Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.

Про матеріал
Матеріал з інтеграцією "українська мова і література" в умовах дистанційного навчання в інклюзивному класі
Перегляд файлу

Інтегрований урок.   6 клас                       

Тема уроку: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: урок-дослідження.

Мета  уроку: формувати предметні компетентності:  поглибити знання про прикметник, знаходити його в реченні; визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль в реченні;  визначати, розрізняти якісні, відносні й присвійні прикметники, знаходити їх у текстах; формувати навички дослідження як спосіб отримання потрібної інформації; дослідити, яку роль у художньому творі відіграють прикметники; формувати кругозір, світогляд, активну життєву позицію;

формувати ключові компетентності: удосконалення вмінь самостійної роботи,  розвивати творчі здібності використовувати прикметники  у власних висловлюваннях, для характеристики образів художніх  творів; підтверджувати власну думку цитатами з тексту; вміння робити висновки;                   

формувати емоційно-ціннісне ставлення: виховувати інтерес до української мови через виконання вправ, інтерес до літератури; позитивне ставлення до навчальної діяльності; усвідомлення потреби виховання патріотичного почуття;

Обладнання: комп'ютер (ноутбук, планшет), підручник з мови, підручник з української літератури, Л.Т. Коваленко, для 6 класу.

Рідний степ – широкий, вільний,

Пишнотравний і квітчастий –

Раптом став перед очима…

                           М.Вороний «Євшан-зілля»

 

Хід уроку

І. Актуалізація.

1. Бесіда (Робота в ZOOM):

- Що таке прикметник?

- Від якого непохідного слова утворилося «прикметник»?

- Що значить «прикмета»?

- Слова, що означають ознаку, прикмету, на яке питання відповідають?

- Наведіть приклади прикметників (Четвертим відповідає дітина  з ООП).

- Які ще ознаки мають прикметники? (За бажанням можуть відповідати діти з ООП).

      2. Вибірковий диктант на літературному матеріалі (стор.51, М.Вороний «Євшан-зілля», вступ). Виписати із вступу поеми прикметники, визначити рід, число, відмінок. (Ймовірна відповідь: давніх – чол.р., мн., М.в., найсвятіші – сер.р., мн., Н.в., гучних – сер.р., мн., Р.в., мальовничих – сер.р., мн., Р.в., войовничих – чол.р., мн., Н.в., старе – сер.р., одн., Н.в., певну – жін.р., одн., З.в., рідний – чол.р., одн., З.в.  ) (Для учнів з ООП – четверта строфа).

ІІ. Мотивація.

Обговорення епіграфа до уроку.

ІІІ. Тема та мета уроку. Повторити і поглибити знання про прикметник, ознайомитись із його видами, удосконалити навички визначення морфологічних ознак як частини мови, вміння знаходити прикметники в текстах, визначати їх види, роль у художньому тексті; розвивати творчі вміння використовувати прикметники у власних висловлюваннях; розкрити патріотичний мотив твору М.Вороного «Євшан-зілля»,  визначити проблему вибору героя у вирішальній ситуації, дослідити, як у творі зображується головний герой, яка при цьому роль прикметників.

ІV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу (Робота в ZOOM).

  1.  Перегляд відео про види прикметників. (https://www.youtube.com/watch?v=B11E57PvDog – від 3-ої хвилини до 10-ої)             

2.Ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника мови (стор. 145).

3. Робота з таблицею.

Урок. "Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.  Перехід прикметників із однієї групи в іншу"

4.  Робота з художнім твором.

4.1. Лінгвістичне дослідження. Знайти серед виписаних із вступу поеми М.Вороного «Євшан-зілля» прикметників якісні. Довести їх належність до цієї групи.  (Ймовірна відповідь: давній, найсвятіші, гучних, мальовничіші, старе, певну, рідний. Можуть проявляти ознаку у більшій чи меншій мірі, або можуть приєднувати слова «дуже, трохи» ).

4.2. Лінгвістичне дослідження (продовження). Знайти серед виписаних прикметників відносні. Довести їх належність до цієї групи.  (Ймовірна відповідь:войовничих. Не може проявляти свою якість у більшій чи меншій мірі, має відношення до війни.)

