ТЕМА УРОКУ « МЕХАНIЧНИЙ РУХ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ»
- удосконалення знань з пройденого матерiалу, повторення основних понять, формул, законiв на знаходження швидкостi, шляху, часу
- удосконалення навичок застосовувати набутi знання на практицi при розв’язуванi фiзичних задач;
- розвивати логiчне мислення, здатнiсть аналiзувати та робити висновки;
- сприяти розвитку знаходити зв’язок мiж фiзичними величинами;
- виховувати вiдповiдальнiсть, вмiння працювати в колективi;
- створення умов для розвитку у школярiв потягу до знань.
ОБЛАДНЕННЯ презентацiя, картки, вiдео матерiал
Найголовнiша формула успiху – знання та мислення
Фiзика – дуже важлива та серйозна наука, але кожен фiзик в душi має бути хоча б трiшечки лiриком. До речi, хто такi лiрики? ( дiти вiдповiдають) Так, лiриками називають поетiв, пiснярiв, казкарiв. А кого з українських поетiв, письменникiв ви знаєте?
( дiти вiдповiдають) От i ми з вами сьогоднi спробуємо бути i фiзиками i лiриками.
(слайд 1 ) Тема нашого уроку «МЕХАНIНИЙ РУХ. РОЗВ”ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ» (запис у зошитi теми уроку)
(слайд 2 ) Сьогоднi на уроцi ми з вами удосконалимо набутi знання з пройденого матерiалу; повторимо основнi фiзичнi поняття, формули, закони на знаходження швидкостi, шляху, часу; навчимося знаходити зв’язок мiж фiзичними величинами; застосовувати набутi знання на практицi при розв’язуваннi фiзичних задач.
Сьогоднi, так як ми з вами домовилися, будемо фiзиками та лiриками то зараз ми потрапимо в казку про Iвана – козака i дiвчину \Oлену . Як вiдомо казки бувають з гарним кiнцем i не дуже . I лише вiд вас сьогоднi залежить, яке закiнчення буде в мати наша казка. Чи зможете ви допомогти Iвану – козаку звiльнити дiвчину Олену з полону? Тодi - впeред.
(слайд 3 ) В деякому царствi, в деякiй державi жив – був Iван – козак. I було у нього три сестри: Вiра, Надiя i Любов. Батько i мати в них давно померли. Виросли сестри i вiдддав їх Iван – козак замiж за царiв Мiдного, Cрiбного i Золотого царства. Цiлий рiк жив без улюблених сестер, дуже скучив i вирiшив їх провiдать.
(слайд 4 ) По дорозi зустрiв дiвчину- Олену. Полюбили вони один одного , i разом вiдправились в гостi до сестер козака.
( слайд 5 ) Але злий Кощiй Безсмертний по дорозi викрав дiвчину Олену.
Взяв Iван – козак своїх вiрних воїнiв i поїхав виручати з полону свою кохану. Їхали вони, їхали i по бачили що дорога розходиться на три шляхи, а на перехрестi- стоїть великий камiнь. А на ньому завдання. Задумався Iван – козак, яку дорогу вибрати.
( слайд 6 ) Напис на каменi: до Олени веде тiльки одна дорога. А знайти правильний шлях допоможе фiзична естафета. Яку вiдповiдь oтримаєте, той шлях i вибирайте. Але пам’ятайте, часу витрачати не можна. I головне, щоб зайвого шуму не було, iнакше Кощiй Безсмертний ще далi сховає Олену, якщо дiзнається, що ви йдете на дoпомогу.
Фiзична eстафета
( слайд 7 )
1 Лiнiя уздовж якої рухається тiло ( траєкторiя)
2 Змiна з часом положення тiла в просторi вiдносно iнших тiл (механiчний рух)
3 Тiло, вiдносно якого розглядають рух iнших тiл (тiло вiдлiку)
4 Довжина траєкторiї (шлях)
5 Спрямований вiдрiзок, що сполучає початкове i кiнцеве положення тiла (перемiщення)
6 Столиця України (Київ), в яких одиницях вимiрюється вiдстань до Києва (км)
( слайд 8 )
7 Фiзична величина, чисельно дорiвнює вiдношенню шляху до часу (швидкiсть)
8 Тiло розмiрами якого за певних умов можна знехтувати (матерiальна точка)
9 Фiзична величина «час» позначається буквою (t)
10 Формула для знаходження шляху (S=V*t)
11 Формула для знаходження швидкостi (V=S/t)
12 Одиницi вимiрювання швидкостi (км/год; м/с)
13 Якими приладами можна вимiряти шлях (рулетка)
14 Формула для знаходження часу (t =S/V)
15 Чи є секундомiр приладом для вимiрювання часу (так)
16 Ваш рух з дому до школи є вiдносним (так)
Молодцi, допомогли ви Iвану – козаку вибрати вiрний шлях. Тож рушаймо далi.
( слайд 9 ) Довго їхали вони лiсом, горами, перепливали рiчки аж поки не привела їх дорога до хатинки Баби – Яги. Давно ворогувала вона з Кощiєм Безсмертним, тому i погодилася допомогти Iвану – козаку, але тiльки в тому випадку, якщо його воїни вирiшать завдання, написанi на стiнах її хатинки
( слайд 10 )
Добре вiдомо що лiтаю я в ступi. Швидкiсть її 10,5 км/год. Iнодi лечу за вiтром i здається, що швидше лечу. А як проти вiтру, то повiльнiше. Ось я i думаю, скiльки ж я пролiтаю за 1,5 години за вiтром i проти нього, якщо швидкiсть вiтру 1,5 км/год?
( слайд 11 )
Свою хатинку обнесла я високим парканом, щоб не боятися бiльше Кощiя. Загальна довжина паркану 700 м. Скiльки знадобиться менi часу щоб облетiти весь паркан, якщо моя ступа летить iз швидкiстю 10 м/с? Отриманий результат подайте в хв.
( слайд 12 )
t = S/V
1. t = 700 : 10 = 70 с
2. t = 70с = 2=1 хв10с
(слайд 13 ) Впорались ви з задачами Баби – Яги, допомогли Iвану – козаку. А Баба – Яга вказала йому шлях до дiвчини Олени : « Щоб дiстатися Олени рухайтесь вздовж узбережжя Чорного моря вiд Одеси до Херсону».
( запитання: -В якiй країнi знаходяться цi мiста ? (Україна)
-На територiї яких областей вони розташованi? ( Одеська та Херсонська)
- Яким шляхом можна дiстатися з Одеси до Херсону? (Морським шляхом i суходолом)
( слайд 14 ) Пiдслухала цю розмову Сова i розповiла про все Кощiю. Той пiдстерiг Iвана – козака i його воїнiв. Схопив їх i кинув у глибоке пiдземелля,а дверi вiд нього закрив на два великих замки, а ключi вкинув в величезну скриню .
Сидить дружина Iвана - козака у в’язницi. Але не звикли воїни без дiла сидiти. Думають вони про те, як вибратися на волю. Думали-мiркували i вирiшили спочатку фiзкульт – хвилинку зробити.
(слайд 16 )
Поки вони займалися фiзичними вправами то помiтили, що на стiнах в'язницi два завдання написанi. Згадали вони пораду Баби-яги, стали швидше завдання розв’язувати. Ось якi задачi побачив Iван - козак зi своєю дружиною:
(слайд 17 )
Кого з диких тварин наших лiсiв ви знаєте?( вiдповiдi: вовк i заєць).
Швидкiсть вовка 35 км/год, а зайця 10 м/с. Чи наздожене вовк зайця?
(слайд 18 )
Хто з представникiв української фауни швидше дiстанеться болота, якщо чапля може за 6 годин подолати вiдстань 246 км, а лелека за 3 години пролiтає 180 км Перелiт вони почали одночасно.
(слайд 19 )
Розв’язав Iван – кзак з дружиною задачi - дверi пiдземелля вiдкрилися. I ось стоять воїни перед воротами Кощiєвого палацу, на яких написано «Переведiть у мiжнародну систему одиниць» 36 км/год, 34 хвилини. 72 км/год
(слайд 20)
Справилися воїни i з цим завданням, вiдкрили ворота. Перемогли Кощiя i звiльнили дiвчину Олену.
Низько в пояс вклонилась Олена всiм воїнам та Iвану – козаку за своє визволення i розповiла їм як погано їй було у полонi.
(слайд 21 ) (Домашнє завдання)
( слайд 22 )
Зi смiхом i жартами були вирiшенi завданя.
Того ж дня зiграли нашi герої весiлля. I поїхав Iван – козак з дiвчиною Оленою вiдвiдати своїх сестер. Повернулись додому, стали жити в любовi i злагодi.
Завдяки вашим старанням у нас вийшла казка з добрим, веселим кiнцем.
Пiдводячи пiдсумок нашого з вами уроку довайте з’ясуємо – чи сподобався вам урок, що дiзналися нового, чому навчилися i що запам’ятали.
(слайд 23)
Так, ми повторили фiзичнi формули закрiпили навички розв’язування задач на знаходження швидкостi, часу i шляху. А ще впевнились, що фiзика – цiкава наука.
Недаремно Баба-Яга в нашiй казцi згадувала про морський шлях по Чорному морю, бо знала, що козаки неодноразово користувалися цим шляхом. А ви знаєте на яких човнах по морю ходили козаки?
(Вiдповiдь учнiв – на чайках)
Так, вiрно. Учнi нашого класу пiдготували невеличку iсторичну доповiдь про технiчнi характеристики козацького човна. Послухайте уважно, це знадобиться вас для виконання домашнього завдання.
(доповiдь учнiв)
(Домашнє завдання – повторити основнi формули, скласти цiкаву задачу на знаходження шляху, який могли подолати козацькi чайки, мандруючи рiками України)
Користуючись ВШО пройти тести до уроку