Урок біології "Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди.

Про матеріал
Тема уроку. «Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі» . Мета: розширити уявлення учнів про різноманітність органічних речовин на прикладі білків як природних полімерів; розвивати вміння здійснювати хімічний експеримент та аналізувати одержані дані; проаналізувати склад та хімічну будову і на підставі цього з`ясувати особливості хімічних властивостей; навчити писати реакції синтезу первинної структури білків.
Перегляд файлу

Тема уроку. «Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі» .

 

Мета: розширити уявлення учнів про різноманітність органічних речовин на прикладі білків як природних полімерів; розвивати вміння здійснювати хімічний експеримент та аналізувати одержані дані; проаналізувати склад та хімічну будову і на підставі цього з`ясувати особливості хімічних властивостей; навчити писати реакції синтезу первинної структури білків.

Обладнання: таблиця «Будова білків», навчальний відеофільм «Кольорові реакції на білки», мультимедійний  проектор, нитки з вовни або шерсті, яєчний білок, кисломолочний сир, шматочки м`яса та риби, пробірки, пальник, тримач, реактиви: лакмусовий папір, НNO3 (розчин), етанол, вода.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, урок-дослідження.

Хід уроку.

І Організаційний момент.

ІІ Оголошення теми та мети уроку.

 Проблемні запитання уроку:

Яку будову мають білки?

Які у них властивості?

Де вони містяться та як визначити їх наявність?

Які  функції білків в організмах живих істот?

ІІІ Актуалізація опорних знань учнів

  • Які речовини називають амінокислотами?
  • Записати формули найпростіших амінокислот.
  • Які властивості мають амінокислоти? (амфотерні)
  • Пригадайте, що таке «реакція нейтралізації»?

ІV Вивчення нового матеріалу

( метод «Мікрофон», за правильну відповідь  - 2 посмішки).

Для  більш поглибленого вивчення минулої теми діти, були поділені на 3 групи за об'єктом  дослідження: «Білки», «Жири», «Вуглеводи».

          I ряд – Білки

1. Давайте пригадаємо з біології, що ж таке білки?

2. Наскільки важливі білки для нашого організму?

3. Які білки ми повинні використовувати для приготування їжі? Джерело цих білків?

4. Яка середня норма білка в добовому раціоні? (100-120г)

5. Які фізіологічні зміни відбуваються з білком в організмі?

         II ряд «Жири»

1. Пригадаємо з вами хімію. Що являють собою жири?

2. Як поділяються жири?

3. Які фізіологічні зміни відбуваються з жирами під час травлення?

4. Яке біологічне значення жирів?

5. Скільки енергії дають жири? (37.7 кДж)

          III ряд «Вуглеводи»

1. Що таке вуглеводи?

2. Основне джерело вуглеводів?

3. Біологічне значення вуглеводів? (17,6 кДж)

4. Фізіологічні перетворення вуглеводів?

5. Який найпоширеніший вуглевод ми вживаємо щодня?

- Отже, шановні ведучі, учні добре орієнтуються в питанні «Фізіологічна характеристика основних поживних речовин».

       Властивості білків.

Властивість

Сутність процесу

Причини

  1. Гідроліз

Розпад білка на окремі амінокислоти

Дія ферментів

  1. Висолювання

 

Оборотне осадження

 

Під дією спиртів, розчинів мінеральних солей, ацетону

  1. Денатурація

Необоротне осадження

  1.     Висока температура.
  2.     Дія УФ та УФ- променів.
  3.     Дія концентрованих кислот, лугів.
  4.     Дія важких металів

Якісні реакції на білки

Назва реакції

Використовувані реактиви

Спостереження

  1. Біуретова

Дія Cu(OH)2

Забарвлення у фіолетовий колір…

  1. Ксантопротеїнова

Дія HNO3і NH4OH…

Забарвлення у жовтогарячий колір…

А) Із записаних на дошці амінокислот синтезуємо полімерний ланцюг та визначаємо  його властивості (амфотерні).

Б) Складність будови білків. Презентація учня.

Викладач: І так ми з вами розглянули будову і структуру білків. Але вивчаючи ту чи іншу речовину, ми завжди говоримо про її властивості.

Які ж властивості білків, як органічних речовин?

Учень розповідає про властивості білків.

Демонстрація дослідів:

а)розчинність білка;

б)денатурація.

Але білки проявляють і інші властивості. Так вони дають ряд кольорових реакції. Проробимо досліди.

(завантаження «Віртуальної хімічної лабораторії» )

Завдання на карточках.

          I варіант                                                           II варіант

Білок курячого яйця.                                                 Білок молока.    

 

1.Ксантопротеінова реакція:

розчин білка + 2мл концентрованої НNO3 – нагріти –жовтий осад.

Це характерна реакція на білки.

2. Біуретова реакція:

розчин білка +2мл лугу + 2 каплі CuSO4 – збовтати – синьо-фіолетовий або рожево-фіолетовий розчин, показує наявність пептидного зв’язку.

Яку роль відіграють білки в клітині?

  1.                    Розповідь учнів про функцію білків.
  2.                    Демонстрування каталітичної функції білків.

Вивчаючи ту чи іншу речовину ми завжди закінчували її вивчення методами її добування.

Що можна сказати про одержання білків?

Учні:

1.Проблема синтезу штучного  білка .

2.Проблема біосинтезу білка.

Висновок:

І так ми з вами узагальнили свої знання про будову і властивості білків – цих складних органічних речовин, речовин – носіїв життя.

Основні правила харчування:

 1. Дотримання правильного режиму харчування

    А) чотириразовий прийом їжі;

    Б) інтервал в 4 – 5 годин;

    В) добовий раціон розподілений таким чином: сніданок – 25%, обід - 35%, полудень – 15%, вечеря – 25%. (не пізніше ніж за 3год до сну.)

2. Достатня калорійність раціону, щоб покрити енергозатрати людини (1200 – 1300 ккал вдень )

3. Правильне співвідношення білків, жирів, вуглеводів як 1:1:4, при великих фізичних навантаженнях 1:1:5.

4. Щоденний раціон складати згідно харчової піраміди: найбільше – зернові, хліб, каші, макаронні вироби – джерело енергії, вітамінів, мінералів, волокон; потім – овочі і фрукти; далі – білки рослинні і тваринні; найменше – жири (бажано ненасичені).

5. Сніданок повинен включати обов’язково крупи та злаки для людей розумової праці;  та білок, необхідний людям з фізичними навантаженнями .

 

 

Сніданок

 

 

                         Шкідливі продукти                           Корисні

               бутерброди з білого хліба                   молочні каші (гречана, манна,

               з ковбасою, з маслом; сосиски,           вівсяна, рисова), бутерброд з

          сардельки, смажена і жирна їжа,             зернового хліба з сиром, мюслі,

         булочки, печиво, кава, пельмені,             залиті водою чи молоком, омлет

                             сирки.                                      з овочами, відварене м’ясо, сир,

                                                                              фрукти, чай.

 

V Закріплення нового матеріалу.

На кожну парту роздаються питання (по одному). Один з учнів відповідає, другий доповнює.

Питання:

  • Які хімічні властивості мають білки? До якого класу органічних речовин їх можна віднести?
  • Що таке «денатурація» та які чинники призводять до неї?
  • Які функції виконують білки в організмі?
  • Як можна визначити, що продукти містять білок?
  • Які продукти містять білки?
  • Чи корисні білки дітям та спортсменам?
  • Наведіть свої «за» та «проти» вегетаріанства.

VI Підведення підсумків уроку

 VIІ  Домашнє завдання: вивчити §13, підготувати повідомлення про волокна.

doc
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
22 листопада 2023
Переглядів
590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку