Урок біології 6 клас "Амеба, інфузорія-туфелька - одноклітинні твариноподібні організми (середовище існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі)"

Про матеріал
Мета даного уроку біології: сформувати знання про особливості будови, життєдіяльності прісноводних одноклітинних тварин: амеби, інфузорії-туфельки; розвивати логічне мислення, уміння встановлювати ознаки подібності та відмінності між організмами; удосконалювати вміння працювати з мікроскопом, досліджувати та спостерігати за живими найпростішими на тимчасових препаратах, фіксувати результати спостережень та робити відповідні висновки; виховувати наполегливість, працелюбність, культуру спілкування, ставлення до біології як до можливої майбутньої галузі своєї професійної діяльності; здійснити екологічне виховання.
Перегляд файлу

Урок

Тема. Амеба, інфузорія — одноклітинні твариноподібні організми (середовище 

           існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).

           Лабораторне дослідження: спостереження інфузорій.

 

Мета: сформувати знання про особливості будови, життєдіяльності прісноводних одноклітинних тварин: амеби, інфузорії-туфельки;

розвивати логічне мислення, уміння встановлювати ознаки подібності та відмінності між організмами;

удосконалювати вміння працювати з мікроскопом, досліджувати та спостерігати за живими найпростішими на тимчасових препаратах, фіксувати  результати спостережень та робити відповідні висновки;        

виховувати наполегливість, працелюбність, культуру спілкування, ставлення до біології як до можливої майбутньої галузі своєї професійної діяльності;  

здійснити екологічне виховання.

Обладнання та матеріали: мультимедійна презентація, таблиці, малюнки, моделі «Інфузорія», «Амеба»,  мікроскопи, предметні й покривні скельця, культури інфузорій, піпетки, фільтрувальний папір.

 

Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок

Епіграф

Знання – це скарб,

А вміння вчитись – ключ до нього

Прислів’я

І.   Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

Почнімо наш урок з простого засобу, відомого з давніх-давен для підвищення імунітету. І.П. Павлов назвав цей засіб «зарядкою для підтримки, що мобілізує захисні сили організму на боротьбу із захворюваннями». Від себе додам, що цей засіб не вимагає матеріальних витрат, доступний усім і ми можемо використовувати його за власним бажанням у будь-який момент. Назвіть і продемонструйте цей засіб. Тож, посміхнімось одне одному й розпочнемо урок з гарного настрою!

 

ІІ.   Актуалізація опорних знань учнів з теми «Клітина»

Робота учнів  у диференційованих групах за завданнями:

1група Біологи.

Завдання. Прочитай закодовані слова, розгадавши ребуси

2 група Ботаніки.

Завдання на розпізнавання біологічних об’єктів

Роздивіться малюнок. Визначте, яка це клітина: рослинна чи тваринна? Вкажіть, якою цифрою на малюнку позначені:

Ядро

Клітинна мембрана

Цитоплазма

Рибосоми

Мітохондрія

Хлоропласти

Вакуолі

3 група Екологи.

Завдання на встановлення відповідностей: установіть відповідність між назвами органел клітини, і притаманними їм функціями:

1. Мітохондрії     А. За їхньою участю утворюються білки

2.Хлоропласти     Б.Запасаються вуглеводи, білки, олії; вони безбарвні

3.Лейкопласти     В.Надають різнокольорового забарвлення (окрім зеленого)    

                                плодам, пелюсткам квіток, листкам

4. Хромопласти   Г. Відбуваються процеси фотосинтезу

5.Вакуолі              Д. У процесі дихання забезпечують клітину енергією

 

ІІІ.   Мотивація навчальної діяльності

 Проблемні запитання: 

  •    Чи існує життя на одноклітинному рівні?
  •    Чи є одноклітинні істоти цілісними самостійними організмами, що рухаються, живляться, дихають, реагують на подразнення, розмножуються та мають всі ознаки живих організмів?
  •    Чи дійсно будова одноклітинних така вже проста?

 

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

  1. Поняття про одноклітинні організми 

Розповідь вчителя

Серед одноклітинних організмів зустрічаються рослини (водорості),  тварини,  гриби  і бактерії. До одноклітинних тварин належать понад 30 тис. видів, які мешкають на дні та в товщі води прісних і морських водойм, у вологому ґрунті та в інших організмах.

Сьогодні ми познайомимось з тваринними одноклітинними. До речі, вперше одноклітинні було відкрито А.Левенгуком.

Клітина одноклітинних організмів – це самостійний цілісний організм, який виконує функції всього організму.

 

  1. Амеба протей - типовий представник одноклітинних твариноподібних організмів

 Розповідь вчителя з елементами евристичної бесіди,

з використанням моделей,  малюнків, таблиць,

робота з термінологічним словником

 

Середовище існування

Мешкає амеба у прісних водоймах (ставках, канавах, калюжах) зі стоячою водою.

Її розміри відносно великі, порівнюючи з іншими одноклітинними 0,2 - 0,5 мм.

 

Форма тіла

  • Зверніть увагу на форму тіла амеби. Подивіться, яка вона в інших учнів. Що ви помітили?
  •  Чому в одного організму різна форма? Про що це свідчить?  (Може змінювати)

Непостійна форма тіла.

 

Рух амеби

 

Перегляд відеофільму  «Рух амеби»

Несправжні ніжки - випини

 

Хвилинка - цікавинка

  • Пересувається амеба повільно: за 1 хвилину може подолати 0,2 міліметра
  • Протей -  бог моря у давніх греків, який мав здатність змінювати свій вигляд

 

Робота з таблицею «Будова амеби», мал.41 с.68 підручника

 

Живлення

Утворення травних вакуолей – органел,  у які з цитоплазми виділяється травний сік, який розкладає складні органічні речовини здобичі на простіші.

Фагоцитоз – спосіб живлення клітини шляхом активного захоплення їжі з подальшим перетравленням у цитоплазмі

 

Виведення продуктів обміну у будь-якому місці клітини травною вакуолею.

Надлишки води та непотрібних продуктів життєдіяльності виводяться скоротливою вакуолею

 

Дихання усією поверхнею тіла

Має ядро

Розмноження поділом навпіл

 

  1. Інфузорія туфелька – представник одноклітинних тварин

Розповідь вчителя з елементами евристичної бесіди,

з використанням  малюнків, таблиць

робота з термінологічним словником

 

Поширення також у стоячих прісних водоймах

Хвилинка – цікавинка  

  • Назву туфелька інфузорія має через характерну форму клітини, що нагадує туфельку.
  • Довжина інфузорії від 0,2 міліметра до 0,3.

 

Форма тіла - стала (постійна)

 

Рух  Поверхня тіла інфузорії вкрита 15 тисячами війок, завдяки їхній узгодженій роботі інфузорія швидко пересувається,  обертаючись навколо своєї осі

Робота з малюнком 42 підручника

Хвилинка - цікавинка

  • За 1 секунду інфузорія долає відстань у 10 разів більшу за її довжину

Живлення

Є клітинний рот на черевному боці тіла у заглибині, через який надходять поживні речовини рухами рядів війок, розташованих уздовж заглибини. Далі поживні частки перетравлюються у травній вакуолі. Неперетравлені рештки їжі викидаються через особливий утвір  - порошицю,  яка міститься у задній частині клітини.

Надлишки води та непотрібних продуктів життєдіяльності виводяться двома скоротливою вакуолею.

 

Дихання інфузорії здійснюється усією поверхнею тіла.

 

У інфузорії є 2 ядра: велике і мале. Велике керує роботою клітини, мале – відповідає за статевий процес  та утворення великого ядра.

Розмноження поділом навпіл. Також властивий статевий процес.

Статевий процес – процес обміну спадковою інформацією між двома особинами.

 

  1. Значення амеб та інфузорій

 

Самостійна робота учнів з презентацією

 

- входять до ланцюгів живлення; 

- складова частина бентосу і планктону;

- пожива для інших, особливо водних тварин;

- індикатори визначення санітарного стану водойм.

