Урок біології 6 клас "Загальна характеристика грибів"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу у вигляді подорожі до лісу,де діти в ігровій формі знайомляться з основними ознаками Царства грибів.
Перегляд файлу

                                            Загальна характеристика грибів

Мета: Сформувати уявлення  про гриби як особливе царство живих організмів,розкрити особливості будови грибів,ознайомити із різноманітність грибів,їх поширенням у природі;

Розвивати вміння порівнювати ознаки рослин і грибів,грибів і тварин,уміння робити відповідні висновки,навички роботи в групі.

Виховувати бережливе ставлення до грибів,дотримуючись правил збирання  їх у природі.

формувати в учнів компетенції саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності, розвивати загальнокультурну і інформаційно-комунікаційну компетенції 

Тип уроку: Засвоєння нових знань

Обладнання: мультимедійна презентація,дріжджі,цвілеві гриби на хлібі,муляжі  грибів,трутовики

                                                          Хід уроку

І.Організаційний етап

ІІ Актуалізація знань учнів

Ми продовжуємо з вами  досліджувати світ живої природи. Почати урок я би хотіла з рядків вірша української поетеси Ліни Костенко:

Природа мудра. Все створила мовчки.

Росинку поту втерла на брові.

На буреломах сходять мухоморчики –

театр ляльковий просто на траві.

- Які думки навіяли вам ці  рядки  у вас ? Згадайте які ви знаєте царства на які поділена жива природа?

 Подивіться будь ласка на слайд. Ви бачите різні живі істоти.Скажіть, на які дві групи можна розділити організми, зображені на малюнках?

Давайте  згадаємо з вами ознаки живих організмів. Я називаю ознаку, а ви говорите до якого царства  ознака відноситься.(підняти карточки)

• Необмежений зріст (Рослини)

 Запасні поживні речовини  запасають у вигляді крохмалю(Рослини)

• Активний рух (Тварини)

• Харчування шляхом всмоктування води і мінеральних солей (Рослини)

• Наявність хлоропластів (Рослини)

• Харчуються готовими органічними речовинами - гетеротрофи (Тварини)

• Фотосинтез. Утворюють органічні речовини - автотрофи (Рослини)

• Обмежений зріст (Тварини)

• Відсутність хлоропластів (Тварини)

Клітини мають клітинну стінку з целюлози(рослини)

Запасають поживні речовини у вигляді глікогену.(Тварини)

ІІ.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Вчені виділяють групу організмів, які поєднують в собі ознаки рослин і тварин.

Что за чудище такое?
То поменьше, то большое.
Можно встретить под березой,
На пеньке, среди травы.
Может  портить древесину,
Поселившись на стволах.
Могут в тесте размножаться,
Если тесто на дрожжах
Есть плодовые тела
И разросшиеся клетки
Так о ком же речь была?
Догадались ли, вы детки?

Дійсно це гриби. - Ще в середині 20 ст. гриби відносили до царства рослин, і тільки в останні десятиліття гриби стали розглядати як самостійне царство живих організмів.  Світ грибів досить різноманітний .Але це не тільки шапкові гриби, які одразу приходять на думку. Подивіться

-​ Що спільного між такими різними організмами? Що їх об’єднує?.. Деякі з них можуть виділяти запахи - сир з цвіллю

Деякі світяться - опеньки

Деякі за 2 години збільшуються в розмірі на 50см, при цьому живуть лише добу

Деякі хижі гриби - нематофагі, що мешкають в грунті, ловлять нематод і амеб...(Все це представники царства Гриби). Отже, у таких різних організмів є спільні особливості.Тому темою нашого уроку є: 

- Загальна характеристика царства Гриби. Ми з вами починаємо подорож, яка буде тривати протягом декількох  уроків, вивчаючи царство Гриби.  Щоб ви всі не загубились, я буду вашим екскурсоводом. Сьогодні ми повинні з вами : Сформувати уявлення  про гриби як особливе царство живих організмів,розкрити особливості будови грибів,розмноження ,типами їх живлення та ознайомитись із різноманітністю грибів і  поширенням у природі;

Як сказав Володимир Олексійович Солоухін "Гриб - одне з найцікавіших і таємничих явищ природи" Протягом вивчення теми спробуємо у цьому переконатися.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

1. Історія дослідження грибів-опереджаюче завдання- розповідь учня з подальшим обговоренням.

Гриби привертали увагу людини з найдавніших часів ,бо їх незвичайний зовнішній вигляд і властивості змушували людей шукати в них зв’язок з потойбічними силами.У фолькльорі багатьох народів світу збереглися міфи та легенди,присвячені грибам.Їх пов’язували із стихіями вогню і води, прирівнювали до богів,використовували в магічних ритуалах.У поляків та білорусів гриби вважали зачарованими карликами.В індіанських та сибірських народностей галюциногенні властивості застосовувалися шаманами для обрядів та ворожінь.В Індонезії вважали, що з’ївши деякі гриби можна набути здатності говорити різними мовами.

Важко сказати ,хто вперше зробив наукове дослідження грибів.Є відомості,що ще давньогрецький філософ Теофраст,який жив до нашої ери,спробував впорядкувати відомості про гриби. Вчений Пліній, що жив вже на початку нашої ери розділив гриби на їстівні та неїстівні. Грецький лікар Діоксорид описав лікарські властивості грибів.

Карл Лінней, провівши класифікацію рослин, довго вагався їх систематичного положення, адже бачив у них ознаки мінералів чи коралів. Але, коли дослідили спори грибів, то визнав їх рослинами і відніс до водоростей.

2.Поняття про « мікологію». Питання до учнів з елементами розповіді:

-​ Ми вже вивчали водорості. Чи були серед них гриби?...(Ні). Цілі століття досліджувалися ці цікаві організми. Не всі вчені були згодні з думкою Ліннея. Точилися суперечки. Адже у грибів не було здатності до фотосинтезу.

Суперечки припинилися лише тоді, коли шведський вчений Фріз опублікував свої наукові роботи. Фріз працював у різних сферах ботаніки. Але став відомим завдяки роботам у сфері грибів. Він провів повну класифікацію грибів і виділив їх у окрему групу - царство Гриби. За це й отримав звання «батько мікології» - слайд ( аналіз матеріалу і запис визначення мікології в зошит).

Мікологія - наука про гриби. Мікологія (від грец. "Мікес" - "гриб" і "логос" - "поняття", "думка") - наука, що виникла спочатку як галузь ботаніки.

3.Ознаки рослин і тварин

1. Будова грибів А)Слово вчителя Коли йдеться про гриби, що кожен з вас уявляє? Гарнесенькі боровички, маслюки, сироїжки або лисички. Все це представники так званих шапкових грибів. Проте шапкових грибів порівняно з мікроскопічними, значно менше. Гриби утворюють окреме царство організмів, які поширені по всій земній кулі. Царство Гриби об’єднує одноклітинні (наприклад зелена цвіль) та багатоклітинні (наприклад мухомор, білий гриб) організми. Грибам властиві ознаки які зближують їх більше з тваринами, ніж із рослинами.

 

Робота з словником біологічних термінів і понять. З’ясувати значення слів хітин, глікоген.

2. Опрацювати текст 1. Скласти і презентувати виступ «Що гриби зближує з рослинами?», другій групі презентувати виступ «Що гриби зближує з тваринами?» В ході підготовки заповнити таблиці.

З рослинами

З тваринами

1. Нерухомі

2. Необмежений ріст

3. Живлення шляхом всмоктування

4. Мають клітинну стінку

5. Размножуються спорами..

1. Гетеротрофи.

2.  Відсутність хлоропластів

3. Клітина стінка із хітину

4. Запасна речовина  – глікоген.

5. Продукт обміну сечовина

Отже, у грибів є свої особливості і відмінності,які ми вивчимо, знайомлячись з загальною характеристикою грибів.

Фізкультхвилинка

Вырос гриб на тонкой ножке.
Встань и ты, постой немножко.
Крышу сделай над собой,
Как из шляпки грибной.
Все тихонечко вздохнем,
Вновь грибы учить начнем”.

4.Загальна характеристика царства Гриби:

 середовища життя грибів:

Де вам зустрічалися гриби?(питання до учнів)

Вони освоїли всі можливі середовища: грунт, водойми, гори, продукти харчування, будівлі, тіла живих організмів.

 довготривалість життя: від кількох днів до кількох років.

 будова грибів: (робота з підручником -  на стор.219  Зверніть увагу на нові поняття: плодове тіло, грибниця,гіфи,нижчі та вищі гриби).

Робота з термінами, запис до опорного конспекту Грибниця або міцелій це вегетативне тіло гриба Гіфи – окремі нитки міцелію

 способи живлення:

А).​ сапротрофи –робота з словником термінів підручника -стор.216, зображення представників цієї групи слайд -дріжді, цвілеві гриби-мукор, пеніцил.

Яке значення цих організмів? Розповідь учня про історію відкриття антибіотиків?

В 1929 році в лабораторії англійского вченого Олександра Флемінга випадково сталася важлива подія. Колонія стафілококів (одного із видів хвороботворних бактерій) була випадково заражена цвілевими грибами і всі стафілококи загинули. Виявилося, що туди потрапив цвілевий гриб Penicillium notatum. Речовину яку з нього виділили Флемінг назвав пеніцилін. Виявилося, що він не є токсичним для тварин, але здатен вбивати шкідливі мікроорганізми. Але в лабораторії не було біохіміків і Флемінг не зміг отримати пеніцилін в вигляді інєкцій. Цю роботу продовжили вчені Флорі і Чейн аж у 1938 році. В 1941 році (на початку Другої світової війни) було налагоджене масове виробництво цієї речовини, що врятувало життя багатьом пораненим і хворим, і стало зрозуміло, що можливості пініциліну як протимікробної речовини зробили справжню революцію в лікуванні інфекційних хвороб чи заражень після поранень. В 1945 році Флемінг, Флорі і Чейн були вдостоєні Нобелівської премії в галузі медицини.

Б).​ паразити - спори грибів проникають в тіло,міцелій розростається і поживні речовини поглинаються з клітин господаря. Представники цієї групи-слайд  - паразити рослин - ріжки, головня, іржа, трутовик, паразити тварин і людей – ахоріон, трихофітон викликають мікози та лишаї - слайд

Чи звертали ви увагу, що деякі гриби ростуть тільки під певними породами дерев?

В).​ симбіонти - виникає мікориза - співжиття міцелію гриба з коренем дерев.Це є прикладом паразитизму?Це явище-симбіозу-вигідне співжиття двох організмів із різних систематичних груп. Слайд - аналіз результату симбіозу - обмін речовинами між двома різними організмами.

  • .​ розмноження грибів – проаналізуйте слайд 11 і визначте способи розмноження грибів ( нестатево і вегетативно – ділянками міцелію, спорами, брунькуванням).

Розповідь вчителя. Запис до опорного конспекту Гриби розмножуються: вегетативно, статево, спорами. Запитання до учнів: – Яке розмноження називаємо вегетативним? – статевим? – що таке спора?

5.Різноманітність грибів

Відомо понад 110 тис.видів грибів.

– Які відділи належать до царства Гриби? Запис до опорних конспектів Відділи грибів: слизовики, справжні гриби, лишайники.

В)Розповідь учителя Поділ грибів на нижчі і вищі.

 

Гриби за розмірами поділяють на макроміцети і мікроміцети. Запис схеми до опорного конспекту Гриби за розмірами макроміцети мікроміцети

 

Шапкові гриби бувають пластинчасті і трубчасті. (Пояснення вчителя та демонстрація натуральних об’єктів

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

– Які ознаки об’єднують печериці, дріжджі, зелену цвіль, в одне царство Гриби?

 

Гра Так чи ні 1. Вегетативне тіло гриба називається мікологія?

2. Гіф це окрема ниточка міцелію?

3. Ріст у грибів необмежений?

 4. Наука що вивчає гриби називається ботаніка?

5. Гриби можуть розмножуватися спорами?

6. Грибам властивий автотрофний спосіб живлення?

7. Вищі гриби мають у складі грибниці багато клітин?

8. Сапротрофи живляться речовинами живих організмів

9. Симбіотрофи взаємовигідно живуть з іншими організмами?

10.Мукор належить до групи вищих грибів?

 

1. Відгадайте " Про що я думаю

Ваше завдання - продовжити речення .
Співжиття грибів з коренями називають 
Гриби - сапрофіти живляться 
Оселяються на живих організмах і живляться за їхній рахунок 
Гриби ,нижня частина яких має пластинки називають 
Трубчасті гриби - це 
Гриби розмножуються 
Гриби з коренів дерев вбирають 
Не мають грибниці 


3. Гра "Зайве слово ". 
Грибниця 
Спори 
Ніжка 
Шапка 
Рослина 
Плодове тіло 


4.Давайте прослухаємо лекцію-парадокс і разом виправимо помилки.
Плодове тіло складається з кореня і шапки . 
Гриби розмножуються насінням . 
Гриби - паразити живляться мертвими органічними   речовинами . 
Пластинчасті гриби - це гриби , у яких на нижньому боці  трубочки , а трубчасті гриби пластинки . 


Я дякую за співпрацю . Екскурсія підійшла до кінця . 
Ми - діти природи , якщо ви будете любити І берегти природу , то звичайно будете справжніми людьми 

Визначити, як ви засвоїли матеріал допоможе завдання: «Вибрати правильне ствердження» - слайд 12,взаємоперевірка в парах ,загальна перевірка біля дошки, правильна відповідь 1 бал.

1.​ Всі гриби-багатоклітинні організми.

2.​ Гриби за способом живлення - автотрофи.

3.​ Особливістю будови грибів є відсутність у їхньому тілі хлорофілу.

4.​ Гриби та рослини належать до різних царств природи.

5.​ Гриби ростуть до певного віку,як тварини.

6.​ До сапротрофів належать гриби,що живуть за рахунок відмерлих організмів.

7.​ Гриби можуть вступати в симбіоз з деревами.

8.​ Розмноження грибів відбувається тільки спорами.

9.​ Надземна частина гриба називається - грибниця.

10.​ Тільки в тропічних лісах можна зустріти гриби.

11.​ Мікологія - це наука про гриби.

12.​ Гриби завдають тільки шкоду в природі та людині.

Запис та коментар домашнього завдання:

Параграф 46 - опрацювати,вивчити терміни теми,підготувати повідомлення або презентацію на тему «Різноманітність та значення грибів».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 клас Урок                       Загальна характеристика грибів 
Мета: Сформувати уявлення  про гриби як особливе царство живих організмів,розкрити особливості будови грибів,ознайомити із різноманітність грибів,їх поширенням у природі;

Розвивати вміння порівнювати ознаки рослин і грибів,грибів і тварин,уміння робити відповідні висновки,навички роботи в групі.

Виховувати бережливе ставлення до грибів,дотримуючись правил збирання  їх у природі.

Тип уроку: Засвоєння нових знань

Обладнання: мультимедійна презентація,дріжджі,цвілеві гриби на хлібі,муляжі  грибів,трутовики

                                                          Хід уроку

І.Організаційний етап

Доброго дня, діти! Я дуже рада бачити всіх вас на уроці! Наш сьогоднішній урок незвичайний, але я сподіваюся, що вас він буде цікавим. 

ІІ Актуалізація знань учнів
Ми продовжуємо з вами  досліджувати світ живої природи. Почати урок я би хотіла з рядків вірша української поетеси Ліни Костенко:

Природа мудра. Все створила мовчки.

Росинку поту втерла на брові.

На буреломах сходять мухоморчики –

театр ляльковий просто на траві.

- Які думки навіяли вам ці  рядки  у вас ? Згадайте які ви знаєте царства на які поділена жива природа?(слайд 2)

Підніміть ліву руку перед собою. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці. 
Середній палець буде уособлювати царство Тварини. Уявіть, як на нього стрибнула улюблена тварина і «говорить» до вас. 
А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він представляє царство Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився на гриб (опеньок, білий чи будь-який інший). 
Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому символізуватиме мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Бактерії. 
Залишився великий палець – направлений убік від інших. Нехай він позначає царство Віра (віруси) – неклітинні форми життя. 
Щоб краще запам’ятати цю інформацію, складіть кулак і побачите, що чотири пальці, які символізують царства Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії, тримаються разом – це будуть організми клітинної будови, а великий палець, який символізує царство Віруси – лише торкається зверху, бо віруси мають неклітинну будову. 
То ж не забуваймо (слайд 3) класифікацію живих організмів .? На попередніх уроках ми вивчали основнІ ознаки  майже всіх царств. Чому царства Рослини і Тварини належить до надцарства Еукаріоти? (слайд 4).
Давайте пригадаємо ознаки, які властиві рослинам,а які тваринам? А допоможе нам у цьому це незвичайне дерево. (слайд 5)(Гра «Дерево рішень» - на магнітній дошці намальовано дерево.) До нього прикріплено листочки з паперу, зі зворотного боку яких написані твердження. Відповідаєте для кого властива ця особливість рослин чи тварин?

1.Необмежений зріст (Рослини)

2. Запасні поживні речовини  запасають у вигляді крохмалю(Рослини)

3.Здатні до  активного руху (Тварини)

4..Харчування шляхом всмоктування води і мінеральних солей (Рослини)

5. Наявність хлоропластів (Рослини)

6.Харчуються готовими органічними речовинами - гетеротрофи (Тварини)

7. Фотосинтез. Утворюють органічні речовини - автотрофи (Рослини)

8 Обмежений зріст (Тварини)

9. Відсутність хлоропластів (Тварини)

10.Клітини мають клітинну стінку з целюлози(рослини)

11.Запасають поживні речовини у вигляді глікогену.(Тварини)

12.Клітини не мають клітинної стінки і здатні міняти форму.(Тварини)


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності 

Яких організмів стосуються ці запитання? 
*Що є об’єктом «тихого полювання» ? 
*Що можна знайти восени під листям біля дерев? 
*Що допомагає хлібу перебродити? 
*Що в лісі рятує тварин від голоду? 
*Що шукають спеціально навчені собаки в землі, а люди продають це дуже дорого? 
*Що є сировиною для виробництва антибіотиків? 
Так, правильно. Всі ці запитання стосуються грибів. (слайд 6)  Гриби-Загадкові створіння. Вони здатні з'являтися як ніби з нічого за лічені дні та години. За уявленнями народів батаки з острова Суматра, саме з них були вирощені богами перші люди.
Подивіться уважно на  об’єкти, що  на слайді(слайд 7) . Що є спільним між печерицею, цвіллю, яка виросла на забутому в хлібниці шматку хліба, дріжджами і трутовиком, який з’явився на стовбурі дерева? 
Усе це є гриби. Світ грибів великий і різноманітний. Деякі з них можуть виділяти запахи - сир з цвіллю

Деякі світяться - опеньки

Деякі за 2 години збільшуються в розмірі на 50см, при цьому живуть лише добу

Деякі хижі гриби - нематофагі, що мешкають в грунті, ловлять нематод і амеб...(Все це представники царства Гриби).
Що ж це за спільні ознаки, які об’єднують печерицю, цвіль, дріжджі і трутовиків одне царство Гриби? 
Відповідь на це запитання ви отримаєте сьогодні на уроці. 
Повідомлення теми, мети та завдань уроку 
То ж тема нашого уроку: «Загальна характеристика грибів» (слайд 8)
Сьогодні ми повинні з вами : Сформувати уявлення  про гриби як особливе царство живих організмів,розкрити особливості будови грибів,розмноження ,типами їх живлення та ознайомитись із різноманітністю грибів і  поширенням у природі;
ІV. Вивчення нового матеріалу 
Учитель. Проникнути в таємниці царства Грибів нам допоможе природнича телепередача «У світі грибів». Вона монтуватиметься нами у різних студіях.(слайд 9)Хотілось би почути від вас як називається про гриби? Так . (слайд 10) Мікологія (от греч. «мікес» - «гриб» та «логос» – «поняття», «вчення») – наука, яка виникла  спочатку  як галузь ботаніки.
1-ша студія, до якої ми завітаємо – це студія «Найвідоміші і найтаємничіші». (слайд 11) Пропоную здійснити екскурсію в історію розвитку мікології – науки про гриби. 
Учень 1. Перша згадка про гриби зустрічається в працях відомого лікаря Давньої Греції Гіппократа, який жив у V ст. до н.е. Арістотель, який жив на століття пізніше за Гіппократа, також цікавився грибами. А один із його учнів, Теофраст описав усі відомі йому гриби, розділивши їх на їстівні та отруйні.  Відомий італійський ботанік Мікелі став очевидцем досить дивного явища. Якось він поклав на аркуш чистого білого паперу пластинками вниз шапочку печериці і забув про неї. А коли підняв її, то побачив на папері ледь помітний геометрично правильний візерунок із порошинок. Такий самий дослід Мікелі провів із сироїжками та підосичником. Він помітив, що грибний пил має різне забарвлення. Ученому вдалося проростити його і цим покласти край розмовам про виникнення грибів від ударів блискавки, гниття, рясної роси або просто від тіні. 
Учень 2. Г. де Фріз запропонував виділити гриби в самостійне царство у ІІ половині ХІХ ст. В Україні мікологія почала розвиватися у 30-х роках ХХ ст.(слайд 12) Видатними українськими мікологами є  В.Білай, І.Дудка. 
Походження грибів ще до кінця не з’ясоване. Вважають, що одні групи грибів беруть початок від найпростіших тварин, а інші - від водоростей. . Більшість грибів живе у ґрунтовому та наземно-повітряному середовищах, паразитують у живих організмах, а незначна частина живе у воді. (слайд 13)   За сучасною класифікацією царство Гриби поділяється на три відділи: Слизовики, Гриби, Лишайники. Справжні гриби поділяються на нижчі та вищі. Відділ Гриби налічує близько 100тис. видів.

