Урок біології в 6 класі
Тема: «Будова рослинної клітини»
Мета: сформувати в учнів знання про будову рослинної клітини.
Завдання уроку: познайомити з будовою рослинної клітини, розглянути функції органоїдів, удосконалювати навички роботи з мікроскопом і приготування мікропрепаратів, розвивати вміння спостерігати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, порівнювати, узагальнювати і робити висновки, розвивати пізнавальний інтерес до предмету, виховувати акуратність в роботі з оптичними приладами.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, зотетрать, кольорові олівці, простий олівець
Засоби навчання:
MULTIMEDIA Біологія. Рослини. Бактерії. Гриби. Лишайники. 6 клас. плакат "Рослинна клітина",
відеофільм «Будова рослинної клітини».
План уроку.
-Формування позитивного настрою на урок
-мотивація уроку
-Робота з інтерактивним малюнком «Будова рослинної клітини».
-Перегляд відеофрагменту «Рослинна клітина».
-Закріплення.
-Творчі домашнє завдання.
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ момент.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
Рефлексія "Дерево настрою"
2. Мотивація.
Слово вчителя.
Постановка проблемного питання:
Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося що спільного між рослинної клітиною і школою. Я пропоную вам порівняти будову школи і будову клітини. Ви готові до такого експерименту? ..тогда поїхали ....! як ви думаєте що може обеденять Клітку і школу?)
(Учні вісловлюють свои припущені.)
ПОВІДОМЛЕННЯ тими уроку. Визначення разом з учнями мети и Завдання уроку.
3. Робота з інтерактивним малюнком «Будова рослинної клітини».
Якщо розглянути клітини під мікроскопом, то можна побачити, що вони мають складну будову (рис. 21).
Назвемо основні частини клітини. Зовні вона покрита щільною клітинною оболонкою. Під нею, всередині клітини, знаходиться густе, тягуче вміст - це цитоплазма. У цитоплазмі є порожнини - вакуолі, заповнені клітинним соком. У центрі клітини або близько клітинної оболонки розташоване щільне тільце - ядро з ядерцем. Від цитоплазми ядро відокремлене ядерною оболонкою. По всій цитоплазмі більш-менш рівномірно розподілені дуже дрібні тільця - пластиди.
Пластида бувають безбарвними, але частіше вони пофарбовані в зелений або червоно-помаранчевий колір (в квітках і плодах). Від забарвлення пластид залежить забарвлення клітини та органів рослини. Зелений колір рослин обумовлений присутністю в їх клітинах зелених пластид. Їх називають хлоропластами (від грец. Хлорос - «зелений», пластос - «утворює», «виліплений»).
Зелений колір хлоропласти отримують завдяки особливому зеленому речовині - хлорофілу (від грец. Хлорос - «зелений», Філлон - «лист»). За допомогою хлорофілу клітини рослин уловлюють енергію сонячних променів і утворюють органічні речовини (у вигляді цукрів).
Безбарвні пластиди називають лейкопластах (від грец. Лейкос - «білий»). У лейкопластах відкладаються запасні поживні речовини: крохмаль, масла і білок.
Клітинна оболонка надає клітині певну форму і захищає її вміст. Вона безбарвна, прозора і дуже міцна. Клітинна оболонка пропускає в клітку і випускає з клітки речовини. Ця здатність клітинної оболонки називається проникністю.
Наявність мітохондрій та клітинної оболонки - відмінна риса клітин рослин.
Цитоплазма - це внутрішнє середовище клітини, в якій розташовуються всі інші частини клітини. Вона має особливий хімічний склад. У ній відбуваються різні біохімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність клітини. У живій клітині цитоплазма постійно рухається, перетікає по всьому об'єму клітини. Цитоплазма може збільшуватися в об'ємі.
Вакуоль в клітинах рослинних організмів виконує дуже важливу роль. Вакуолі - це резервуари, в яких міститься клітинний сік, накопичуються запасні поживні речовини і продукти життєдіяльності, непотрібні клітині.
Клітинний сік - водяниста рідина з розчиненими в ній цукрами, органічними кислотами, мінеральними солями. Вакуолі наповнюються клітинним соком в процесі всього життя клітини. Зі збільшенням розмірів вакуолі збільшується і розмір клітини, вона росте.
Ядро є дуже важливою частиною клітини. У ньому знаходяться хромосоми, які забезпечують передачу спадкових властивостей клітини дочірнім клітинам при розподілі. Ядро з ядерцем грає важливу роль в життєдіяльності клітини.
Різні клітини рослинного організму розрізняються за розмірами, формою і функціями.
Завдання: схематично намалювати клітку і підписати органели.
Робота з підручником: на партах у учнів находяться таблиці , учні заповнюють таблицю за допомогою підручника.
органели |
функції
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Перегляд і обговорення фільму про будову рослинних клітин, функції органоїдів.
5.Закріплення:
тест "Будова рослинної клітини"
-Відмінні риси клітин рослин -
А)щільна оболонка
Б)наявність ядра
В)присутність пластид
Г)наявність цитоплазми
-Основна спадкова інформація в клітці розташовується в
А)цитоплазмі
Б)клітинної оболонці
В)ядрі
Г)пластидах
-Клітини рослини розрізняються тому, що
А)Називаються по-різному
Б)Розташовуються в різних органах
В)Виконують різні функції
Г)Мають різну будову
-Клітинний сік накопичується в
А)ядрі
Б)вакуолях
В)пластидах
Г)цитоплазмі
-цитоплазма
А)Вловлює енергію сонячних променів
Б)Є внутрішнім середовищем клітини
В)Зберігає спадкову інформацію
Г)Накопичує клітинний сік
-Хлорофіл - пігмент
А)жовтий
Б)зелений
В)помаранчевий
Г)червоний
-Зелений колір рослини обумовлений дією в клітинах:
А)пластиду
Б)фотосинтезу
В)хлорофілу
-Клітинний сік знаходиться:
А)У цитоплазмі
Б)У вакуолі
В)У межклетники
-Безбарвна частина клітини, в якій знаходяться всі її компоненти:
А)межклетники
Б)ядро
В)цитоплазма
Г)клітинний сік
-Щільне утворення, яке є основним компонентом клітини, це:
А)ядро
Б)пластиду
В)вакуоль
Г)клітинна оболонка
-Цитоплазма - це:
А)клітинний сік
Б)міжклітники
В)хлоропласт
Г)частина клітини
«Мозковий штурм»
Після бачення і почутого інфрмації ви вже можете порівняти школу і клітку?
-Давайте уявімо що шкла це клітина рослинна, чи можна охорону (вахтера) назвати клітинної облочки? чому?
- як ви думаєте повітря в школі можна порівняти з цитоплазмою? Чому?
- директор школи може бути ядром в клітці? чому?
- клас і кабінети можна порівняти з органелами в клітині?
6.підведення підсумків
7.Домашнє завдання :
підготувати макет рослинної клітини, написати "шпаргалки" з помилкою, написати історію про подорож рослинноі клітини.