Урок біології в 7 класі "Хордові. Риби, особливості їх будови та способу життя. "

Про матеріал
Тема: Хордові. Риби, особливості їх будови та способу життя. Різноманітність риб. Мета: ознайомити з особливостями хордових, формувати знання про будову та життєдіяльність риб, вчити характеризувати їх пристосування до життя у водному середовищі; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, установлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати ціннісне ставлення до тварин, розуміння важливості їх ролі у природі та значення в житті людини.
Перегляд файлу

Тема 1. Різноманітність тварин

Дата: ____________

Тема:   Хордові. Риби, особливості їх будови та способу життя. Різноманітність риб.

 

Мета:

Освітня:

Ознайомити з особливостями хордових, формувати знання про будову та життєдіяльність риб, вчити характеризувати їх пристосування до життя у водному середовищі;

Розвиваюча:

розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, установлювати причинно-наслідкові зв’язки;

Виховна:

формувати ціннісне ставлення до тварин, розуміння важливості їх ролі у природі та значення в житті людини;

Цілі:

учні повинні знати:

  • середовища існування та способи життя риб;
  • особливості зовнішньої будови, які відрізняють риб серед інших організмів;
  • особливості будови та процесів життєдіяльності риб;

учні повинні вміти:

  • характеризувати пристосування риб до життя у воді;
  • установлювати зв’язок  між будовою і способом життя риб;

учні повинні розуміти:

  • особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя

Обладнання та матеріали:

проектор, екран, ноутбук

Тип уроку: урок     засвоєння    нових  знань

Міжпредметні зв’язки: українська мова, література, географія

Базові поняття та терміни: безхребетні, хордові, зябра, зяброві кришки, бічна лінія, плавальний міхур.

 

Етапи уроку,

їх зміст

Час

Форми і методи навчальної діяльності

Цільове призначення

І. Орієнтація, мотивація діяльності

2 хв.

Привітання класу,   прийом «Посміхніться, Вам це личить»

Створення позитивної психологічної  атмосфери,  налаштування на активну роботу на уроці

ІІ. Цілепокладання

7 хв.

Бесіда про відмінні ознаки безхребетних та хордових. Спільна постановка завдань уроку; постановка проблемного питання.

Актуалізація й корекція опорних знань, мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку

ІІІ. Цілереалізація

30 хв.

 

 

Опрацювання ознак типу Хордові; Евристична бесіда про особливості водного середовища та пристосування до них (складання блок-схеми); руханка;

 

опрацювання ознак класів Хрящові та Кісткові риби – прийом «Асоціативне коло»

Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення;

узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих;

повідомлення  та пояснення домашнього завдання

ІV. Рефлексивно -оцінюючий

6 хв.

 Чи виконані завдання уроку?

Формулювання відповідей на проблемне питання.

Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку;  рефлексія;

оцінювання

 

Хід уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності

Після привітання з класом вчитель закликає учнів подарувати один одному посмішку

ІІ. Цілепокладання

1. Актуалізація й корекція опорних знань

1.1. Оголошення теми, визначення мети та завдань уроку

1. З'ясувати ознаки хребетних тварин

2. Визначити основні пристосування риб до життя у воді

3. Ознайомитися з основними класами риб

4. Отримати від уроку користь і задоволення

1.2. Бесіда  про ознаки хребетних та безхребетних тварин

Вчитель демонструє учням зображення 3-х хребетних(колонка зліва) і 3-х безхребетних тварин. (колонка справа)

Завдання учням: подивіться на зображених тварин і підберіть прикметники  2-го ступеня порівняння для тварин лівої колонки (хребетних). Наприклад, розумніші, витриваліші тощо. Завдяки чому вони мають такі переваги? (завдяки особливостям будови)

Ознаки хребетних тварин:

  • Внутрішній осьовий скелет – хорда (в процесі розвитку перетворюється на хребет)
  • Центральна нервова система у вигляді трубки (перетворюється на спинний та головний мозок)
  • Кровоносна система замкнена
  • Порожнина тіла вторинна
  • Зяброві щілини у глотці (у сухопутних тварин зникають)

Травна система наскрізна, відкривається анальним отвором або клоакою

2. Мотивація навчальної діяльності

2.1. Обговорення приказки: Що означає вислів: “Почувається як риба у воді”
Як риба почувається у воді?(очікувані відповіді: добре, комфортно, є господарем)

2.2. Постановка проблемного питання: «Чому риби є господарями водного середовища?»

 

ІІІ. Цілереалізація

1. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення

зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.

  1.                Особливості водного середовища та пристосування риб до них

Бесіда. Складання опорного конспекту  

  1.                Руханка «Український дощ»

На Україні світить сонечко (піднімаємо руки вгору, і широко розкривши опускаємо вниз)

Та ось почав накрапати дощ (клацаємо пальцями)

Дощ сильнішає (плескаємо в долоні)

Починається злива (плескаємо долонями по ногах)

Злива переходить у град (тупочемо ногами)

Та ось град зникає (плескаємо долонями по ногах)

Дощ стає не таким сильним (плескаємо в долоні)

Лише подекуди краплі падають на землю (клацаємо пальцями)

І знову на Україні світить сонечко (піднімаємо руки вгору, і широко розкривши опускаємо вниз)

 

  1.         Різноманітність риб. Класи Хрящові та Кісткові риби

«Асоціативне коло»

Учні об’єднуються в групи по 5-6 чоловік. Кожна група отримує аркуш з назвою класу риб і вісьмома порожніми клітинками навколо. Завдання учнів, використовуючи текст підручника, вписати в порожні клітинки ознаки відповідного класу.

 

 

 

 

                  Хрящові риби

 

 

 

 

 Клас Хрящові риби

  • Скелет хрящовий
  • 5-7 зябрових щілин
  • Відсутній плавальний міхур
  • Луска із зубчиками (плакоїдна)
  • Запліднення внутрішнє
  • Яйцеживонародження, живонародження
  • Розвиток прямий

 

Клас Кісткові риби

  • Скелет кістковий
  • Зяброві кришки
  • Є плавальний міхур
  • Зовнішнє запліднення
  • Розвиток непрямий

Учні працюють протягом 3-4 хвилин, а потім представляють свої напрацювання.

2. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях,

наближених до життєвих

2.1.Бліцопитування:

  1. Який скелет мають хордові (внутрішній)
  2. Чим він представлений (хордою)
  3. Який мають тип нервової системи (трубчаста)
  4. Чим представлені покриви тіла риб (луска та слиз)
  5. З чим це пов’язано? (водне середовище існування)
  6. Особливий орган чуття риб (бічна лінія)
  7. Які класи включає надклас Риби (Хрящові та Кісткові)

2.2. Прийом «Оплески» вчитель озвучує твердження. Якщо воно стосується хрящових риб, учні плескають у долоні 1 раз, а якщо кісткових, то 2 рази.

1. Мають зяброві щілини

2. розвиток прямий

3. скелет кістковий

4. немає плавального міхура

5. мають зяброві кришки

6. зовнішнє запліднення

7. живо народження

8. непрямий розвиток

  1. Повідомлення домашнього завдання

Опрацювати §16, 17(с. 69, 71)

Дати усні відповіді на питання с. 68

* підготувати рекламу 1-го ряду риб:

Осетроподібні Коропоподібні Сомоподібні

Оселедцеподібні Лососеподібні Окунеподібні

Акули   Скати

У рекламі вказати особливі ознаки ряду, представників та значення.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий

  1. Підведення підсумків уроку

Які з поставлених на сьогоднішньому уроці завдань ми виконали?

Над чим ще треба попрацювати?

2. Рефлексія

Чому ж риби є господарями водного середовища

3. Цінування, оцінювання

Вчитель аргументує та виставляє оцінки учням.

 

docx
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
1101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку