.
Тема: Клас Кісткові риби. Загальна характеристика класу.
Методи: інформативно-рецептивні, репродуктивні, навчально - пошукові,навчально-дослідницькі.
Основні поняття й терміни: обтічна форма тіла, зяброві кришки, бічна лінія, інстинкт, рефлекс
Обладнання: таблиця «Клас Кісткові риби. Зовнішня будова», жива акваріумна рибка, луска риб, малюнки риб, картки оцінювання
Тип уроку: засвоєння нових знань.
1.Створення позитивної психологічної атмосфери
Добрий день, шановні учні, починаємо урок!
Сподіваюсь на співпрацю і на цілий шквал думок.
У мене в руці квіткова рослина. Вона має гарні квіти й листя.
А чи можуть ці органи існувати окремо?
Ні!
Так і вчитель без учня не існує, і навпаки. Тому ми зараз об’єднаємо свої зусилля для вивчення нового матеріалу. Я розраховую на вашу активну роботу і сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому.
План
І. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
ІІІ. Закріплення знань учнів.
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
А тепер спробуйте за моїми підказками відгадати про кого йде мова?
Відповідь: золота рибка.
За результатами генетичних, цитологічних, морфологічних дослідів з'ясувалося, що прототипом золотої рибки є срібний карась.
«Чи знаєте ви що...» ( Походження золотої рибки) видео( 5 ХВИЛИН)
Тема уроку: Клас Кісткові риби. Загальна характеристика класу.
( відкрили зошити записали число класна робота, тема уроку)
Так про що ви б хотіли дізнатися на на цьому уроці?
МЕТА
- сформувати знання про клас Кісткові риби;
- розкрити особливості зовнішньої будови та життєдіяльність представників цього класу у зв’язку з умовами життя;
- вчитися порівнювати й робити висновки;
- розвивати логічне мислення, спостережливість, здатність до оціночних дій;
- виховувати любов до живої природи.
Завдання уроку:
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (Презентація)
Клас Кісткові риби
Надзвичайна пристосованість риб до умов життя не може не викликати захоплення в кожного, хто знайомиться з дивовижною різноманітністю цієї групи тварин. Риби мають різноманітну форму, деякі – навіть фантастичну, різні розміри, забарвлення тіла, прекрасно володіють здатністю пристосовуватися до умов навколишнього середовища. У цього класу тварин було достатньо часу, щоб створити таке біорозмаїття. Адже риби з’явилися на Землі близько 435 мільйонів років тому.
Кісткові риби – добре відомі вам тварини, до цього класу належать близько 21 тис видів, у водоймах України мешкає 181 вид. Спробуємо дати їм загальну характеристику. Спираючись на власні знання та досвід, ви будете давати відповіді на мої питання.
Одночасно розглядаємо малюнки із зображенням риб.
Молодці . А сьогодні ми з вами дізнаємось ще про одну важливу річ - бічну лінію риб.
(відео 35 секунд)
Клас поділяється на дослідницькі групи. Через 5 хвилин представники групи звітують про результати своєї роботи
Для виконання даної роботи вам потрібні наші помічники , а саме підручник, довідники, енциклопедії.
КАРТКА - ЗАВДАННЯ
для пошукової групи №1
Завдання:
1. На с. 158-159 підручника прочитайте розділ «Основні ознаки класу»;
2. На с. 354-енциклопедії прочитайте розділ «Форма тіла.»; с.46 атлас тварин і рослин
3. Підготуйте усний звіт про ваші відкриття (нові знання).
КАРТКА - ЗАВДАННЯ
для пошукової групи №2
Завдання:
1. На с. 158-159 підручника прочитайте розділ « Зовнішня будова»;
2. На с. 103 прочитайте енциклопедії тварин розділ «Характерні ознаки кісткових риб»;
3 Підготуйте усний звіт про ваші відкриття(нові знання).
КАРТКА - ЗАВДАННЯ
для пошукової групи №3
Завдання:
1. На с. 159-160 підручника розділ «Скелет кісткових риб »;
2. На с598 довідник школяра прочитайте розділ «Будова та функції скелета»
3. Підготуйте усний звіт про ваші відкриття(нові знання).
1 група Кісткові риби - хребетні тварини, що мають ряд пристосувань до водного способу життя:
2 група Кісткові риби населяють найрізноманітніші водойми: прісні (ставки, ріки, озера) і солоні (моря, океани).
Форма тіла цих тварин переважно веретеноподібна, обтічна, що дозволяє зменшувати опір води при плаванні. Голова плавно переходить у тулуб, а останній – у хвіст. Тіло кісткових риб вкрите кістковими лусками, які налягають одна на одну. У більшості видів це т.зв. ктеноїдна (зовнішній край пластинки має зазублини) чи циклоїдна (зовнішній край рівний) луска. На кожній лусочці розрізняються річні кільця, по яких можна визначити вік риби. Шкіра має велику кількістю залоз, що виділяють слизуватий секрет, який зменшує тертя під час плавання. У кісткових риб є парні плавці (грудні і черевні), а також непарні - спинний, хвостовий і анальний.
3 група У скелеті кісткових риб, на відміну від хрящових, є кісткова тканина. Окостеніння скелета має велике пристосувальне значення, тому що воно сприяє розвитку міцної опори для м'язів. Осьовий скелет представлений хребтом, що складається з численних хребців, між тілами яких зберігаються залишки хорди. Як і в хрящових, хребет кісткових риб підрозділяється на тулубовий і хвостовий відділи. Верхні дуги хребців утворюють спинномозковий канал і закінчуються верхніми остистими відростками; а нижні в хвостовому відділі утворюють гемальний канал і закінчуються нижніми остистими відростками, а в тулубовому служать місцем прикріплення ребер. Скелет черепа утворений мозковим відділом (черепна коробка), що захищає головний мозок, і вісцеральним відділом. Останній складається зі скелета зябрового апарата і щелеп. У кісткових риб, на відміну від хрящових, є зяброва кришка, що прикриває ззовні зяброві щілини. Пояса кінцівок (парних плавців) з осьовим скелетом не з'єднані.
А ми з вами переходимо до практичної частини уроку.
Виконаємо лабораторну роботу «Вивчення зовнішньої будови та поведінки риб» (робота в групах).
ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ. БЖ
Мета: на прикладі однієї із кісткових риб ознайомитися з особливостями зовнішньої будови та поведінки риб, у висновках зазначити, які особливості будови риб є ознаками пристосованості до життя у воді.
Обладнання та матеріали: лупа ручна, акваріумні риби, інструктивна картка для виконання лабораторної роботи, підручник.
Хід роботи
Прочитайте висновок 1 група 2 група
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
А зараз кожен з вас отримає речення, яке повинен продовжити Інтерактивна вправа « Незакінчені речення»
1.Риби, що переходять для нересту з морської води в прісну (або навпаки) називаються прохідними.
2. Відомі селекційні форми золотих рибок Комета Оранда Вуалехвіст Віялохвіст Телескоп
3. Найдавніші відомості про золотих рибок з'явилися в Китаї у VI ст. до н. е.
4. Кісткові риби – добре відомі вам тварини, до цього класу належать близько 21 тис видів, у водоймах України мешкає 181 вид.
5. Які риби не мають плавального міхура? (Хрящові.)
6. Наука, що вивчає риб, називається іхтіологія.
7. За допомогою плавців риби можуть робити(повороти)
8. У скелеті кісткових риб, на відміну від хрящових, є ( кісткова тканина)
9. Зябра захищені (зябровою кришкою)
10. Слиз захищає риб від……….( паразитів, грибів, бактерій)
11.Спеціальні органи чуття………( бічна лінія, внутрішнє вухо)
12.Хребет являє сбою……….( низку хребців з'єднанних зв'язками)
13.Ребра утворюють каркас, завдяки якому…….( внутрішні органи отримують додатковий захист)
14.В зябрах кров збагачується киснем, таку кров називають…………(артеріальною)
- Отже, ми справились з усіма завданнями , а чи виконали ми з вами поставлені задачі на урок.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
запахи?
- Чому риби, що мешкають серед коралових рифів або
в тропічних прісноводних, багатих на рослинність водоймах,мають яскраве забарвлення?
Підготувати повідомлення:
«Післянерестовий нагул, його значення»,
«Період зимівлі риб».
Риби
Леонід Полтава
Є різні риби у воді: товсті, тоненькі і худі,
дрібненькі риби-малюки, а є й великі – от такі!
Є войовничі – із мечами,
є з довжелезними хвостами,
є рибки срібні й золоті,
є дуже мудрі, є й пусті...
Живуть вони в річках і в морі,
і все беруться до розмов,
але ніколи не говорять,
немов своїх не знають мов.
Набравши в ротики води, вони мовчать.
Мовчать завжди: в воді не можна говорити,
тож риби мовчки мусять жити.
На цьому наш урок закінчено. Я всім вам дякую за плідну працю. До побачення.
1