Тема. Роль бактерій у природі та значення в житті людини.
Мета.
Освітня. Закріпити знання учнів про бактерії; розкрити значення бактерій у природі та господарській діяльності людини; звернути увагу на профілактику організму від хвороботворних бактерій.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову і процеси життєдіяльності бактерій та представників інших царств; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки і узагальнення.
Виховна. Виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища та розуміння того, що кожен організм необхідний для кругообігу речовин на планеті.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м \м дошка.
Основні поняття та терміни: взаємовигідні відносини, антибіотики, карантин, стерилізація, пастеризація.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
На попередньому уроці ви познайомились з бактеріями. Вони різноманітні, їх кількість величезна. Думаю, як і мені вам важко сказати: «Чи ми живемо у світі цих організмів, чи вони живуть у нашому світі?»
Подумайте і висловіть свою думку. Бактерії є більше корисними чи шкідливими організмами? Давайте проголосуємо. Хто вважає, що бактерії корисні нехай встануть, а ті хто вважають, що шкідливі - залишаться сидіти.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Слайд № 1
Для подальшого вивчення бактерій потрібно з’ясувати як добре ви засвоїли домашнє завдання.
2. Тестове завдання на “+” та “-“.
1. Бактерії належать до прокаріотів.
2. Ціанобактерії містять хлорофіл.
3. Бактерія в перекладі означає “паличка”.
4. Бактерії самостійно не рухаються.
5. Коки – паличкоподібні бактерії.
6. Мікробіологія – це наука про бактерії.
7. Вібріони – це спіральні бактерії.
8. Всі бактерії безбарвні.
9. Стафілококи – колонія у вигляді грона з коків.
10. Аероби дихають киснем.
11. Бактерій розмножуються статевим шляхом.
12. За несприятливих умов бактерії утворюють спори.
Взаємоперевірка
Відповіді Слайд № 2
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Проблемне питання». Слайд № 3
Осінь чудова пора. Пора збору врожаю. Можна насолоджуватись свіжими фруктами та овочами. Але через деякий час ми можемо спостерігати вже ось таку картину (гнилі овочі та фрукти).
Ще одне підтвердження змін, що відбуваються з речовинами і продуктами харчування ви отримали під час виконання досліду.
Ви підготували звіти? Давайте їх послухаємо. (Звіти у вигляді плакатів та презентацій)
Як зберігти овочі, фрукти та продукти харчування на тривалий час? На це питання ми дамо відповідь в кінці уроку.
Ві вже знаєте, що бактерії є скрізь: в живих організмах, в краплині навіть самої чистої джерельної води, в найдрібніших грудочках ґрунту, на високих скелях, в полярних снігах, в пісках пустель та в гарячих джерелах. Бактерії витримують висушування, сильний холод, нагрівання до 90 градусів, не втрачаючи при цьому життєздатності.
Але сьогодні ви дізнаєтесь як бактерії впливають на природу.
Слайд № 4 Тема нашого уроку: Роль бактерій у природі та значення в житті людини.
Слайд № 5 Очікуванні результати
Після цього уроку ви зможете:
Новий матеріал ви опрацюєте в групах. Час роботи 15 хв. Ви маєте визначити спікерів (доповідачів) які поділяться опрацьованою інформацію з усіма.
У вас на столах є таблички, які ви будете заповнювати під час виступу спікерів груп. Визначати корисні та шкідливі бактерії.
1 група. Бактерії гниття та бульбочкові бактерії
Слайд № 6, 7
2 група. Значення бактерій в житті людини
Слайд № 8, 9, 10
3 група. Паразитичні бактерії
Слайд № 11, 12, 13, 14, 15 (відбитки рук, смартфонів)
4 група. Подовження строку зберігання продуктів харчування. Профілактика бактеріальних інфекцій.
Слайд № 16, 17,
Слайд № 18 Профілактика
Давайте з’ясуємо які ж заходи профілактики потрібно застосовувати, щоб зменшити негативний вплив бактерій.
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
Слайд № 19 (фішбоун)
Слайд № 20 Бактеріальні картини
Ян Флемінг британський мікробіолог славився среди колег творчим безладом в лабораторіії та вдачею. Завдяки цій безолаберності випадково був відкритий перший антибіотик пеніцилін, що врятував мільони життів.
Флемінг був оригіналом, і на одній зі своїх чашок Петрі залишив ось такий шедевр.
Нещодавно Американське товариство мікробіологів організувало перший міжнародний конкурс агарового мистецтва (Agar Art), в якому взяли участь мікробіологи з різних країн світу.
Ось деяки їх роботи
Слайд № 21 Ви пам’ятаєте яке проблемне питання постало перед нами на початку уроку?
Як зберігти овочі, фрукти та продукти харчування на тривалий час?
Як ви вважаєте, ми на нього відповіли?
А тепер давайте ще раз проголосуємо. Бактерії є більше корисними чи шкідливими організмами? Хто вважає, що бактерії корисні нехай встануть, а ті хто вважають, що шкідливі - залишаться сидіти. Хтось з вас змінив свою думку? Поясніть чому.
Оцінювання роботи на уроці.
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Слайд № 20
Опрацювати параграф 18 у підручнику.
Виконати кросворд в зошиті стор.
Для допитливих:
знайти додаткову інформацію на тему
« Бактерії – най витриваліші організми нашої планети»
ДОДАТОК 1
«Знайди помилку». (текст з помилками )
Знайти в тексті помилки і виправити їх. За способом живлення бактерії поділяються на автотрофів та гетеротрофів. Залежно від субстрату, з якого бактерії добувають органічні речовини, автотрофи поділяються на сапротрофів та паразитів. За потребою в кисні бактерії поділяються на аеробні, що живуть у безкисневому середовищі, та анаеробні, що потребують для нормальної життєдіяльності вільний молекулярний кисень. Розмножуються бактерії шляхом поділу клітини навпіл, причому настільки швидко, що через кожні 2–3 с утворені клітини знову діляться.
Текст без помилок
За способом живлення бактерії поділяються на автотрофів та гетеротрофів. Залежно від субстрату, з якого бактерії добувають органічні речовини, гетеротрофи поділяються на сапротрофів та паразитів. За потребою в кисні бактерії поділяються на аеробні, що потребують для нормальної життєдіяльності вільний молекулярний кисень, та анаеробні, що живуть у безкисневому середовищі. Розмножуються бактерії шляхом поділу клітини навпіл, причому настільки швидко, що через кожні 20–30 хв утворені клітини знову діляться
ДОДАТОК 2
Бактерії гниття, бульбочкові бактерії
Провідну роль у забезпеченні родючості ґрунту відіграють бактерії. Вони розкладають органічні речовини відмерлих організмів (рослин, тварин) до неорганічних, які в подальшому повертаються в ґрунт, воду і повітря, де використовуються рослинами і тваринами. Інакше кажучі, бактерії викликають гниття органічних речовин. Ця група бактерій називається бактерії гниття.
Таким чином, бактерії мають велике значення в колообігу багатьох хімічних елементів.
Деякі види бактерій оселяються в коренях бобових рослин (горох, квасоля, соя, конюшина). Таке корисне сумісне існування називається симбіоз. Вони дістали назву бульбочкові бактерії.
Ці бактерії мають властивість фіксувати азот із грунтового повітря і переводять азот в сполуки, легко доступні для засвоєння рослинами, утворюючи потовщення коренів – бульбочки. А рослини, в свою чергу, забезпечують поживними речовинами бульбочкові бактерії.
Крім того бульбочкові бактерії синтезують вітаміни і гормоні, що пришвидшують (стимулюють) ріст рослини.
Завдяки життєдіяльності бактерій ґрунт звільняється від багатьох шкідливих продуктів і насичується цінними поживними речовинами.
Торф, кам'яне вугілля, нафта, горючий газ - це корисні копалини, в утворенні яких у надрах Землі беруть участь бактерії.
Значна кількість бактерій ґрунту та водойм слугують їжею дрібним тваринам.
ДОДАТОК 3
Роль бактерій в житті людини
У кишечнику людини також живуть бактерії, які сприяють процесам травлення. Вони утворюють деякі вітаміни, та перешкоджають розвитку хвороботворних бактерій. Уявіть, маса бактерій кишечника дорослої людини може сягати до 1 кг.
Тому, якщо усунути ці бактерії з шлунково-кишкового тракту, наприклад, при тривалому лікуванні антибіотиками, то організм стає більш сприйнятливим до хвороботворних бактерій.
Бактерій живуть і в травному тракті тварин. Без них корови, вівці, кози та інші жуйні тварини не могли б використовувати в їжу траву та листя, багаті на целюлозу, що важко перетравлюється. А бактеріїї полегшують і прискорюють цей процес.
Людина використовує бактерії в харчовій промисловості для отримання продуктів харчування.
Так, молочнокислі бактерії широко застосовуються для виробництва йогурту, сметани, сиру. За допомогою молочнокислих бактерій відбувається квашення капусти, огірків, томатів.
Людина застосовує бактерії у фармацевтичній промисловості для отримання антибіотиків, вітамінів, ферментів.
Бактерії також застосовуються у тваринництві, наприклад, для силосування кормів для худоби.
Бактерії використовують для очищення стічних вод та для боротьби із сільськогосподарськими шкідниками.
Багато видів бактерій використовують у різних галузях промисловості для добування ацетону, спиртів, оцтової кислоти. Без бактерій неможливі процеси дублення шкіри, сушіння листків тютюну, виготовлення шовку, каучуку, оброблення какао, кави, мочіння льону, тощо.
ДОДАТОК 4
Паразитичні бактерії
Масове розмноження ціанобактерій у неглибоких прісних водоймах, що добре прогріваються, зокрема водосховищах, водоймах-охолоджувачах теплових та атомних електростанцій, ставках тощо, спричиняє «цвітіння» води, яка стає непрозорою. Ціанобактерії виділяють у воду отруйні речовини, які можуть спричиняти масову загибель мешканців водойм.
Бактерії викликають такі захворювання тварин, як сибірська виразка, сказ, туляремія, бруцельоз.
До рослинних захворювань бактеріальної природи належать бактеріози зернових та овочевих культур, стеблова гниль кукурудзи, чорна ніжка й кільцева гниль картоплі тощо.
Бактерії спричиняють такі тяжкі захворювання людини: туберкульоз, сибірка, ангіна, чума, холера, дифтерія, правець, ботулізм, сальмонельоз, харчові отруєння.
Бактеріальні захворюваня поширюються:
ДОДАТОК 5
Подовження строку зберігання продуктів харчування. Профілактика бактеріальних інфекцій
Споживання зіпсованих консервів та прострочених продуктів може спричинити харчове отруєння та тяжку хворобу - ботулізм і навіть смерть.
Щоб запобігти бактеріальним отруєнням, необхідно вживати харчові продукти до вказаного кінцевого терміну їх використання.
Для подовження терміну зберігання продуктів застосовіють стерилізацію або пастеризацію.
Метод пастеризації запропонував французький мікробіолог Луї Пастер у 1860 р., на честь якого і назвали цей метод. Для цього проводять нагрівання харчових продуктів до температури 60 °C протягом 60 хвилин або при температурі 70—80 °C протягом 30 хвилин.
Метод стерилізаціїї передбачає знищення бактерій та їх спор під дією високої температури або спеціальними речовинами. Цей метод застосовують при виготовленні консервів та знешкодженні бактерій на медичних інструментах.
У медицині розроблені два основні шляхи запобігання та лікування хвороб, викликаних хвороботворними бактеріями.
Перший із них – щеплення. Щеплення - це введення в організм ослаблених або зруйнованих збудників захворювання. Використовують спеціальні препарати (вакцин), що активізують захисні сили організму. Дітям проводять щеплення проти туберкульозу, правця, дифтерії, кашлюка.
Друге велике досягнення медицини - антибіотики (від слів «анти» - «проти» та «біос» - «життя»). Це речовини, що згубно діють на бактерії.
ДОДАТОК 6
Фішбоун
ДОДАТОК 7
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|