Урок біології у 8 класі на тему «Значення і будова шкіри. Терморегуляція. Лабораторна робота 2. Вивчення будови шкіри у зв'язку з її функціями»
МЕТА: -сформувати в учнів поняття про шкіру, як орган людини;
-ознайомити з будовою шкіри та її похідними;
-з'ясувати взаємозв'язок будови і функцій шкіри;
-вчити застосовувати знання на практиці, уміння пояснювати результати, робити висновки;розвиватипам'ять, увагу, мислення;
-формувати гігієнічні навички догляду за шкірою.
ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ: шкіра, епідерміс,дерма, підшкірна клітковина.
ОБЛАДНАННЯ: схеми, малюнки, таблиці, муляж шкіряного покриву людини,
мультимедійна презентація.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ: біологія тварин, медицина
ТИП УРОКУ: Урок засвоєння нових знань
ХІДУРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Підготовка учнів до уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Усне опитування учнів
Вправа «Біологічний ланцюжок»
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІУЧНІВ.
Вчитель. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх, це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібно щоб досягти успіху в житті?
На дошці викреслюється схема (учитель пише на дошці, а діти називають.)
УспіхЗдоров'яПрацяЗнанняБажання
-А де все це можна здобути?
Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху. І сьогоднішній урок біології - це ще один крок до нього.
Епіграф:Шкіра – це орган, за яким можнадізнатися
про здоровя й навіть життєву історію людини
Вінтерніц
Поясніть вислів:«Шкіра є дзеркалом здоров'я організму».
Розповідь учителя з елементами бесіди:
Здавалось, що ми багато знаємо про шкіру людини, але чи все?
Відомо, що шкіра - самий великий орган, її загальна площа: 1,5-2 м2; вона міцна та еластична; становить 20% загальної ваги людини.
Але як можна прокоментувати слова Вінтерніца " Шкіра - це орган, по якому можна взнати здоров'я і навіть життєву історію людини".
І для того, щоб зробити це, нам необхідно познайомитись досконально з будовою та функціями шкіри. (учні висловлюють своїсудження, проводиться аналіз цієї інформації, формулюються висновки)
Повідомлення теми уроку
«Значення і будова шкіри. Терморегуляція. Лабораторна робота 2. Вивчення будови шкіри у зв'язку з її функціями»
Проблемне питання
Вправа «Як це можна пояснити»
üТеплого літнього вечора можна спостерігати таке явище: над головою одних людей, які гуляють у парку, кружляє ціла хмара комарів, біля інших їх немає. Як це можна пояснити?
(Учні повинні пояснити, або висунути свою думку щодо заданого питання)
Сьогодні на уроці ми маємо з`ясувати.
Пояснення учителя. В ході розповіді учитель прикріпляєна дошці завдання, поняття і терміни, що розглядаються.
Запам'ятайте такі ключові поняття і терміни:
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. ШКІРА– зовнішнійпокрив тіла, що надійно захищає внутрішні органи від механічних пошкоджень, стає на заваді втрати води організмом, проникненню в нього різних бактерій.
- запис визначення в зошит, робота з підручником,опрацювання термінів.
Шкіра складається:
- Епідерміс
- Дерма або власне шкіра
- Підшкірна жирова клітковина
Пояснення учителя. Таблиця.
Епідерміс складається з :
Поверхневого шару (рогового) - утворений мертвими ороговілими клітинами, які щільно прилягають одна до одної , захищає шкіру від шкідливих впливів зовнішніх факторів; він є непроникним для збудників інфекції.
Ростовий шар (більш глибший) - завдяки клітинам росткового шару рогові клітини що злущуються замінюються новимиті які здатні до поділу та регенерації
(розповідьучителя, складання схеми). По ходу вивчення матеріалу роблять висновки та виконуються диференційованізавдання в друкованому зошиті.
1. В епідермісімістяться:
ØЧутливі нервові закінчення які сприймають холод, тепло, біль
ØПігментні клітини (меланін) який забарвлює шкіру
ØНігті (похідні епідермісу) швидкість їх росту залежить від індивідуальних особливостей людини
(учні відповідають на поставленні запитання)
2. Функції епідермісу:
1.Відмежовує організм від зовнішнього середовища
2.Захищає організм
3.Працює як орган чуттів
•Чутливі нервові закінчення сприймають холод, тепло, біль
•Нормальний діапазон температура тіла людини
•Вушна раковина – 35,5 ° - 37,5°
•Оральний –35,5 ° - 37,5°
•Вагінальний – 36,0 ° - 37,5°
•Ректальний – 36,6 ° - 38,0°
Розповідь з елементами бесіди – діалог.
Шкіра володіє різною чутливістю: до доторку, болю, тиску, розтягування і температури. У середньому на 1 см.куб шкіри припадає до 5000 чутливих закінчень, 200 больових, 12 холодових рецепторів, 2 теплових і 25 рецепторів, що реагують на тиск.
Похідні епідермісу(виступ учня), показ слайдів.
(випереджальне завдання учня: повідомлення учня; бесіда з використанням таблиці та мал.).
Дерма або власне шкіра складається з:потовихзалоз, сальних залоз, волосянихцибулин.
В дермі розташовані:
vРецептори (чутливі клітини)
vКровоносні і лімфатичні капіляри
vМ'язові та нервові волокна
vПотові залози
vСальні залози
vВолосяні фолікули
vПігментні клітини
Бесіда. Поступове заповнення схеми вдрукованому зошиті
3. Виконуванні функції:
Орган чуття
Виділення води та продуктів метаболізму
Утворюється водонепроникний шар, захищаючи шкіру від мікроорганізмів і пилу, перешкоджає пересиханню шкіри
Обговорення проблемного питання:
Як ми вже встановили, дерма має колагенові волокна, яке значення це має для структури шкіри?
Колаген - це структурний білок, що входить до складу сполучних тканин шкіри.
Підшкірна клітковина
•Складається з сітки сполучно-тканиних волокон, у петлях яких знаходяться жирові клітини.
•Слугує своєрідним запасом поживних речовин, які організм втрачає у період голодування.
•Шар шкіри який оберігає організм від переохолодження, пом'якшує поштовхи та удари.
(діти роблять припущення)
Вправа «Метод спроб і помилок». ( припущення, висновки ).
Виконуванні функції шкіри (опрацьовують учні самостійно)
(складання схеми на дошці, записи в зошиті )
Лабораторна робота 2. Вивчення будови шкіри у зв'язку з її функціями»
Самостійна робота з підручником за завданням: розгляньте малюнок)
Робота з таблицею. Учні відповідають на запитання. Підвести учнівдо правильної відповіді.
Оформлення роботи в лабораторному зошиті. Висновки.
(прогнозовані відповіді учнів)
9. Підведемо підсумок нашого уроку.
Використовуючитекст підручника, додатковий матеріал складіть і презентуйте міні-доповідь.
ЦЕЦІКАВО! 5 популярних міфів про косметику шкіри
Додаткова інформація для самостійного сприйняття. Висновки.
Цікаві факти про шкіру
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І УМІНЬ. Диференційовані , індивідуальні.
І. Бліц-опитування. (фронтально)
1. Навіщо людині потрібна шкіра?
2. Навіщо людині потрібне волосся? Яка його будова?
3. Навіщо людині потрібні нігті? Яка їх будова?
4. Які шкірні залози ви знаєте?
5. З яких шарів складається шкіра?
6. Які похідні шкірних покривів вам відомі?
7. Як будова шкіри пов'язана з функціями?
ІІ. Тестування з використанням програми «ТEST-w». ( учні виконують тестові завдання за програмою «ТEST-w»)
ІІІ. Зворотній зв'язок. Контрольно-перевірні завдання.
Дайте відповідь на запитання (додаткові)
- Чому пошкодження великої ділянки шкіри небезпечне для життя людини?
- До яких залоз (зовнішньої чи внутрішньої секреції) відносяться сальні та потові залози?
- Доведіть, що кінчики нігтів, стрижень волосся, утворені мертвими клітинами.
ІV.Перевір себе. (з використанням слайдів презентації).
- Пригадати терміни і поняття, яківивчили на уроці.
Хтоназве більше і вірніше.
V.Повторимо. Завдання-повторення з використанням слайдів презентації (малюнки,фронтально)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ.
Фронтальна бесіда.
Учитель1. РЕФЛЕКСІЯ
Що вам сподобалося на уроці?
Що виявилося складним?
Чи досягли мимети уроку?
Який вид діяльності вам сподобався найбільше?
Ви сьогоднідля себе довідалися щось нове?
2. «Метод Прес»:
1.«Найважливішим з отриманої інформації для мене є відомості про …, тому
що …».
2.«Урок допоміг мені зрозуміти, що …».
3.«Що сподобалося та не сподобалося на уроці…».
Оцінювання.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Обов'язкове: прочитати §, вивчити поняття, завдання в друкованому зошиті.
Індивідуальне: а) дати відповіді (усно) на питання.
б) творче: скласти кросворд з теми «Шкіра».
Урок біології у 8 класі на тему «Значення і будова шкіри. Терморегуляція. Лабораторна робота 2. Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями»
МЕТА: - сформувати в учнів поняття про шкіру, як орган людини;
ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ: шкіра, епідерміс, дерма, підшкірна клітковина.
ОБЛАДНАННЯ: схеми, малюнки, таблиці, муляж шкіряного покриву людини,
мультимедійна презентація.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: біологія тварин, медицина
ТИП УРОКУ: Урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Підготовка учнів до уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Усне опитування учнів
Вправа «Біологічний ланцюжок»
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Вчитель. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх, це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібно щоб досягти успіху в житті?
На дошці викреслюється схема (учитель пише на дошці, а діти називають.)
Успіх Здоров’я Праця Знання Бажання
Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху. І сьогоднішній урок біології - це ще один крок до нього.
Епіграф: Шкіра – це орган, за яким можна дізнатися
про здоровя й навіть життєву історію людини
Вінтерніц
Поясніть вислів: «Шкіра є дзеркалом здоров’я організму».
Розповідь учителя з елементами бесіди:
Здавалось, що ми багато знаємо про шкіру людини, але чи все?
Відомо, що шкіра - самий великий орган, її загальна площа: 1,5-2 м2; вона міцна та еластична; становить 20% загальної ваги людини.
Але як можна прокоментувати слова Вінтерніца " Шкіра - це орган, по якому можна взнати здоров'я і навіть життєву історію людини".
І для того, щоб зробити це, нам необхідно познайомитись досконально з будовою та функціями шкіри. (учні висловлюють свої судження, проводиться аналіз цієї інформації, формулюються висновки)
Повідомлення теми уроку
«Значення і будова шкіри. Терморегуляція. Лабораторна робота 2. Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями»
Проблемне питання
Вправа «Як це можна пояснити»
(Учні повинні пояснити, або висунути свою думку щодо заданого питання)
Сьогодні на уроці ми маємо з`ясувати.
Пояснення учителя. В ході розповіді учитель прикріпляє на дошці завдання, поняття і терміни, що розглядаються.
Запам'ятайте такі ключові поняття і терміни:
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. ШКІРА – зовнішній покрив тіла, що надійно захищає внутрішні органи від механічних пошкоджень, стає на заваді втрати води організмом, проникненню в нього різних бактерій.
- запис визначення в зошит, робота з підручником, опрацювання термінів.
Шкіра складається:
- Епідерміс
- Дерма або власне шкіра
- Підшкірна жирова клітковина
Пояснення учителя. Таблиця.
Епідерміс складається з :
Поверхневого шару (рогового) - утворений мертвими ороговілими клітинами, які щільно прилягають одна до одної , захищає шкіру від шкідливих впливів зовнішніх факторів; він є непроникним для збудників інфекції.
Ростовий шар (більш глибший) - завдяки клітинам росткового шару рогові клітини що злущуються замінюються новими ті які здатні до поділу та регенерації
(розповідь учителя, складання схеми). По ходу вивчення матеріалу роблять висновки та виконуються диференційовані завдання в друкованому зошиті.
1. В епідермісі містяться:
(учні відповідають на поставленні запитання)
2. Функції епідермісу:
Розповідь з елементами бесіди – діалог.
Шкіра володіє різною чутливістю: до доторку, болю, тиску, розтягування і температури. У середньому на 1 см.куб шкіри припадає до 5000 чутливих закінчень, 200 больових, 12 холодових рецепторів, 2 теплових і 25 рецепторів, що реагують на тиск.
Похідні епідермісу (виступ учня), показ слайдів.
(випереджальне завдання учня: повідомлення учня; бесіда з використанням таблиці та мал.).
Дерма або власне шкіра складається з: потових залоз, сальних залоз, волосяних цибулин.
В дермі розташовані:
Бесіда. Поступове заповнення схеми в друкованому зошиті
3. Виконуванні функції:
Обговорення проблемного питання:
Як ми вже встановили, дерма має колагенові волокна, яке значення це має для структури шкіри?
Колаген - це структурний білок, що входить до складу сполучних тканин шкіри.
Підшкірна клітковина
(діти роблять припущення)
Вправа «Метод спроб і помилок». ( припущення, висновки ).
Виконуванні функції шкіри (опрацьовують учні самостійно)
(складання схеми на дошці, записи в зошиті )
Лабораторна робота 2. Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями»
Самостійна робота з підручником за завданням: розгляньте малюнок)
Робота з таблицею. Учні відповідають на запитання. Підвести учнів до правильної відповіді.
Оформлення роботи в лабораторному зошиті. Висновки.
(прогнозовані відповіді учнів)
9. Підведемо підсумок нашого уроку.
Використовуючи текст підручника, додатковий матеріал складіть і презентуйте міні-доповідь.
ЦЕ ЦІКАВО! 5 популярних міфів про косметику шкіри
Додаткова інформація для самостійного сприйняття. Висновки.
Цікаві факти про шкіру
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І УМІНЬ. Диференційовані , індивідуальні.
І. Бліц-опитування. (фронтально)
1. Навіщо людині потрібна шкіра?
2. Навіщо людині потрібне волосся? Яка його будова?
3. Навіщо людині потрібні нігті? Яка їх будова?
4. Які шкірні залози ви знаєте?
5. З яких шарів складається шкіра?
6. Які похідні шкірних покривів вам відомі?
7. Як будова шкіри пов'язана з функціями?
ІІ. Тестування з використанням програми «ТEST-w». ( учні виконують тестові завдання за програмою «ТEST-w»)
ІІІ. Зворотній зв’язок. Контрольно-перевірні завдання.
Дайте відповідь на запитання (додаткові)
- Чому пошкодження великої ділянки шкіри небезпечне для життя людини?
- До яких залоз (зовнішньої чи внутрішньої секреції) відносяться сальні та потові залози?
- Доведіть, що кінчики нігтів, стрижень волосся, утворені мертвими клітинами.
ІV. Перевір себе. (з використанням слайдів презентації).
Хто назве більше і вірніше.
V. Повторимо. Завдання-повторення з використанням слайдів презентації (малюнки,фронтально)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ.
Фронтальна бесіда.
Учитель 1. РЕФЛЕКСІЯ
Що вам сподобалося на уроці?
Що виявилося складним?
Чи досягли ми мети уроку?
Який вид діяльності вам сподобався найбільше?
Ви сьогодні для себе довідалися щось нове?
2. «Метод Прес»:
що …».
Оцінювання.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Обов’язкове: прочитати §, вивчити поняття, завдання в друкованому зошиті.
Індивідуальне: а) дати відповіді (усно) на питання.
б) творче: скласти кросворд з теми «Шкіра».
1