Урок Біологія 9 клас тема Фотосинтез

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку фотосинтез у 9 класі за підручником Задорожного К.М.
Перегляд файлу

                                     Урок з біології «Фотосинтез» 9 клас.

 

Мета:

         - сформувати знання учнів про фотосинтез;розкрити сутність світлової й темнової фаз фотосинтезу,механізм використання енергії світла у гранах хлоропластів,показати взаємозв’язок зеленого кольору рослин із процесом фотосинтезу,його значення для живих організмів на Землі,планетарну роль та шляхи підвищення ефективності;

         - розвивати увагу,пам’ять,логічне мислення,мову,уміння аналізувати й узагальнювати інформацію,встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

         -виховувати дбайливе ставлення до рослин,екологічне мислення;формувати науковий світогляд,інтерес до предмета.

 

Обладнання:

 мультимедійний комплекс,презентація «Фотосинтез»,обладнання для лабораторних дослідів.

 

Тип уроку:

урок засвоєння нових знань.

 

Місце уроку в навчальній темі:

поточний.

 

Міжпредметні зв’язки:

природознавство.історія,фізика,хімія,географія,екологія.

 

Компетентності.які формуються в учнів:

уміння вчитися,спілкуватися державною мовою,соціальна,комунікативна.загальнокультурна,історична,екологічна грамотність,здоров’язбережувальна,науково-природнича.

 

Епіграф:

 

«Хлорофіл-це Прометей,який викрав вогонь з небес і подарував людям»

                                                                   К.А.Тімірязєв

 

І. Повідомлення теми,мети уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Перевірити знання учнів про клітинне дихання. Обговорення запитання 6 після § 15.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу:

 

  1. Історія відкриття фотосинтезу.(робота із презентацією,розповідь учителя)

 

а) Грунтова теорія живлення рослин. Арістотель: «Рослини-це тварини,поставлені на голову. Органи розмноження у них вгорі,а голова знизу».

 

б) Водна теорія живлення рослин. Досліди з вербою Ван Гельмонта.Він посадив гілку верби 1,8 кг в бочку з грунтом 71,6 кг. Через 5 років зважив його-58,8 кг,а грунт важив 71 кг. Висновок – рослина живилася тільки водою.

 

в) Повітряна теорія живлення рослин.

1772  р. англійський хімік Джозеф Прістлі проводить досліди з мишами.

1779 р.-Ян Інгенгауз,голландець-досліди з елодеєю. Йому вдалося зібрати кисень.

 

  1. Основний орган фотосинтезу. Зелена кров нашої планети та її роль у Земному житті.

 

-«Я тримаю в руці зелений листок,але це не просто листок-це фабрика фотосинтезу. А де в листку проходить фотосинтез,чи у всіх клітинах? Тільки там,де є хлоропласти,а у них є хлорофіл. А чому рослина зелена? Над цим питанням довго працювали вчені. Навіть праця К. А. Тімірязєва так називається «Чому і для чого рослина зелена?»

 

Надамо слово учням-хімікам. Повідомлення-презентація учнів :

а) історія виділення хлорофілу;

б) структура  хлорофілу ;

в) проведення досліду « Омилення хлорофілу лугом» ;(обовязкове попередження з безпеки життєдіяльності)

г) проведення досліду « Добування феофітину»,який пояснює,що листок зелений,бо до складу хлоропластів входить хлорофіл.

 

-А чому листок зелений,а не чорний чи червоний? Можливо учні-біологи можуть це пояснити?

а)коли б листки були чорного кольору,вони б поглинали більше енергії ніж потрібно для фотосинтезу, швидко перегрілося і загинуло,адже білки гинуть при температурі трохи вищій 40 градусів.

б) зелений колір вловлює ті промені,які відіграють найважливішу роль в житті рослини,і пропускає ті ,які могли б перегріти організм.

 

-А хіба атом магнію потрібний тільки для забезпечення зеленого забарвлення? Ні. Атом магнію є пасткою для червоних променів. Це довів у серії своїх дослідів К. А. Тімірязєв.

Розглянемо процеси, які проходять у зеленому листку,хлоропластах.

 

 

  1. Сучасні уявлення про біохімізм фотосинтезу.

 

а ) Що відбувається з хлорофілом,коли на нього падає світло?

Демонстрація досліду «Явище флуориценсії хлорофілу»

б ) Будова хлоропласта.

в ) Світлова фаза фотосинтезу.(складання схеми)

г ) Темнова фаза фотосинтезу.(запис опорного конспекту)

д ) Утворення кисню під час фотосинтезу.

Академік Виноградов на дослідах довів,що кисень,який вмділяється під час фотосинтезу утворюється в результаті фотолізу води. Тому загальне рівняння фотосинтезу записують так:

            6СО2+12Н2О – С6Н12О6 + 6О2 + 6Н2О

 

  1. Космічна роль фотосинтезу. Підвищення продуктивності фотосинтезу.

(розповідь вчителя,робота з презентацією)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Скласти порівняльну таблицю світлової й темнової фаз фотосинтезу.

 

VІ. Підбиття підсумків.

 

Зробити висновок про фотосинтез та його значення.

 

VІІ. Домашнє завдання.

 

Опрацювати §16,скласти схему фотосинтезу,використовуючи поняття:світло,хлорофіл,фотохімічні реакції,темнові реакції.

doc
Додав(-ла)
Білоус Надія
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
19 березня 2019
Переглядів
1035
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку