УРОК: "Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира. Етика пасажира".

Про матеріал

Урок побудований за матеріалами підручника: Основи здоров'я: Підручник для 5-го класу загальноосвітнього навчального закладу / І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко, С.В.Страшко. – К.: Алатон, 2013. -180 с.

Як варіант, учні можуть виконувати вправи, використовуючи

Фука М.М. Зошит для виконання вправ з основ здоров'я. 5 клас. – Тернопіль: Астон, 2014. – 44 с.

Варіантом проведення етапу уроку є об'єднання учнів у групи або, якщо відсутні навички командної роботи, цілий клас може переглянути дві серії з "Азбуки безпеки тітоньки Сови (9-10). Після цього учні матимуть змогу усно або письмово відповісти на запитання. Під чвс заріплення вивченого матеріалу учні можуть або переписати зміст вправи і вписати у відповідні пропуски слова-відповіді, або пронумерувати від 1 до 9 і навпроти кожного числа вписати правильну відповідь.

Цю вправу на заріплення можна також виконати на сайті:https://learningapps.org/5426653

Перегляд файлу

 

ТЕМА 1.3. Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира. Етика пасажира.

 

Очікувані результати:

Знаннєвий компонент:

  • небезпеки, які можуть виникнути на зупинках громадського транспорту, під час посадки в транспорт, руху і висадки;
  • небезпеки, які можуть загрожувати пасажирам в переповненому транспорті;

Діяльнісний компонент:

Уміє:

  • безпечно поводитись на зупинці громадського транспорту;
  • розшифровувати піктограми у громадському транспорті;

 

Ціннісний компонент:

  • дотримується правил пасажира громадського транспорту на зупинці, під час посадки в транспорт, руху і висадки.

 

Практичні завдання:

  • відпрацювання навичок поведінки у транспорті;

 

Основи здоров’я: Підручник для 5-го класу загальноосвітнього навчального закладу / І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко, С.В.Страшко. – К.: Алатон, 2013. -180 с.

 

Параграфи:

4. Зупинка – місце підвищеної небезпеки (С. 25-28);

5. Ти – пасажир громадського транспорту (С. 29 – 34);

 

Додаткові матеріали:

Фука М.М. Зошит для виконання вправ з основ здоров’я. 5 клас. – Тернопіль: Астон, 2014. – 44 с.

Тема. Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира. Етика пасажира. Правила користування громадським транспортом. Поведінка пасажира при ДТП.

Вправа. Відпрацювання навичок поведінки у транспорті (С. 10)

ЗМІСТ ВПРАВИ

 

  1. Допиши речення:

У громадському транспорті необхідно поводися ……. .

 

  1. Визнач найбільш безпечні місця, на твою думку, у громадському транспорті.

_______________________________________________________________

 

Вправа. Розробка пам’ятки пасажира громадського транспорту (С.11)

ЗМІСТ ВПРАВИ

 

Об’єднавшись у групи з товаришами, під керівництвом учителя розробити пам’ятку пасажира громадського транспорту та презентуй її класу. (Додаткове посилання на електронний ресурс «Як вести себе у громадському транспорті»: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=D2WCc5FsdfM)

Завдання: Переглянувши відео, запишіть 3-5 правил пасажира громадського транспорту.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Вправа. Моделювання поведінки пасажира при аварії у громадському транспорті.

ЗМІСТ ВПРАВИ

  1. Запиши засоби безпеки у громадському транспорті.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Під час аварії необхідно прийняти наступне положення тіла:

а) лобове зіткнення:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

б) наїзд ззаду:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

в) бокове зіткнення:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. При пожежі в салоні необхідно:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Азбука безпеки на дорозі тітоньки Сови (уроки 9-10)

Електронний ресурс. Режим доступу:

9 урок - https://www.youtube.com/watch?v=G3k7EOSqigs&t=44s

10 урок - https://www.youtube.com/watch?v=7Imrsf9S0Do

11 урок - https://www.youtube.com/watch?v=Cu-edex-Zg8

 

Головні герої: вчителька – тітонька Сова, учні: Неслуха, Яша, Кеша, Сіма

 

ВАРІАНТ 1.

Об’єднайтесь у групи (пари). Перегляньте запропоновані серії. Прочитайте запитання, обговоріть, підготуйте від групи (пари) відповіді.

 ГРУПА 1

Азбуки безпеки на дорозі. 9 урок. https://www.youtube.com/watch?v=G3k7EOSqigs&t=44s

  • Які дорожні знаки зображені на зупинці у фільмі?
  • Що вказує на місця зупинки громадського транспорту?
  • Де потрібно чекати громадський транспорт?
  • Коли можна входити у громадський транспорт?
  • Як потрібно обходити трамвай? Чому?
  • Як потрібно обходити тролейбус, маршрутний автобус? Чому?
  • Який варіант ще можливий для безпечного переходу?

 

ГРУПА 2.

Азбуки безпеки на дорозі. 9 урок. (2 хв. 45 с.) https://www.youtube.com/watch?v=G3k7EOSqigs&t=44s

ІІ. Як слід поводитися у громадському транспорті (2 хв.45 с.)

  • Що потрібно зробити пасажирам, які хочуть сісти у громадський транспорт?
  • Кого пропускають через передні двері?
  • Де можуть сісти пасажири похилого віку, жінки з дітьми, люди з обмеженими можливостями?
  • Як повинні поводитися пасажири, які стоять? Чому?
  • Чому не можна притулятися до дверей?
  • Чому категорично заборонено вистрибувати з транспорту, який не зупинився?
  • Де не можна їздити? Чому?
  • Чому не можна висовуватися з вікон?
  • Як потрібно виходити після зупинки громадського транспорту?
  • Потрібно платити за квиток.

 

 ГРУПА 3.

Азбуки безпеки на дорозі. 10 урок. https://www.youtube.com/watch?v=7Imrsf9S0Do

  • Навіщо потрібний ескалатор?
  • Як потрібно стояти на ескалаторі? Чому потрібно стояти праворуч?
  • Що робить Яша? Чому так небезпечно поводитись?
  • Що може трапитися, коли ви не будете дотримуватися правил поведінки у метро?
  • Яких правила безпеки повинні дотримуватися у метро?
  • не наближатися до краю перону (платформи);
  • потрібно спокійно входити у двері не затримуючись і не загороджуючи прохід, не штовхатися;
  • поступатися місцями, не бешкетувати, не притискатися до дверей, триматися за поручні, не загороджувати вхід і вихід, не можна чіпати незнайомі прилади;
  • Як поводитися на переїзді? Зверніть увагу на Кесю)))
  • Не перебігати у місцях, де немає спеціального переходу…
  • Як люди можуть зрозуміти, що неподалік залізничний перехід?
  • Замалюйте знаки, які попереджають про наближення залізничного переїзду.
  1.                Перевірка виконання домашнього завдання.

Дайте характеристику свого шляху до школи й рухові по  вулиці.

Фронтальне опитування

  •                 Якими видами громадського транспорту ти користуєшся?
  •                 Яких Правил для пасажира дотримуєшся на зупинках?
  1.            Перевірка раніше засвоєних знань.
    1.               Вправа « Знайди відповідність

1 Безпека пасажира – це…

1…односмугова, багатосмугова

2 Дорога буває…

2… бордюри, огорожі тощо

3 Пішохідний перехід може бути…

3…стрілки, острівці, «зебра» тощо

4 Дорожня розмітка горизонтальна…

4…надземний і підземний

5 Дорожня розмітка вертикальна…

5…дотримання вимог ПДР щодо пішохода

Відповідь: 1-5; 2- 1; 3-4; 4-3; 5-2.

  1.               Техніка « Активна уява»

Уявіть, що ви проходите кастинг до конкурсу «Кращий пасажир року».

Що у вас є, щоб перемогти в ньому? Що треба здобути, розвинути, виховувати?

Опишіть вашу участь в конкурсі. Які питання вам можуть поставити члени журі? У які ситуації можуть ставити учасників конкурсу?


ВАРІАНТ 2

Урок побудований на роботі з підручником

2.1. Прочитайте підрозділ «Зупинка».

Виконайте завдання 1:

Назва зупинки – «Школа № 17»

Вид транспорту – трамвай

Номер маршруту – 8

Часовий проміжок між прибуттям – від ____ і до ___ хв.

 

Назва зупинки – «Парк Зелений Гай»

Вид транспорту – тролейбус

Номер маршруту – 38

Часовий проміжок між прибуттям – від ____ і до ___ хв.

Результат пошуку зображень за запитом "Електронні інформатори громадського транспорту"

Результат пошуку зображень за запитом "Електронні інформатори громадського транспорту"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У цивілізованих європейських великих містах існує електронні інформаційні стенди, де відображається інформація щодо назви зупинки, номеру маршруту, час очікування на транспорт, що дає змогу більш оперативно отримувати потрібну інформацію.

 2.2. Які дорожні знаки та розмітка може бути на зупинці громадського транспорту чи поблизу нього?

1) Інформаційний знак «Зупинка громадського транспорту»

2) Інформаційний знак «Пішохідний перехід»

3) Розмітка «Пішохідний перехід»

4) Попереджувальний знак «Обережно, пішоходи»

2.3. Ознайомтеся із завданнями крос-тесту. Виконайте його і запишіть.

1 – 4 – 2 – 7 – 8

 

2.4. Прочитайте пам’ятку:

- Як потрібно обходити автобус, тролейбус? Чому?

- Як потрібно обходити трамвай? Чому?

2.5. Прочитайте підрозділ «Перехід дороги з трамвайними коліями»

Дайте відповіді на запитання:

-         Коли пішоходи можуть бути на зупинці посеред дороги?

-         Який вид громадського транспорту може мати зупинки посеред дороги? Чому?

-         Якого правила потрібно дотримуватися автомобілістам під час зупинки трамвая?

-         Що потрібно при цьому враховувати пасажирам трамваю?

-         Дайте відповіді на запитання на С.28. (Учень може перейти дорогу підземним переходом. У випадку необхідності скористатися учневі трамваєм дочекатися доки він зупиниться і відчиняться двері, дотримуючись обережності, перейти дорогу до громадського транспорту).

 

2.6. Ознайомся зі схемою салону автобуса, тролейбуса, трамваю.

- Де небезпечні місця? Чому? У яких випадках?

- Де найбільш безпечні місця? Чому?

- Якими засобами безпеки повинен забезпечуватися громадський транспорт? (вогнегасник, аптечка, молоток для розбивання скла). Де вони розміщуються?

Виконайте завдання 1: б – а – в

-         Які небезпеки можуть бути в електротранспорті? Які ознаки цього (іскри, б’є струмом тощо).

-         Що потрібно зробити у таких випадках?

Виконай завдання на С. 30:

«+» (погоджуюся)        «-« (не погоджуюся)

1,2,4,6          3,5

3 …. тому, що …. .

5 … тому, що …. .

-         Які речі небезпечні у переповненому транспорті?

 

Виконайте завдання 1 на С.31:

а …. тому, що ….

б …. тому, що …

в …. тому, що …

г …. тому, що …

Тепер трохи про метрополітен.

-         У яких містах є метро в Україні?

(Київ, Харків, Дніпро)

-         Яку інформацію можна отримати на пероні?

(станція метро, наступні і попередні станції (лінія метро), станції, на яких можна зробити перехід на іншу лінію, відлік часу до наступного ел. поїзда)

Виконайте завдання на С. 32.

а - 4   б -7

в - 7   г - 1

г - 5   д - 6

е - 2   є – 3

 

Проведемо віртуальну екскурсію метром, враховуючи вхід, придбання жетона, спуск ескалатором, підхід до перону, очікування електропоїзда.

 

 

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Варіант 1.

Впишіть слова у пропуски запропонованого тексту:

«Учні повинні їхати громадським транспортом. Вони підійшли до _________(1). На ній було розміщено _______(2). Тут вони з пішоходів стануть ________(3). Тролейбус під’їхав до зупинки і ________(4). Двері автоматично _________(5). З салону вийшли ________(6). Через передні двері увійшли ________(7). Діти-пасажири придбали у водія (кондуктора) ______(8). І обов’язково __________(9)».

 

1 – зупинки, 2 – знак, 3 – пасажирами, 4 – зупинився, 5 – відчинилися, 6 – пасажири, 7 – діти, вагітні жінки, люди похилого віку, 8 – квиток, 9 – закомпостували

 

Варіант 2.

Запропонуйте кросворд або вікторину, або тест і слова-відповіді нехай учні запишуть у зошитах: https://learningapps.org/5426653

QR Code QR Code

 

 

 

 

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: параграфи 4-5.

Провести обстеження зупинок громадського транспорту і проаналізувати їх рівень інформативності. 

Провести спостереження рівня дотримання пасажирами культури у громадському транспорті на шляху твого переїзду, прочитавши додатки до уроку.

 

ДОДАТКИ ДО УРОКУ

Безпека користування громадським транспортом:   

  1.   Виходьте з транспорту попереду дитини, адже маленька дитина може впасти або  вибігти з-за нерухомого транспорту на проїжджу частину.
  2.   Підходьте для посадки до дверей транспортного засобу лише після повної його зупинки. Дитина, як і доросла людина, може оступитися і потрапити під колеса.
  3.   Не сідайте в громадський транспорт (тролейбус, автобус) в останній момент при його відправленні - може притиснути дверима. Особливу небезпеку становлять передні двері, тому що можна потрапити під колеса транспортного засобу.
  4.   Навчіть дитину бути уважною в зоні зупинки – це небезпечне місце: автобус, що стоїть, скорочує огляд дороги в цій зоні, крім того, пішоходи тут часто поспішають і можуть випадково виштовхнути дитину на проїжджу частину.
  5.   При очікуванні громадського транспорту стійте разом з дітьми тільки на посадкових майданчиках, а при їх відсутності – на тротуарі або узбіччі.
  6.   Привчайте дітей міцно триматися за поручні, щоб при гальмуванні дитина не отримала травму від удару.
  7.   Поясніть дитині, що входити в будь-який вид транспорту і виходити з нього можна тільки тоді, коли він стоїть. 

Електронний ресурс. Режим доступу: http://kyiv-oblosvita.gov.ua/
poradi/batko/67-batkam-statti/591-osnovni-pravila-povedinki-na-dorozi-ta-u-transporti

 

Етикет в громадському транспорті: 15 правил

Джерело: http://ginukrpro.ru/kosmetichni-proceduri/5837-etiket-v-gromadskomu-transporti-15-pravil.html

 

1. Не потрібно втискатися у двері, дайте людям вийти і тоді тільки заходите. Чи не проштовхуйте маленьких дітей вперед, щоб вони забігли і сіли. З одного боку, це некрасиво, з іншого - їх можуть просто знести виходять, особливо в годину пік.

2. Якщо ви хочете допомогти при посадці в транспорт літній людині (дитині, вагітній жінці, слабозрячим), то потрібно спочатку поцікавитися, чи потребують вони в цьому.

3. При вході в транспорт необхідно знімати з плечей рюкзаки та об`ємні сумки, щоб не доставити незручностей іншим громадянам. Навіть великі дамські сумки варто зняти з плеча і тримати їх на рівні колін.

4. Усі сидячі місця в метро, тролейбусах, трамваях призначені для людей старшого віку, з обмеженими можливостями, для майбутніх мам і пасажирів з маленькими дітьми. Якщо ці люди сидять, а вільні місця залишаються, то зайняти їх дозволяється жінкам. Чоловік може сісти в громадському транспорті тільки в тому випадку, якщо інші пасажири дали на це свою згоду. Запитувати треба неголосно: «Якщо ви не проти, я сяду?» Жінка може поступитися місцем чоловікові лише тоді, коли він є літньою людиною, інвалідом або погано себе почуває. Окрема тема - маленькі діти. Так, за правилами етикету, здорова дитина - хлопчик років чотирьох-п`яти років - вже цілком може постояти пару зупинок. Добре, якщо мама навчить свого сина елементарного поваги до старших, і при вигляді дорослих дитина підніметься і поступиться місцем. І вже зовсім смішно виглядає, коли підліток сидить у мами або бабусі на колінах. Просто подивіться на це з боку.

5. Якщо чоловік перебуває в громадському транспорті з супутницею, то він обов`язково повинен подякувати того, хто поступився їй місцем.

6. Поступатися місце краще після візуального контакту. Це допоможе зрозуміти, чи потребує людина в такій люб`язності. Мовчки вставати і вказувати людині на своє місце не варто. Слід вимовити фразу: «Сідайте, будь ласка».

7. Заглядати в книгу або телефон сусіда некрасиво. Пильно розглядати пасажирів - теж.

8. Якщо ви їдете з дитиною, то необхідно зробити так, щоб він не доставляв незручностей іншим пасажирам. Притримуйте ніжки дитини, коли він сидить, щоб він не бруднити одяг оточуючих.

9. Не варто фарбуватися і зачісуватися в громадському транспорті. Виняток можна зробити лише в тому випадку, коли вам терміново потрібно щось підправити, наприклад, у вас потекла туш.

10. Багато людей погано переносять різкі запахи, тому виливати на себе флакон духів і заходити в громадський транспорт після того, як ви повечеряли гострим буріто з часником, по можливості не варто - скористайтеся жувальною гумкою.

11. Сидіти, широко розставивши ноги або витягнувши їх через весь прохід, - віднімати простір у людей.

12. Їсти у громадському транспорті - дурний тон. Якщо, звичайно, це не міжміський автобус, літак або поїзд.

13. Слухати музику, дивитися кіно, грати в ігри на гаджет можна тільки в навушниках. Гучні звуки можуть заважати іншим пасажирам, дратувати їх.

14. Якщо ви погано себе почуваєте або входите в пільгову категорію громадян, а молода людина і не думає поступатися вам місце, то можна його ввічливо про це попросити: «Вибачте, можна вас попросити поступитися мені місце?» Це не вважається поганим тоном.

15. Тема осіннього етикету: парасольки. Відкривати і закривати їх, струшувати потрібно, зробивши пару кроків убік від пасажирів, так, щоб не облити їх водою. У транспорті складений парасольку слід застебнути, опустити його вниз і дати стекти воді, не капає при цьому собі і іншим пасажирам на ноги.

Джерело: http://ginukrpro.ru/kosmetichni-proceduri/5837-etiket-v-gromadskomu-transporti-15-pravil.html

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. РЯБЕЦЬ ЛІЛІЯ
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
10062
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку