Урок біології 6 клас
Тема. Будова рослинної і тваринної клітини
Цілі: розширити знання учнів про будову клітини, виявити ознаки подібності та відмінності тваринної і рослинної клітин; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки про спільні і відмінні риси будови клітин різних царств природи, удосконалювати вміння спостерігати, критично мислити, розв,язувати поставлені завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Обладнання та матеріали: таблиці, фото клітин, блок-схеми, дидактичний матеріал, довідкова література.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку
Я рада зустрічі новій із вами, любі діти.
Віртуальну екскурсію в "музей" клітин спробуємо створити.
Вам відкриттів нових, цікавих бажаю.
До активності і критичного мислення закликаю.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Епіграф до уроку
Клітина - це вражаючий і загадковий світ, який існує в кожному організмі...
Дитяча енциклопедія
Цікавинки із "мудрої скриньки"
- Кількість клітин у рослині досягає астрономічної величини. Наприклад, один листок дерева має більше 100 млн. клітин.
- Самі найдовші клітини – рослинні волокна абаки (текстильний банан). Волокно, яке отримують із листків даної рослини складається із клітин, які мають довжину до 3,5 мм.
- Самий великий діаметр мають клітини-судини ліани ломоноса – 0,7 мм. Їх видно неозброєним оком.
- Самі водяні клітини мають корені сосни – 90,2 % води, плоди кавуна і огірка- 92, 1 %, внутрішні листки салату – 94,8%
- Найменший вміст води виявлено в клітинах насіння арахісу – 5,2%
-В дорослої людини в тілі розташовано близько 100 трлн живих клітин.
- Кожну хвилину в людському тілі помирає 3 млн клітин, проте за добу в організмі виробляється 300 млрд нових клітин.
- Клітина мозку людини може зберігати в п,ять разів більше інформації, ніж будь-яка енциклопедія.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
3.1. Понятійна розминка. Біологічний футбол.
(Рекомендовані поняття: клітина, біологія, ядро, вакуоля, пластиди, мітохондрії, цитоплазма, фотосинтез, ріст, розвиток...).
3.2. Підпишіть позначені структурні компоненти рослинної клітини.
Схарактеризуйте їхні функції.
3.3. Тест на відповідність
органели функція
1)Цитоплазма А) Фотосинтез
2)Мітохондрія Б) Збереження спадкової інформації
3)Хлоропласти В) Синтез енергії (АТФ)
4)Ядро Г) Синтез білків
5)Рибосоми Д) Об,єднує органели
Ж) Захист.
3.4. Знайди серед запропонованих зайвий термін, поясни чому саме він?
Хлоропласт, хромопласт, вакуоля, пластида, лейкопласт;
Штатив, окуляр,тубус, фотосинтез,об,єктив.
3.5."На поетичній хвилі"
Згадай вірші, в яких йдеться про живі організми різних царств живої природи.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
На вході у музей учитель-екскурсовод:
Найменша структура в живому жива,
Вона безперечно творить дива.
Органели її складний комплекс формують,
Чітко, злагоджено, як годинник працюють.
З однієї єдиної зиготи - клітини
Організм виростає дитини.
Об,єднавшись - "клітин маскарад",
Тканин, органів і систем створили "парад",
Уся ця площа - організм!
Єдина мрія - гомеостаз.
Здорові клітини - у цьому секрет.
Важливість доказана - ось аргумент!
На початку уроку я вам обіцяла віртуальну екскурсію, ось і перший експонат, розгляньте , будь ласка, а я вислухаю ваші результати порівняння!
Проектування зображення на екран
Рослинна клітина |
Тваринна клітина |
|
|
Проблемне запитання
— Як ви вважаєте: рослинні та тваринні клітини мають схожу будову чи відрізняються?
Остаточну відповідь на це питання ви дасте наприкінці екскурсії.
Щоб допомогти вам розв,язати проблему розповім вам казку, уважно слухайте і в робочі зошити в діаграму "Вена" занотовуйте спільні і відмінні факти.
Казка
В салоні краси чепурилися рослинна і тваринна клітини. Поглядають одна на одну і кожна вихваляється своїми перевагами.
- Я більш захищена ,- запевнила рослинна клітина, бо оточена целюлозною клітинною стінкою.
-Так, звісно, але мені й глікокаліксу з плазматичною мембраною достатньо для захисту. Проте про фагоцитоз (процес поглинання клітиною твердих часточок),- запевнила тваринна,- тобі й не мріяти, а я використовую таку можливість для живлення та захисту.
– Ти про живлення?!- роздратовано заперечила рослинна: тут мені позаздрять усі царства живої природи! Мені не потрібно думати про їжу, завдяки зеленим пластидам - хлоропластам, вона сама до мене приходить.
– Не може такого бути!,- здивовано запевнила тваринна клітина, чудо тай годі!
– Так,так це хлоропласти вони безцінні, їм би лише сонце світило,а вуглекислого газу в повітрі більш як достатньо і вода повсюди. Вони на своїй кухні утворюють вуглеводи (глюкозу, крохмаль) ще й кисень виділяють в атмосферу на додачу всім аеробам (організми, яким для дихання необхідний кисень). Отож переконала? Тоді помовч ,бо ви живете за наш рахунок: органічні речовини вам подавай - бо гетеротрофи, ще й кисень для дихання теж від нас! Висновок, наш фотосинтез виручає усе живе на планеті!
Тваринна клітина зніяковіла, але здаватися не збиралася!
- А що це за органела в тебе на всю клітину розляглася? Знаю! Це вакуоля з клітинним соком, вона ще й збільшується з віком, бо саме в ній накопичуються продукти життєдіяльності, така собі камера "сміття". А в моїй клітині є особлива органела лізосома, саме вона виконує роль санітара, своїми ферментами знешкоджує усі шкідливі речовини, ще й відмерлі органели.
- Досить, завершимо суперечку!, - запропонувала рослинна клітина. Ми дуже важливі і необхідні для живих організмів, а відмінності в будові, подаровані природою кожному царству.
- Згідна, - підтримала уже подругу тваринна клітина,- попри незначні відмінності ми дуже схожі: насамперед ядерні - еукаріоти. Це наш "сейф" спадкового матеріалу і центр постійного контролю за процесами життєдіяльності. Цитоплазма об,єднує усі органели у єдиний цілісний комплекс, створивши "незвичайне місто", оточене міцним "муром" плазматичною мембраною. Також усім відомо, що для життя "міста"необхідна енергія - вона синтезується в мітохондріях власних "електростанціях".Ендоплазматична сітка гранулярна , це "трубопровід" з рибосомами - білковосинтезуючими органелами, які синтезують і доставляють життєвонеобхідні білки за призначенням, а гладенька синтезує і транспортує жири і вуглеводи -просто"кур,єрна доставка". Міні - завод Комплекс Гольджі - полярна органела, саме вона створює необхідні речовини під замовлення.
- Складна будова!,- ствержує рослинна клітина. Свідчить, що на нашому рівні уже існує життя, а об,єднуючись утворюємо більш складніші рівні життя: тканинний, органий, організмовий.
Наші царства,- доповнила тваринна, не існують ізольовано, вони пов,язані ланцюжками життя. Так пояснюються відмінності в будові, бо ж ми доповнюємо одне одного. Тому суперечка недоречна!
Із салону краси клітини вийшли уже подругами, і кожна несумнівалася у своїй важливості й неординарності, просто обидві красуні!
Мораль: учні, в кожного із вас своя місія на цій Землі, тому ви такі різні, але пам,ятайте усе ваше найкраще, бо необхідне саме вам. Цінуйте життя подароване вам природою!
Учитель. Загляньте в свої записи. Діаграма "Вена" і є ключиком до вирішення проблеми поставленої на початку уроку.
Тому і добігає до кінця на сьогодні наша екскурсія, але буде продовження, бо наступні експонати: клітини грибів, дроб,янок будете розглядати пізніше на уроках біології. А зараз слово за вами. Чи не даремною була наша екскурсія? Заслухаю ваші аргументи щодо порівняння( проблемне запитання уроку)
.Підсумовуючи порівняння отримуємо опорну схему:
V. Узагальнення та систематизація знань
5.1. «Закінчити речення».
1. У клітині тварин вакуолі з клітинним соком… (відсутні).
2. Тваринна і рослинна клітини мають спільні органели: … (ядро, мітохондрії.....).
3. Целюлозна клітинна стінка характерна тільки для… (рослинних клітин).
4. Внутрішній вміст тваринної і рослинної клітин називається… (цитоплазмою).
5. Органела, яка забезпечує клітини енергією,— це… (мітохондрія).
6. Лізосоми органели, які знайдемо в ...(тваринній клітині).
7. Органели, які виправдовують твердження про планетарну роль рослин...(пластиди-хлоропласти).
5.2. Обери ознаку, займи позицію:
рослини тварини
а) вакуоля з клітинним соком;
б) глікокалікс;
в) цитоплазма;
г) ядро;
д) клітинна стінка;
ж) пластиди;
з) мітохондрії;
и) комплекс Гольджі;
і) рибосоми;
ї) ендоплазматична сітка;
й) плазматична мембрана.
5.3.Робота в групі з збірними макетами клітин. Завдання! Скласти окремо рослинну і тваринну клітини із збірних органел.
5.4.Робота в парі з мікроскопами. Завдання! Розпізнайте мікропрепарати рослинних і тваринних клітин і погрупуйте.
5.5. Поміркуй!
Чому в будові клітин різних царств є багато спільного?
Чому виникли відмінності у будові рослинних і тваринних клітин?
VІ. Підбиття підсумків уроку
Подібність у структурно-функціональній організації рослинної і тваринної клітин свідчить про їхнє спільне походження та приналежність до еукаріотів.
Відмінності в будові рослинної і тваринної клітин пов’язані з різними способами живлення: рослини — автотрофи, а тварини — гетеротрофи.
Формулювання висновку
Усі організми складаються з клітин. Клітини рослин і тварин мають спільні і відмінні риси будови.
В природі усе під контролем, вона справжній "мудрець" і усі подібності і відмінності в будові клітин мають своє обгрунтування.
VІІ. Домашнє завдання
Завдання для всього класу.
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Індивідуальні та творчі завдання.
1. Скласти "Плутанину". Завдання для однокласників з помилками.(ІІІ рівень);
2. Дізнатися про цікаві особливості клітин прокаріотів. (ІV рівень).