Урок "Бережливе ставлення до природи. Правила поведінки в природі"

Про матеріал
Навчити учнів бережливо ставитись до природи, ознайомити з правилами поведінки в ній.
Перегляд файлу

Бережливе ставлення до природи. Правила поведінки в природі.

Мета. Вчити учнів бережливого ставлення до природи;ознайомити з правилами поведінки в                                         

 ній;підвести їх до усвідомлення необхідності зберігати,примножувати  природні 

   багатства;розвивти пізнавальний інтерес,спостережливість,логічне мислення;формувати                            

   відчуття  особистої відповідальності за збереження об’єктів природи;виховувати бажання

   захищати й оберігати природу.

Обладнання. Плакат «Правила поведінки в природі»,ілюстрації  із  зображенням об’єктів  

   рослинного і тваринного світу ,охоронних знаків,ілюстрації або малюнки із зображенням

   джерел забруднення природи (автомобілі,теплові електростанції та підприємства,ферми,

   кар’єри, сміттєзвалища,вирубування лісу тощо),зображення заходів охорони     навколиш-

   нього середовища (очисні споруди,фільтри та труби, висаджування лісу   тощо),презен-

   тація.

 Епіграф уроку:

Я зірвав- квітку і вона загинула,

 я спіймав метелика-і він помер у мене на долоні.

 І тоді я зрозумів,

 що торкнутися краси можна тільки серцем.

 П. Гвездослав

                          Хід   уроку.

1.Організація класу до уроку.

                             Сядьте зручно,посміхніться,

                                           і на мене подивіться. 

                                           Зробимо в науку крок,

                                           починаємо урок.

Сьогодні я пропоную вам здійснити цікаву мандрівку у світ природи.А в будь-яку мандрівку варто відправлятися у гарному настрої.Тому: усміхніться мені,усміхніться один одному,щоб урок пройшов у теплій,дружній атмосфері.Бо хороший настрій-запорука хорошого результату роботи.

Створення позитивного настрою (релаксаційний ролик  45 с, під час якого вчитель читає вірш). 

                                             Поглянь,дитино,все довкола

                                             Так щиро посміхається тобі:

                                             і сонце, й небо, ліс і поле…

                                             Ти теж  у  відповідь  їм посміхнись,

            ти привітайся з днем чудовим,

                                             з  деревами, пташками  і небом голубим,

                                               і знай: усе це є природа,

                                               її люби, примножуй, бережи.  

2.Спостереження за змінами в природі.

-Довго-довго,цілу весну і літо, творила  Матінка Земля.Коли вона втомилася від важкої праці,тихими безмовними кроками підступила до неї осінь. У пишний холодний танок звела вона останні фарби  Землі,які яскраво й полум’яно горять кілька останніх тижнів.

-Які спостереження за днем сьогоднішнім  ви можете повідомити?

(Спостереження за станом неба,опадами,вітром. Запис результатів у зошит.)

3.Перевірка знань,умінь і навичок.

                            Бесіда

-Що таке природа? (Сонце,небо,хмари,дерева,птахи,річки,моря,дощ,грім,райдуга,вода,яку ми п’ємо,повітря,яким ми дихаємо,звірі,люди).

-Яка буває природа? (Жива і нежива).

-Що належить до живої природи? (Людина,рослини і тварини).

-Що належить до неживої природи? (Сонце,місяць,зорі,вода,повітря,каміння,пісок,глина,грунт,що є необхідною умовою для життя рослин і багатьох тварин).

-Як пов’язані жива і нежива природа? (Жива природа не може існувати без неживої,але жива природа впливає на неживу).

-А що потрібно для життя людини? (Повітря,вода,їжа,тепло).

-А чи могла б жити без природи людина? (Ні).Доводять свою думку.             

4.Актуалізація опорних знань учнів. Повідомлення теми уроку,мотивація.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про бережливе ставлення людини до природи.Ознайомимось із правилами поведінки в ній.

Чому природу потрібно любити й  оберігати?

-Як ви відпочиваєте з батьками у лісі,біля річки? Я хочу подарувати вам сьогодні хвилини спостережливості і милосердя.

5.Первинне сприйняття нового матеріалу.

Все,що оточує нас і не зроблено руками людей,-природа.Природа дає все необхідне для життя людини:їжу,воду,повітря.Вона є джерелом натхнення для художників,письменників,композиторів.Недарма природу називають ненькою.Всі ми-діти природи,та не всі однаково добрі до неї.Природа потребує постійної уваги,турботи,охорони. Ми повинні берегти природу,охороняти її багатство.

                           На землі,у домі вселюдському-

                           протиріч і негараздів тьма.

                           Будьте,люди,обережні в ньому!

                           Іншої домівки в нас нема!

                           Земля не належить нам.Це ми належимо їй!

 

                            І пташка,і метелик,і людина

                           сплелися у  вінок.Ім’я йому-Життя.

                           Одна у них Земля,одна родина,

                           і вічність в них   одна,і небуття.

Земля –наш дім.Можливо ,це єдина планета,на якій існує життя у Всесвіті.Хіба не  заслуговує вона нашої любові?Але ми маємо значну кількість свідчень про те,що людина не є бережливим господарем.Змінилось щось в одному місці-відгукнулось в іншому.Вирубали  ліс-обміліла ріка,осушили болото-зникли деякі види рослин і тварин у цьому місці.Але буває й так,що замість радості спілкування з природою відчуваєш гіркоту й образу.Наприклад,коли бачиш сміттєзвалища,або кар’єр,що став величезною раною на поверхні землі.

Створення проблемної ситуації. Відеоролик «Не рубайте ліс».

-Чи схвилювало вас побачене?

-Що саме?(Обговорення:ліс є домівкою багатьом  тваринам і рослинам,багато рослин і тварин загинуло,багато залишилось без  домівки(в даному випадку зайчик),звертаю увагу на те,що в лісі потрібно зрізувати лише окремі дерева,деревина яких піде на виготовлення паперу для газет:хворі,або ті,що заважають росту іншим,а не цілі ділянки,як у побаченому).

                                           Наша  держава приділяє охороні природи багато уваги.Заводи та фабрики переобладнують так,щоб вони не забруднювали повітря,воду та грунт.Для збереження куточків недоторканої природи створено заповідники і заказники.      

6.Вивчення нового матеріалу.

а) Слухання та обговорення вірша.

                     Вмійте природу любити

Вам у походи ходити                                                 Цвіту не вирви задаром,

і мандрувать,любі діти,                                         гілки не втни для забави.

вмійте ж природу любити,                                   Оберігайте повсюди

кожній стеблинці радіти.                                      шлях і стежиночку в гаї.

В полі,у лісі,над яром-                                               Все те окрасою буде

квіти ,дерева і трави…                                           нашого краю.

 

                                                                                       П. Ситниченко

-До чого закликає автор вірша?

-Як потрібно бережливо ставитись до природи?

б) Робота з підручником.

Бесіда з використанням ілюстрацій.

-Розгляньте перший малюнок.

-Що роблять хлопчик і дівчинка?(Садять дерево.)

-Чи можна сказати,що діти бережливо ставляться до природи?(Так.)

-Розгляньте другий малюнок.

-Що робить дівчинка?(Зриває квіти.)

-Чи потрібно зривати так багато квітів?(Ні.)

-Чому?(Діти висловлюють свої міркування.)

-Чи можна сказати,що дівчинка бережливо ставиться до природи?(Ні.)

-Що ви порадите дівчинці?(Діти дають поради.)

-Розгляньте третій малюнок і скажіть,кого ви бачите?(Хлопчика і дівчинку.)

-Хто сидить на дереві?(Пташки.)

-Що робить дівчинка?(Годує пташок.)

-А хлопчик?(Цілиться з рогатки у пташку.)

-Чию поведінку ви засуджуєте?(Хлопчикову.)

-Кого похвалите?(Дівчинку.)

-З кого будете брати приклад?(З дівчинки.)

Робота в парах.

-Разом із сусідом по парті подумайте,що ви скажете хлопчикові,який цілиться у пташку.

-А що- дівчинці,яка нарвала оберемок квітів.

7.Фізкультхвилинка. (Діти уявляють,що вони метелики,зібрались сонячного дня на лісовій галявині і виконують танок ).

в)Бесіда- ознайомлення  із правилами поведінки у природі з використанням малюнків та підручника.

1.Ходи стежками,щоб не витоптувати рослини.

-Хто  з вас  дотримує цього правила в лісі,на луках, у полі?

2.Не ламай гілок дерев і не рви багато квітів для букета.

Діти,це правило розкажіть своїм молодшим братикам і сестричкам.Завжди його дотримуйтесь самі.

3.У лісі, парку,на луці не кричи,щоб не налякати диких тварин.

Особливо тихо потрібно поводитись у лісі ,парку,на луці навесні,коли птахи висиджують пташенят.

4.Не руйнуй пташиних гнізд,не бери до рук пташині яйця.Цим ти можеш відлякати  птахів від їхніх домівок.

Діти,уявіть собі на хвилинку,що недобра людина зруйнувала пташине гніздо.Де ж тоді жити пташиній сім’ї?А якщо відлякати пташку від її домівки,коли вона висиджує малят,тоді охолонуть яйця і з них не вилупляться пташенята.

-Діти,будьте друзями природі й завжди дотримуйте цих правил,які ми вивчили сьогодні на уроці.

8.Закріплення знань,умінь і навичок учнів.

Робота із зошитом.

1.Хто піклується про природу,а хто-ні?(Замалювати кружечки: правильну  відповідь-зеленим кольором, а неправильну- червоним.)

2.Які добрі справи ти  робиш для збереження і примноження природних багатств?(Поміркувати.)

Створення проблемної ситуації.

Василько пішов із  друзями у ліс.Раптом він побачив,що з куща вилетіла маленька сіра пташечка.Хлопчик тихенько підійшов до кущика,розвів руками гілки і побачив гніздечко.У ньому лежали яєчка.

Раптом Василько згадав…

-Що згадав Василько?

-Якої помилки хлопчик припустився вже?

Гра «Вчимося любити природу».

Учитель промовляє фразу,а учні повинні сказати, любить або не любить природу людина,про яку йдеться,і чому.

*Людина вийшла з лісу з букетом конвалій.

*Людина саджає біля будинку дерева.

*Людина кинула недопалок на землю.

*Директор заводу встановив очисні фільтри та труби.

*Водій миє машину на березі ріки.

*Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.

*Діти вішають на дерева шпаківні.

*Після відпочинку в лісі люди зібрали і закопали сміття.

*Хлопчик б’є пляшки.

Учні  обговорюють зміст плакатів «Бережіть природу!».Обирається найкраща ідея.

Завдання «Виконай з дорослими».

1.Разом з дорослими посадити дерево.

2.Змайструвати годівничку,щоб підгодовувати взимку птахів.

9.Підсумок уроку.

Перегляд презентації «Правила поведінки у лісі».(Не руйнуй пташині гнізда, не руйнуй мурашники, не забирай з лісу додому тварин, не ображай комах, не зривай рідкісні квіти, не лови метеликів, не шуми в лісі, не розпалюй багаття без дорослих, не залишай сміття, не псуй дерева, не виривай рослини з корінням, не псуй неїстівні гриби, не ображай змій). Обговорення деяких слайдів.

Рефлексія.  Вправа «Мікрофон».

-Які знання ви здобули на уроці?

-Що було для вас складним, а що далося легко?

-Які знання ви можете використовувати в повсякденному житті?

-Що було цікавим,що вразило?

-Що для вас виявилось найважливішим?

-Давайте оцінимо нашу роботу.Яких нових знань ви набули сьогодні?

-Уявити людину поза природою неможливо.Повітря,вода,спів птахів,аромат луків,шелест листя.Все це щедро дарує нам природа,а натомість просить лише дбайливого,доброго ставлення.На жаль,ані рослини,ані тварини не можуть говорити,А якщо б змогли?Щоб вони могли нам сказати? «Давайте жити так,щоб наша Земля була щедрою і прекрасною,щоб на ній дзвінко дзюрчали чисті струмки,дзвеніли голоси птахів,цвіли дивовижні квіти!».

                                     Усіх людей ми закликаєм:

                                      нащадкам збережіть природу,

                                      її степи,ліси,джерельну воду,

                                      дерева не рубайте,не вбивайте звіра,

                                      і у природи буде хай довіра,

                                      що не заподієте ви зла їй,

                                      своїй колисці,матері своїй.

 

                                      Ріки і гори,моря і поля-

                                      це наша рідна,хороша Земля,

                                      будь їй ти другом,люби,бережи,

                                       приклад в усьому всім покажи.

 

                                       Квіти хай квітнуть,співають пташки,

                                       Хай всіх привітно стрічають стежки.

                                       Кожна стежина в майбутнє веде-

                                       Там радість і щастя чекають тебе.                                     

 

docx
Додано
25 березня
Переглядів
176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку