Урок з біології «Фотосинтез» 9 клас.
Мета:
- сформувати знання учнів про фотосинтез;розкрити сутність світлової й темнової фаз фотосинтезу,механізм використання енергії світла у гранах хлоропластів,показати взаємозв’язок зеленого кольору рослин із процесом фотосинтезу,його значення для живих організмів на Землі,планетарну роль та шляхи підвищення ефективності;
- розвивати увагу,пам’ять,логічне мислення,мову,уміння аналізувати й узагальнювати інформацію,встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
-виховувати дбайливе ставлення до рослин,екологічне мислення;формувати науковий світогляд,інтерес до предмета.
Обладнання:
мультимедійний комплекс,презентація «Фотосинтез»,обладнання для лабораторних дослідів.
Тип уроку:
урок засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі:
поточний.
Міжпредметні зв’язки:
природознавство.історія,фізика,хімія,географія,екологія.
Компетентності.які формуються в учнів:
уміння вчитися,спілкуватися державною мовою,соціальна,комунікативна.загальнокультурна,історична,екологічна грамотність,здоров’язбережувальна,науково-природнича.
Епіграф:
«Хлорофіл-це Прометей,який викрав вогонь з небес і подарував людям»
К.А.Тімірязєв
І. Повідомлення теми,мети уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірити знання учнів про клітинне дихання. Обговорення запитання 6 після § 15.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
а) Грунтова теорія живлення рослин. Арістотель: «Рослини-це тварини,поставлені на голову. Органи розмноження у них вгорі,а голова знизу».
б) Водна теорія живлення рослин. Досліди з вербою Ван Гельмонта.Він посадив гілку верби 1,8 кг в бочку з грунтом 71,6 кг. Через 5 років зважив його-58,8 кг,а грунт важив 71 кг. Висновок – рослина живилася тільки водою.
в) Повітряна теорія живлення рослин.
1772 р. англійський хімік Джозеф Прістлі проводить досліди з мишами.
1779 р.-Ян Інгенгауз,голландець-досліди з елодеєю. Йому вдалося зібрати кисень.
-«Я тримаю в руці зелений листок,але це не просто листок-це фабрика фотосинтезу. А де в листку проходить фотосинтез,чи у всіх клітинах? Тільки там,де є хлоропласти,а у них є хлорофіл. А чому рослина зелена? Над цим питанням довго працювали вчені. Навіть праця К. А. Тімірязєва так називається «Чому і для чого рослина зелена?»
Надамо слово учням-хімікам. Повідомлення-презентація учнів :
а) історія виділення хлорофілу;
б) структура хлорофілу ;
в) проведення досліду « Омилення хлорофілу лугом» ;(обов’язкове попередження з безпеки життєдіяльності)
г) проведення досліду « Добування феофітину»,який пояснює,що листок зелений,бо до складу хлоропластів входить хлорофіл.
-А чому листок зелений,а не чорний чи червоний? Можливо учні-біологи можуть це пояснити?
а)коли б листки були чорного кольору,вони б поглинали більше енергії ніж потрібно для фотосинтезу, швидко перегрілося і загинуло,адже білки гинуть при температурі трохи вищій 40 градусів.
б) зелений колір вловлює ті промені,які відіграють найважливішу роль в житті рослини,і пропускає ті ,які могли б перегріти організм.
-А хіба атом магнію потрібний тільки для забезпечення зеленого забарвлення? Ні. Атом магнію є пасткою для червоних променів. Це довів у серії своїх дослідів К. А. Тімірязєв.
Розглянемо процеси, які проходять у зеленому листку,хлоропластах.
а ) Що відбувається з хлорофілом,коли на нього падає світло?
Демонстрація досліду «Явище флуориценсії хлорофілу»
б ) Будова хлоропласта.
в ) Світлова фаза фотосинтезу.(складання схеми)
г ) Темнова фаза фотосинтезу.(запис опорного конспекту)
д ) Утворення кисню під час фотосинтезу.
Академік Виноградов на дослідах довів,що кисень,який вмділяється під час фотосинтезу утворюється в результаті фотолізу води. Тому загальне рівняння фотосинтезу записують так:
6СО2+12Н2О – С6Н12О6 + 6О2 + 6Н2О
(розповідь вчителя,робота з презентацією)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Скласти порівняльну таблицю світлової й темнової фаз фотосинтезу.
VІ. Підбиття підсумків.
Зробити висновок про фотосинтез та його значення.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §16,скласти схему фотосинтезу,використовуючи поняття:світло,хлорофіл,фотохімічні реакції,темнові реакції.