Урок "Безпека в побуті. Ризики побутового травмування, телефонного та телевізійного шахрайства, проникнення в оселю зловмисників."

Про матеріал
Мета уроку ознайомити учнів з небезпечними ситуаціями, які можуть трапитися вдома, розглянути ризики побутового травмування, телефонного і телевізійного шахрайства та про небезпеку проникнення зловмисників в оселю. Розвивати уміння дітей орієнтуватися у складних ситуаціях, обирати безпечні предмети та місця для розваг і уникати небезпечних ситуацій під час відсутності дорослих.
Перегляд файлу

Клас: 5                                                                               Дата: 19.03.2020

Тема уроку: Безпека в побуті. Ризики побутового травмування, телефонного та телевізійного шахрайства, проникнення в оселю зловмисників.

ХІД УРОКУ

Мета уроку: 

Освітня: ознайомити учнів з небезпечними ситуаціями, які можуть трапитися вдома, розглянути ризики побутового травмування, телефонного і телевізійного
шахрайства та про небезпеку проникнення зловмисників в осе-
лю.

Розвиваюча: розвивати уміння дітей орієнтуватися у складних ситуаціях, обирати безпечні предмети та місця для розваг і уникати небезпечних ситуацій під час відсутності дорослих.

Виховна: виховувати винахідливість, спостережливість, сміливість та свідоме ставлення до безпеки свого життя.

Базові поняття і терміни уроку: безпека, гострі, колючі, ріжучі предмети, електроприлади, ліки і побутова хімія, незнайомці, шахрайство.

Обладнання: підручник, робочий зошит.

Тип уроку: комбінований

Структура уроку

№ етапу

 

Етап уроку

Час(хв)

1

Організаційний момент

1

2

Перевірка виконання домашнього завдання

7

3

Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

3

4

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

2

5

Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

17

6

Узагальнення і систематизація знань

12

7

Підведення підсумків уроку

 

2

8

Повідомлення домашнього завдання

1

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання. Перевірка присутності учнів на занятті та готовність до уроку.

 

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання

«Вернісаж»

Перегляд плакатів, що підготували учні, які виконували індивідуальне завдання та їх обговорення.

«Вільний мікрофон»

1. Що таке пожежа?

2. За яких умов вогонь є другом людини?

3. Які найпоширеніші причини виникнення пожеж?

4. Які умови є необхідними для загоряння?

5. Які наслідки пожеж?

Проблемні ситуації

1. Якщо під час цікавої телепередачі ти побачив, що з телевізора пішов дим, як потрібно вчинити? (Вимкнути телевізор, зателефонувати в пожежну охорону, приступити до гасіння).

2. На кухні ви готували вечерю. Загорівся рушник, який лежав близько коло плити. Ваші дії? (Вимкну газ, полию рушник водою).

3. Уяви, що ти залишився сам удома і вирішив попрасувати білизну. Раптом шнур праски спалахнув і заіскрився. Твої дії?

 

III. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

«Асоціативний кущ»

Складання асоціативної схеми «Небезпека в побуті». Приклади відповідей учнів: побутова хімія, балкон, ліки, гострі предмети, газові прилади, несправні електроприлади, інструмент, скляний посуд.

IV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

Проблемне запитання

-  За яких умов звичайні побутові речі стають небезпечними?

Життя кожної людини - це цінність. Із року в рік ви стаєте дорослішими та самостійнішими. І досить часто батьки залишають вас вдома самих. Ви, звичайно, знаєте, що дім - ваша фортеця, але й там вас можуть підстерігати небезпеки.

На сьогоднішньому уроці ми розглянемо ваші основні дії при побутовому травмуванні, телефонному та телевізійному шахрайстві та проникненні в оселю зловмисників. Ці знання вам необхідні, щоб зберегти здоров'я, майно вашої родини, а можливо, і своє життя.

Тому тема сьогоднішнього уроку: «Сам удома».

 

V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

1. Безпека в побуті

У побуті часто трапляються різні непередбачуванні ситуації, які можуть призвести до травм. Це й опіки гарячими рідинами, порізи, ураження електричним струмом, отруєння газом, лікарські засоби та побутова хімія тощо. Розглянемо деякі з небезпек.

Перша небезпека: гострі, колючі та ріжучі предмети.

Проблемні запитання

- Які гострі предмети зустрічаються вам в побуті?

- Яка саме небезпека притаїлася в гострих предметах?

- Які правила запобігання травмування цими предметами Ви знаєте?

Тому усі гострі, колючі та ріжучі предмети обов'язково треба класти на свої місця.

Друга небезпека: травмування електроприладами.

Запитання до учнів

- Назвіть побутові електроприлади? Для чого вони призначені?

- Чому потрібно дотримуватись певних правил і порад при користуванні електропобутовою технікою?

Так, вони можуть вдарити струмом або стати причиною пожежі.

- Які Ви знаєте правила безпечного поводження з електроприладами?

1. Ідучи з дому і навіть з кімнати, обов'язково вимикай телевізор, комп’ютер, праску та інші електроприлади.

2. Ніколи не тягни за електричний провід руками.

3. В жодному разі не підходь до оголених проводів і не торкайся їх.

Третя небезпека: газ.

Проблемне запитання

- Яку загрозу несе газ для людини?

По-перше, скупчившись на кухні, він може вибухнути. По-друге, ним можна отруїтися. Тому, відчувши запах газу, дотримуйся таких правил:

1. Терміново скажи про це дорослим.

2. Треба відразу ж відчинити вікна і провітрити квартиру.

3. Перевір, чи закриті крани на плиті.

4. Негайно зателефонуй за номером «104».

5. В жодному разі не вмикати світло і не запалювати сірників.

Четверта небезпека: ліки і побутова хімія.

Запитання до учнів

- Які існують загальні правила зберігання ліків?

- Чому не можна самостійно вживати ліки? Якими можуть бути наслідки?

 В жодному разі не пробуйте ліків. По-перше, це несмачно, а по-друге, неправильно спожиті ліки можуть лише зашкодити.

Запитання до учнів

- Що таке побутова хімія?

Це пральні порошки, засоби для миття посуду, засоби проти тарганів та багато іншого.

- Які речовини є небезпечними для людини?

- Які речовини побутової хімії є у вас вдома?

- Що може відбутися, коли хімічні речовини діти використовують в іграх?

Тому не можна відкривати жодних упаковок з побутовою хімією.

2. Незнайомі люди

Тобі доводиться спілкуватися із знайомими і незнайомими людьми: з однокласниками й вчителями, родичами й близькими, лікарями й міліціонерами, продавцями й контролерами у транспорті. Якщо людина знає твоє ім'я, називає твоїх батьків, але ти не можеш її пригадати, то вона може бути небезпечною для тебе. Більшість людей - порядні, чесні і доброзичливі. Проте існує небезпека зустрічі з поганою людиною. Злодії витягують гаманці, хулігани відбирають або псують особисті речі, шахраї можуть обдурити. Щороку в нашій країні безслідно зникають сотні дітей. Але ніяка міліція не допоможе вам уникнути небезпеки, якщо ви самі не знатимете і не дотримуватиметесь правил особистої безпеки. Частіше всього неприємності з дітьми трапляються на вулиці, але і будинок - небезпечне місце.

Коли Ви залишилися самі вдома насамперед, ви повинні домовитись з батьками, кому вам дозволено відчиняти двері. Нехай мама й тато чітко назвуть імена чи особи родичів, сусідів, друзів, яким ви відкриєте двері.

Завжди потрібно запитувати навіть коли вдома є дорослі  «Хто там?» і дивитись у вічко дверей.

Не треба починати розмови через двері з незнайомими людьми. І, звичайно, нізащо їх не можна впускати у квартиру. Як би незнайомець себе не назвав, про що б він не просив - ви йому нічим допомогти не в змозі.

Якщо ж у ваші двері починають грюкати чи чимось копирсатись у замку, негайно телефонуйте у міліцію, стукайте по батареях опалення, кличте на допомогу через відчинене вікно. Звичайно, ця ситуація дуже неприємна і навіть страшна. Тому ви можете розгубитися. Щоб цього не сталось, складіть з батьками список телефонів, куди ви можете звернутися по допомогу.

- Які номери, як ви гадаєте, будуть в ньому?

Не забудьте в кінці дописати номер свого телефону та домашню адресу. Це потрібно на випадок, якщо розгубитеся.

Опрацювання пам’ятки

Вчитель роздає пам'ятку «Сам удома». Учні читають і дають відповіді на запитання.

- Якщо ти сам удома, попроси своїх друзів і знайомих, щоб вони попереджали тебе про свій візит по телефону.

- Якщо дзвонять у вашу квартиру, не поспішай відчиняти двері, спочатку подивися у вічко і запитай, хто це. На відповідь «Я» двері не відчиняй, попроси людину назватися.

- Якщо особа представляється знайомим твоїх рідних, яких в даний момент немає вдома, не відчиняючи дверей, попроси її прийти іншим разом і зателефонуй батькам.

- Якщо людина називає незнайоме тобі прізвище, кажучи, що їй дали цю адресу, не відчиняючи дверей, поясни їй, що вона неправильно записала потрібну їй адресу і зателефонуй батькам.

- Якщо незнайомець представився працівником ЖЕКу, пошти або іншої установи сфери комунальних послуг, попроси його назвати прізвище і причину приходу, потім зателефонуй батькам і виконай їхні вказівки.

- Якщо прийшов чоловік і представився співробітником відділу внутрішніх справ (міліції), не відчиняючи дверей, попроси прийти його в інший час, коли дорослі будуть удома, і повідом про це батьків.

- Якщо незнайомець попросив скористатися телефоном для виклику міліції або «швидкої допомоги», не поспішай відчиняти двері; уточнивши, що необхідно зробити, сам виклич потрібну службу.

- Якщо на сходовому майданчику зібралася компанія, розпиває спиртні напої і заважає твоєму відпочинку, не вступай з нею в конфлікт, а виклич міліцію.

- Виносячи сміття або йдучи за газетою, подивися
спочатку у вічко, чи немає сторонніх осіб поблизу твоєї квартири; виходячи, замкни двері.

- Удверях квартири не залишай записки про те, куди ти пішов і коли повернешся.

- Діти, чи можна відчиняти двері квартири незнайомим людям? Чому?

- Що треба зробити, якщо в двері подзвонили і представилися робітником ЖЕКу чи іншої служби?

- Як ви вчините, коли вас просять відчинити двері, щоб терміново викликати швидку допомогу?

Тому завжди  тримай  двері  замкненими. Не  відчиняй  дверей,  поки  не  впевнишся,  що  це безпечно. Не  вихваляйся  дорогими  речами  перед  друзями, а  тим  паче  перед  сторонніми  людьми. Та не  залишай  ключі  від  квартири  під  килимком, в  інших  легкодоступних  місцях.

3. Телефонне, телевізійне та Інтернет-шахрайство

Робота з підручником

Уважно  розгляньте  малюнок 81 на сторінці 139  і пригадайте,  чи  бачили  ви  по  телевізору  схожі  повідомлення.  Розкажіть  за бажанням  у  класі.

Мобільне, телевізійне та Інтернет-шахрайство спрямовані, перш за все,
на зняття коштів з рахунку абонента. Ви повинні знати, що діти часто
«ведуться» на такі пропозиції. Ось деякі з них:

1. Шахраї розсилають СМС з проханням про допомогу хворій
дитині. У СМС вказують номер, на який потрібно зателефонувати
в разі згоди. При дзвінку на цей номер з рахунку вашого телефону
знімається велика сума.

2. Ви отримуєте СМС про надходження на ваш рахунок коштів,
переведених за допомогою послуги «Мобільний переказ». Відразу ж
вам дзвонить молодий чоловік і каже, що помилково поклав гроші
на ваш рахунок, і ввічливо, але наполегливо просить повернути йому
таку ж суму на його рахунок.

3. Ви отримуєте СМС про те, що виграли машину, комп'ютер
або путівку. Щоб отримати виграш, необхідно покласти гроші на
свій рахунок, але перед цим набрати під диктовку код, набираючи який, ви переказуєте гроші зі свого рахунку на рахунок шахрая.
Можна стати жертвою і «блакитного екрану». «Пришли якомога більше
SMS -ок і виграй комп'ютер (мобільний телефон, поїздку на Гаваї)» або
«Дай відповідь на запитання телевікторини», на яке може відповісти
навіть маленька дитина, — такі оголошення просто заполонили
телевізійний ефір. Але зазвичай в нижній частині кожного з них ледве
помітним дрібним шрифтом зазначена ціна послуги, а вона досить
велика. Виграє в такому розіграші тільки кожне соте або тисячне
повідомлення. Тож будьте уважними!

- А які ви бачили «ігри» за гроші? Чи брали у
них участь?

Статистика свідчить, що з 96% дітей-користувачів Інтернету віком
від 10 до 17 років 51% не знає про небезпеки в мережі. А 52% дітей виходять в Інтер-
нет передусім для спілкування у соціальних мережах, де залишають
свій номер мобільного телефону, домашню адресу, особисті фото.

- Хто з вас спілкується в соціальних мережах? Чи є там ваш номер
телефону, ваші фото?

- Як ви думаєте, чи безпечно це?

Робота в парах

Складіть  пам’ятку «Правила безпеки  під  час  користування  Інтернетом».

- При спілкуванні треба використовувати тільки ім'я або псевдо-
нім.

- Номер телефону, свою адресу, місце навчання не можна нікому
повідомляти.

- Без контролю дорослих не можна зустрічатися з людьми, зна-
йомство з якими зав'язалося в Мережі.

 

VI. Узагальнення і систематизація знань

Дискусія: «Реклама: користь чи шкода»

Щодня ми бачимо по телевізору та одержуємо листівки, де рекламуються ліки, засоби побутової хімії, косметика.

- Чи слід вірити всьому, що говорять і пишуть у рекламі?

- Із ким слід порадитися щодо вживання ліків, косметики та засобів побутової хімії?

Проблемні ситуації

1. Телефонують з телефонної станції. Перевірка зв'язку. Який ваш номер телефону?  Яка ваша адреса? Коли вдома буде хтось із дорослих? Відповідай, бо відключимо телефон від телемережі. (Попросіть зателефонувати пізніше. Ні на одне запитання не відповідайте. Попередьте рідних про цю розмову, порадьтеся з ними.)

2. - Я мамина колега по роботі. Твоя мама нездужає. Я зараз підійду до тебе, візьму для мами в домашній аптечці ліки. Ти хочеш, щоб мама одужала? Відчини двері. (Дверей не відчиняти. Зателефонувати  на роботу до мами, до тата, до бабусі - повідомити їх про дзвінок.)

3. -Пожежа! Всі горимо! Відчиняйте двері! Рятуйтесь! (Не відчиняйте. Зателефонуйте сусідам, перепитайте. Вийдіть на балкон, оцініть ситуацію біля під'їзду. Можна зателефонувати рідним, щоб вони перевірили ситуацію і порадили вам, що робити.)

4. У вічко дверей бачите маленьку гарненьку дівчинку чи хлопчика. Дитити просить попити. (Не відчиняйте. Збоку можуть стояти дорослі пройдисвіти. Запропонуйте звернутися до сусідів.)

Гра «Один удома».

Вчитель роздає учням ситуаційні завдання. Вони розігрують сценку,
в якій один перебуває удома, а інший — зловмисник.

1. Відчини, ми перевіряємо газові плити!

2. Я — друг твого батька. Він просив почекати його вдома.

3. Відчиніть! Рекламна акція! У нас для вас подарунки!


4. У мене тут кошеня, воно дуже хоче їсти! Винеси трошки мо-
лока!

Тест

1. Як називаються люди, яких слід остерігатися в Інтернеті?

А. Шахраї.                            В. Найкращі друзі.

Б. Батьки.                              Г. Директор школи.

2. Перед тим, як виставляти інформацію в Інтернет, слід порадитися:

А. З однокласником.             В. З меншою сестричкою чи братиком.

Б. З батьками.                        Г. З незнайомцем.

3. Переходити за незнайомими посиланнями в Інтернеті:

А. Безпечно.                           В. Небезпечно.

Б. Важливо.                            Г. Необхідно.

4. Який пароль у Інтернеті надійний?

А. Дата твого дня народження.     

Б. Символи, а також великі і малі букви.

В. Твоє ім'я.                                     

Г. Номер твого мобільного.

5. Якщо хтось у дворі вихваляється, що у нього в дома є дорогі речі - новий телевізор чи комп’ютер. Твої дії:

А. Теж будеш хвалитися що в тебе є дорогі речі.   

Б. Не будеш брати участі в такій розмові.

В. Розкажеш де саме ці речі стоять в будинку.     

Г. Щоб довести, запросиш незнайомця до свого будинку.

6. Килимок, електрощит, схованки поблизу дверей – це місця:

А. Надійні ,щоб сховати ключі від дому.

Б. Загально відомі й легкодоступні місця для зловмисників.

В.  Місця про, які ніхто не здогадається.       

Г. Супер секретні місця.

7. Коли ти, залишився сам удома, відчиняти двері можна:

А. Всім хто постукає у двері.  

Б. Тільки тоді, коли переконаєшся, що це точно безпечно.

В. Коли постукав незнайомець, і каже що він, поліцейський або лікар.

Г. Коли хтось стукає, а ти не бачиш хто це.

8. Де потрібно зберігати ключ від хати?

А. Носити на шиї.                     В. В кишені.

Б. Під килимком біля дверей.  Г. На крючку біля дверей.

9. Чим можна зайнятися коли дорослих немає вдома?

А. Оскільки нікого немає, можна погратися з електроприладами.

Б. Можна зайнятись творчістю – розмалювати стіни будинку, двері, вікна фломастирами.

В. Намалювати, на аркуші паперу для мами щось приємне, або прибрати в своїй кімнаті.

Г. Зробити в хаті безпорядки.

10. Якщо по телевізору, показали рекламу, в якій можна виграти телефон чи якусь іншу річ, при умові подзвонити на номер телефону, який висвітлено на екрані. Дорослих немає вдома. Твої дії:

А. Нізащо не подзвоню туди, це може бути повідомлення від зловмисників. Коли батьки прийдуть все їм розповім.

Б. Відразу наберу той номер і зателефоную.

В. Запишу собі той номер і зателефоную пізніше.

Г. Розкажу однокласнику, і ми разом зателефонуємо.

Робота з підручником.

Учні дають відповіді на запитання зі с. 137-138.

 

VII. Підведення підсумків уроку

Прийом «Одним словом»

Учні одним словом висловлюють свої враження від уроку.

 

VIII. Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати параграф: § 26

Індивідуальні завдання:

- Зробіть листівки, що наглядно ілюструють ризики побутового травмування.

- Пошукати інформацію про випадки телефонного чи телевізійного шахрайства.

1


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Костіна Неля Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 березня 2021
Переглядів
6103
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку