Плетена Тетяна Володимирівна вчитель біології,
вчитель вищої категорії,
старший вчитель НВК №240 «Соціум»,м.Київ
Урок біології у 9 класі
Тема розділу . Закономірності успадкування ознак..
Тема уроку .Закони Грегора Менделя, їх статистичний характер.
Мета: - розширити знання про генетичні поняття, з’ясувати
особливості при схрещуванні організмі;
Обладнання: - портрет Менделя, модель ДНК,РНК, настільна таблиця, хромосомний механізм.
Форма проведення: урок-гра
Тип уроку: - урок перевірки і корекції знань , умінь,навичок.
Структура уроку
Повідомлення теми, мети, завдань.
Що це за дивовижне створіння – людина!
Яка шляхетна розумом!
Яка безмежна у своїх здібностях…
В. Шекспір.
Вчитель: Те що ми – дивовижне створіння і розумні, ми доведемо на сьогоднішньому уроці завдяки знань із розділу « Генетика», урок проведемо у вигляді біологічного турніру – двобою. У нас є дві команди.
План уроку
I. Бліц – тур.
11.Як називають ознаку, яка не проявляється у гібридів першого покоління при моно гібридному схрещенні?(рецесивна ознака)
12.Скільки станів ознаки враховують при моно гібридному схрещенні?(2 стани: рецесивний та домінантний стани)
13.У якому столітті та на яких рослинах проводив свої досліди Грегор Мендель?(у 18 столітті на горосі посівному)
14.Якерозчеплення за генотипом спостерігається при моно гібридному схрещенні у першому поколінні? (100% гетерозиготних)
15.Які ознаки гороху посівного вивчав Г. Мендель? (колір та поверхня)
16.Що таке чисті лінії?(це генотипно однорідні нащадки однієї особини, одержанні внаслідок самозапилення)
17.В чому полягає особливість проміжного успадкування?(характерний частковий прояв ознаки батька та частковий прояв ознаки матері)
18.Що таке генетична карта? (карта, в якій зазначено порядок розташування, відносні відстані в певній хромосом)
19.Який метод генетики полягає у вивченні родоводів організмів?(генеалогічний)
20.Як позначаються домінантні алелі?(великими літерами латинського алфавіту)
II. Термінологічна дуель
Ген – це частина молекули ДНК, яка несе спадкову інформацію.
Мінливість – це властивість організму набувати нових ознак в процесі розвитку.
Спадковість – це властивість живих організмів передавати ознаки від предків до потомства.
Гомозигота – клітина, яка містить однакові алелі певних генів.
Домінантна ознака – ознака, яка завжди проявляється в присутності іншої.
Рецесивна ознака – ознака, яка не проявляється під дією іншої.
Аутосоми – хромосоми, за якими чоловічі і жіночі статі не відрізняються одна від одної.
Фенотип – сукупність усіх ознак і властивостей організму.
Генотип – сукупність генотичної інформації закодованої в генах окремої клітини або цілого організму.
Геном – це сукупність генів галоїдного набору хромосом.
Алель – різні стани одного гену.
Плейотропія – залежність кількох ознак від одного гена.
Гібриди – нащадки, одержані від гібридизації.
Ш.Двобій між капітанами
- У пшениці алель карликовості домінує над алелем нормального зросту. Які генотипи вихідних форм, якщо в потомстві 1/4 рослин — нормального росту.
- До кутка живої природи принесли двох чорних морських свинок, вважаючи їх чистопородними. Але в наступному поколінні серед їхніх потомків з'явилися коричневі. Які висновки можна зробити про генотип батьківських особин?
|
|
|
|
|
|
6 3 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6г 3 |
і |
б |
р |
и |
д |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
5м |
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
8г |
|
і |
|
|
|
|
|
|
7г 1 |
е |
т |
е |
р |
о |
з |
и |
г |
о |
т |
н |
о |
ю |
|
|
|
|
е |
|
и |
|
|
|
|
|
|
м |
|
л |
|
|
|
|
2г |
е |
н |
|
п |
|
|
|
|
|
|
о |
|
и |
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
з |
|
в |
|
|
||||
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
и |
|
і |
|
|
||
|
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
г |
|
с |
|
|
|
4с |
п |
а |
д |
к |
о |
в |
і |
с |
т |
ь |
|
|
о |
|
т |
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Змагання між учасниками команд ( розвязування задач)
IV, Підведення підсумків
|
Команда 1 |
Команда 2 |
1.Бліц-тур |
|
|
2.Термінологічна дуель |
|
|
3.Змагання по задачам |
|
|
4.Двобій капітанів |
|
|
Всього
|
|
|
V. Домашнє завдання.
Повторити & 31
Розв'язати задачі робочого зошиту
1