ТЕМА: Безособові дієслова. Правопис частки не з дієсловами.Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
МЕТА: ознайомити учнів із безособовими дієслівними формами; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, уміння розрізняти особові й безособові дієслова, визначати їх морфологічні ознаки.Сприяти зміцненню навичок правопису –ться, -шся в кінці дієслів, частки не разом і окремо; ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи.Удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: учити обґгрунтовувати вибір написання відповідним правилом.
Виховувати математичну компетентність: розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, увагу, логічне мислення;
Формувати інформаційно-цифрову компетентність: здійснювати аналіз мовних явищ;
Формувати вміння вчитися впродовж життя: здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності;
Формувати загальнокультурну компетентність: створювати усні тексти, виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та використовуючи художні засоби;
Формувати екологічну грамотність і сприяти здоровому способу життя: виховувати бажання дотримуватися здорового способу життя.Виховувати зацікавленість скарбами народної мудрості, патріотичні почуття, любов до Батьківщини, мови.
Методи і прийоми: метод «Прес», «Кейс», «Знайди помилку», фронтальне опитування, асоціативна схема.
Тип уроку: інтегрований урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Визначення елементів настрою.
2. Актуалізація опорних знань.
3. Оголошення концепту теми. Мотивація навчальної діяльності.Створення чеклиста.
1. Розуміння тексту: Вивчення дієприкметників допомагає учням розуміти умови і контекст текстів. Знання дієприкметників дозволяє читачеві відтворити події, описані в тексті, і уявити стан персонажів.
2. Збагачення словникового запасу: Навчання дієприкметникам розширює словниковий запас , оскільки вчимося новим словам і способам описувати предмети і дії.
3. Вдосконалення граматичних знань: Вивчення дієприкметників допомагає розуміти правила граматики і правильне утворення речень.
4. Описові навички: Дієприкметники дозволяють виражати свої думки і описувати свої враження. Вивчення дієприкметників розвиває навички опису предметів, місць, людей і дій.
Чекліст – дієприкметник(Метод «Очікування» )
Зрозуміти сутність дієприкметника.
Ознаки дієприкметника.
Вживання дієприкметників в реченні.
4. Вивчення нового матеріалу.
Робота з презентаціями:
1.Пояснення нового матеріалу
5.Практичне усвідомлення нового матеріалу.
Вибірково - дослідницька робота -збір інформації для створення кейсу:географ, психолог науково пояснюють лексичне значення слів.
А вже світає. Сумно - сумно навкруги. Холоднішає з кожним днем. Вечоріє, дощить навкруги. Ой не спиться мені. Не хочеться нічого. Не терпиться поїхати кудись. Аж лихоманить…
Отже, яку форму дієслова використано в тексті? На що вказують безособові дієслова?
Мовний кросворд
Творчий диктант
Назвіть слова з не за їх тлумаченням або синонімічні.
Аналітичне спостереження
До щему у серці, до терпкого солодкого щему
Я кохаю Вкраїну, омиту прозорим дощем…
Проблемне завдання .Фізика. Що таке рух?
- Прочитайте слова.
- Рухався, рухливий, зрушений.
-Вкажіть, на які питання вони відповідають?Що виражають ці слова?
Знайти в тексті дієприкметники.
Африка— ..... за розмірами післяЄвразіїматерик, найбільший з материків......півкулі. Африка— єдиний материк, розташований у всіх чотирьох півкулях. Материк на півночі омитий... морем. Материк сполучений з Азією Суецьким перешийком, прорізанимСуецьким каналом. Від азійського Аравійського півострова відділений глибокою Баб-ель-Мандебською протокою.
Розподілити у дві колонки:
у першу – прикметники з іменниками, у другу – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.
Суха савана , засохла пальма; розріджена рослинність, рідкі кущі; жовтий банан, пожовклий лист; дикий лев, здичавілий кіт.
6. Систематизація й узагальненн знань із теми. Бесіда.
Які дієслова називають безособовими?
Чи може при безособових дієсловах стояти підмет?
Що виражають безособові дієслова?
Що таке дієприкметник?
Які граматичні ознаки має?
Яку синтаксичну роль виконує?
7. Рефлексія.Перевірка методу «Мої очікування».
Чи досягли ми цілей, поставлених на уроці?
8. Оцінювання.
9. Домашнє завдання.
Створити допис до соцмереж “Знайомтеся-я патріот своєї країни”, використавши дієприкметники й безособові дієслова.