У даній розробці уроку подано різні цікаві матеріали для уроку навчання грамоти про Т.Г.Шевченка: про його життєвий шлях, зокрема дитинство, та творчий. Для ефективного і результативного проведення уроку використано різні форми навчальної діяльності: колективна робота, групова, парна, застосовані різні методи роботи: бесіда, розповідь, інтерактивні вправи та ігри, загадка, акровірш. В даній розробці є багато вправ спрямованих на формування правильного, швидкого, усвідомленого та виразного читання; є вправи на розвиток креативного мислення.
УРОК НАВЧАННЯ ГРАМОТИ
ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬ
ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
ЗОШ № 36 М. ЖИТОМИРА
ЛЕБЕДЄВА С.В.
Мета:формувати предметну компетентність:розширити знання учнів про Т.Г.Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Формувати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати пізнавальну активність, бажання глибше ознайомитися з біографією великого Кобзаря.
Формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитися; громадянську компетентність, загальнокультурну компетентність.
Тип уроку: комбінований.
Методи і засоби: ігри, розповідь, бесіда, наочність, робота в парах, групах, розвиток креативного мислення.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Любі діти – чуйні, милі,
Знаю,всі ви дуже щирі,
на уроці ви старайтесь,
знань корисних набирайтесь.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Акровірш
Ти мусиш нам співця назвати,
А умів лиш він один
Рабів німих так захищати.
А хто так оспівав,як він,
Садок вишневий коло хати?
Д.Білоус
- А як ви думаєте, про якого Тараса піде сьогодні мова?
- А що ви знаєте про Тараса Шевченка?
- А чи хочете дізнатися більше?
ІІІ. Робота над новим матеріалом.
1)Розповідь вчителя.
Сьогоднішній наш урок присвячений видатному українському
поету, письменнику, художнику – Тарасові Григоровичу Шевченку.
Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині у сім’ї кріпаків. У Тараса були ще п’ять сестер і два брати. Старша сестра Катерина була Тарасові за няню.
2)Розповідь про життя Т.Г.Шевченка
Учень.
Ріс Тарасик лагідною і доброю дитиною. Він був допитливим, любив малювати, співати. Найбільше він любив свою матінку. Але, коли йому було 9 років, мама померла.
Учениця.
І почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа, недобра жінка дуже погано ставилась до Тараса.
Учень.
Коли Тарасові виповнилось 11 років, помер і батько.
Вчитель. У одному з віршів поет згадує:
...Там матір добрую мою,
ще молодую, у могилу
нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
(а ми малі були і голі),
не витерпів лихої долі,
умер на панщині!.. А ми
розлізлися межи людьми,
мов мишенята.
Учениця. Пішов Тарас тинятись по чужих людях: рубав дрова, топив піч, носив воду школярам; був і пастухом, і погоничем, і нянькою. Про своє нелегке дитинство він пише:
Мені тринадцятий минало,
я пас ягнята за селом...
Вчитель.Малому Тарасу дуже хотілося вчитися читати і писати. А ще він хотів бути малярем. Все, що бачив хотілося намалювати. Довго терпів Тарас знущання шкільного дяка. Ось як він згадує :
Давно те діялось. Ще в школі,
таки в учителя-дяка,
гарненько вкраду п’ятака-
бо я було трохи не голе,
таке убоге — та й куплю
паперу аркуш. І зроблю
маленьку книжечку. Хрестами
і візерунками з квітками
кругом листочки обведу
та й списую ...
Та сам собі у бур’яні,
щоб не почув хто, не побачив,
виспівую та плачу..
З малого Тараса вийшов великий художник і народний поет, наш прекрасний поет, наша гордість. Українці називають його своїм Кобзарем. Раніше кобзарів було багато в Україні, вони ходили селами й містами, співали пісні та думи про відважних героїв-українців під супровід кобзи — такого інструмента, схожого на бандуру.
Т.Шевченко, як кобзар, зумів розказати українському народу про його тяжке життя. Та й свою першу книгу поет назвав “Кобзар”
3) Відгадування загадки
Є книг багато – радісних, печальних,
товстих, тонких, барвистих, наче жар,
але одна – усім книжкам начальник
її по простому звуть....(Буквар)
Т.Г.Шевченко дуже любив дітей і мріяв, щоб вони були грамотними. Для дітей він склав невеличку книжечку “Малий кобзар для дітей з малюнками”. На превеликий жаль, цей букварик не зберігся. А от букварик для дорослих дійшов до наших часів. Називається він “Буквар южнорусскій”
4) Презентація «Тарас Шевченко»
5) Розгляд малюнка (с.142-143)
Кого ви бачите на портреті?
6) Опрацювання тексту “Тарас Шевченко”
а) Читання тексту вчителем.
-Хто такий Тарас Григорович Шевченко?
б) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання оповідання з позначками.
“+” - я це знаю
“-” - цього ще не знаю
“!” - про це хочу знати більше
в) Зачитування речень з позначкою “+”, “-”, “!”.
г) Гра “Читає Незнайко”
Учитель читає речення, допускаючи помилки, а учні відшукують речення і читають без помилок.
-На цьому портреті ти бачиш маленького українського поета Тараса Шевченка (великого)
-Ще маленьким хлопчиком він почав писати казки (вірші).
-Закликав любити і берегти рідну мову(шанувати).
7)Фізкультхвилинка
8) Опрацювання вірша Т.Шевченка “Тече вода з-під явора”
- Тарас Шевченко зростав в Україні серед мальовничої природи. Поет кохався в природі рідного краю і тому, мабуть, кожен рядок його вірша сповнений любов’ю до природи.
- Послухайте один з таких віршів ”Тече вода з- під явора”.
Читання вірша вчителем.
-Яких птахів поет змалював у вірші?
-Де тече вода і куди?
9) Словникова робота
а )читання “сходинок” слів.
Гай поміж
качур ряска
качечка розмовляє
качаточка хлюпощуться
б)Вправа на миттєве сприймання слів
над, явір, яром, з-під,осока, калина, пишається
-Які слова незрозумілі? Що означає слово “пишається”? Пишається — красується.
в)Гра “ Утвори слово”
роз мов ро
є ля го ю
10) Читання вірша кращими учнями
-Що робить качечка? Яка в неї сім”я? Чи дбайлива вона мати?
11) Читання в парах по 2 рядки.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1)Робота в групі. Гра “Редактор”.
-Тече вода серед гаю
та межи горою.
-Хлюпаються качаточка
поміж травою.
-А гусочка кипливає
з качкою за ними.
-Ловить рибку, розмовляє
з дітьми своїми.
Розгляньте малюнок у букварі. До яких рядочків вірша вони підходять? Прочитайте.
11) Розвиток мислення і мовлення
Як ви розумієте ці слова: ”качечка розмовляє з дітками своїми”?
12)Виразне читання вірша
Чи сподобався вам вірш? (відповіді дітей)
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1.Розповідь вчителя.
Тарас Григорович Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 роки був кріпаком, 10 років мучився у солдацькій неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною. Нелегкою була доля Шевченка. Та його життя було, як зірка. Сяйво його творів палахкотить і зараз. І як поета, і як художника, і як мислителя. Нам він посилав свої заповіти, і серед них — найперший і найголовніший.
Свою Україну любіть,
Любіть її. Во время люте,
в останню тяжкую минуту
за неї Господа моліть...
2. Інтерактивна вправа «Незавершені речення»
- Тарас Шевченко – це відомий …
- Він народився в сім’ї …
- Відома на весь світ збірка творів Т.Шевченка називається …
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
-Що нового про Т.Г.Шевченка ви дізналися? Які почуття викликало у вас почуте?
-Тарас Шевченко завжди пам”ятав і любив рідний край – Україну.
Любіть і ви її, як любив поет. Бережіть її, як берегли наші діди і прадіди.
Читайте його твори і ваша мова буде теж гарною, чарівною, бо українська мова одна з найкращих мов світу.