Урок: "Безпечне користування побутовими електроприладами"

Про матеріал
Конспект уроку з трудового навчання для учнів 5 класу на тему "Безпечне користування побутовими електроприладами"
Перегляд файлу

 

Урок 29. Безпечне користування побутовими електроприладами.

Цілі:

  • навчальна: ознайомити з види побутових електроприладів та загальні правила користування ними, навчити визначати пошкодженні електроприладів та знаходити необхідну інформацію про них у технічних паспортах.
  • розвивальна: розвивати пам'ять, увагу, просторову  уяву;
  • виховна: виховати громадянську  свідомість та інтерес до праці.

Тип уроку: урок засвоєння знань.

Обладнання та наочність: роздатковий матеріал.

Хід  уроку

І. Організаційний етап

  • привітання
  • перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя. Що ви знаєте про електропостачання та електричні прилади?

ІІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. : Сьогодні на уроці  ми вивчимо поняття види побутових електроприладів та загальні правила користування ними, навчимося визначати пошкодженні електроприладів та знаходити необхідну інформацію про них у технічних паспортах. Набуті знання та вміння допоможуть нам у повсякденному житті та побуті.

Слово вчителя. Діти, тема нашого уроку: «Безпечне користування побутовими електроприладами».

IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

Важко уявити наше життя без надійних помічників - електричних приладів. За допомогою них випікають хліб і готують їжу, зберігають продукти харчування і прибирають приміщення. Без електроприладів ми не змогли б оперативно передавати та отримувати інформацію, наприклад ознайомлюватися із технічними досягненнями, новинами спорту й кіно, прогнозом погоди. Вони допомагають обробляти різноманітні матеріали, освітлювати приміщення і вулиці та виконувати багато інших корисних робіт.

Розглянь малюнок 183 та поясни, які електроприлади на ньому зображені, для чого вони призначені. Якими подібними приладами користується твоя родина? Що між ними спільного та в чому відмінність?

https://uahistory.co/pidruchniki/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013.files/image209.jpg

Мал. 183. Використання електричних приладів у побуті

Так! Спільним для всіх побутових електричних приладів є те, що вони працюють за рахунок електричної енергії.

Прилади, які працюють за рахунок електричної енергії і використовуються в побуті для полегшення виконання певних робіт, створення комфортних умов для праці і відпочинку, називаються побутовими електричними приладами.

На уроках трудового навчання і в подальшому в повсякденному житті ти будеш користуватися, а може, уже користуєшся різноманітними подібними електричними приладами. Для цього, насамперед, необхідно знати призначення таких приладів, принцип їх дії і, найголовніше, правила безпечного користування ними.

Незалежно від призначення, у кожному побутовому електричному приладі є елемент, який споживає електричну енергію для приведення в дію його робочої частини. Наприклад: в електричному дрилі електрична енергія приводить у рух двигун, на валу якого закріплюється свердло, в електричному лобзику - пилочку, у м’ясорубці - ножі, у пральній машині - барабан з білизною тощо. Оскільки такі прилади працюють за рахунок спожитої електричної енергії, усі вони називаються споживачами.

Залежно від призначення, принципу дії та конструкції, побутові електричні прилади поділяються на типи і види.

Найпоширенішими типами за принципом дії є наступні: електроосвітлювальні, електронагрівальні, електромеханічні.

Кожен тип може мати кілька видів. Наприклад: тип приладу електроосвітлювальні прилади, а його види: торшер, бра, люстра, настільна лампа. Інша група - нагрівальні електричні прилади, а їх види: електроплита, електропраска, електрокавоварка тощо.

До електромеханічних відносяться електричні м’ясорубки, кухонні комбайни, швейні та пральні машини, шуруповерти, електродрилі та багато інших (мал. 184).

Під час довготривалого використання побутових електроприладів можуть виникати різного виду неполадки. До найбільш поширених відносяться: саморозкручування затискних гвинтів, за допомогою яких кріпляться струмопровідні жили електричних патронів, вилок, розеток; переламування проводів; вихід з ладу електричних та механічних частин приладів тощо. У результаті цього може виникати іскріння, спостерігатися нагрівання проводів, плавлення ізоляції, наслідком чого є виникнення пожежі, вихід з ладу електричних приладів (мал. 185).

Користування несправними електричними приладами може призвести до ураження людини електричним струмом і, як наслідок, спричинити тяжкі наслідки для здоров’я.

Для запобігання цьому необхідно дотримуватися таких правил безпечної праці:

  • 1. Перед користуванням електроприладом уважно вивчити інструкцію, яка додається до кожного електроприладу.
  • 2. Користуватись електроприладом тільки з дозволу та в присутності дорослих.
  • 3. Забороняється торкатися та вмикати важелі, кнопки обладнання, що розміщене в майстерні.
  • 4. Не можна перевіряти наявність напруги в електричному колі, торкаючись оголених проводів пальцями.

https://uahistory.co/pidruchniki/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013.files/image210.jpg

Мал. 184. Типи побутових електричних приладів

https://uahistory.co/pidruchniki/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013.files/image211.jpg

Мал. 185. Можливі несправності електрообладнання

  • 5. За будь-яких незначних дій електричного струму на тіло (пощипування, потепління) та при виявленні ознаки пошкодження електропроводки, запаху плавленої ізоляційної оболонки проводів, появи диму необхідно вимкнути джерело електричного струму та негайно повідомити вчителя, а при виконанні робіт у домашніх умовах - дорослих членів родини.
  • 6. При користуванні електроприладами необхідно стежити, щоб струмопровідні приводи не були туго натягнутими та не перекручувались.

https://uahistory.co/pidruchniki/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013.files/image212.jpg

Мал. 186. Можливі випадки ураження людини електричним струмом

  • 7. Щоб запобігти ураженню людини електричним струмом, при ввімкненні електроприладів у мережу електричного струму забороняється триматися рукою за металеві труби водяного опалення, стіну будівлі, тіло іншої людини (мал. 186).
  • 8. Забороняється утримувати або витягувати електричну вилку з розетки за допомогою шнура (мал. 187).

https://uahistory.co/pidruchniki/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013.files/image213.jpg

Мал. 187. Неправильне витягування вилки з розетки

  • 9. Щоб уникнути ураження електричним струмом, забороняється торкатися руками оголених проводів, виконувати будь-які роботи при ввімкнених споживачах до мережі електричного струму або інших джерел живлення (мал. 188).

https://uahistory.co/pidruchniki/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013.files/image214.jpg

Мал. 188. Заборонені дії при виконанні побутових робіт

https://uahistory.co/pidruchniki/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013.files/image215.jpg

Мал. 189. Спосіб звільнення потерпілого

  • 10. Якщо трапився випадок ураження іншої людини електричним струмом, необхідно покласти під свої ноги гумовий килимок або підставку з сухої деревини і однією рукою відтягнути потерпілого за комір або іншу частину сухого одягу від електричної струмопровідної мережі (мал. 189).
  • 11. У випадку потрапляння в зону падіння електричних проводів необхідно терміново вийти з неї не стрибаючи, а дрібними кроками, переміщуючи ступні ніг не відриваючи їх від дороги, так, як зображено на малюнку 190.

https://uahistory.co/pidruchniki/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013/tereshyk-labor-training-for-boys-5-class-2013.files/image216.jpg

Мал. 190. Вихід із зони падіння електричного провода

електротехніка, джерела електричної енергії, споживачі електричної енергії, побутові електричні прилади.

Бра - настінний світильник або держак для лампи.

Люстра - підвісний світильник, що має кілька джерел світла. Торшер - світильник на високій підставці.

V. Узагальнення і систематизація знань.

  • 1. На які види та типи поділяються побутові електричні прилади?
  • 2. Що спільного та в чому відмінність між видами та типами електричних приладів?
  • 3. Яких правил безпеки необхідно дотримуватися при користуванні побутовими електричними приладами?

VІ. Підбиття підсумків уроку

VІI. Домашнє завдання

Повторити правила безпечного користування електроприладами.

VІIІ. Оцінювання роботи учнів

 

docx
Додано
16 червня 2022
Переглядів
927
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку