Інтегрований урок. 6 клас
Тема уроку: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: урок-дослідження.
Мета уроку: формувати предметні компетентності: поглибити знання про прикметник, знаходити його в реченні; визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль в реченні; визначати, розрізняти якісні, відносні й присвійні прикметники, знаходити їх у текстах; формувати навички дослідження як спосіб отримання потрібної інформації; дослідити, яку роль у художньому творі відіграють прикметники; формувати кругозір, світогляд, активну життєву позицію;
формувати ключові компетентності: удосконалення вмінь самостійної роботи, розвивати творчі здібності використовувати прикметники у власних висловлюваннях, для характеристики образів художніх творів; підтверджувати власну думку цитатами з тексту; вміння робити висновки;
формувати емоційно-ціннісне ставлення: виховувати інтерес до української мови через виконання вправ, інтерес до літератури; позитивне ставлення до навчальної діяльності; усвідомлення потреби виховання патріотичного почуття;
Обладнання: комп'ютер (ноутбук, планшет), підручник з мови, підручник з української літератури, Л.Т. Коваленко, для 6 класу.
Рідний степ – широкий, вільний,
Пишнотравний і квітчастий –
Раптом став перед очима…
М.Вороний «Євшан-зілля»
Хід уроку
І. Актуалізація.
1. Бесіда (Робота в ZOOM):
- Що таке прикметник?
- Від якого непохідного слова утворилося «прикметник»?
- Що значить «прикмета»?
- Слова, що означають ознаку, прикмету, на яке питання відповідають?
- Наведіть приклади прикметників (Четвертим відповідає дітина з ООП).
- Які ще ознаки мають прикметники? (За бажанням можуть відповідати діти з ООП).
2. Вибірковий диктант на літературному матеріалі (стор.51, М.Вороний «Євшан-зілля», вступ). Виписати із вступу поеми прикметники, визначити рід, число, відмінок. (Ймовірна відповідь: давніх – чол.р., мн., М.в., найсвятіші – сер.р., мн., Н.в., гучних – сер.р., мн., Р.в., мальовничих – сер.р., мн., Р.в., войовничих – чол.р., мн., Н.в., старе – сер.р., одн., Н.в., певну – жін.р., одн., З.в., рідний – чол.р., одн., З.в. ) (Для учнів з ООП – четверта строфа).
ІІ. Мотивація.
Обговорення епіграфа до уроку.
ІІІ. Тема та мета уроку. Повторити і поглибити знання про прикметник, ознайомитись із його видами, удосконалити навички визначення морфологічних ознак як частини мови, вміння знаходити прикметники в текстах, визначати їх види, роль у художньому тексті; розвивати творчі вміння використовувати прикметники у власних висловлюваннях; розкрити патріотичний мотив твору М.Вороного «Євшан-зілля», визначити проблему вибору героя у вирішальній ситуації, дослідити, як у творі зображується головний герой, яка при цьому роль прикметників.
ІV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу (Робота в ZOOM).
2.Ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника мови (стор. 145).
3. Робота з таблицею.
4. Робота з художнім твором.
4.1. Лінгвістичне дослідження. Знайти серед виписаних із вступу поеми М.Вороного «Євшан-зілля» прикметників якісні. Довести їх належність до цієї групи. (Ймовірна відповідь: давній, найсвятіші, гучних, мальовничіші, старе, певну, рідний. Можуть проявляти ознаку у більшій чи меншій мірі, або можуть приєднувати слова «дуже, трохи» ).
4.2. Лінгвістичне дослідження (продовження). Знайти серед виписаних прикметників відносні. Довести їх належність до цієї групи. (Ймовірна відповідь:войовничих. Не може проявляти свою якість у більшій чи меншій мірі, має відношення до війни.)
4.3. Лінгвістичне дослідження (продовження). Знайти прикметники у першій строфі основної частини поеми, визначити вид. Довести їх належність до групи. (Ймовірна відповідь: ханський (чий?) –присвійний. Малий – якісний, може проявляти свою якість у більшій чи меншій мірі. Половецький -- відносний, бо утворилося від «половець». Найулюблена – уже має ступінь порівняння, тому - якісний).
5.Ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника мови (стор. 146, 147) (Робота в ZOOM).
V. Закріплення вивченого (Робота в Класрумі).
1. Розподільний диктант. Записати у три стовпчики:
- 1 – якісні,
- 2 – відносні,
- 3 – присвійні.
(Ймовірна відповідь:
- 1 група – якісні: широкий, сміливий, розумний, охайний, лагідний, дотепний,
- 2 група – відносні: мідний, український, учнівський, батьківський, спортивний, тижневий, сусідський,
- 3 група – присвійні: Тетянин, батьків, Петрів, сусідчин.)
- 1 група – 1-ий стовпчик поеми, стор. 52,
- 2 група – 2-ий стовпчик (з 4-тої сторфи), стор.52,
- 3 група – 1-ий стовпчик, стор. 53.
(Ймовірна відповідь:
- 1 група – якісні: ясним, сірим, любую, вільного,
– відносні: Божий, Руськую, привільне, молодецьке,
- 2 група – якісні: славетнії, страшні,скажена,
– відносні: вільного, лицарськії, молодецькі, акордовий, народний,
- 3 група – якісні: чарівне, рівні, рідний, широкий, пишнобарвний
--відносні: вільний, нещасний
– присвійні: стареча.)
3. Літературні висновки. Дати відповіді на питання:
- Якою б була наша мова і художні тексти без прикметників?
- Який уривок виражає патріотичний мотив твору М.Вороного «Євшан-зілля»?
- Які прикметники передають патріотичні настрої?
4. Творча робота. У кожного з ваших рідний є предмети, речі, які йому належать. Утворіть 6-8 словосполучень із присвійним прикметником (діти з ООП- 5-6 словосполучень).
Зразок: мамина сукня, тітчина заповідь, Олексин ноутбук, застосовуючи матеріал підручника, стор. 147.
VІ. Рефлексія (Робота в Класрум і комунікація з рідними).
1. Лінгвістична гра за посиланням: https://learningapps.org/display?v=pt7i7pdv323.
2. Бліц-опитування (самим собі, рідним, будь-кому для тренування пам´яті):
- Назвати розряди прикметників.
- Яка особливість якісних прикметників? Навести приклади, довести, що вони якісні.
- Яка особливість відносних прикметників? Навести приклади, довести, що вони відносні.
- Яка особливість присвійних прикметників? Навести приклади, довести, що вони присвійні.
- Яка вправа вам сподобалась найбільше? Утворіть подібну або кращу.
3. Вправа «Мікрофон» («Незакінчене речення»). Дати інтерв´ю рідним:
- На уроці я дізнався …
- Найбільші труднощі я відчув …
- Я зрозумів, що …
- Я не вмів, а тепер умію …
- Я не знав, а тепер знаю …
- На наступних уроках мені б хотілося знову …
5. Домашнє завдання. Вивчити правила, стор 145-147, таблицю розрядів прикметників. Вправа: з будь-якого твору української літератури виписати по 6-7 прикметників різних розрядів, вказати, з якого твору виписано.
Важливо: Якщо присвійних прикметників знайдете мало, придумати свої (не повторювати ті, що використовували на уроці). Бажаю успіху!
1