4.3. Лінгвістичне дослідження (продовження). Знайти прикметники у першій строфі основної частини поеми, визначити вид. Довести їх належність до групи.  (Ймовірна відповідь: ханський (чий?) –присвійний. Малий – якісний, може проявляти свою якість у більшій чи меншій мірі. Половецький -- відносний, бо утворилося від «половець». Найулюблена – уже має ступінь порівняння, тому - якісний).

5.Ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника мови (стор. 146, 147) (Робота в ZOOM).

V. Закріплення вивченого (Робота в Класрумі).

1. Розподільний диктант. Записати у три стовпчики:

- 1 – якісні,

- 2 – відносні,

- 3 – присвійні.

Урок. "Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.  Перехід прикметників із однієї групи в іншу"

(Ймовірна відповідь:

- 1 група – якісні: широкий, сміливий, розумний, охайний, лагідний, дотепний,

- 2 група – відносні: мідний, український, учнівський, батьківський, спортивний, тижневий, сусідський,

- 3 група – присвійні: Тетянин, батьків, Петрів, сусідчин.)

 

  1. Пошукова робота (в групах. Групи визначаються за списком у рівній кількості). Віднайти 8 прикметників і визначити їх розряд (для дітей з ООП – 5 прикметників):

- 1 група – 1-ий стовпчик поеми, стор. 52,

- 2 група – 2-ий стовпчик (з 4-тої сторфи), стор.52,

- 3 група – 1-ий стовпчик, стор. 53.

(Ймовірна відповідь:

- 1 група – якісні: ясним, сірим, любую, вільного,

               – відносні: Божий, Руськую, привільне, молодецьке,

- 2 група – якісні: славетнії, страшні,скажена,

                – відносні: вільного, лицарськії, молодецькі, акордовий, народний,

- 3 група – якісні: чарівне, рівні, рідний, широкий, пишнобарвний 

                --відносні: вільний, нещасний

                – присвійні: стареча.)

       3.  Літературні висновки. Дати відповіді на питання:

- Якою б була наша мова і художні тексти без прикметників?

- Який уривок виражає  патріотичний мотив твору М.Вороного «Євшан-зілля»?

- Які прикметники передають патріотичні настрої?

4.  Творча робота. У кожного з ваших рідний є предмети, речі, які йому належать. Утворіть 6-8 словосполучень із присвійним прикметником (діти з ООП-  5-6 словосполучень).

Зразок: мамина сукня, тітчина заповідь, Олексин ноутбук, застосовуючи матеріал підручника, стор. 147.

VІ. Рефлексія (Робота в Класрум і комунікація з рідними).

1.  Лінгвістична гра за посиланням: https://learningapps.org/display?v=pt7i7pdv323.

2. Бліц-опитування (самим собі, рідним, будь-кому для тренування пам´яті):

- Назвати розряди прикметників.

- Яка особливість якісних прикметників? Навести приклади, довести, що вони якісні.

- Яка особливість відносних прикметників? Навести приклади, довести, що вони відносні.

- Яка особливість присвійних прикметників? Навести приклади, довести, що вони присвійні.

- Яка вправа вам сподобалась найбільше? Утворіть подібну або кращу.

3. Вправа «Мікрофон» («Незакінчене речення»). Дати інтерв´ю рідним:

- На уроці я дізнався …

- Найбільші   труднощі   я  відчув …

- Я  зрозумів,  що …

- Я  не  вмів,   а  тепер  умію …

- Я  не  знав,  а  тепер   знаю …

- На  наступних  уроках  мені б хотілося знову …

5. Домашнє завдання. Вивчити правила, стор 145-147, таблицю розрядів прикметників. Вправа: з будь-якого твору української літератури виписати по 6-7 прикметників різних розрядів, вказати, з якого твору виписано.

Важливо: Якщо присвійних прикметників знайдете мало, придумати свої (не повторювати ті, що використовували на уроці). Бажаю успіху!

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Величко Ірина
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
879
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку