Тип уроку: інтегрований, узагальнюючий, систематизація знань.
Завдання уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів;
формувати уміння і навички аналізувати, робити висновки з прочитаного; збагачувати активний та пасивний словник учнів; розвивати пізнавальні й творчі здібності, уяву фантазію; виховувати шанобливе ставлення до книги, інтерес до творчості письменників, до народної творчості; виховувати бажання поповнювати свої знання.
Тема «Бджола мала, а й та працює».
Тип уроку: інтегрований, узагальнюючий, систематизація знань.
Завдання уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів;
формувати уміння і навички аналізувати, робити висновки з прочитаного; збагачувати активний та пасивний словник учнів; розвивати пізнавальні й творчі здібності, уяву фантазію; виховувати шанобливе ставлення до книги, інтерес до творчості письменників, до народної творчості; виховувати бажання поповнювати свої знання.
Обладнання уроку: картки з різними видами завдань, зразки свічок з воску, матеріали для виготовлення свічки, виставка світлин, виставка літератури.
Хід уроку
I Організація класу.
II Мотивація навчальної діяльності учнів.
Хвилинка ерудита . «Мозковий штурм».
1.Найчисленіша група тварин? (Комахи)
2.Доведіть, що комахи живі організми? (Дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають)
3.Істотна ознака комах ? (Шість ніг)
4.Складіть усно схему розмноження комах на прикладі джмеля. (Джміль – яйце – личинка – лялечка – джміль)
III Актуалізація опорних знань учнів.
Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Команда №1
Люди раді літу, а бджола квіту.
3- ра |
1 - Лю |
5 - лі |
11 – ту. |
6 – ту, |
8 - бджо |
2 - ди |
7 - а |
10 - кві |
4 - ді |
9 - ла |
|
Команда №2
Де багато квіток, там і медок.
2 - ба |
5 - кві |
3 - га |
10 –док. |
4 - то |
1 -Де |
7 - там |
|
6 – ток, |
8 - і |
9 - ме |
|
Команда №3
Хто бджіл боїться, той меду не їсть.
2 - бдж |
12 – ть. |
6 – ся, |
10 – не |
9 - ду |
1 - Хто |
3 - іл |
11 - їс |
7 - той |
4 - бо |
8 - ме |
5 - їть |
Команда №4
Липень медовий бджілок чарує.
3 - нь |
9 - ча |
6 - вий |
2 - пе |
7 -бджі |
4 - ме |
10 - ру |
5 - до |
11 – є. |
1 - Ли |
8 - лок |
|
Команда №5
Який пасічник - такий і мед.
7 - кий |
3 -па |
9 – мед. |
2 - й |
6 - та |
4 -січ |
5 – ник- |
8 - і |
1 -Яки |
Команда №6
Для бджілки березень – найважчий у році.
8 - важ |
4 - бе |
7 - най |
12 – ці. |
3 - лки |
11 - ро |
9 - чий |
2 -бджі |
6 –зень- |
1 - Для |
5 - ре |
10 - у |
Команда №7
Бджіл тримати – не в холодку лежати.
3 - три |
10 - ку |
6 - не |
9 -лод |
7 - в |
2 - іл |
11 - леж |
4 - ма |
5 – ти- |
12 – ати. |
8 -хо |
1 -Бдж |
Команда №8
Бджола мала, а й та працює.
9 – є. |
8 - цю |
1 - Бдж |
6 - та |
3 - ма |
5 - а й |
2 - ола |
4 – ла, |
7 - пра |
IV Повідомлення теми і мети уроку.
V Основний зміст роботи.
Команда «Щосики»
Як же живуть і працюють ці трудівниці – комахи ?
Бджолина сім’я подібна до королівства.У кожному вулику проживає 20-60 тисяч бджіл.Найголовнішою в бджолиній сім’ї є матка.Єдиним її завданням є відкладування яєць, тобто народження сім’ї.Бджоли дуже уважні до матки, завжди поруч з нею,годують її та оберігають від небезпеки.У сім’ї матка живе не довше п’яти років,після чого відбувається так звана «зміна влади»: бджоли виводять молоду,яка знищує свою попередницю.
Є в гнізді і декілька трутнів (бджіл чоловічої статі), які з’являються навесні,коли починається розмноження бджіл.Наприкінці літа закінчується співпраця бджіл з трутнями,а потім бджоли їх виганяють.Загалом бджолиний вулик віками демонструє чітку безконфліктну ієрархічну структуру між собою.Жодна бджола не втручається в справи інших.Ця комаха живе близько двох місяців.Дуже молоді бджоли прибирають у вулику,підтримують відповідну вологість і температуру повітря в ньому,годують личинок,сторожують гніздо,складають у комірки для тривалого зберігання квітковий пилок ,випаровують зайву воду з нектару і переробляють його на мед.
Робочі бджоли поділяються на вуликових (нельотних) і польових (льотних).Одні працюють у вулику ,інші - збирають корм.
Одним із структурних підрозділів вулика є розвідка.Бджоли – розвідники знайшовши джерело медозбору,негайно повідомляють про нього сім’ю.Цікаво,як же вони це роблять? Бджоли виконують складний танець,показуючи куди треба летіти,на яку відстань,як багато нектару виділяють квіти.
Існує в бджолиній сім’ї й зовнішня охорона.Ці бджоли безпомилково визначають ворога за запахом,не пускають до вулика чужих,ніколи не сплять мають особливо чіткий нюх.
Попри все,боятися бджіл не треба.Це миролюбиві істоти,які ніколи нікого не зачеплять, не нападуть першими.Вони не люблять різких рухів.Якщо спокійноі тихо стояти біля вулика.можна довго спостерігати за життям бджіл.
Команда «Чимчики» (Рекламні агенти)
Щоб бджолі зібрати 100 грамів меду,їй потрібно відвідати 1 мільйон квіток.Кожна бджола щодня встигає навідати близько 7 тисяч квіток.Комахи запилюють квітучі рослини,завдяки чому на рослинах утворюється зав’язь,без чого неможливо сподіватися на гарний урожай.
Про те,що бджоли корисні,люди знали ще з часів Стародавнього Єгипту.Наші пращури теж ще в давнину відкрили цілющі властивості меду.Адже за допомогою меду люди за короткий час відновлюють свою силу,діти ростуть здоровішими,а хворі швидше одужують.Крім меду, людина використовує й інші продукти бджільництва. Бджолиний клей-прополіс, маточне молочко, бджолину отруту –у народній медицині.У парфумерії, фармацевтичній промисловості,при обробці деревени та шкіри використовують віск. З нього виходять найкращі свічки.
Мед – солодкий, запашний, поживний, цілющий, ні з чим не зрівняний продукт. Мед містить дуже багато цукрів і мінеральних солей, що легко засвоюються. В ньому є білки, вітаміни, кислоти, ферменти та інші речовини, необхідні нашому організмові.
Віск. Використовують у виробництві особливих ґатунків паперу, для приготування найрізноманітніших кремів, в радіо-, електротехніці, в багатьох галузях промисловості.
Бджолина отрута - лікувальний засіб. З неї готують ліки, які застосовують для лікування нежиті, серцевих і нервових хвороб.
Бджолиний клей. Має чудову властивість: вбиває шкідливі мікроорганізми.
Прополіс використовують в медицині і ветеринарії для лікування ран та виразок, які довго не гояться, туберкульозу легенів. Допомагає він при опіках, обмороженні.
Квітковий пилок. У квітковому пилку, який пилкоуловлювачами відбирають у бджіл, понад 240 різноманітних елементів. Він багатий білками і вітамінами. Є в ньому жир, мінеральні солі, речовини, що стимулюють ріст – гормони. Збираючи, бджоли додають до нього ще й мед. Пилок збуджує апетит, його рекомендують при малокрів’ї, виснаженості, недугах.
Фізкультхвилинка.
Бджілка з Джмеликом літали.
(Імітація крил).
Бджілка з Джмеликом дзижчали:
-Джу-джу-джу-у! Дз-дзу-дзу-у!
(Наслідування звуків).
-Джу-джу-джу-у! Дз-дзу-дзу-у!
Наполохали козу.
(Показати роги).
Та як стрибне на паркан,
(Присісти – вистрибнути).
Під яким дрімав кабан.
(Показати ікла).
З несподіванки кабан
(Присісти).
Підхопивсь, звалив паркан.
(Підняти руки).
Він упав на пса Полкана,
(Опустити руки на підлогу).
Той як скочить з-під паркана
І на весь двір: - Гав!Гав!Гав!
(Підвестися, наслідування).
Сполошив на липі гав.
(Показати крила).
Ті знялися аж до хмар,
(Руки вгору).
На все небо: - Кар! Кар! Кар!
(Наслідування).
Бджілка з Джмеликом літали,
(Імітація крил).
А про теє і не знали,
Що вони зчинили вдвох
Отакий переполох!
(Політ).
Команда «Питайлики»
Загадки про бджіл
1.Їдуть бджоли на гастролі
І літають там на волі.
Разом табором живуть.
Як селище той звуть?
(Пасіка.)
2.Старанна господарка політає над лужком.
Привітається з квітничком-він поділиться медком.(Бджола)
3.Розмотався сам моток та й полинув на лужок.На лужку сів на вербі і змотався знов собі.(Бджолиний рій)
4.Коло вуха завірюха, а у вусі ярмарок.(Бджоли)
5.Не мотор, а шумить, не пілот, а летить, не гадюка, а жалить.(Бджола)
6.Цілий день вона літає, із квіток нектар збирає.Буде в місті й на селі мед солодкий на столі.(Бджола).
7.Зимою сплять. Літом бринять, над садом літають, солодку росу збирають.(Бджоли)
8.Цей дім на ніжках. Внизу віконце, дім багатоквартирний, лише зверху мирний.(Вулик і бджоли)
9. Зайдіть до нас на город:
Стоїть під яблунею завод,
У ньому – тисячі робочих
Снують з ранку до ночі.
Гуде, працює завод
І нам дає запашний мед!
(Вулик)
10. Лікує грип він і ангіну,
Дуже потрібен медицині -
Липовий, квітковий.
Солодкий, липкий і тягучий...
Носять бджоли в соти.
Травневий - найсмачніший!
Знають бджолярі!
Кожен з чаєм його п'є.
Що це?
(Мед )
11.Хто у вулик мед приносить?
Хто смугастий одяг носить?
Працьовита, хоч мала;хто це, діти?
Це…бджола.
12.Наче птиця, крила має,
Все літає та співає:
-Я медок вам ношу,
Не чіпайте, бо вкушу!Хто це?(Бджола)
13.Із одним вікном хатина,
Роботяща в ній родина.
По квітках усе літають,
Мед пахучий добувають.(Бджоли і вулик)
14.Я труд поважаю,
Все літо літаю у поле, до гаю.
Збираю медок із різних квіток.
Кого не злюблю, того жалом жалю.(Бджілка)
Команда «Чомусики»
Народні прикмети, пов’язані з бджолами
1.Бджоли вилітають із самого ранку, а навколо квіток жовтої акації багато комах – на ясну погоду.
2.Бджоли скупчилися на стінках вулика – на велику спеку.
3.Якщо загули бджоли над горобиною, то незабаром почнеться літо.
4.Рано вилетіли бджоли – буде гарна весна.
5.Якщо бджоли при наближенні грозових хмар не ховаються у вулик, дощу не буде.
6.Бджоли вранці енергійно літають на погожий день.
7.Бджоли метушаться – до непогоди.
8.Бджоли літають допізна – на непогоду.
9.Бджоли вилітають з вулика і скупчуються на його стінках – до спеки.
10.Бджоли дзижчать сильно у вуликах – до дощу.
11.Бджоли злі й жалять – перед посухою.
12.Бджоли вранці вилітають з вулика при хмарній погоді – погода поліпшиться.
Команда «Грайлики»
Бджілки на розвідці
( За К. Ушинським, інсценізація Л. Калуської )
Декорації: дерева в саду.
Дійові особи: ведуча, бджілки, фіалка, яблунька, вишня, тюльпан.
Хід гри
Ведуча. Настала весна, сонце зігнало сніг із полів. Бруньки на деревах розкрилися й випустили молоденьке листячко. Прокинулася бджілка від свого зимового сну, прочистила очиці волохатими лапками, розбудила подруг, і визирнули вони у віконечко — дізнатися: чи зник уже сніг і лід, і холодний північний вітер. Бачать бджілки, що сонечко світить весело, що скрізь ясно й тепло; вибралися вони з вулика й полетіли до Яблуньки.
Бджілки. Чи немає в тебе, Яблунько, чогось для бідних бджілок? Ми цілу зиму голодували.
Яблунька. Ні, ви прилетіли зарано. Мої квіти ще заховані в бруньках. Запитайте у Вишні.
Ведуча. Полетіли бджілки до Вишні.
Бджілки. Люба Вишенько! Чи немає в тебе квіточок для бідних бджілок?
Вишенька. Завітайте, любі, завтра! Сьогодні ще немає на мені жодної відкритої квіточки, а коли відкриються, я буду рада гостям.
Ведуча. Полетіли бджілки до Тюльпана: зазирнули в його яскраву голівку.
Бджілки. Ой, немає тут ані запаху, ані меду.
Ведуча. Сумні та голодні бджілки вже хотіли додому вертатися, коли враз побачили під кущем темно-синю квіточку. Це була Фіалочка.
Фіалочка. Летіть, летіть, бджілоньки, до мене, я відкрию вам свою чашечку, наповнену запашним солодким соком.
Бджілки. Спасибі, Фіалочко, за доброту твою.
Ведуча. Наїлися, напилися бджілки й полетіли радесенькі додому.
Команда «Хтосики»
Вірші про бджіл
Любов Забашта «Бджілка»
Зацвітає гречка біло-біло,
Ось уже і бджілка прилетіла.
Золотиста, в променистому пушку,
Набере вона духмяного медку.
Полетить вона до вулика мерщій,
Бо ж багато ще зробити треба їй.
Мед збере вона у гречці медовій.
Стільники наповнить воскові.
Марійка Підгірянка «Школа»
Бджілоньки-на квіти,
Дітоньки до школи,
Там збирають мудрість,
Як мед у полі бджоли.
Богдан Стельмах «Польові дзвіночки»
Піднімає джміль фіранку.
Каже:-Доброго вам ранку!
Як вам, бджілко ,ночувалось?
Чи дощу не почувалось?
Виглядає бджілка з хати:
-У дзвіночку треба спати.
Цей дзвіночок – як намет.
Тільки дощ - як кулемет.
Олександр Богемський «Бджілка»
Синьоокий ранок
Грає на сопілку,
Бджоленят в дорогу
Наставляє бджілка:
Де б ви не літали,
Чи в саду, чи в лузі,
Уклоніться кожній
Квіточці в окрузі.
А ще побажайте
Красного їм літа -
І багато меду
Подарують квіти.
Василь Бойко «Жалять бджоли не на жарт»
Жалять бджоли не на жарт.
Чи ж за медом лізти варт?
Ведмежата кажуть:
Будемо ж ми ввічливі,-
Може, й нам медку відважать
Бджоли добризичливі…
Богдан Стельмах «Пасіка»
У садок з подвір’я –
Стежечка подвійна:
Кожен день удвох ми
Йдем по ній сповільна –
Я й дідусь.
У садку – будинки,
Запахущі скриньки;
Тут літають бджоли –
Вогники – іскринки –
Їх боюсь.
У садку літають,
У поля літають –
У солодких квітів
Меду позичають –
Пригощаюсь.
Василь Бойко
Не спочине бджілка влітку,
Лине з квітки та на квітку.
Лине в поле, гай, садок,
Знай, бере нектар з квіток.
А з нектару – трудівниця
Виробляє нам медок.
Виготовлення свічки з вощини (Вчитель показує зразок,підготовляє дітей до роботи).
З граней точених вощини аромат медовий лине
Дух бджолиний ніжно плине, грає сяйво золоте.
Придивись у вогник пильно: він живий та мерехтливий,
він таїть спокійну силу, сонця втілення святе.
Хай згорить в його обіймах все докучливе і хтиве,
Заздрісне, навмисне, гнівне, в'їдливе, лихе й пусте.
VI Підсумок уроку.
Бесіда
Висновок
Серед безлічі комах, що живуть на Землі, бджоли є яскравим прикладом унікальних здібностей підтримки чіткого ритму і темпу командної роботи при збиранні меду,
Переробленні зібраної сировини, постійної боротьби із зовнішніми ворогами й внутрішніми шкідниками.
Їхнє значення для господарства важко переоцінити.
VII Домашнє завдання.
Самостійно скласти кросворд на тему «Бджола мала , а й та працює».