житті, розкриваючи особливості людської поведінки, байка вчить, як потрібно чинити правильно.)

 

2. Вправа «Мікрофон»

- Які істини ви засвоїли сьогодні на уроці?

- Чого навчають нас байки Езопа?

- Тепер я можу розповісти друзям про…

 

3. Оцінювання.

 

4. Домашнє завдання.

1. Знати визначення понять “байка”, “алегорія”, “езопова мова”.

2. Переказувати зміст байок «Крук і Лисиця», «Вовк та Ягня».

*3. Намалювати ілюстрацію до байок «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця». (звернути увагу на малюнки учнів на дошці)

*4. Створити рекламу прочитаних байок.

 

5. Заключне слово вчителя.

А закінчити наш урок я хотіла би словами одного з перших ректорів Києво-Могилянської академії  Феофана Прокоповича: «Байки мають назву езопівських і тому, що Езоп багато складав їх, і тому, що вони в нього кращі і більше сприяють мудрості. Через те його і зарахували до мудреців, а байки його мали таке поширення, що того, хто їх не читав, вважали за невігласа. Проти таких невігласів…спрямоване прислів’я: «Ти навіть і Езопа не читав».

А ми з вами байки Езопа читали. Отже, стали мудрішими.

docx
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
1659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку