Тема уроку:Біосфера та її збереження
Цілі уроку:
освітня: з’ясувати позитивний і негативний вплив людства на стан біосфери; раціональне використання природних ресурсів; обґрунтувати використання екологічних знань для збереження оточуючого середовища;
розвиваюча: розвивати мислення, екологічну свідомість, вміння аналізувати;
виховна: виховувати екологічно свідому особистість.
Тип уроку: урок – тренінг
Обладнання : плакати по охороні природи, мультимедійний супровід, підручник.
Основні поняття : охорона біосфери
Ключові компетентності: розвиток культури спілкування та екологічної поведінки школярів.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Налаштування на позитивне сприйняття матеріалу уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Біологічний диктант.
1. Основні середовища існування організмів … .
2. Екологія – це наука … .
3. Біоценоз – це сукупність живих організмів, що
мешкають на однорідній території: так, ні.
4. Сукцесії - …
5. Назвіть типи взаємозв’язків в біогеоценозі.
6. Продуценти – це … .
7. Перетворення речовин в екосистемі відбувається у
вигляді … .
8. Абіотичні фактори – це … .
9. За способом живлення організми поділяються на … .
10. Біосфера - це
11.Правило екологічної піраміди показує … .
12. Функції живої речовини біосфери….
ІІІ. Вивчення матеріалу уроку.
На цьому занятті ми поговоримо про вплив антропогенного чинника на довкілля і можливі шляхи вирішення даних проблем
Завдання - зобразити емблему групи « зелена планета».
Один з учнів пояснює дану емблему.
Щодня кожен з нас користується благами цивілізації і навіть не задумується наскільки шкодить екології своїми щоденним звичками…
Тішить те, що кожному з нас під силу вплинути на ситуацію і врятувати планету. Слайд
Учитель подає інформаційний матеріал, а групи учнів повинні запропонувати заходи, що дозволять зменшити певні види забруднень.
Атмосфера
Наша атмосфера безцінна. Самезавдякиїйможливежиття на Землі. Але щохвилини ми руйнуємоїї. Щорічно люди своєю діяльністювикидають в атмосферу понад 15 млрд тонн вуглекислого газу, 200 млн тонн оксиду вуглецю, понад 500 млн тонн вуглеводнів, 120 млн тонн золи та ін. Загальнийобсягвикидів в атмосферу становить більше 19 млрд тонн.
48 кг різнихканцерогеннихречовин на ріквдихає житель мегаполісу. Через вихлопні гази щорокупомираєщонайменше 225 тисяч людей. Однак, медики кажуть, щореальніцифриможуть бути в 2 рази більшими…
Щоможезробитикожен? Більшеходитипішки, пересуватися велосипедом, обирати марки автомобілів, якібережуть планету. Слайд
Ліси
Людина не здатнажити без повітрянавітьдекількахвилин. Але ми щоденнознищуємоджерелоповітря. Щороку люди вирубують 14 млн га лісів! Тропічнілісивважаютьсялегеняминашоїпланети. Якщо люди не зупиняться і не змінять свою поведінку, то до 2030 року половина тропічнихлісів Амазонки зникне. Вже зараз сумарнаплоща асфальту і дахівбудівельзаймає 1% всієїповерхніпланети.
Очікуванівідповідіучнів
Щоможезробитикожен? Мінімалізувативикористанняпаперу, користуватисяпаперомповторноїпереробки, дбайливокористуватисядерев’яними меблями, деталями архітектури. Садити дерева самим, підтримуватиакції з озеленення міст. Слайд
Прісна вода
Ми не можеможити без повітря. Але й без води ми не протягнемобільшеніжкількаднів. За останні 40 роківкількістьпрісної води на кожнулюдину в світізменшилася на 60%! Покиця негативна тенденціялишезростає… Вже зараз кожнавосьмалюдина на планеті не має доступу до безпечноїпитної води.
Очікувані відповіді учнів
Щоможезробитикожен? Економити воду, замінитиприйняттяванни на душ, зменшитинапірпід час миття посуду. Слайд
Океани
Через нашу з вами діяльністьзникає не лишепрісна вода. Серйозноїшкоди ми завдаємо й світовому океану. Через людськудіяльність щороку у води Тихого океану потрапляє 9 млн тонн відходів, і щепонад 30 млн в Атлантику! Найбільша проблема з нафтою. Навіть без аварій, а лише у результатісудноплавства і очищеннятанкерів в океаніу водупотрапляєвід 5 до 10 млн тонн нафти. А щепротягомостанніх 20 роківзникломайже 20% всіхкораловихрифів…
Очікувані відповіді учнів
Щоможезробитикожен? Знову ж таки більшеходитипішки, використовувати велосипед. Електрокари. Слайд
Сільськегосподарство
Подихали, попили, а як же без їжі? Наше сільськегосподарство – цесправжнєвбивство для планети! При чому не так важливом’ясоїднівичивегани. Через обробкуземлі в результатіерозіїщорокувтрачається 6 млн га землі. Через виснаженняґрунтівїжа стала значноменшкорисною, аніж 100 років тому. Вміствітамінів і мікроелементів в овочах і фруктах знизився на 70%. Тож, щоботриматинеобхіднупорцію доводиться з’їдатибільше, а звідсипроблеми з ожирінням та супутніми хворобами…
Пам’ятаєтевище ми згадували, щопрісної води стає все менше? Так от: 70-80% всієїспоживаної людьми прісної води витрачається в сільськомугосподарстві! Для отриманнякілограмупшеницідоведетьсявитратити 1 тисячу л води. А для кілограмаяловичини – 15000. До речі, щороку люди вбиваютьблизько 60 000 000 000 тварин.
Очікувані відповіді учнів
Щоможезробитикожен? Не переводитипродукти: купувати і готуватирівностільки, скількиви можете спожити. Вживатиекологічночистуїжу. По можливостівідмовитисячизменшитикількістьпродуктівхарчуваннятваринногопоходження.
Слайд
Сміття
Все, щовиробляєцивілізаціяпов’язане з безперервнимпродукуваннямсміття. Один українець в середньомустворює 0,5 кг сміття вдень. А в рікце 182,5 кг! В Українізвалищасміттязаймаютьпонад 250 тисяч га землі!
А тепертрішкифактів про розкладаннявідходів (данізаокруглені):
папір – 10 років;
консервна банка – до 90 років;
поліетиленовий пакет – до 200 років;
пластмасовівироби – до 500 років;
скло – до 1000 років!
Очікувані відповіді учнів.
Щоможезробитикожен? Максимально обмежитивикористанняодноразових речей. Навчитисясортуватисміття. Не викидати те, щоможекомусьзнадобитися: є безлічцентрів, де з радістюприймуть ваш "непотріб". Ні в якомуразі не викидатисміття у непризначених для цьогомісцях!
Слайд
Кожна група вибирає певну професію.
Учням потрібно спрогнозувати умови життя в майбутньому
Уявіть, що ви отримаєте мільярд на розвиток міста.
Запропонуйте версію використання.
Учні записують запропоновані версії на плакаті.
6.Переглянувши картосхему перелічіть біосферні заповідники України.
ІV. Узагальнення матеріалу уроку
Назвіть основні напрямки охорони біосфери.
V. Підведення підсумків уроку.
Виставлення оцінок.
Домашнє завдання. Виконати тест-оцінювання на стор. 259 підручника
Додаток
Виконати завдання:
Вовк, кроти, риба, птахи, лисиця, дощовий черв, дельфін, личинки жуків, медузи
Наземно – повітряне середовище –
Водне середовище –
Грунтове середовище –
Чинники неживої природи (абіотичні)---
Чинники живої природи (біотичні)---
Вплив людини (антропічний) ---
Світло, вирубування лісів, висушування болота, хижацтво, повітря, волога, насаджування дерев, паразити, виїдання трави.