Тема уроку: Процес травлення у ротовій порожнині Дослідницький практикум
№2Дія ферментів слини на крохмаль.
Освітні цілі:
Основні поняття і терміни: слинні залози: привушні, піднижньощелепні, під'язикові; амілаза; мальтоза; лізоцим; центр слиновиділення.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні прийоми: бесіда, лабораторна робота.
Обладнання: таблиця «Будова органів травлення», «Будова зуба», обладнання для проведення лабораторної роботи.
Хід уроку
1.Метод «Відгадай» Перед вами коробка із загадкою. Що в ній є? Щоб довідатися, послухайте цю розповідь. Сталася ця подія дуже давно. У середні віки в одній арабській країні побилися два вельможі. Один у цьому бої втратив орган на голові. Місцевий лікар помістив цей орган у розчин солі й поставив на холод. Через кілька днів лікар поставив цей орган на попереднє місце, скріпивши його металевою скобою. Через 10 днів скобу зняли й виявилося, що орган відновив природний зв'язок із тілом.
Про який орган на голові йдеться? (Зуб)
2.Фронтальне опитування
3.Біологічний диктант(закінчи речення)
1) Кишечник, який утворений дванадцятипалою, порожньою і клубовою кишками, називають тонким)
2) До складу ротової порожнини входить(зуби, язик, слинні залози)
3) Орган, який забезпечує механічну обробку їжі (зуб)
4)У людини розрізняють чотири типи зубів( різці, ікла, малі кутні, великі кутні)
5) Червоподібний виріст сліпої кишки(апендикс)
6) Молочних зубів у людини (20)
7) Кишечну мікрофлору в товстому кишечнику утворюють (мікроорганізми)
8) Залоза, яка впадає в тонкий кишечник, виробляє ферменти травлення(підшлункова)
9) Шийку і корінь вкриває (цемент)
10)Порожнину зуба заповнює (пульпа)
11) В організм їжа потрапляє через(ротову порожнину) (
12) Найбільша залоза, яка виробляє жовч (печінка)
13) Молочні зуби є тільки у ( дітей)
14) Зуб складається з (коронки, шийки й кореня)
15) Коронку зуба вкриває (емаль)
16) Травний орган, вхідний і вихідний отвір якого замикають сфінктери називають (шлунок)
17) Порожнину роті і шлунок з’єднує (стравохід)
18)М’язистий орган, яки поміщує їжу в ротовій порожнині (язик)
19)Змочування і часткове розщеплення їжі в роті забезпечують (слинні залози)
20)Кутні зуби на верхній щелепі мають коренів(3)
IV. Мотивація навчальної діяльності
Їжа, що надійшла в ротову порожнину, піддається дії зубів, язика і слини. Слина дуже важлива в людському організмі. Ще в Давній Індії застосовували «випробовування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і сухий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важливою складовою нашого організму. Сьогодні ми вивчатимемо склад і властивості слини.
V. Вивчення нового матеріалу
(Амілаза)Складні вуглеводи дисахариди(Мальтоза) Дисахари моносахариди
Фермент лізоцим сприяє загоєнню ран.
3. Рефлекторне слиновиділення
Центр слиновиділення — у довгастому мозкові. Безумовно-рефлекторне слиновиділення, умовнорефлекторне.
VI. Дослідницький практикум №2 Дія ферментів слини на крохмаль.
Цілі: визначити органічну речовину, на яку впливають ферменти слинних залоз, та умови протікання процесу.
Обладнання: два добре накрохмалені клаптики тканини, вата, сірник, розчин йоду.
Хід роботи
VII. Закріплення знань
Поміркуйте, чому чорний хліб, якщо його довго пережовувати, стає солодким на смак?
Питання для усного опитування
4. Чому зуби прорізуються лише у 6-8 місяців? Які вікові особливості складу зубів?
Звіт кожної групи, яка отримала завдання на попередньому уроці.
VIII. Домашнє завдання