2-га  студія, яку ми з вами відвідаємо називається «Біологія грибів». (слайд 14)

Познайомимся з будовою грибів. Будова грибів різноманітна – від одноклітинних  форм до складно побудованних  шапкових грибів.(слайд 15)
Учень 1. Клітини грибів оточені клітинною стінкою, основу якої переважно складає хітин – речовина, яка властива комахам. Хітин є стійким до впливу бактерій і різних хімічних сполук, що є важливим для життя у ґрунті чи в живих організмах. У середині клітини в цитоплазмі є ядро, а частіше їх декілька, вакуолі з клітинним соком, мітохондрії. Важливою особливістю грибів є відсутність пластид, а відповідно і процесу фотосинтезу. Запасні продукти відкладаються у вигляді глікогену або жиру, крохмаль ніколи не утворюється. (слайд 16)
Учень 2. Якщо розкопати землю біля основи ніжки підберезника чи розглянути з допомогою мікроскопа цвіль на хлібі, то можна побачити плетиво тонких ниток. Це вегетативне тіло гриба – грибниця або міцелій, а тонкі нитки називаються гіфами. Залежно від будови гіфів гриби поділяють на нижчі та вищі .У нижчих грибів гіфи міцелію не мають перегородок і є немов однією сильно розгалуженою гігантською клітиною. У вищих грибів гіфи розділені поперечними перегородками на клітини. Їхній міцелій багатоклітинний. 

Учень 3. (слайд 17)У шапкових грибів (підберезники, лисички, маслюки, сироїжки та інші) крім вегетативного тіла, яке є у ґрунті, є ще і плодове тіло. Плодове тіло – це щільно переплетені гіфи, що формують шапку і ніжку. Ніжкою гриб з’єднаний з міцелієм – вегетативним тілом.Міцелій ще називають грибницею. Справжні тканини у грибів відсутні. 
З нижнього боку шапки розміщені пластинки або трубочки, на яких утворюються спорангії із спорами. Грибний пил, який побачив Мікелі, був спорами. Його дослід може повторити кожен із вас. Дозрілі спори поширюються вітром, тваринами, водою. Тому спори крім функції розмноження забезпечують ще і поширення грибів у природі. 
Зачекались на нас на студії «Фізкультхвилинка». 
Фізкультхвилинка

Вырос гриб на тонкой ножке.
Встань и ты, постой немножко.
Крышу сделай над собой,
Как из шляпки грибной.
Все тихонечко вздохнем,
Вновь грибы учить начнем”.

 

3я студія. Раді вітати нас і на студії «Фізіологія грибів». Нагадайте ,що вивчає фізіологія?Так ми згадаємо ,всі процеси життєдіяльності грибів.(слайд 18)
Учень 1. Гриби живляться всмоктуючи розчини різних сполук всією поверхнею грибниці. За способом живлення вони є гетеротрофами, які поділяються на чотири групи: 

Хижаки,які вбивають жертву, а потім зїїдають її.(слайди19,20,21,22)
сапротрофи , які живуть на рештках рослин і тварин. Виділяючи ферменти, вони розкладають органічні рештки і всмоктують поживні речовини всією поверхнею грибниці. До цієї групи належать дріжджі, мукор, пеніцил;
паразити, які живляться поживними речовинами із клітин хазяїна; 
симбіотрофи, які вступають у взаємовигідне співжиття з іншими організмами й обмінюються з ними речовинами, необхідними для життєдіяльності.

Одним із сапротрофів є гриб пеніцил,який спасав людей під час другої світової війни.Давайте послухаєм історію  винаходу пеніцила.(слайд 23)

Учень2.Розповідь учня про історію відкриття антибіотиків?

В 1929 році в лабораторії англійского вченого Олександра Флемінга випадково сталася важлива подія. Колонія стафілококів (одного із видів хвороботворних бактерій) була випадково заражена цвілевими грибами і всі стафілококи загинули. Виявилося, що туди потрапив цвілевий гриб пеніцил. Речовину яку з нього виділили Флемінг назвав пеніцилін. Виявилося, що він не є токсичним для тварин, але здатен вбивати шкідливі мікроорганізми. Але в лабораторії не було біохіміків і Флемінг не зміг отримати пеніцилін в вигляді інєкцій. Цю роботу продовжили вчені Флорі і Чейн аж у 1938 році. В 1941 році (на початку Другої світової війни) було налагоджене масове виробництво цієї речовини, що врятувало життя багатьом пораненим і хворим, і стало зрозуміло, що можливості пініциліну як протимікробної речовини зробили справжню революцію в лікуванні інфекційних хвороб чи заражень після поранень. В 1945 році Флемінг, Флорі і Чейн були вдостоєні Нобелівської премії в галузі медицини.

Як же дихають гриби?(слайд 24)
Учень 3. Більшість грибів, як і рослини, дихають киснем. Їх називають аеробами. Але серед грибів є такі, що можуть жити в середовищі, де кисню нема. До таких організмів належать дріжджі. Необхідну їм енергію вони отримують за рахунок розщеплення органічних сполук без участі кисню. Такі організми називають анаеробами. 
 Ріст у грибів необмежений і швидкий. Цим вони компенсують відсутність активного руху. 
Плодові тіла шапкових грибів ростуть дуже швидко. Наприклад, за 5 днів підосичник виростає до 12см, білий гриб – до 9см, підберезник – до 7см.

А як розмножуються?(слайд 25)
Учень 4. Розмножуються гриби вегетативно, статево і нестатево. 
Вегетативно розмножуються багатоклітинні гриби внаслідок відокремлення багатоклітинних частин грибниці – вегетативного тіла. (слайди 26,27,28)
Статеве розмноження відбувається за допомогою статевих клітин – чоловічих (сперматозоїдів) та жіночих (яйцеклітитин). 
Нестатеве розмноження здійснюється спорами, які утворюються у спорангіях. Спори слугують і для розселення грибів. 
У дріжджів нестатеве розмноження здійснюється брунькуванням клітин. Від більшої материнської клітини відокремлюється дрібніша – брунька. Рідше дріжджі розмножуються поділом клітини навпіл. 
4- та студія. Не можемо ми оминути увагою студію «Дослідницьку». (слайд 29)
Учитель. Гриби займають проміжне положення між рослинами і тваринами. Використовуючи отриману на уроці інформацію і текст параграфа  на сторінці 219-220 , встановіть та випишіть спільні риси грибів з рослинами та тваринами.(слайд 30) В ході підготовки заповнити таблиці.

З рослинами

З тваринами

1. Нерухомі

2. Необмежений ріст

3. Живлення шляхом всмоктування

4. Мають клітинну стінкуі вакуолі

5. Размножуються спорами..

1. Гетеротрофи.

2.  Відсутність хлоропластів

3. Клітина стінка із хітину

4. Запасна речовина  – глікоген.

5. Продукт обміну сечовина

Перевіряємо(слайд 31)
V. Узагальнення і систематизація знань. 
5 та- студія. А тепер улюблена всіма студія «Розумники і розумниці». (слайд 32)
Учитель. Гості, присутні на уроці, склали нам своє привітання, але ви його повинні розкодувати.Спочатку ви читаєте твердження, яке записане у 2-му стовпчику, якщо воно вірне, то записуєте його номер. Якщо ж твердження хибне, то ви  їх пропускаєте. 
То ж почали! Хто швидше розкодує привітання? (слайд 33)

1

До царства Гриби належать відділи  Слизовики, Гриби, Лишайники. 

2

У клітинах грибів є хлоропласти. 

3

Гриби – гетеротрофні організми. 

4

За способом живлення гриби – автотрофи. 

5

Запасною речовиною клітини гриба є крохмаль. 

6

Клітини гриба запасають глікоген. 

7

Клітини гриба мають вакуолі. 

8

До складу клітинної стінки грибів входить хітин. 


9


Шапкові гриби мають у ґрунті корені. 

10

Клітини гриба мають клітинну стінку.

11

Гриби розмножуються насінням. 

12

Шапкові гриби мають плодове тіло. 

13

Плодове тіло утворене щільним переплетенням гіфів. 

14

Вегетативне тіло і грибниця є різними частинами гриба. 

15 

Грибниця і міцелій є термінами – синонімами. 

16

Нижчі гриби складаються з 1 клітини. 

17

Гриби розмножуються вегетативно, нестатево, статево. 

18

Спора – клітина, яка забезпечує статеве розмноження. 

19

Ріст у грибів необмежений. 


У цьому коді закодовано твердження «Гриб - одне з найцікавіших і таємничих явищ природи»

6-та студія. Раді гостям і на студії «Розпізнай». (слайд 35)
Я куцоногий, блідолиций, 
Але витримую фасон. 
Французьку гарну назву маю 
І звуся, діти, шампіньйон. 
А хто гриби всі гарно знає, 
Українську назву відгадає. (Печериця) 
 

Ми не маєм шапки й ніжки, 
В тісті любим жити трішки. 
І рум’яний і пахучий 
Хліб пекти людей ми учим. (Дріжджі) 
 

Я барвистий і цікавий, 
Жить на булках полюбляю. 
Хто в пакеті хліб забуде, 
Той знайде мене там всюди. (Мукор) 
 

В нашої сімейки ніжки тоненькі, 
Шиї, мов цівки, круглі голівки. 
І на пні, і коло пня 
Нас велика рідня. (Опеньки) 

7-ма студія. «Термінологічна». Знайди зайвого (слайд 36)

* Гриби, бактерії, слизовики, лишайники. 
* Паразити, автотрофи, симбіонти, сапротрофи. 
* Хітин, глікоген, хлорофіл, сечовина. 
Утвори пару (слайд 37)
 

Плодове тіло 

Сапротрофи 

Грибниця 

Гамети 

Ніжка 

Спори 

Нестатеве розмноження 

Шапка 

Статеве розмноження 

Міцелій 

Аероби 

Вегетативне тіло 

Гетеротрофи 

Анаероби 


а студія. Що ж це за природнича телепередача без студії «Екологічної» ? 
Учитель. Прослухайте розповідь «Прогулянка до лісу» і знайдіть екологічні помилки, зроблені школярами
Весь тиждень у класі не стихали розмови про майбутній похід до лісу. Останньої миті захворіла вчителька і ми вирішили помандрувати до лісу самі. Дорогу знали, тож запаслися продуктами й про всяк випадок взяли компас, не забули і про радіо. 
Веселою гучною музикою оповістили ліс про наше прибуття. Дні стояли жаркі, сухі, але в лісі було прохолодно. Знайома дорога привела березового гаю. Дорогою нам часто траплялися гриби – білі, підберезники, сироїжки. Оце урожай! Хтось зрізав пружні ніжки грибів, хтось викручував їх, а хтось і виривав. Усі гриби, яких ми не знали, збивали палицями. 
Перед виходом із гаю Тарасик повикидав банки й поліетиленові пакети, промовивши: «Мікроби все одно їх зруйнують!» (слайд 38)
Екологічні помилки: 
У лісі гучна музика розполохує птахів і звірів. 
Виривати гриби, а також збивати навіть неїстівні не варто: так руйнується грибниця, зникають ліки для тварин, порушується співіснування «гриб –дерево». 
Для вогнища збирають сушняк, а не ламають гілки. А в жарку погоду розпалювати вогнище взагалі заборонено. 
Поліетилен руйнується мікроорганізмами дуже погано, а металеві банки розкладаються понад 100 років. 
Учитель. «Природа – єдина книга, читати яку однаково цікаво на всіх її сторінках,» - саме так вважав Гете. (слайд 39)
Я бажаю вам гортати сторінки цієї книги обережно, читати уважно, бо саме природа наймудріша з вчителів. Упевнена, що вам вдасться це робити якнайкраще. 
VI. Підсумки уроку  Домашнє завдання: (слайд 40)

а) вивчити параграф 47,48; 
б) скласти сенкан про гриби; 
в) закласти вдома дослід і принести його на наступний урок. 

(слайд 41)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Денисенкова Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 жовтня 2019
Переглядів
14103
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку