Урок розроблений для учнів 8 класу, які вивчають тему «Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.». Матеріали уроку можна використати і для позакласної роботи з предмета, і на уроках літератури, вивчаючи художні твори, які відтворюють епоху національно-визвольної боротьби українського народу проти польського гноблення.
Структура уроку передбачає такі обов'язкові елементи: назва теми, мета, обладнання уроку, план нової теми, зміст і форми роботи, домашнє завдання. Для активізації процесу навчання, підвищення зацікавленості учнів у засвоєнні історичного матеріалу використовуємо різноманітні методичні прийоми: евристична бесіда, робота з першоджерелом, розповідь, коментування ілюстрацій, аналіз історичної події за поданою схемою, характеристика історичного діяча в тезах, робота з картою, опорні тези, текстова схема, дослідження, таблиця, проблемне завдання, добір фактів, фронтальне опитування, систематизована таблиця, робота з поняттями, картосхема, перегляд анімаційного фільму, демонстрація презентації.
Презентацію та анімаційний фільм можна використати і на уроці узагальнення та систематизації знань з теми «Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст.».
1
БИТВИ НА ЖОВТИХ ВОДАХ, ПІД КОРСУНЕМ ТА ПИЛЯВЦЯМИ. ВИЗВОЛЬНИЙ ПОХІД УКРАЇНСЬКОГО ВІЙСЬКА В ГАЛИЧИНУ (Слайд 1)
Мета: охарактеризувати і дати оцінку основним подіям Національно-визвольної війни 1648 – поч. 1649 років, визначити їх значення; показати напрямки найважливіших козацьких походів під час Національно-визвольної війни, місця найголовніших битв, підписання найважливіших договорів; визначити хронологічну послідовність основних подій; розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами, аналізувати та порівнювати їх, робити висновки, визначати значення історичних подій, висловлювати свою думку щодо них, складати хронологічну таблицю; виховувати в учнів національно-патріотичні почуття.
Очікувані результати: учні зможуть: називати основні дати першого періоду Національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького; показувати на карті територіальні зміни, що відбулися внаслідок Національно-визвольної війни, напрямки найважливіших козацьких походів під час Національно-визвольної війни; місця найголовніших битв, підписання найважливіших договорів, центри полків та столицю Гетьманщини; встановлювати хронологічну послідовність подій періоду; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття і терміни: «Національно - визвольна війна», «Військо Запорізьке», «Гетьманщина», «битва під Жовтими Водами», «битва під Корсунем», «битва під Старокостянтиновом», «Пилявецька битва», «облога Львова і Замостя»; визначати причини, суть та наслідки основних явищ і подій періоду, роль кожної з найбільших битв у розгортанні національно-визвольної боротьби, мирних угод козаків із польським урядом; характеризувати та оцінювати діяльність гетьмана Б. Хмельницького; висловлювати ставлення до історичних діячів, судження про доленосні події доби.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник Історія України : підруч. для 8 класу загальноосвіт. навч. закладів / О. В. Гісем, О. О. Мартинюк. — Х. : Вид-во «Ранок», 2016., атлас, контурні карти, тексти джерел, роздавальний матеріал (готується окремо для кожної групи), ілюстрації, заготовки таблиці «Національно-визвольна війна», мультимедіа-проектор, екран, компьютер.
Основні терміни та поняття: «битва під Жовтими Водами», «битва під Корсунем», «битва під Старокостянтиновом», «Пилявецька битва», «облога Львова і Замостя».
Історичні постаті: Б. Хмельницький, Т. Хмельницький, М. Кривоніс, І.Богун, Іслам Ґірай, Тугай-Бей, С.Потоцький, М.Потоцький, Барабаш, Я.Тишкевич, Я.Вишневецький, М.Калиновський, Д.Заславський, М.Остророг, О. Конецполь-ський, Ян ІІ Казимир.
Основні дати та події: 5 – 6 травня 1648 р. – битва під Жовтими Водами;
15 – 16 травня 1648 р. – битва під Корсунем;
15 – 16 липня 1648 р. – битва під Старокостянтиновом;
11 – 13 вересня 1648 р. – битва під Пилявцями;
27 вересня – 16 жовтня 1648 р. – облога Львова;
28 жовтня – 14 листопада 1648 р. – облога Замостя.
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
Оголошення теми та очікуваних результатів.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Бесіда (Слайд 2)
1. Назвіть причини Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої.
2. Коли вона розпочалася і хто її очолив?
3. Визначте рушійні сили війни та її характер.
4. Який суспільний стан відігравав провідну роль у ході Визвольної війни?
5. Яких заходів уживав Б. Хмельницький для підготовки війни?
6. З якою метою він уклав угоду з кримським ханом? Чому саме з ним?
7. Як ви вважаєте, якими мотивами керувався Б. Хмельницький, коли розпочинав підготовку до війни, - особистими чи загальнонаціональними? Свою відповідь обгрунтуйте.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота з картою (Слайд 3)
Вислухавши інформацію вчителя, учні за допомогою карти атласа «Національно-визвольна війна українського народу під проводом гетьмана Богдана Хмельницького (події 1648 – 1650рр.)» виконують завдання.
ІV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу (Слайд 4)
Робота в групах за переглянутим фільмом та історичними джерелами.
Вчитель розбивається клас на групи та пропонує на основі переглянутого анімаційного фільму, історичних джерел та підручника виконати завдання.
1-а група. Після перегляду анімаційного фільму «Історія України. Битва під Жовтими Водами» та опрацювавши матеріали підручника й історичних джерел, дайте відповіді на запитання. (Слайди 5 – 8)
3. У чому полягало значєння перемоги козацького війська під Жовтими Водами?
2-а група. Після перегляду анімаційного фільму «Історія України. Битва під Корсунем» та опрацювавши матеріали підручника й історичних джерел, дайте відповіді на запитання. (Слайди 9 – 13)
1. Де і коли сталася битва під Корсунем?
2. Хто переміг у цій битві і завдяки чому?
3. Наведіть факти, які свідчать про військовий талант Б. Хмельницького.
4. У чому полягали наслідки цієї битви для України і Польщі?
3-а група. Після перегляду анімаційного фільму «Історія України. Битва під Пилявцями» та опрацювавши матеріали підручника й історичних джерел, дайте відповіді на запитання. (Слайди 21 – 25)
3. У чому полягало значення цієї битви?
4-а група. Після перегляду анімаційного фільму «Історія України. Похід Богдана Хмельницького на Львів» та опрацювавши матеріали підручника й історичних джерел, дайте відповіді на запитання.
Під час демонстрації результатів своєї роботи учні починають на цьому уроці складати хронологічну таблицю подій Національно-визвольної війни, над якою продовжуватимуть працювати і на наступних уроках.
Національно-визвольна війна |
||
Дата |
Подія |
Значення події |
|
|
|
V. Узагальнення та систематизація знань
Робота з таблицею (Cлайд 26)
Проставте в таблицю номери тверджень, які стосуються битв Національно-визвольної війни.
Битва під Жовтими Водами |
Битва під Корсунем |
Битва під Пилявцями |
Облога Львова |
Облога Замостя |
|
|
|
|
|
Слово вчителя
Блискучі перемоги повстанців під Жовтими Водами, Корсунем, Пилявцями над регулярними військовими формуваннями Речі Посполитої зумовили вихід визвольної боротьби за межі звичайного повстання. За короткий час вона охопила майже всю територію України, під знамена повсталих одностайно стали козаки, селяни, міщани духаховенство та частина шляхти. Така масштабність національно-
визвольної та антифеодальної боротьби, активність повстанських формувань у західних районах Волинського та Руського воєводств зумовили посилення панічних настроїв у самій Польщі. Звістка про те, що Б. Хмельницький наближається до Львова за спогадами очевидців, призвела до того, що «майже весь Люблін впав духом, і все, що живе, вирушило у путь». Не кращою була ситуація у Варшаві: «Тут немає нікого, хто б не думав про порятунок найціннішого свого майна і свого життя» .
Синтез думок
Однак восени 1648р. Б. Хмельницький, маючи можливість розгромити польську армію і захопити столцю, обмежився лише викупом зі Львова й укладенням перемир’я під Замостям. Що це було: виважений крок чи фатальна помилка козацького ватажка? Які ж фактори вплинули на такі рішення і остаточно визначили їх вибір?
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Вибіркова перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок та оцінювання досягнень.
Основні висновки
Отже, укладення перемир'я під Замостям (листопад 1648 р.) було наслідком взаємодії комплексу чинників. Найголовніші з них – прогресуюча втрата боєздатності козацького війська, послаблення підтримки з боку татар, реальність поповнення польської армїї збройними формуваннями Литви та Австрії, вихід військ повстанців на етнографічні кордони України, захист старшиною власних вузько станових інтересів, відсутність чіткої програми подальших дій, обстоювання гетьманом та його прибічниками ідеї «козацького автономізму», нездатність козацької еліти побачити реальність перспектив створення незалежної української держави.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Cлайд 27)
Опрацювати матеріал підручника на с.104 – 113; засвоїти зміст нових понять; описати одну із битв, вивчену на уроці, Національно-визвольної війни, уявивши себе її учасником.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