Екскурсія в природу
Тема: Розпізнавання рослин за особливостями будови вегетативних
органів.
Мета: розглянути пристосування рослин до життя в екосистемі своєї місцевості. Навчити учнів використовуючи знання про будову рослин, за їх зовнішнім виглядом ; продовжувати формувати вміння спостерігати , досліджувати, порівнювати, аналізувати, робити висновки; розвивати естетичні смаки під час спілкування з природою; виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання: блокноти записники, ручки, завдання для самостійної роботи.
Хід екскурсії
I.Інструктаж з правил техніки безпеки під час екскурсії
II.Проведення екскурсії
1.Життєві форми рослин
Учні пригадують основні життєві форми рослинних організмів, характеризують їх і наводять приклади.
2. Вегетативні органи рослин та їх особливості будови.
Всі організми в природі є своєрідними, мають свої особливості. Вегетативні органи рослин – це корінь, стебло, листки. Стебло й листки в різних рослин мають різну будову й форму. Листки можуть бути прості й складні, різного розміру, з різним жилкуванням і розміщенням на стеблі. ( Учні наводять приклади і дають морфологічну характеристику). Знаючи будову листка, можна визначити, якій рослині він належить. Це стосується й будови себел. Стебла є прямостоячі, повзучі, виткі, чіпки. (Учні наводять приклади.) Будова стебла пов’язана зі способом життя рослини. Якщо у винограду дикого стебло тонке і довге, то воно не може бути прямостоячим, а тому рослина пристосувалася обвиватися своїм стеблом навколо міцнішого стебла іншої рослини.
Стебла дерев високі, міцні, мають багато гілок. Тому деревні форми рослин мають здатність галузитися. Гілки відходять у сторони від стебла під різним кутом, утворюючи крону , характерну для кожної рослини. За галуженням гілок легко можна визначити вид дерева. ( Учні розглядають галуження і крони різних дерев.) Крона на певній відстані , коли не можна роздивитися характер галуження гілок , утворює силует дерева, характерний для кожного виду. ( учні розглядають крону берези, дуба, сосни і дають характеристику.)
Рослини також можна визначити за кольором і структурою кори. У берези вона біла ізх чорними цятками, у тополі – сіро – зелена, в акації - сірувата й дуже розтріскана і т. п.
Іншою формою рослин є кущі. Вони особливі тим, що від кореня відходить не одне стебло, як у дерев а багато. ( Учні знаходять кущі ліщини, горобини. бузини.)
3. Самостійна дослідницька робота учнів у групах.
Завдання 1
1.На прикладі певних видів дерев, визначте за осбливостями будови вегетативних органів, до яких видів вони належать.
2.З’ясуйте, як пов’язані між собою будова хмелю та його спосіб життя.
3.Знайдіть на ділянці й схематично замалюйте крону дерев: береза, каштан.
Завдання 2
1.Розгляньте такі рослини, як дуб, бузина, й деревій. Визначте, до яких форм рослинності вони належать.
2.Доведіть, за якими ознаками рослини поділяються на три життєві форми: дерева, кущі, трави.
3.Знайдіть рослину хміль і зазначте пристосування цієї рослини до її способу життя.
Завдання 3
1.Порівняйте силуети двох дерев - ялини й сосни. Знайдіть риси схожості й відміннності в їх будові.
2.Розгляньте дуб звичайний . Як пов’язана будова дерева з народними повір’ями про його могутність?
3.Поясніть , чому листя на таких деревах , як горіх, тополя. ліщина з’являється пізніше від квіток.
Завдання 4
1.На малюнку дано силуети кількох дерев ( ялина, тополя, дуб ) . Визначте ,
які це дерева, і знайдіть їх на ділянці.
2. Знайдіть бузину, визначте, до якої форми рослинності вона належить .
Поясніть, чому ви так вирішили.
3.Дослідіть рослину конвалію травневу й розгляньте особливості її вегетативних органів.
III. Обговорення результатів виконаних завдань
IV.Підбиття підсумків екскурсії
V.Домашнє завдання
Скласти звіт екскурсії за планом:
1.Опишіть стан природного угруповання в якому була екскурсія.
2.Назвіть форми рослин , з якими ви ознайомилися під час екскурсії.
3.Дайте морфологічну характеристику вегетативних органів кожної форми рослинності.
4.Зобразіть силуети дерев які вам до вподоби .
5.Зробіть висновок за результатами екскурсії.