Тема: Блоки. Види блоків.
Тип уроку формування умінь і навичок.
Тема: сформулювати знання про рухомий і нерухомий блоки; вивчити властивості нерухомого та рухомого блоків; поглибити знання учнів про прості механізми; розвивати вміння робити висновки по результатах експериментальних завдань; виховувати інтерес до предмета, самостійність у виконанні завдань практичного змісту, вміння працювати в групах; розвивати навички культури мовлення під час коментування проектних робіт.
Обладнання: презентація з даної теми, рухомий та нерухомий блоки, набір важків, динамометри, штативи з лапками та муфтами.
Хід уроку
I Мотивація навчальної діяльності
Завдання нашої роботи полягає у з’ясуванні доцільності використання і застосування інших простих механізмів.
( формулюється тема уроку)
Чим на більшу висоту потрібно підняти вантаж, тим довшим має бути важіль, але сила при цьому затрачається більша. ( демонстрація досліду). Людське бажання створити пристрій , що дає виграш у силі, наштовхнуло їх на створення ще одного простого механізму – блоку
ІІ Вивчення нового матеріалу
(Опорний конспект)
Блок – це колесо, яке може обертатися на осі. по ободу колеса є жолоб, по якому прокладається мотузка, трос.
Будова блоку: О- точка опори механізму,
ОА – плече сили Р ( вантажу)
ОВ – плече сили F (прикладеної сили)
Блоки бувають – рухомі і нерухомі.
Нерухомий Рухомий
Нерухомий блок – це колесо, вісь якого закріплена , не піднімається і не опускається під час руху вантажу. Нерухомий блок можна розглядати як важіль з рівними плечами, де плечі сил дорівнюють радіусу колеса.
Рухомий блок – це колесо, вісь якого піднімається й опускається разом з вантажем. Де плече сили F рівне діаметру колеса, а плече сили Р – його радіусу.
Ваше завдання – з'ясувати:
1Чи дають виграш у силі рухомий та нерухомий
блоки?
2 Чи дає виграш у силі похила площина?
3 Від чого залежить цей виграш?
4 Записати умову рівноваги для цих простих
механізмів,
Кожній групі дається завдання – створити проект , для досліджень цих питань. В кінці уроку керівник проекту виставляє оцінки за роботу кожному учневі і надає їх учителеві.
Завдання 1 : Визначити вагу тіла динамометром. Через нерухомий блок перекинути нитку, закріпити до одного кінця нитки тіло, до другого кінця динамометр. Утримувати систему в рівновазі, фіксуючи покази динамометра. Опускати, піднімати тіло та динамометр, фіксуючи при цьому відстань від поверхні столу до тіла та динамометра( гачка). Змінити напрям прикладання сили до динамометра ( під кутом ).
Запитання – підказки:
1 Чому дорівнює сила, яка потрібна для утримання вантажу на нерухомому блоці?
2 На яку відстань переміститься тіло та динамометр відносно поверхні столу?
3 Чи змінюється значення сили, коли динамометри направити під кутом?
4 Виміряти плече ваги та плече сили, записати умову рівноваги для нерухомого блоку.
Завдання 2: Визначити динамометром вагу тіла, закріпити його до рухомого блока. Нитку пропустити через обойму блока. До другого кінця нитки прикріпити динамометр. Утримувати систему в рівновазі, фіксуючи покази динамометра. Опускати, піднімати динамометр над поверхнею столу, при цьому вимірюючи висоту від поверхні столу до тіла та відстань від поверхні столу до динамометра.
Запитання – підказки:
1 Чому дорівнює сила, яка потрібна для утримання вантажу на рухомому блоці?
2 На яку відстань переміститься динамометр і вантаж
відносно поверхні столу з використанням рухомого блоку?
3Виміряти плече ваги вантажу та плече сили. Записати умову рівноваги для рухомого блоку.
Завдання 3: Де на практиці ( в повсякденному житті ) використовують рухомі, нерухомі блоки та похилу лощину?(матеріал підручника)
Обговорення результатів.
Закінчуємо роботу і представляємо свої проекти – дослідження. Використовуючи опорний конспект даємо відповіді на поставленні на початку уроку питання.
Висновки:
1 Використання нерухомого блоку виграшу у силі не
дає, він лише змінює напрям дії сили.
2 Записати умову рівноваги для нерухомого блока.
r 1 = r2 = r (2.1) F/ P = r/ r =1 або F = P (2.2)
3 Сила, яка потрібна для утримання вантажу на рухомому блоці, вдвічі менша за вагу вантажу. Отже рухомий блок дає виграш у силі в два рази.
4 Умова рівноваги для рухомого блока.
r1 =2 r , r2=r (2.3) F/ P = r/ 2r = 1/ 2 або F = P /2 (2.3)
ІІI Закріплення вивченого матеріалу.
Розв’язування задач.
Задача 1.
Який найбільший вантаж може підняти хлопчик масою 42кг, користуючись одним
рухомим і одним нерухомим блоком?
Відповідь: Удвічі більшим за його власну вагу, використання нерухомого блоку виграшу в силі не дає. А використання рухомого блоку дає виграш у 2 рази.
Задача 2
За допомогою нерухомого блока піднімають гранітну плиту об’ємом 0,03м3 . Яку силу прикладають робітники для піднімання брили?
V = 0,03м3 P = m*g = т*V*g F=2600кг/м3*0.03м3*10 =
т = 2600кг/ м3 m = т*V*g = 780H
F1 - ?
Відповідь: 780Н.
IV Підсумок уроку.
1.Що вивчали на уроці?
2.Що нового дізналися?
3.Що було цікавого?
4. Чому навчилися?
Домашнє завдання:
Опрацювати тему: Блоки. Види блоків.
Виконати: Експериментальна задача.
Скажіть, у кого є вдома чи в бабусі колодязь. А як піднімають воду з колодязя?
Пристрій, за допомогою якого піднімають воду з колодязя, є одним з різновидностей важеля, називають його коловорот (на дошці зображена схема коловорота).
Де F1 і F2 - сили, що
діють.
r – плече сили F2
R – плече сили F1
Запишіть самостійно умову рівноваги для коловорота.
Виконайте виміри основних елементів коловорота та перевірте умову рівноваги ( використовуючи формулу)