Методична розробка уроку з біології, 9 клас
Тема: Біосфера як цілісна система
Мета:
Очікувані результати:
учень (учениця):
• оперує терміном: біосфера;
• пояснює: функціональні компоненти біосфери;
Обладнання: Комп’ютер, проектор, екран, презентація «Біосфера як цілісна система» електронне посилання: (https://naurok.com.ua/prezentaciya-biosfera-yak-cilisna-sistema-251673.html)
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Розминка
Американський психолог Дейл Карнегі описав багато емоцій. Ось опис однієї з них: « Вона нічого не варта, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішим тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в памяті, часом, залишається назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, що не став би від неї багатшим… ЇЇ неможливо купити, виростити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки ви її не віддали!»
Слайд 2
Ви здогадалися про що мова? Тоді даруйте її мені. Так, це усмішка. Саме вона може здолати конфлікт чи непорозуміння; саме вона допомагає під час знайомства чи ділової зустрічітй просто підносить настрій тим, хто її подарував.
Подаруйте одне одному усмішку і пронесіть її через весь урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Виконайте завдання із вивчених тем на попередніх уроках , які розміщені на інтернет платформі «Кластайм», скориставшись таким покликанням:
https://www.classtime.com/code/VW766R або за кодом: VW766R чи QR кодом
Слайд 3
ІІІ. Мотивація навчальної діяльнасті
Проблемні запитання:
Що спільного можна виявити у Маріанській западині та озоновому шарі?
Чи змінюють живі організми нашу планету?
ІV. Тема та очікувані результати
Отже, тамою нашого уроку є «Біосфера як цілісна система». На уроці ми будемо вивчати поняття біосфера; пояснювати функціональні компоненти біосфери; ознайомимося із доробком ученого Володимира Вернадського, який досліджував біосферу.
Слайд 4
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Пригадайте, які основні сфери існують на Землі. Якої планети ви не назвали? Так, це біосфера.
Слайд 5
Вчення про біосферу започаткував Ж.Б. Ламарк. А Едуард Зюсс у 1875 запропонував визначення «біосфера».
Слайд 6
Та все ж, основоположником вчення про біосферу став Володимир Іванович Вернадський.
Повідомлення учнів за випереджувальним завданням про досягнення В.І.Вернадського як науковця.
Слайд 7
Саме Володимир Вернадський назвав усю сукупність організмів на планеті Земля живою речовиною.
Слайд 8
Основними характеристиками якої є: сумарна біомаса, хімічний склад та енергія.
Слайд 9
Жива речовина на планеті виконує різноманітні функції, які забезпечують існування біосфери як цілісної системи. Організми в процесі життєдіяльності впливають на газовий склад атмосфери, Світового океану та грунту. Таким чином здійснюють газову функцію.
Проблемне запитання:
Не менш важлива окиснювально-відновлювальна функція. Деякі організми мають здатність у атмосферному повітрі, грунті та воді окиснювати чи відновлювати певні сполуки. Наприклад, залізобактерії – окиснюють сполуки Феруму, сіркобактерії – Сульфуру, а денітрифікуючі відновлюют нітрати та нітрити до молекулярного азоту чи оксидів нітрогену.
Слайд 10
Біосфера – це екосистема найбільшого масштабу і для неї характерні властивості всіх екосистем, проте їй притаманні унікальні властивості: цілісність, різноманіття, стійкість і здатність до саморегуляції, централізованість і наявність колообігу речовин і потоку енергії.
Слайд 11
Вчитель:Ми вже детальніше дізнлися про особливу сферу нашої планети – біосферу. Як ви вважаєте, чи здатна біосфера змінюватися? Які фактори зумовили появу нового стану біосфери?
Слайд 12
Робота з підручником:
Користуючись матеріалом розміщеним у підручнику на сторінці 298, назвіть триключові етапи етапи розвитку біосфери.
Слайд 13
Біосфера перейшла або, вірніше, переходить у новий еволюційний стан — в ноосферу — переробляється науковою думкою соціальнї людини. Таким чином, поняття «ноосфера» постає в двох аспектах:
— ноосфера в стадії становлення, що розвивається стихійно з моменту появи людини;
— ноосфера розвинена, свідомо формується спільними зусиллями людей в інтересах всебічного розвитку всього людства і кожної окремої людини».
Слайд 14
VІ. Закріплення нового матеріалу
Властивість |
Пояснення |
Цілісність |
|
Різноманіття |
|
Стійкість і здатність до саморегуляції |
|
Централізованість |
|
Наявність колообігу речовин і потоку енергії |
|
https://learningapps.org/17461957
VІІ. Рефлексія
На завершення уроку пропоную переглянути коротеньке відео про В.Вернадського не тільки видатного науковця, а й цікаву людину, українця.
https://www.youtube.com/watch?v=ZYEEBgtVSHo
VІІІ. Домашнє завдання:
Використані джерела інформації:
1. Шаламов Р.В. Біологія для 9-го класу загальноосвітніх навчальних закладів/Р.В.Шаламов, Г.А.Носов, О.А.Литовченко, М.С.Каліберда. Харків: Соняшник, 2017. – 352с.: іл.)
2. Каліберда М.С., Литовченко О.А., Шаламов Р.В. Робочий зошит з біології 9 клас/ 2. М.С. Каліберда , Х.: Соняшник, 2017. – 128 с.
3. Інтернет платформа «Кластайм» - [Електронний ресурс].- режим доступу: https://www.classtime.com/uk/
4.Платформа: https://learningapps.org/ - Режим доступу : https://learningapps.org/view9012920