КЗ «Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13 Луцької міської ради»
Конспект уроку з зарубіжної літератури
у 6-му класі
Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп як основоположник байки. «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця»
Підготувала та провела
вчитель зарубіжної літератури
Талашко О.А.
Тема: Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп як основоположник байки. «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця»
Мета: дати учням поняття про байку як літературний жанр, розкрити особливості побудови і поетики байок; допомогти засвоїти значення термінів «байка», «мораль», «алегорія», «езопова мова»; ознайомити учнів з творчістю давньогрецького байкаря Езопа;
розвивати увагу , логічне мислення учнів, зв’язне усне мовлення, навички виразного читання, творчі здібності учнів;
виховувати загальнолюдські цінності: чесність, порядність, людяність, доброту; викликати почуття осуду несправедливості, пихатості, зазнайства.
Обладнання: портрет Езопа, роздатковий матеріал «Путівник запитань», картки, підручник, учнівські малюнки, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Структура уроку
Епіграф: Здається, байка просто бреше.
А справді – мудру правду чеше.
Л. Глібов
I. Організаційний етап.
Добрий день, любі діти. Я рада зустрічі з вами. Бажаю вам успіхів у вивчені нової теми, нових творчих злетів.
II. Підготовка учнів до активного засвоєння знань.
1.Вправа «Знайоме – незнайоме». (Слайд №1)
Діти, подивіться, будь ласка, на дошку. Скажіть, які поняття вам уже знайомі? А які поняття для вас є новими, незнайомими?
(Учні обирають поняття)
2.Оголошення теми і мети уроку.
Ці слова є ключовими для нашого уроку. Спробуймо разом з вами визначити тему нашого уроку. (діти озвучують свої варіанти)
Отже, тема нашого уроку –« Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп як основоположник байки. «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця». (Слайд №2)
Відкрийте, будь ласка, свої зошити та запишіть число, класна робота, тему уроку.
Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про байку, ознайомимося з головними її ознаками, а також з творчістю легендарного байкаря – Езопа. На його байках виросла ціла плеяда байкарів. Його творчість актуальна і сьогодні.
Під час нашої роботи будемо розвивати зв’язне усне мовлення, творчі здібності, навички виразного читання.
Епіграфом до нашого уроку будуть слова видатного українського байкаря Леоніда Глібова(Слайд №3)
Здається, байка просто бреше.
А справді – мудру правду чеше.
Л. Глібов
На ваших партах лежать путівники – запитання, на які ми будемо шукати відповіді під час уроку.
Путівник запитань
III. Етап засвоєння нових знань.
1. Слово вчителя.
Зовсім недавно ви захоплювалися давньогрецькими міфами – дивовижними перлинами, що не втратили своєї чистоти до цього часу. Сьогодні поговоримо про байку, яка виникла теж у часи. Пояснивши світ за допомогою міфів, людина намагалася знайти своє місце в ньому, виробити норми поведінки, пізнати свій характер. Так виникають невеликі твори, написані прозою чи віршами. Назвали їх байками.
2. Засвоєння літературознавчих термінів.
В 4-му класі ви уже знайомилися з цим жанром.
Перевіримо наші припущення за словничком, який є у вас на партах.(Слайд №4) (учні читають визначення)
Байка найчастіше складається з двох частин: оповіді й моралі, повчання, заради якого і складалася байка. Мораль може знаходитися як на початку твору, так і в кінці його. Іноді мораль буває відсутня як окрема частина твору, але завжди можна зробити повчальний висновок із змісту байки самостійно.
Героями байок можуть бути не тільки люди, але й тварини, рослини, предмети, наділені певними рисами.
Одним із найпоширеніших художніх засобів, що використовується в байці, є алегорія. Ознайомимося з цим поняттям. Зачитайте визначення із словничка. (Слайд №5)
- Які приклади алегорії ви можете навести з власного досвіду? (лисиця – хитрість, вовк – сила, влада, ягня - беззахисність)
Із жанром байки тісно пов’язане поняття «езопова мова». Зверніться до словничка термінів і випишіть у зошит це визначення.(Слайд №6)
-А як ви гадаєте, звідки походить термін «езопова мова»?
3. Повідомлення учнів. Легенди про Езопа.
Дійсно. Ви маєте рацію. Термін походить від імені давньогрецького байкаря Езопа.(Слайд №7) Його вважають основоположником жанру байки. Жив він у VI столітті до н.е. в Давній Греції. Відомо, що він був рабом, що декілька разів переходив від одного хазяїна до іншого і зазнавав чимало випробувань долі. Ще за життя він набув слави мудреця. Про його життя відомо дуже мало. Існують лише легенди. Окремі з них підготували ваші однокласники. Послухаємо.
- Виступи учнів.
- Яка з легенд вас вразила найбільше? Чому?
А мене найбільше вразило те, що Езоп був рабом, і як ніхто інший розумів душу принижених. Він був гордою, нескореною людиною, що пізнала таїну буття і намагалася донести до інших. Найкраще для цього підходив жанр байки, який надавав можливість говорити правду.
4. Виразне читання байки Езопа «Вовк і Ягня» вчителем.
Отож, давайте звернемося до байок Езопа.
5. Бесіда .
- Скажіть, які враження у вас викликала байка?
- Хто є героями байки?
- Які риси характеру притаманні цим персонажам?
- Алегорією яких рис характеру людини є Вовк і Ягня?
- З яких частин складається байка?
- Де в байці мораль? Зачитайте.
- Як ви її розумієте?
- А в реальному житті зустрічаються такі ситуації як в байці «Вовк і Ягня»? Наведіть приклади.
IV. Етап закріплення нових знань.
1. Робота в групах.
А зараз ми познайомимося ще з однією байкою Езопа і попрацюємо в групах. Кожна група отримає своє завдання.
1група – підготувати виразне читання за ролями байки Езопа «Крук і Лисиця».
2 група – з’ясувати алегорію байки Езопа «Крук і Лисиця». Які людські вади втілені в образах Крука і Лисиці?
3 група – проаналізуйте будову байки Езопа «Крук і Лисиця». Знайдіть та зачитайте мораль байки. Як ви її розумієте?
4 група – наведіть приклади з реального життя таких ситуацій, як в байці Езопа «Крук і Лисиця».
2. Презентація відповідей груп.
3. Оцінювання відповідей груп.
4. Вправа «Встанови відповідність».
А зараз ще одне завдання для груп. Перевіримо, як добре ви засвоїли літературні поняття. Встановіть відповідності між назвою поняття та його визначенням.
-А зараз перевірте, чи правильно ви поєднали. (Слайд №8)
V. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.
1. Підсумок уроку.
Настав час повернутися до епіграфу нашого уроку.
Здається, байка просто бреше.
А справді – мудру правду чеше.
Л. Глібов
- Як ви розумієте зміст вислову Л. Глібова? (У байках висувається багато проблем, які важливі для людського буття. Показуючи різні недоречності у житті, розкриваючи особливості людської поведінки, байка вчить, як потрібно чинити правильно.)
2. Вправа «Мікрофон»
- Які істини ви засвоїли сьогодні на уроці?
- Чого навчають нас байки Езопа?
- Тепер я можу розповісти друзям про…
3. Оцінювання.
4. Домашнє завдання.
1. Знати визначення понять “байка”, “алегорія”, “езопова мова”.
2. Переказувати зміст байок «Крук і Лисиця», «Вовк та Ягня».
*3. Намалювати ілюстрацію до байок «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця». (звернути увагу на малюнки учнів на дошці)
*4. Створити рекламу прочитаних байок.
5. Заключне слово вчителя.
А закінчити наш урок я хотіла би словами одного з перших ректорів Києво-Могилянської академії Феофана Прокоповича: «Байки мають назву езопівських і тому, що Езоп багато складав їх, і тому, що вони в нього кращі і більше сприяють мудрості. Через те його і зарахували до мудреців, а байки його мали таке поширення, що того, хто їх не читав, вважали за невігласа. Проти таких невігласів…спрямоване прислів’я: «Ти навіть і Езопа не читав».
А ми з вами байки Езопа читали. Отже, стали мудрішими.