 

 

  1. Комірцеві джгутиконосці, паразитичні одноклітинні твариноподібні

 

Самостійна робота учнів у диференційованих групах з тестом параграфа 16 за завданням з використанням мал. 43, 44 підручника:

 

  •    1.Визначити особливості будови тваринних одноклітинних, порівнюючи з амебою та інфузорією.
  •    2.Яка хвороба, що спричинюється одноклітинними твариноподібними організмами, є «хворобою брудних рук»?
  •    3.Які паразитичні одноклітинні твариноподібні організми розповсюджуються кровосисними комахами, зокрема комарами?

 

V. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі

Інструктаж з безпеки життєдіяльності

Переносити мікроскоп треба двома руками у вертикальному положенні, тримаючи прилад однією рукою за штатив, а іншою за його основу.

Не штовхатися під час перегляду мікропрепаратів!

 Виконання лабораторного дослідження  «Спостереження інфузорій» за інструктивною карткою  с.11,12 зошита з друкованою основою.

Мета: розглянути інфузорії під мікроскопом, дослідити їхній рух

Обладнання: мікроскопи, предметні і покривні скельця, культури інфузорій, пепетки, фільтрувальний папір.

Хід роботи

  1. Підготуйте мікроскоп до роботи.
  2. Розгляньте готовий мікропрепарат із культури інфузорії туфельки. Порівняйте з малюнком підручника складові, які ви побачили.
  3. Приготуйте мікропрепарат із культури інфузорій:

Візьміть предметне скло й нанесіть на нього краплю культури інфузорій.;

Помістіть кілька волокон вати у краплю культури інфузорій;

Накрийте покривним склом;

Зайву воду видаліть фільтрувальним папером.

  1. Розгляньте виготовлений мікропрепарат спочатку за малого збільшення, а потім за великого.
  2. Зверніть увагу на форму інфузорій. Запишіть свої спостереження.
  3. Простежте за рухом інфузорій. За допомогою чого вони рухаються?
  4. Домалюйте і позначте складові будови інфузорії на малюнку

 

Заповнення у робочому зошиті порівняльної таблиці  с.72 підручника

 

№ ознаки

Ознака

Амеби

Інфузорії

Комірцеві джгутиконосці

1

Мають комірець

 

 

 

2

Мають глотку

 

 

 

3

Мають травні вакуолі

 

 

 

4

Активно рухаються

 

 

 

5

Мають один джгутик

 

 

 

6

Мають війки

 

 

 

7

Мають несправжні ніжки

 

 

 

8

Зберігають сталу форму тіла

 

 

 

9

Мають одне ядро

 

 

 

10

Мають два ядра

 

 

 

11

Живляться завдяки фагоцитозу

 

 

 

 

3. Розв’язування задач:

а) Довжина інфузорії туфельки – 0,2 – 0, 3 мм. Вона весь час рухається. Швидкість її руху при кімнатній температурі становить 2 – 2,5 мм/с. Порівняйте відстань, яку вона проходить за секунду, з довжиною тіла.

б) Інфузорія туфелька за добу при температурі 20° С стає дорослою і починає розмножуватись поділом. Яке потомство може дати одна інфузорія за 10 днів, якщо кожна ділиться 1 раз на добу?

 

VІ. Підведення підсумків уроку, рефлексія

Чи зможемо ми тепер відповісти на  запитання, які ставили на початку уроку?

  •    Чи існує життя на одноклітинному рівні?
  •    Чи є одноклітинні істоти цілісними самостійними організмами, що рухаються, живляться, дихають, реагують на подразнення, розмножуються та мають всі ознаки живих організмів?
  •    Чи дійсно будова одноклітинних така вже проста?

 

Формулювання висновків

 

Найпростіші – еукаріотичні організми, що знаходяться на клітинному рівні організації. 

Морфологічно вони становлять собою одну клітину, а функціонально – цілісний організм.

Тому клітина найпростіших організована складніше, ніж будь-яка окремо взята клітина багатоклітинних тварин.

 Незакінчене речення

- На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

- Мені сподобалося…

-  Від наступного уроку я чекаю…

 

 VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання

  • опрацювати § 16, вивчити нові терміни уроку,
  • підготувати повідомлення про малярію, дизентерію, сонну хворобу;
  • підібрати матеріали для міні-проектів:  «Чому скисає молоко?»,   «Живі фільтри», «Корисний йогурт» (на вибір)
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Анциборова Вера
    Дякую за вашу розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
7833
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку