Урок " Бесіда - розповідь про Тараса Шевченка. Опрацювання тексту "Тарас Григорович Шевченко" і вірша Т.Г.Шевченка "Тече вода з-під явора"

Про матеріал

У даній розробці уроку подано різні цікаві матеріали для уроку навчання грамоти про Т.Г.Шевченка: про його життєвий шлях, зокрема дитинство, та творчий. Для ефективного і результативного проведення уроку використано різні форми навчальної діяльності: колективна робота, групова, парна, застосовані різні методи роботи: бесіда, розповідь, інтерактивні вправи та ігри, загадка, акровірш. В даній розробці є багато вправ спрямованих на формування правильного, швидкого, усвідомленого та виразного читання; є вправи на розвиток креативного мислення.

Перегляд файлу

УРОК НАВЧАННЯ ГРАМОТИ

 ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬ

 ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

 ЗОШ № 36 М. ЖИТОМИРА

 ЛЕБЕДЄВА С.В.

 

 

Мета:формувати предметну компетентність:розширити знання учнів про Т.Г.Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє               дитинство поета. Формувати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати пізнавальну активність, бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.

Формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитися; громадянську компетентність, загальнокультурну компетентність.

Тип уроку: комбінований.

Методи і засоби: ігри, розповідь, бесіда, наочність, робота в парах, групах, розвиток креативного мислення.

 Хід уроку

І. Організаційний момент 

 Любі діти – чуйні, милі,

 Знаю,всі ви дуже щирі,

 на уроці ви старайтесь,

 знань корисних набирайтесь.

  • Я сподіваюсь, що сьогоднішня наша співпраця буде творчою   натхненною, доброю і радісною.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Акровірш

         Ти мусиш нам співця назвати,

 А умів лиш він один

 Рабів німих так захищати.

 А хто так оспівав,як він,

 Садок вишневий коло хати?

                       Д.Білоус

- А як ви думаєте, про якого Тараса піде сьогодні мова?

- А що ви знаєте про Тараса Шевченка?

- А чи хочете дізнатися більше?

ІІІ. Робота над новим матеріалом.

1)Розповідь вчителя.

          Сьогоднішній наш урок присвячений видатному українському

поету, письменнику, художникуТарасові Григоровичу Шевченку.

Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині у сім’ї кріпаків.  У Тараса були ще п’ять сестер і два брати. Старша сестра Катерина була Тарасові за няню.

2)Розповідь про життя Т.Г.Шевченка

Учень.

Ріс Тарасик лагідною і доброю дитиною. Він був допитливим, любив малювати, співати. Найбільше він любив свою матінку. Але, коли йому було 9 років, мама померла.

Учениця.

І почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа, недобра жінка дуже погано ставилась до Тараса.

Учень.

Коли Тарасові виповнилось 11 років, помер і батько.

Вчитель. У одному з віршів поет згадує:

 ...Там матір добрую мою,

 ще молодую, у могилу

 нужда та праця положила.

 Там батько, плачучи з дітьми

 (а ми малі були і голі),

 не витерпів лихої долі,

 умер на панщині!.. А ми

 розлізлися межи людьми,

 мов мишенята.

Учениця. Пішов Тарас тинятись по чужих людях: рубав дрова, топив піч, носив воду школярам; був і пастухом, і погоничем, і нянькою. Про своє нелегке дитинство він пише:

 Мені тринадцятий минало,

 я пас ягнята за селом...

Вчитель.Малому Тарасу дуже хотілося вчитися читати і писати. А ще він хотів бути малярем. Все, що бачив хотілося намалювати. Довго терпів Тарас знущання шкільного дяка. Ось як він згадує :

 Давно те діялось. Ще в школі,

 таки в учителя-дяка,

 гарненько вкраду пятака-

 бо я було трохи не голе,

 таке убоге — та й  куплю

 паперу аркуш. І зроблю

 маленьку книжечку. Хрестами

 і візерунками з квітками

 кругом листочки обведу

 та й списую ...

 Та сам собі у буряні,

 щоб не почув хто, не побачив,

 виспівую та плачу..

З малого Тараса вийшов великий художник і народний поет, наш прекрасний поет, наша гордість. Українці називають його своїм Кобзарем. Раніше кобзарів було багато в Україні, вони ходили селами й містами, співали пісні та думи про відважних героїв-українців під супровід кобзи — такого інструмента, схожого на бандуру.

Т.Шевченко, як кобзар, зумів розказати українському народу про його тяжке  життя. Та й свою першу книгу поет назвав “Кобзар”

3) Відгадування загадки

 Є книг багато радісних, печальних,

 товстих, тонких, барвистих, наче жар,

 але одна усім книжкам начальник

 її по простому звуть....(Буквар)

Т.Г.Шевченко дуже любив дітей і мріяв, щоб вони були грамотними. Для дітей він склав невеличку книжечку “Малий кобзар для дітей з малюнками”. На превеликий жаль, цей букварик не зберігся. А от букварик для дорослих дійшов до наших часів. Називається він “Буквар южнорусскій”

4) Презентація «Тарас Шевченко»

5) Розгляд малюнка (с.142-143)

Кого ви бачите на портреті?

6) Опрацювання тексту “Тарас Шевченко”

а) Читання тексту вчителем.

-Хто такий Тарас Григорович Шевченко?

б) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання оповідання з позначками.

 “+” - я  це знаю

 “-” - цього ще не знаю

 “!” - про це хочу знати більше

в) Зачитування речень з  позначкою “+”, “-”, “!”.

г) Гра “Читає Незнайко”

 Учитель читає речення, допускаючи помилки, а учні відшукують речення і читають без помилок.

-На цьому портреті ти бачиш маленького українського поета Тараса Шевченка (великого)

-Ще маленьким хлопчиком він почав писати казки (вірші).

-Закликав любити і берегти рідну мову(шанувати).

7)Фізкультхвилинка

8) Опрацювання вірша Т.Шевченка “Тече вода з-під явора”

- Тарас Шевченко зростав в Україні серед мальовничої природи. Поет кохався в природі рідного краю і тому, мабуть, кожен рядок його вірша сповнений любов’ю до природи.

- Послухайте один з таких віршів ”Тече вода з- під явора”.

Читання вірша вчителем.

-Яких птахів поет змалював у вірші?

-Де тече вода і куди?

9) Словникова робота 

а )читання “сходинок” слів.

 Гай    поміж

 качур    ряска

 качечка   розмовляє

 качаточка   хлюпощуться

б)Вправа на миттєве сприймання слів

   над, явір, яром, з-під,осока, калина, пишається

-Які слова незрозумілі? Що означає слово “пишається”?   Пишається — красується.

 в)Гра “ Утвори слово”

   роз                   мов      ро

 

 

 

       є                   ля       го  ю

10) Читання вірша кращими учнями

-Що робить качечка? Яка в неї сім”я? Чи дбайлива вона мати? 

11) Читання в парах по 2 рядки.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1)Робота в групі. Гра  “Редактор”.


 -Тече вода серед гаю

та межи горою.

 

-Хлюпаються качаточка

поміж травою.

 -А гусочка кипливає

з качкою за ними.

 

-Ловить рибку, розмовляє

з дітьми своїми.


2) Робота з ілюстрацією до вірша

Розгляньте малюнок у букварі. До яких рядочків вірша вони підходять? Прочитайте.

11) Розвиток  мислення і мовлення

Як ви розумієте ці слова: ”качечка розмовляє з дітками своїми”?

12)Виразне читання вірша

Чи сподобався вам вірш? (відповіді дітей)

 V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

1.Розповідь вчителя.

Тарас Григорович Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 роки був кріпаком, 10 років мучився у солдацькій неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною. Нелегкою була доля Шевченка. Та його життя було, як зірка. Сяйво його творів палахкотить і зараз. І як поета, і як художника, і як мислителя. Нам він посилав свої заповіти, і серед них — найперший і найголовніший.

Свою Україну любіть,

Любіть її. Во время люте,

в останню тяжкую минуту

за неї Господа моліть...

2. Інтерактивна вправа «Незавершені речення»

   - Тарас Шевченко – це відомий …

   - Він народився в сім’ї …

   - Відома на весь світ збірка творів Т.Шевченка називається …

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

-Що нового про Т.Г.Шевченка ви дізналися? Які почуття викликало у вас почуте?

-Тарас Шевченко завжди пам”ятав і любив рідний край Україну.

Любіть і ви її, як любив поет. Бережіть її, як берегли наші діди і прадіди.

Читайте його твори і ваша мова буде теж гарною, чарівною, бо українська мова одна з найкращих мов світу.

doc
Додано
20 квітня 2018
Переглядів
4457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку