Урок "Біоетичні проблеми сучасної медицини"

Про матеріал
Розробка містить сценарій застосування адаптованих вправ посібника з освіти в галузі прав людини за участі молоді «КОМПАС» (Патриція Брандер та ін.), спрямованих на формування громадянської компетентності учнів у рамках участі закладу в програмі "Демократична школа"
Перегляд файлу

Тема: «Біоетичні проблеми сучасної медицини». Предмет: біологія, 11 клас.

 

Концепції та поняття:

  •     життя - це найвища цінність;
  •     основні принципи біоетики (неспричинення шкоди, автономії індивіда, інформованої згоди, правдивості, конфіденційності, справедливості, доступності);
  •     поціновування людської гідності, самобутності, права на свободу релігійних і культурних переконань;
  •     генна інженерія, клітинна інженерія, трансплантологія, репродуктивна медицина.

 

Очікувані результати:

  •     учень знає про суспільні проблеми, пов’язані із впровадженням досягнень біотехнологій у галузі медицини;
  •     учень уміє аргументувати власну точку зору, розуміє взаємозв’язок між діяльністю людини та суспільними проблемами, критично оцінює наслідки впровадження інновацій;
  •     учень поціновує людську гідність; визнає беззаперечне право на життя, самобутність, отримання належного медичного обслуговування; усвідомлює верховенство закону; приймає неоднозначність інновацій; проявляє відповідальне ставлення до здоров’я та довкілля.

 

  Потрібний час: 20 хвилин.

 

Матеріали: капелюх, картки «ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ БІОТЕХНОЛОГІЙ В ОБЛАСТІ МЕДИЦИНИ» (додаток 1), «ПЕРЕЛІК ПРАВ ЛЮДИНИ» (додаток 2).

 

Хід вправи

  1. Підготуйте картки з тезами, що стосуються переваг та недоліків використання сучасних біотехнологій в області медицини (додаток 1). Складіть їх до капелюха.
  2. Запропонуйте учням по черзі діставати картки з капелюха та коротко коментувати відповідні тези.
  3. Проведіть обговорення з учнями:

• Чи важко було швидко добирати аргументи на відповідну тему?

• Які аргументи, висловлені товаришами, здалися вам найбільш переконливими?

• Чи складно було приймати погляди інших?

• Яким чином впровадження сучасних біотехнологій у галузь медицини пов’язані з правами людини? (додаток 2)

• Що на Вашу думку можна зробити, щоб розвиток біотехнології не призводив до загроз для людини та навколишнього середовища?

• Як Ви будете використовувати отримані знання у майбутньому?

  1. Зробіть підсумок про важливість критичного мислення для оцінки ризиків використання найрізноманітніших винаходів людства, відповідальність кожного за збереження довкілля та власного здоров’я, за дотримання права на життя, самобутність, належне медичне обслуговування.

 

Узагальнення. Життя – це найвища цінність людини, кожен має право на самобутність, свободу релігійних і культурних переконань, належне медичне обслуговування. Сучасні досягнення науки беззаперечно мають застосовуватися з метою збереження та покращення життя. Разом із тим, впровадження інновацій не може відбуватися всупереч існуючим правам, свободам і нормам.

 

 

Технологічна карта уроку

 

Вступна частина

 

Актуальність. Сучасна наука розвивається дуже швидкими темпами, біотехнології дедалі глибше проникають у всі сфери життя людини. Разом із тим, залишаються відкритими питання законності й етичності застосування генної та клітинної інженерії, трансплантації органів, репродуктивної медицини, проведення дослідів на тваринах тощо.

 

Нормативна база:

  •     Всесвітня Декларація прав людини, ст. 1, 2, 3, 25;
  •     Європейська Конвенція про захист прав людини, ст. 2, 8, 9;
  •     Європейська соціальна хартія, ст. 11;
  •     Конвенція ООН про права дитини, ст.6, 14, 23, 24;
  •     Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок стаття 10, 11, 12, 14;
  •     Концепція сталого розвитку природи і суспільства на період до 2030 року, ціль №3;
  •     Конституція України, ст. 3, 27, 28, 29, 49;
  •     Керівні принципи ВООЗ щодо трансплантації людських органів;
  •     Закон України «Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні і використанні генетично модифікованих організмів», ст. 13, 14, 15;

 

Базові демократичні принципи:

 

Цінності та ставлення, які формуються в процесі підготовки та реалізації:

  •     повага до людської гідності та прав людини;
  •     визнання цінності культурного різноманіття;
  •     визнання цінності справедливості, рівності та верховенства права;
  •     повага;
  •     відповідальність;
  •    прийняття невизначеності та неоднозначності.

 

Методи та вправи, які застосовуються: проблемне навчання, вправа «Факти в капелюсі».

 

Демократичні знання та вміння, які розвиваються в процесі підготовки та реалізації:

  •     уміння самостійно вчитися;
  •     аналітичне та критичне мислення;
  •     уміння слухати та спостерігати;
  •     гнучкість та адаптивність;
  •     мовні, комунікативні вміння та багатомовність;
  •     знання та критичне розуміння прав людини;
  •     знання та критичне розуміння культури й культур, релігії;
  •     знання та критичне розуміння економіки, довкілля та сталого розвитку.

 

Компетентності здобувача освіти, які формуються (посилання на ресурс: https://www.schools-for-democracy.org/biblioteka/publikatsii-vydani-v-ramkakh-prohramy/gromadyanska-vidpovidalnist ):

  •     усвідомлення відповідальності за використання досягнень біології взагалі й медицини зокрема для безпеки суспільства;
  •     уміння аргументувати власну точку зору;
  •     навички критичного та аналітичного мислення;
  •     толерантне ставлення до поглядів іншої особи;
  •     громадянська відповідальність.

 

Рекомендації до використання. Вправу доцільно використовувати для узагальнення вивченого матеріалу на уроках біології в рамках розділу «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Вона стимулює учнів критично переосмислити безпечність впровадження в медичну галузь сучасних біотехнологій (генна інженерія, клітинна інженерія, трансплантологія), дозволяє усвідомити важливість використання винаходів та поглиблює відповідальність людини за дотримання прав на життя, самобутність, належне медичне обслуговування, за збереження довкілля та власного здоров’я.

 

Посилання на використану літературу, джерела:

  1. Підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти «Громадянська освіта» (Гісем О.О.), с.131-132 https://history.vn.ua/pidruchniki/gisem-civil-education-10-class-2018/29.php
  2. Підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти «Біологія і екологія» (Соболь В.І.), с.238-241 https://pidruchnyk.com.ua/1244-biologi-11-klas-sobol.html
  3. Посібник для вчителя «Громадянська відповідальність: 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів» (Рафальська М. та ін.), с.100-102 https://www.schools-for-democracy.org/biblioteka/publikatsii-vydani-v-ramkakh-prohramy/gromadyanska-vidpovidalnist
  4. Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «КОМПАС» Патриція Брандер та ін.), с.65, 382-393, 520-527 https://dodmc.dn.ua/images/stories/Biblioteka/kompas.pdf
  5. Поттер Ван Ренселер Біоетика: міст у майбутнє, 1971р. https://docs.google.com/document/edit?hgd=1&id=1q7T3PKx3Wk7uV3dRFUFK-i48870RSNdKREtnsHwNK5s
  6. Рамка компетентностей для культури демократії. Том 1. Контекст, концепції та модель, с.38 https://www.schools-for-democracy.org/biblioteka/posibnyky-rady-yevropy-z-osvity-dlia-demokratychnoho-hromadianstva-i-prav-liudyny/ramka-kompetentnostej-dlya-kulturi-demokratiji-2

 

Додатки

Додаток 1. Картки «ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ БІОТЕХНОЛОГІЙ В ОБЛАСТІ МЕДИЦИНИ»

 

Отримання ліків

(інсулін, соматостатин,

соматотропін, інтерферони)

 

 

Етичність використання

тварин для проведення

наукових досліджень

 

Створення рекомбінантних

вакцин проти гепатиту В,

папілом людини, Covid-19

 

 

Порушення права

людини на життя у випадку

втручання в гени ембріона

 

Проведення генетичного тестування для визначення спадкової схильності новонароджених до певних хвороб

 

 

Порушення лікарської

таємниці відносно джерела

донорських органів

 

Культивація тканин і органів

для трансплантації,

щоб лікувати травми після аварій

 

 

Релігійні й культурні табу,

які перешкоджають жінкам контролювати народжуваність

 

Лікування ВІЛ шляхом

видалення вірусу з

вражених імунних клітин

 

 

Етичність евтаназії – штучне припинення життя до моменту

його природного завершення

 

Лікування вроджених захворювань шляхом заміни дефектних генів нормальними (серпоподібно-клітинна анемія, гемофілія)

 

 

Поява вірусів і бактерій,

стійкіших до існуючих препаратів,

що в свою чергу може

породжувати спалахи нових епідемій

 

Розв’язання репродуктивних

проблем у пар, які не можуть

мати дітей

 

 

Недоступність здобутків

сучасних біотехнологій деяких соціальним категоріям населення

 

 

Зменшення смертності,

подовження тривалості життя

 

Порушення природного біорізноманіття, права на самодостатність

та самобутність людини через

внесення генетичних змін

 

 

Безпечне та ефективне

планування сім’ї

 

 

Несподіваний вплив на організм,

ризик порушення здоров’я

 

Додаток 2. «ПЕРЕЛІК ПРАВ ЛЮДИНИ»

1. Право на життя.

2. Право на одруження.

3. Право на освіту.

4. Свобода від тортур.

5. Право на власність.

6. Право на роботу.

7. Свобода від рабства.

8. Право на пересування людей.

9. Право на відпочинок та дозвілля.

10. Право на свободу та безпеку.

11. Право на притулок.

12. Право на їжу, воду та житло.

13. Право на справедливе ставлення.

14. Свобода думки, свідомості та релігії.

15. Право на участь у політичних партіях.

16. Право на ефективні дії в разі порушення прав людини.

17. Свобода висловлювання.

18. Свобода від дискримінації.

19. Право на приватне та сімейне життя.

20. Право на охорону здоров’я.

21. Заборона порушення прав людини.

 

docx
Додано
7 жовтня 2021
Переглядів
769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку