Тема: «Біоетичні проблеми сучасної медицини». Предмет: біологія, 11 клас.
Концепції та поняття:
Очікувані результати:
Потрібний час: 20 хвилин.
Матеріали: капелюх, картки «ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ БІОТЕХНОЛОГІЙ В ОБЛАСТІ МЕДИЦИНИ» (додаток 1), «ПЕРЕЛІК ПРАВ ЛЮДИНИ» (додаток 2).
Хід вправи
• Чи важко було швидко добирати аргументи на відповідну тему?
• Які аргументи, висловлені товаришами, здалися вам найбільш переконливими?
• Чи складно було приймати погляди інших?
• Яким чином впровадження сучасних біотехнологій у галузь медицини пов’язані з правами людини? (додаток 2)
• Що на Вашу думку можна зробити, щоб розвиток біотехнології не призводив до загроз для людини та навколишнього середовища?
• Як Ви будете використовувати отримані знання у майбутньому?
Узагальнення. Життя – це найвища цінність людини, кожен має право на самобутність, свободу релігійних і культурних переконань, належне медичне обслуговування. Сучасні досягнення науки беззаперечно мають застосовуватися з метою збереження та покращення життя. Разом із тим, впровадження інновацій не може відбуватися всупереч існуючим правам, свободам і нормам.
Технологічна карта уроку
Вступна частина
Актуальність. Сучасна наука розвивається дуже швидкими темпами, біотехнології дедалі глибше проникають у всі сфери життя людини. Разом із тим, залишаються відкритими питання законності й етичності застосування генної та клітинної інженерії, трансплантації органів, репродуктивної медицини, проведення дослідів на тваринах тощо.
Нормативна база:
Базові демократичні принципи:
Цінності та ставлення, які формуються в процесі підготовки та реалізації:
Методи та вправи, які застосовуються: проблемне навчання, вправа «Факти в капелюсі».
Демократичні знання та вміння, які розвиваються в процесі підготовки та реалізації:
Компетентності здобувача освіти, які формуються (посилання на ресурс: https://www.schools-for-democracy.org/biblioteka/publikatsii-vydani-v-ramkakh-prohramy/gromadyanska-vidpovidalnist ):
Рекомендації до використання. Вправу доцільно використовувати для узагальнення вивченого матеріалу на уроках біології в рамках розділу «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Вона стимулює учнів критично переосмислити безпечність впровадження в медичну галузь сучасних біотехнологій (генна інженерія, клітинна інженерія, трансплантологія), дозволяє усвідомити важливість використання винаходів та поглиблює відповідальність людини за дотримання прав на життя, самобутність, належне медичне обслуговування, за збереження довкілля та власного здоров’я.
Посилання на використану літературу, джерела:
Додатки
Додаток 1. Картки «ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ БІОТЕХНОЛОГІЙ В ОБЛАСТІ МЕДИЦИНИ»
Отримання ліків (інсулін, соматостатин, соматотропін, інтерферони)
|
Етичність використання тварин для проведення наукових досліджень |
Створення рекомбінантних вакцин проти гепатиту В, папілом людини, Covid-19
|
Порушення права людини на життя у випадку втручання в гени ембріона |
Проведення генетичного тестування для визначення спадкової схильності новонароджених до певних хвороб
|
Порушення лікарської таємниці відносно джерела донорських органів |
Культивація тканин і органів для трансплантації, щоб лікувати травми після аварій
|
Релігійні й культурні табу, які перешкоджають жінкам контролювати народжуваність |
Лікування ВІЛ шляхом видалення вірусу з вражених імунних клітин
|
Етичність евтаназії – штучне припинення життя до моменту його природного завершення |
Лікування вроджених захворювань шляхом заміни дефектних генів нормальними (серпоподібно-клітинна анемія, гемофілія)
|
Поява вірусів і бактерій, стійкіших до існуючих препаратів, що в свою чергу може породжувати спалахи нових епідемій |
Розв’язання репродуктивних проблем у пар, які не можуть мати дітей
|
Недоступність здобутків сучасних біотехнологій деяких соціальним категоріям населення |
Зменшення смертності, подовження тривалості життя |
Порушення природного біорізноманіття, права на самодостатність та самобутність людини через внесення генетичних змін
|
Безпечне та ефективне планування сім’ї
|
Несподіваний вплив на організм, ризик порушення здоров’я |
Додаток 2. «ПЕРЕЛІК ПРАВ ЛЮДИНИ»
1. Право на життя. |
2. Право на одруження. |
3. Право на освіту. |
4. Свобода від тортур. |
5. Право на власність. |
6. Право на роботу. |
7. Свобода від рабства. |
8. Право на пересування людей. |
9. Право на відпочинок та дозвілля. |
10. Право на свободу та безпеку. |
11. Право на притулок. |
12. Право на їжу, воду та житло. |
13. Право на справедливе ставлення. |
14. Свобода думки, свідомості та релігії. |
15. Право на участь у політичних партіях. |
16. Право на ефективні дії в разі порушення прав людини. |
17. Свобода висловлювання. |
18. Свобода від дискримінації. |
19. Право на приватне та сімейне життя. |
20. Право на охорону здоров’я. |
21. Заборона порушення прав людини. |