Доповідь на тему: "Розвиток пізнавальної активності учнів на уроках біології та хімії в умовах впровадження елементів критичного мислення"

Про матеріал

Інтерес – це потужний стимул активності людини. Під його впливом психічні процеси відбуваються інтенсивно, а діяльність стає привабливою і продуктивною. Тому я на уроках створюю позитивну психологічну атмосферу, яка сприятиме розвитку особистості. Дітей потрібно вразити, зацікавити та заінтригувати. Саме для цього я впроваджую на своїх уроках елементи критичного мислення.

Перегляд файлу

Тема: Розвиток пізнавальної активності учнів на уроках біології та хімії в умовах впровадження елементів критичного мислення

 

Мета та завдання: розвиток необхідних не лише у навчанні, а й у повсякденному житті розумових навичок учнів приймати рішення, працювати з інформацією, всебічно аналізувати явища і проблеми, використовувати можливості вільно висловлювати свою думку, самостійно приймати рішення.

 

Об’єкт дослідження: навчально-виховний процес в умовах використання елементів критичного мислення.

 

Предмет дослідження: процес розвитку пізнавальної активності учнів на уроках хімії.

 

Актуальність: сучасне життя потребує активної творчої особистості. Виховати її можна лише впроваджуючи у педагогічну практику активні форми роботи. Уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес до самостійного мислення та дій. Інтерес – це потужний стимул активності людини. Під його впливом психічні процеси відбуваються інтенсивно, а діяльність стає привабливою і продуктивною. Тому я на уроках створюю позитивну психологічну атмосферу, яка сприятиме розвитку особистості. Дітей потрібно вразити, зацікавити та заінтригувати. Саме для цього я впроваджую на своїх уроках елементи критичного мислення.

 

Теоретична основа: психолого-педагогічні основи критичного мислення заклали швейцарський психолог Жан Пажем(1896-1980)та російський вчений, психолог Лев Семенович Виготський(1896-1934). Сучасні дослідники в області методів розвитку критичного мислення (І. Авдєєва, Л. Ветличенко, Т.Олійник, О.Тягло, П.Сухарев, І. Загашав, Д.Халперн, С. Уолтер) під критичним мисленням розуміють усвідомлений контроль особистості за ходом інтелектуальної діяльності. Люди, які мають навички критичного мислення, базують судження на доказах, шукають зв'язок між предметами, можуть відокремити головне від риторики. Людина, яка критично мислить, вміє перевірити використану інформацію, проаналізувати твердження, що лежать в її основі, врахувати альтернативні думки, зробити висновки, прийняти оптимальне рішення. Цим і пояснюється актуальність впровадження технології критичного мислення.

Критичне мислення – це складний процес, що починається із залучення інформації та закінчується прийняттям рішення.

 

  Методологічна основа: існує багато різних методик розвитку критичного мислення, які можна застосувати на уроках хімії. Але на одному занятті я використовую одну, або дві інтерактивні вправи, а не їх калейдоскоп.

     Основою технології критичного мислення є трифазна структура уроку: виклик, осмислення і рефлексія. Технологія передбачає застосування методів і прийомів, спрямованих на те, щоб спочатку зацікавити учня, потім забезпечити умови для осмислення ним матеріалу і зрештою дозволити йому «привласнити» одержані знання.

 

Стадія виклику

Завдання:

  • Актуалізувати знання учнів.
  • Викликати пізнавальний інтерес до теми.
  • Допомогти учням самим визначити напрямок, у якому слід рухатися при вирішенні проблеми.

Прийоми і методи:

   1. «Кошик ідей»(складання списку всієї вже відомої інформації з приводу   теми, яка вивчається)

  • Спочатку кожен учень згадує і записує у зошит все, що він знає з теми(індивідуальна робота);
  • Проводиться обмін інформацією в парах або групах(групова робота);
  • Кожна група по колу називає якесь одне положення(складання списку ідей)
  • Усі помилки виправляються у ході отримання нової інформації.

 

Наприклад:

 

Біологія 9 клас «Імунні реакції»

 Запобігти алергії можна таким чином:

  • Потрібно довідатись про свій алерген і намагатися уникати контакту з ним;
  • Уникати їжі зі штучними барвниками, надавати перевагу рослинній їжі;
  • Загартовувати організм;
  • Побільше рухатися;
  • Дотримуватися гігієни житла;
  • Відмовитися від шкідливих звичок і не зловживати парфумерно-косметичними засобами;
  • Уникати стресів.

 

 2.«Складання кластера(гронування)» (кластер(грон) – графічна організація матеріалу)

- учень записує центральне слово або фразу;

- від слова малює стрілки-промені у різні боки, які сполучають його з іншими словами;

- від цих слів, у свою чергу, промені розходяться далі й далі.

Саме стратегія «гронування» спонукає учнів вільно і відкрито думати на певну тему. Вона допомагає встановити зв’язки між поняттями, своїм життєвим досвідом і вже здобутими знаннями. Цю роботу я пропоную виконувати як індивідуально, так і всім класом. Якщо клас сильний, я її обмежую в часі і проводжу змагання на краще виконання завдання.

 

Наприклад:

Голова                                                                          Груди

  • Складі очі                                                              -П’ять пар ходильних ніг
  • Дві пари вусиків                                                  - Клешні
  • Три пари щелеп
  • Три пари ногощелеп

 

 

 

 

Рак

 

       Черевце                                                                   Покриви

  • Черевні ніжки                                                  - Кутикула
  • Хвостовий плавець                                         - М’язи

 

Неорганічні речовини

                  Прості                                                                  Складні

Метали                     Неметали

 

 

 

 Оксиди                                             

                                                           

 

                                                          Кислоти          Основи                         Солі

Кислотні           Основні  Оксигеновмісні                

                                                                                   Розчинні    Нерозчинні

                   Амфотерні                Безоксигенові           Амфотерні

 

 

Робота учнів на першій стадії зазвичай не оцінюю. Інформація отримана у процесі такої діяльності,  прослуховується, обговорюється, записується.

Стадія осмислення

Завдання :

  • Допомогти учням активно сприйняти матеріал.
  • Допомогти співвіднести зв’язати старі знання з новими.

Стараюсь організувати процес так, щоб зберегти інтерес учнів до теми. На цій стадії учень вступає в контакт з новою інформацією(робота з текстом, перегляд фільму, лекція).

 

 

Прийоми і методи:

  1. Система позначок на полях «Поміч» Цей прийом дозволяє учневі відстежувати своє розуміння прочитаного тексту. Читаючи текст самостійно, учні роблять позначки на полях:
  • «У» - прочитане підтверджує те, що відомо;
  • «+» - прочитане несе нову інформацію, зрозумілу ;
  • «- «  -  інформація відрізняється від того, що відомо;
  • «?» - незрозуміло.

     2. Метод «Джексоу»

-   Клас ділю на групи(головне, щоб кількість груп і кількість учнів у кожній групі була однакова). Кожен учень у «домашній» групі працює над певним текстом.

-    Потім учні об’єднують за однаковою темою. Обговорюють її , аж поки не переконаються у повному розумінні її кожним учнем.

-    Далі учні повертаються у свою «домашню» групу і пояснюють один одному вивчене. 

 

Наприклад: біологія 11 кл. тема: «Основні середовища існування організмів» ( підтеми для опрацювання: «Наземно-повітряне», «Водне», «Ґрунтове», «Організмене»...);

хімія 10 кл. тема: «Нафта і продукти її переробки» ( підтеми для опрацювання: «Властивості нафти», «Перегонка нафти», «Крекінг нафтопродуктів», «Застосування нафтопродуктів»)

 

Стадія рефлексії

Завдання

  • допомогти учням самостійно узагальнити матеріал;
  • допомогти учням співвіднести нову інформацію із старою.

 

Прийоми і методи

1.«Сенкан» - це п’ятирядковий вірш, який синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує або віддзеркалює тему. Вірш складається з п’яти рядків.

  • перший рядок містить одне слово, яке позначає тему(іменник)
  •  другий рядок – це опис теми, що містить два слова(прикметники)
  • Третій називає дію, пов’язану з темою (Три дієслова)
  • Четвертий – є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми
  • П’ятий рядок складається з одного слова, синоніма до першого, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 

Наприклад біологія 8 клас , тема: «Членистоногі»

      Рак

Річковий, членистоногий

Повзає,плаває, задкує

Має панцер і клешні

Тварина

Хімія 8 клас , тема: «Вода»

Вода

Чиста, прозора.

Розчиняє, замерзає, випаровується.

Міститься в живому і неживому.

Життя.

  1. «Діаграма Вена» Я використовую дво-, три-, чотириколову діаграму, це залежить від кількості об’єктів, що порівнюються. Наприклад пошук аналогії між  класами Земноводних і Плазунів.

 

Коляско Тамара Іванівна

Новизна досвіду: впровадження інноваційних технологій навчання, зокрема технологій критичного мислення, допомагає учневі впорядкувати потік інформації, вибирати із матеріалу головне, що сприяє кращому сприйняттю і засвоєнню нового матеріалу.

 Провідна ідея: критичне мислення – це складний процес, що починається із засвоєння інформації і закінчується прийняттям рішення. Його ще можна назвати спрямованим мисленням, адже воно має на меті одержання бажаного результату.

 

 

 

 

 

 

 Література:

  1. Гей М.І., Бєлкіна О.В. Здатність критично мислити – це гідність вільної людини.// Педагогічний пошук -1997-№4. – С.69-71
  2. Джані Стіл, Курт Мередіт. Методична система «Розвиток критичного мислення у навчанні різних предметів «Посібник І-УІІІ»
  3. Євдокимов В.І.МикитюкМ.В. Практикум по розвитку критичного мислення. – Х. Торнадо, 2002. 144с.
  4. КрасовицькийМ.Ю., Бєлкіна О.В.. проблеми виховання критичного мислення у контексті теорії і практики американської школи./ Рідна школа. 2003. «2. – С.73-78.
  5. Марченко О.Г. Формування критичного мислення вчителів. Х.: Основа, Тріада +,  2007. – 158с.
  6. Журнал «Уроки критичного мислення» грудень 2003р. 
  7. Журнал «Біологія» . Шкільний світ №24(564), серпень 2008р.
  8. Халперн Д. Психологія критичного мислення. – СПб., 2000 .                                          

 

docx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
1390
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку