Урок "Біологія - наука про життя. Основні властивості живого"

Про матеріал

Вступні уроки повинні збурити в учнів бажання вчити предмет. Пропоную провести перший урок біології у формі квесту. Групи отримують маршрутні листи за якими відшукують завдання. Номер першої картки зазначено у маршрутному листі - путівці. Номери наступних карток гравці вираховують самостійно. Місце проведення квесту кабінет біології, час проведення 45 хвилин

Перегляд файлу

Тема: Біологія – наука про життя. Основні властивості живого

Мета: освітня: сформувати поняття про біологію, як комплексну науку про живі організми; поглибити знання про основні властивості живого;
розвивальна: розвивати вміння використовувати свої знання, порівнювати та аналізувати;
виховна: виховувати вміння працювати в групі, самостійно отримувати знання.

Основні поняття та терміни: ріст, розмноження, обмін речовин та енергії, пристосування до навколишнього середовища.

Обладнання: підручник, біологічний словник, картки із завданнями.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: квест.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент
    1. Організація класу та налаштування на роботу
    2. Розминка «Явища природи»: учні порівнюють свій настрій на уроці з явищами природи, бажаючі можуть висловитися
  2. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Один відомий капітан говорив так: як човна назвете – так він і попливе. Я хочу перефразувати його слова: як пройде перше знайомство з уроком біології, так мине весь рік. Тож прошу налаштуватись на активну роботу, яка проходитиме у вигляді квесту.

  1. Організація роботи квесту.

Учні класу поділяються на 4 команди (за порами року). Вчитель: на партах розкладено картки із завданнями (додаток 1).  Ви повинні знайти потрібну картку і виконати завдання. Номер кожної наступної картки зашифровано у путівці (додаток2). За правильно виконане завдання команда набирає 2 бали. За правильно виконане завдання, але не своєї команди, зараховується 0,5 бала.

Після виконання всіх завдань, команди отримують правильні відповіді та виставляють бали.  (додаток 3)

Можна користуватися підручником (§ 1)

Якщо питань немає, хутко розпочнемо працювати? Тож представники від кожної команди отримайте путівки.  Час виконання завдань до 25 хвилин. Розпочали!

 

  1. Узагальнення знань

Вправа «Відкритий мікрофон»: учні діляться враженнями від уроку і порівнюють свій настрій із явищами природи (чи змінився в кінці уроку)

  1. Підведення підсумків та виставлення оцінок
  2. Надання домашнього завдання: вивчити §1; підготувати короткі повідомлення в форматі – «Я – бактерія…»
                                                   «Я – рослина…»
                                                   «Я – тваринка…»
                                                   «Я – гриб…»

Додаток 1. Картки із завданнями

Картка № 18

Датою народження першого електричного телефону вважається 14 лютого 1876. Винахідником став американський викладач школи глухонімих  А. Г. Белл. 10 березня 1876 — по 12-метровому проводу, що з'єднував квартиру Белла з лабораторією на горищі, відбулася передача першої членороздільної фрази, що стала історичною: "Містер Ватсон, йдіть сюди. Ви мені потрібні! ".  Незважаючи на позитивний результат, винахід довгий час не знаходив практичного застосування.

Завдячуючи якій науці,  ми можемо користуватися цим незамінним апаратом сьогодні?

 

Картка № 2

Людина  від доісторичних часів, жила поряд з іншими істотами. Ще більше ознайомилась вона з ними, коли почала культивувати рослини і одомашнювати тварин. У міру освоєння рослинного і тваринного світу розвивались і поглиблювались знання людини. В 1802 році французський вчений Ж. Б. Ламарк запропонував термін, який означає науку про будову та різноманітність живих організмів, їх процеси життєдіяльності, походження та поширення на Землі.

Як називається ця наука?

 

Картка № 9

Харчові добавки - простий і дешевий спосіб надати продукту привабливий вигляд і колір, посилити смак, а також продовжити термін його зберігання. Раніше, назви цих хімічних речовин писали на етикетках продуктів повністю, але вони займали так багато місця, що в 1953 році, в Європі, вирішено було замінити повні назви хімічних харчових добавок однією буквою - індексом Е (від Europe)  

Безпечні харчові добавки "Е"

По справжньому нешкідливими можна назвати лише невелику кількість харчових добавок, але навіть їх лікарі не рекомендують вживати дітям до 5 років. Такими є: Е100 - куркумін (барвник), Е363 - бурштинова кислота (підкислювач), Е504 - карбонат магнію (розпушувач тіста), Е957 - тауматин (підсолоджувач) може міститися в морозиві, сухофруктах, жувальній гумці без цукру.

Знання якої науки було використано для синтезу цих речовин?

 

Картка № 12

26_main.jpgЦе одна з найдавніших наук, що включає спостереження і пояснення подій, які відбуваються за межами Землі та її атмосфери. Вона вивчає походження, розвиток, властивості об'єктів, що спостерігаються на небі, а також процеси, пов'язані з ними.

 

Як називається ця наука?

 

 

 

Картка № 24

Наука, що вивчає рослини, називається ботаніка, а вченого  - дослідника рослин називають ботаніком. У перекладі з грецької  слово «ботанік» означає – знавець трав. Але в латинській мові трава звучить як – «герба». Цей корінь дав назву іншому терміну – «гербарій» - що дослівно означає книга про рослини.

Користуючись словником, визначте термін – гербарій.

 

Картка № 17

Флора у міфології є великою богинею рослинності, садів та всього квітування. Її називають «матір’ю квітів». Поки Флора не прийняла владу над Землею, вона була сіра та порожня. Але Флора кинула у грунт насіння і  земля вкрилася яскравим вбранням. Їй підвладні хлібні поля, виноградники, оливкові діброви, медоносні долини та узлісся, плодові сади та квіткові луки. У сучасній біології «флора» є науковим поняттям.

Користуючись словником дайте визначення терміну «флора».

 

Картка №19

Наука про живі організми називається біологією. В основу назви лягли  два  грецькі корені    «біос-» та «логос-».

Користуючись словником, поясни значення цих коренів.

 

Картка № 4

Слово ботаніка походить від грецького слова « botavinos ». Сьогодні під цим терміном  розуміють комплекс наук, які вивчають усі рослини, їх зовнішню та внутрішню будову, розвиток, життєдіяльність.

Користуючись словником, визначте, як дослівно перекладається термін                 «ботаніка » ? Чи відображає він повною мірою суть предмета? (вказати:  « так »   «  ні »  )

 

Картка № 13

Пригадай основні властивості живого та виконай тест.

Розподілити тіла природи на живі та неживі:

Живе

Неживе

  1.  комета, що летить
  2. сніжинка, яка падає
  3. насінина квасолі,
  4. ромашка,
  5. мох,
  6. роса

 

Картка № 1

Пригадай основні властивості живого та виконай тест.

Розподілити тіла природи на живі та неживі:

Живе

Неживе

  1.  бурулька, що росте на даху
  2. Равлик,
  3. Камінь,
  4. Козеня,
  5. Дощ, що іде
  6. Хмара, що біжить по небу

 

Картка № 3

Пригадай основні властивості живого та виконай тест.

Розподілити тіла природи на живі та неживі:

Живе

Неживе

  1.  Дуб,
  2. Опеньок,
  3. Зерно,
  4. Вітер,
  5. Хвиля, що біжить по воді
  6. Ластівка

 

Картка № 20

Пригадай основні властивості живого та виконай тест.

Розподілити тіла природи на живі та неживі:

Живе

Неживе

  1.  Літак
  2. Черв’як,
  3. Паросток пшениці,
  4. Туман, що стелиться,
  5. Грунт,
  6. мухомор

 

Картка № 14

Наведи не менше 4-х прикладів використання рослин людиною.

Картка № 5

Наведи не менше 4-х прикладів використання рослин людиною.

Картка № 10

Наведи не менше 4-х прикладів використання рослин людиною.

Картка № 22

Наведи не менше 4-х прикладів використання рослин людиною.

 

Картка № 6

Завершити речення:

  1. зміни в організмі, що полягають у збільшенні розмірів та маси тіла - …
  2. утворення батьківськими організмами подібних до себе особин - …

 

Картка № 21

Завершити речення:

  1. процес надходження в організм кисню та виведення з нього вуглекислого газу - …
  2. сприйняття подразників навколишнього середовища та відповідь на них - …

 

Картка № 23

Завершити речення:

  1. відтворення собі подібних та збільшення чисельності особин - …
  2. процес поглинання поживних речовин та їх засвоєння - …

 

Картка № 8

Завершити речення:

  1. процес надходження в організм кисню та виведення з нього вуглекислого газу - …
  2. процес поглинання поживних речовин та їх засвоєння - …

 

 

image031.jpgКартка № 16

Чи умієте ви читати схеми?

Які процеси зображено на схематичному малюнку?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

temnova-svtlova-faza-fotosintezu-de-protkaye-svtlova-faza-fotosintezu_841.jpegКартка № 7

Чи умієте ви читати схеми? Учені переконані, що весь кисень повітря був утворений протягом мільйонів років саме зеленими рослинами. 
- Дослідники стверджують, що зелені рослини за рік утворюють близько 150 млрд. т органічних речовин і виділяють понад 200 млрд. т вільного кисню.
- Якби не було рослин, поверхня Землі нагадувала б поверхню Місяця: гострі скелі, рівнини з камінням і кратери вулканів.

Як називається  процес, зображений на схематичному малюнку?

 

61fdb607e5f5d13c5b047c224a825d41.jpgКартка № 15

Чи умієте ви читати схеми?

Який процес зображено на схематичному малюнку?

 

 

 

 

 

Картка № 11

Чи умієте ви читати схеми?

1265220759_photosy.jpgРізні рослини випаровують неоднакову кількість води. Так, кукурудза за добу випаровує 800 г води, тобто трохи менше за літр, капуста — 1 л, а береза — понад 60 л. Правда, за різних умов навіть та сама рослина випаровує різнукількість води. Наприклад, у тіні води випаровується менше, ніж при сонячному освітленні; при сухому вітрі випаровування відбуває­ться швидше, ніж у тиху погоду. Який процес зображено на схематичному малюнку?

 

Додаток 2. Путівки.

Номер картки

Відповідь

Кількість балів

№ 15

(На номер наступної картки вкаже кількість літер у слові-відповіді +10)

 

 

(Від номера попередньої картки відніми 10 і отримай номер наступної)

 

 

(На номер наступної картки вкаже саме нещасливе число)

 

 

(Номер наступної картки 9)

 

 

(Додай усі числа року, коли ввели індекс Е до однозначного, відніми 1 і отримай номер наступної картки)

 

 

(Перевір відповіді та отримай оцінку)

 

 

Номер картки

Відповідь

Кількість балів

№ 6

(На номер наступної картки вкаже кількість годин у добі)

 

 

(Від номера попередньої картки відніми 4 і отримай номер наступної)

 

 

(Номер наступної картки 10)

 

 

(Три пари перемнож на 2 і отримай номер наступної картки)

 

 

(До кількості літер  у слові-відповіді попередньої картки додай номерсвоєї першої картки і отримай номер останньої картки))

 

 

(Перевір відповіді та отримай оцінку)

 

 

Номер картки

Відповідь

Кількість балів

№ 7

(Від семи відніми три і отримай номер наступної картки)

 

 

(Номером наступної картки є число, яким починається любий відлік)

 

 

(До номера попередньої картки додай 20, це наступна картка)

 

 

(Поруч із числом 2 постав ще одну двійку, це буде номер наступної картки)

 

 

(номером наступної картки є 18)

 

 

(Перевір відповіді та отримай оцінку)

 

 

Номер картки

Відповідь

Кількість балів

№ 19

(Щоб дізнатися номер наступної картки , потрібно від номера попередньої відняти кількість пальців лівої руки)

 

 

(номером наступної картки буде число, під яким стоїть середа у тижні)

 

 

(стільки неживих тіл у попередній відповіді, таким буде номер наступної картки)

 

 

(Підрахуй кількість літер у слові «розвиватися» і дізнайся номер слідуючої картки)

 

 

(Номер наступної картки 23)

 

 

(Перевір відповіді та отримай оцінку)

 

 

 

Додаток 3. Відповіді

№19

Біос  - живе, життя; логос – наука

14

Їжа, будівельні матеріали, для одягу тканини, ліки, паливо, естетичне, квітковий годинник, барометри погоди…

3

живе: 1, 2,3,6

неживе: 4,5

2

Біологія

11

Випаровування

23

  1. Розмноження
  2. Живлення

 

№ 7

Живлення , відбувається на світлі, поглинається вода та вуглекислий газ

4

Той, що стосується трав

1

Живе: 2,4,

Неживе: 1,3,5,6

21

  1. Дихання
  2. Живлення

22

Їжа, будівельні матеріали, для одягу тканини, ліки, паливо, естетичне, квітковий годинник, барометри погоди…

18

Фізика

 

№6

  1. Ріст
  2. Розмноження

24

Гербарій – колекція спеціально зібраних і засушених рослин, призначених для наукової обробки

20

Живе: 2,3,6

Неживе: 1,4,5

10

Їжа, будівельні матеріали, для одягу тканини, ліки, паливо, естетичне, квітковий годинник, барометри погоди…

12

Астрономія

16

  1. Живлення; 2 - дихання

 

 

 

№15

Дихання

17

Флора – історично складена сукупність видів рослин певної території

 

5

Їжа, будівельні матеріали, для одягу тканини, ліки, паливо, естетичне, квітковий годинник, барометри погоди…

13

Живе: 3,4,5

Неживе: 1,2,6

9

Хімія

8

  1. Дихання
  2. Подразнення

 

 

Додаток 4. Словник

А, ан…

 

Грець.

Заперечення, відсутність, нестача

авто

Auto`s

Лат.

Сам

акціо

Actio

Грець.

Дія

Біос

Bios

Грець.

Живе, життя

Ботавінос

botavinos

Грець.

Той, що стосується трав

Гамете

Qamete

Грець.

Дружина

Гаметос

Qametes

Грець.

Чоловік

Генезис

Qenesis

Грець.

Походження

Генеро

Qenero

Лат.

Народжую, роблю

Гетерос

Heteros

Грець.

Інше, різне

Еволюціо

Evolution

Лат.

Розгортання

Еу

Eu

Грець.

Добре, справжній, повністю

зівгос

suyhos

Грець.

З’єднаний до купи

Каріон

Karyos

Грець.

Ядро

Логос

Loqos

Грець.

Наука, учення, слово

Морфе

Morphe

Грець.

Форма, вид

Органон

Orqanon

Грець.

Інструмент

Пав

pav

Грець.

Усе

Паразитос

Parasites

Грець.

Нахлібник, той що живе за рахунок іншого

Плазма

plasma

Грець.

Оформлене, виліплене

Про

Pro

Грець.

До, раніше, замість

Ре

Re

Лат.

Префікс - повторення, протидію, дію у відповідь

Регуларе

requlare

Лат.

Упорядковувати

Сапрос

Sapros

Грець.

Гнилий

Сим-, син

Sym

Грець.

Префікс, що означає спільно

Синтезис

Synthesis

Грець.

З’єднання, сполучення

Спора

Spora

Грець.

Насіння, посів

Таксис

Taxis

Грець.

Розташування, порядок

Трофе

Trophe

Грець.

Живлення, їжа

Фітон

Phyton

Грець.

Рослина

Фотос

Photos

Грець.

Світло

Цитос

Kytos

Грець.

Клітина, вмістище

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Калантай Надія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
17 липня 2018
Переглядів
3034
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку