Строворено кольоровий міні -проект , як зразок для учнів 6 класу. Детально показано
будову квітки,і процесс подвійного запліднення ,яке відкрив Сергій Гаврилович Навашин на прикладі ЛІЛІЇ ЛІСОВОЇ
Зразок міні- проекту з біології за оновленою програмою.
6 клас
Мета: розвиток критичного мислення дослідницької діяльності , формування важливих життєвих компетентностей ,навичок роботи з джерелами інформації
Вчитель біології вищої категорії ,
Старший вчитель Криворізької
Загальноосвітної школи I-III ступенів № 66
Міскун Ольга Олександрівна
м. Кривий Ріг
2018р
Міні- проект
«Відкриття процесу запліднення квіткових рослин»
6 клас
План
А)головні частини квітки;
Б)зміни в насінному зачатку під час запліднення;
В) зміни в насінному зачатку після запліднення.
На світі існує велика різноманітність квіток . Одні непримітні,без запаху,інші яскраві та запашні . Одні утворюють пилок у великій
кількості ,інші у малій .У природі ця різноманітність створювалася для того ,щоб здійснити процес запилення.
Запилення – це процес перенесення пилку (пилкових зерен)
із тичинок на маточки,у яких знаходяться насінні зачатки.
Запилення обов*язково передує заплідненню, не важливо
яким способом:самозапиленням,перехресним запиленням чи штучним.
Запліднення – це процес злиття чоловічих та жіночих статевих клітин з утворенням зиготи. Чоловічі статеві клітини у наземних рослин дуже дрібні і називаються сперміями. Жіночі гамети-яйцеклітини – більші за розміром. Цей процес відбувається за допомогою води,вітру,комах,людини.
Вивчаючи розмноження ЛІЛІЇ ЛІСОВОЇ вітчизняний вчений Сергій Гаврилович Навашин (1857-1930) професор Київського університету Святого Володимира (нині це Київський національний університет ім. Т.Г.Шевченка)
Установив що в неї запліднення відбувається не так ,як у інших рослин . Він назвав відкритий ним процес подвійним заплідненням і доповів про нього на Х- з*їзді природодослідників і лікарів , який відбувся у Києві 24 серпня 1898 року. Це відкриття принесло йому всесвітню відомість. Він опублікував більше 70-ти праць з біології.
Чому ж запліднення у квіткових називають подвійним? Головними частинами квітки є маточка і тичинки, тому що в них утворюються пилок і зародковий мішок зі статевими клітинами,які беруть участь у заплідненні.
Пилок потрапляє на приймочку маточки і проростає,утворюючи пилкову трубку. Пилкова трубка через стовпчик маточки проникає до зав*язі ,де знаходяться насінні зачатки із зародковими мішками
Коли пилкова трубка доростає до зародкового мішка ,входить для нього – вона лопається,спермії яких 2,здійснюють запліднення. Один спермій зливається з яйцеклітиною ,а другий з іншою ,яку називають центральною,
яка розташована в центрі зародкового мішка.
Отже,відбулось подвійне запліднення,в результаті якого із зиготи утвориться зародок ,а з центральної клітини і спермія запас поживних речовин-ендосперм.
Подвійне запліднення має важливе біологічне значення,оскільки створює рослинам ефективне пристосування до умов довкілля. Після запліднення з насінного зачатку формується насінина,а з зав*язі квітки – плід. Поширення плодів і насіння забезпечує існування різноманітних груп квіткових рослин і покритонасінні є найчисленнішою групою рослин на Землі,що мають важливе значення для життя людини.
.
Вивчив цей процес і вказав на його біологічне значення С.Г. Навашин - вчений ,біолог України