урок біології у 8 класі на тему "Травлення в ротовій попрожнині. Дослідницький практикум: Дія ферментів слини на крохмаль"

Про матеріал
Освітній процес. Яким він повинен бути? Звичайно ж зміненим відповідно до вимог часу, оновленим і цікавим, добре продуманим та правильно побудованим. Таким, щоб результатом його стало оптимальне співвідношення знань, умінь і практичних навичок.
Перегляд файлу

Тема уроку: Процес травлення у ротовій порожнині Дослідницький практикум

№2Дія ферментів слини на крохмаль.

Освітні цілі:

  • з'ясувати процеси, що відбуваються в ротовій по­рожнині;
  • розкрити значення механічної та хімічної оброб­ки їжі;
  • ознайомити учнів із властивостями ферментів слини.

Основні поняття і терміни: слинні залози: привушні, піднижньощелепні, під'язикові; амілаза; мальто­за; лізоцим; центр слиновиділення.

Тип уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми: бесіда, лабораторна робота.

Обладнання: таблиця «Будова органів травлення», «Будова зуба», обладнання для проведення лабо­раторної роботи.

Хід уроку

  1.    Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань

              1.Метод «Відгадай»  Перед вами коробка із загадкою. Що в ній є? Щоб довідатися, послухайте цю розповідь. Сталася ця подія дуже давно. У середні віки в одній арабській країні побилися два вельможі. Один у цьому бої втратив орган на голові. Місцевий лікар помістив цей орган у розчин солі й поставив на холод. Через кілька днів лікар поставив цей орган на попереднє місце, скріпивши його металевою скобою. Через 10 днів скобу зняли й виявилося, що орган відновив природний зв'язок із тілом.

Про який орган на голові йдеться? (Зуб)

               2.Фронтальне опитування

  • Які процеси травлення відбуваються у ротовій порожнинні?
  • Які типи зубів виділяють у людини, їх форма і значення?
  • Яка зовнішня і внутрішня будова зуба?
  • Скільки молочних зубів розвивається у людини і коли вони змінюються на постійні?

     3.Біологічний диктант(закінчи речення)

1) Кишечник, який утворений дванадцятипалою, порожньою і клубовою кишками, називають тонким)

2) До складу ротової порожнини входить(зуби, язик, слинні залози)

3) Орган, який забезпечує механічну обробку їжі (зуб)

4)У людини розрізняють чотири типи зубів( різці, ікла, малі кутні, великі кутні)

5) Червоподібний виріст сліпої кишки(апендикс)

6) Молочних зубів у людини (20)

7) Кишечну мікрофлору в товстому кишечнику утворюють (мікроорганізми)

8) Залоза, яка впадає в тонкий кишечник, виробляє ферменти травлення(підшлункова)

9) Шийку і корінь вкриває (цемент)

10)Порожнину зуба заповнює (пульпа)

11) В організм їжа потрапляє через(ротову порожнину) (

12) Найбільша залоза, яка виробляє жовч (печінка)

13) Молочні зуби є тільки у ( дітей)

14) Зуб складається з (коронки, шийки й кореня)

15) Коронку зуба вкриває (емаль)

16) Травний орган, вхідний і вихідний отвір якого замикають сфінктери називають (шлунок)

17) Порожнину роті і шлунок з’єднує (стравохід)

18)М’язистий орган, яки поміщує їжу в ротовій порожнині (язик)

19)Змочування і часткове розщеплення їжі в роті забезпечують (слинні залози)

20)Кутні зуби на верхній щелепі мають коренів(3)

IV. Мотивація навчальної діяльності

Їжа, що надійшла в ротову порожнину, піддається дії зубів, язика і слини. Слина дуже важлива в людсько­му організмі. Ще в Давній Індії застосовували «ви­пробовування рисом». На суді для вирішення питан­ня про вину чи невинність, підсудному пропонува­ли з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і су­хий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важли­вою складовою нашого організму. Сьогодні ми ви­вчатимемо склад і властивості слини.

 

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Травлення в ротовій порожнині (розповідь учителя)
  2. Склад слини.        У слині наявні ферменти амілаза і мальтоза, які роз­щеплюють складні вуглеводи. Розщеплення відбу­вається поетапно.

(Амілаза)Складні вуглеводи          дисахариди(Мальтоза) Дисахари           моносахариди

Фермент лізоцим сприяє загоєнню ран.

3. Рефлекторне слиновиділення

Центр слиновиділення — у довгастому мозкові. Бе­зумовно-рефлекторне слиновиділення, умовно­рефлекторне.

 

VI. Дослідницький практикум №2 Дія ферментів слини на крохмаль.

Цілі: визначити органічну речовину, на яку вплива­ють ферменти слинних залоз, та умови протікан­ня процесу.

Обладнання: два добре накрохмалені клаптики тка­нини, вата, сірник, розчин йоду.

Хід роботи

  1. Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустити в розчин йоду.
  2. На другому клаптикові сірником, на кінці якого накручено вату, змочену слиною, написати слово «амілаза» і також опустити його в розчин йоду.
  3. Підігріти другий клаптик тканини своїм подихом.
  4. Порівняти результати дослідів.

 

VII. Закріплення знань

Поміркуйте, чому чорний хліб, якщо його довго пе­режовувати, стає солодким на смак?

Питання для усного опитування

  1. Які захворювання зубів вам відомі? Чому вони виникають і як їх уникнути?
  2. Чому від паління утворюються тріщини в емалі зубів?
  3. Чому не рекомендують морозиво запивати гаря­чою кавою, хоча багатьом це подобається?

4. Чому зуби прорізуються лише у 6-8 місяців? Які вікові особливості складу зубів?

Звіт кожної групи, яка отримала завдання на попе­редньому уроці.

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити.
  2. Знайти в енциклопедії повідомлення про шлункові захворювання.

 

 

 

 

docx
Додано
8 жовтня 2021
Переглядів
2386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку