УРОК ДЛЯ 9 КЛАСУ (З ЕКОЛОГІЧНИМ ВИХОВАННЯМ)
Тема. Рівні організації живої природи. Методи біологічних досліджень.
Цілі уроку:
освітня:формувати в учнів знання про метод, біологічних досліджень, значення досягнень біологічної науки в житті людини й суспільства; поглибити й розширити знання про властивості живих систем рівні організації живої природи;
розвиваюча:розвивати вміння логічно мислити;
виховна: виховувати бережливе ставлення до природи й суспільства; профорієнтаційна робота — "професія еколог".
Основні поняття та терміни: біологія, екологія, життя; методи: описовий, порівняльний, експериментальний, статистичний, моделювання, моніторингу; рівні: молекулярний, клітинний, тканинний, організмовий, популяційно-видовий, екосистемний або біогеоценотичний, біосферний.
Обладнання й матеріали: малюнки, таблиці, схеми, підручник, зошит.
Тип уроку: формування нових знань, умінь та навичок.
ХІД УРОКУ
Девіз уроку:
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Генрі Форд
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Заповніть схему "Сонечко".
Робота із зошитом
(Учитель заздалегідь готує записи на дошці.) 1. Установіть відповідність між наукою та її визначенням.
Наука |
Визначення науки |
1) Біохімія |
а) Наука про спадковість |
2) Гістологія |
б) Наука про будову, функції, походження клітин |
3) Фізіологія |
в) Наука про функції організмів |
4) Екологія |
г) Наука про тканини |
5) Генетика |
д) Наука про хімічні процеси в живих організмах |
6) Цитологія |
е) Наука про взаємозв'язок живих організмів між собою та з факторами довкілля |
2. Встановіть відповідність між методом і об’єктом дослідження. |
|
Методи дослідження |
Об'єкт дослідження |
1) Мікроскопія |
а) Склад рослинного покриву |
2) Спостереження |
б) Зовнішня будова листка |
3) Вимірювання |
в) Урожайність жита |
4) Зважування |
г) Початок цвітіння конвалій |
5) Збір гербарію |
д) Внутрішня будова листка |
6) Електронна мікроскопія |
е) Будова вірусу |
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Учитель пропонує скласти запитання до теми уроку й визначити його завдання.
"Мозковий штурм": аналіз епіграфу до уроку.
Заплелось в чотири пори року,
Закрутилось колесо життя.
Ніби став маленьким світ широкий,
І роки, мов коні ті, летять.
Спокій навіть уві сні не сниться,
Що не день — бурхлива течія.
Що просить в життя, за що молиться?
(В. Геращенко)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План
а) молекулярний;
б) клітинний;
в) тканинний;
г) організмовий;
д) популяційно – видовий;
ґ) екосистемний;
е) біосферний.
Рівні організації живої матерії — ієрархічно супідрядні рівні організації біосистем, що відображають рівні їх ускладнення. Слід підкреслити, що побудова універсального списку рівнів біосистем неможлива. Виділяти окремий рівень організації доцільно в тому випадку, якщо на ньому виникають нові властивості, відсутні у систем нижчого рівня. Наприклад, феномен життя виникає на клітинному рівні, а потенційне безсмертя — на популяційному. Під час дослідження різних об'єктів або різних аспектів їх функціонування можуть виділятися різні набори рівнів організації. Наприклад, в одноклітинних організмів клітинний і організмовий рівні збігаються. Під час вивчення проліферації (розмноження) клітин багатоклітинного рівня може виникнути необхідність виділення окремих тканинного й органного рівнів, оскільки для тканини й органу можуть бути характерні специфічні механізми регуляції досліджуваного процесу. Біосистеми різних рівнів можуть бути подібні у своїх істотних властивостях, наприклад принципах регуляції, важливих для їхнього існування параметрів.
Розрізняють такі рівні організації живої матерії:
а) Молекулярний: на молекулярному рівні відбуваються хімічні процеси й перетворення енергії, а також зберігається, змінюється і реалізується спадкова інформація. На молекулярному рівні існують елементарні біологічні системи, наприклад віруси. Цей рівень організації живої матерії досліджують молекулярна біологія, біохімія, генетика, вірусологія.
б) Клітинний: клітинний рівень організації живої матерії характеризується тим, що в кожній клітині як одноклітинних, так і багатоклітинних організмів відбуваються обмін речовин і перетворення енергії, зберігається та реалізується спадкова інформація. Клітини здатні до розмноження і передачі спадкової інформації дочірнім клітинам. Отже, клітина є елементарною одиницею будови, життєдіяльності та розвитку живої матерії. Клітинний рівень організації живої матерії вивчають цитологія, гістологія, анатомія.
в) Тканинний: тканинний рівень організації живого вивчає наука гістологія. Предметом гістології є вивченні структурно-функціональної організації різних типів тканин. Оскільки тканини утворюють органи, часто говорять про органо - тканинний рівень організації живого, характерний тільки для багатоклітинних організмів.
г) Організмовий: у багатоклітинних організмів під час індивідуального розвитку клітини спеціалізуються за будовою та виконуваними функціями, часто формуючи тканини. З тканин формуються органи. Різні органи взаємодіють між собою у складі певної системи органів (наприклад, травна система). Цим забезпечується функціонував цілісного організму як інтегрованої біологічні системи (в одноклітинних організмів організмовий рівень збігається з клітинним). Таке функціонування насамперед пов'язане зі здійсненням обміну речовин та перетворенням енергії, забезпечує сталість внутрішнього середовища. Організмовий рівень організації живої матерії вивчає багато наук, наприклад: ботаніка - об'єкт дослідження - рослини , зоологія - тварин, мікологія – гриби, бактеріологія – бактерії, анатомія – будова організмів, фізіологія – процеси життєдіяльності.
д) Популяційно-видовий: усі живі організми належать до певних біологічних видів. Організми одного виду мають спільні особливості будови та процесів життєдіяльності екологічні вимоги до середовища існування. Вони здатні залишати плодючих нащадків. Особи одного виду об'єднують у групи — популяції, живуть на певних частинах території поширення певного виду. Популяції одного виду більш-менш відмежовані від інших. Популяції є не тільки елементарними одиницями виду, а й еволюції, оскільки в них відбуваються основні еволюційні процеси. Ці процеси здатні забезпечити формування нових видів, що підтримує біологічне різноманіття нашої планети. Популяційно-видовий рівень організації характеризується високим біорізноманіттям. На нашій планеті існує майже 2,5 млн. видів бактерій, ціанобактерій, рослин, грибів, тварин.
ґ) Екосистемний або біогеоценотичний: популяції різних видів, які населяють спільну територію, взаємодіють між собою та з чинниками неживої природи, входять до складу надвидових біологічних систем — екосистем. Екосистеми, які охоплюють територію з подібними фізико-кліматичними умовами, називають також біогеоценозами. Біогеоценози здатні до самовідтворення. Для них характерні постійні потоки енергії між популяціями різних видів, а також постійний обмін речовиною між живою та неживою частинами біогеоценозів, тобто кругообіг речовин.
е) Біосферний: окремі екосистеми нашої планети разом утворюють біосферу — частину оболонок Землі, населену живими організмами. Біосфера становить єдину глобальну екосистему нашої планети. Біосферний рівень організації живої матерії характеризується глобальним кругообігом речовин і потоками енергії, які забезпечують функціонування біосфери. Надорганізмові рівні організації живої матерії — популяції, екосистеми та біосферу в цілому — вивчає екологія.
2. Основні методи досліджень.
Біологія, як і будь-яка наука, має свої наукові методи досліджень. Тобто ці методи являють собою набір прийомів та операцій для побудови системи наукових знань.
3. Значення біологічної науки в житті людини й суспільства
Науки виникають не самі по собі, не тому, що їх хтось вигадує просто "з інтересу". Будь-яка наука з'являється в результаті необхідності виконання людством тих чи інших завдань, що постали в процесі його розвитку. Біологія не виняток, вона теж виникла у зв'язку з розв'язанням дуже важливих для людей проблем. Однією з них завжди було більш глибоке осягнення процесів у живій природі, пов'язаних з отриманням харчових продуктів, тобто знання особливостей життя рослин і тварин, їх зміна під впливом людини, способів отримання надійного й багатшого врожаю. Розв'язання цієї проблеми — одна з фундаментальних причин розвитку біології.
Інша, не менш важлива причина — це вивчення біологічних особливостей людини. Людина — продукт розвитку живої природи. Всі процеси нашої життєдіяльності подібні до тих, які відбуваються у природі, тому глибоке розуміння біологічних процесів є науковим фундаментом медицини. Поява свідомості, що означає гігантський крок уперед у самопізнанні матерії, теж не може бути зрозуміла без глибоких досліджень живої природи й виникнення соціальності, громадського способу життя.
Збільшення виробництва продуктів харчування і розвиток медицини — важливі, але не єдині проблеми, що визначали розвиток біології як науки протягом тисячоліть. Жива природа є джерелом багатьох необхідних для людства матеріалів і продуктів. Потрібно знати їхні властивості, щоби правильно використовувати, знати, де шукати їх у природі, як отримувати. Багато в чому вихідним джерелом таких знань є біологія. Але й цим не вичерпується значення біологічних наук.
Проблема якості повітря і води — одна з екологічних проблем, а екологія — біологічна дисципліна, хоча сучасна екологія давно перестала бути тільки нею та включає в себе багато самостійних розділів, що часто належать до різних наукових дисциплін.
Яке ще значення має біологія для людини?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1.Заповніть таблицю.
Рівні організації |
Характеристика |
Молекулярний |
|
Клітинний |
|
Тканинний |
|
Органний |
|
Організмовий |
|
Популяційно-видовий |
|
Біогеоценотичний |
|
Біосферний |
|
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ВИСТАВЛЯННЯ ОЦІНОК.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: §1, урок 1 у робочому зошиті.