Урок "Брати Грімм. Казка «Пані Метелиця» та її художні особливості"

Про матеріал

допомогти учням з'ясувати художні особливості народної казки, її національний колорит; розвивати навички виразного читання, переказу за особами і розігрування інсценівок;

Перегляд файлу

Тема. Брати Грімм. Казка «Пані Метелиця» та її художні особливості

Мета: допомогти учням з’ясувати художні особливості народної казки, її національний колорит; розвивати навички виразного читання, переказу за особами і розігрування інсценівок; виховувати естетичні смаки, культуру поведінки та спілкуванн

Обладнання:  казка «Пані Метелиця», ілюстрації до казки, картки із завданнями.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Ви, мабуть, помітили, що народні казки схожі за своєю будовою — розпочинаються фразами «Жили собі…», «За морями, за лісами, за далекими краями…», «В одному царстві…», «В одній країні…», дія в них повторюється тричі, герої, як правило, не мають власних імен, а завершується все щасливо. Чим ще подібні казки різних народів, які їхні особливості, чим вони відрізняються — про це йтиметься на сьогоднішньому уроці.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда

 Який літературознавчий термін згадується вам після прочитання російської народної казки «Морозко» та української народної казки «Дідова дочка і бабина дочка»? (Мандрівний сюжет)

 Чим казки схожі, а чим відмінні? (Схожі історіями рідної та нерідної за материнською лінією дочок; характерами; кінцівкою; повчанням. Несхожі: наявністю інших персонажів — батька-діда, Мороза та ін.; прислів’ями та приказками, національним колоритом.)

2. Літературний диктант

1) Яку роботу виконувала пасербиця? (Пряла)

2) За чим рідна дочка мачухи стрибнула в криницю? (За починком)

3) Ч ому пасербиця злякалася, побачивши пані Метелицю? (У пані Метелиці

були великі зуби.)

4) Хто просив допомоги у дівчат? (Піч та яблуня)

5) Коли на світі йшов сніг? (Тоді, коли збивали пір’я в подушках пані Метелиці.)

6) Щ о пані Метелиця подарувала працьовитій дівчинці? (Золото)

7) Ч им нагородила пані Метелиця ледащицю? (Смолою)

8) Хто першим сповіщав про повернення дівчат та їхні успіхи? (Півень)

9) Ч ому пасербиця вирішила піти від пані Метелиці, хоч їй було в неї добре?

(Скучила за рідною домівкою, рідним краєм.)

10) Щ о означає вираз «відлягло від серця»? (Заспокоїтися, перестати тривожитися, боятися)

11) Коли рідна дочка вдови почала лінуватися на службі в пані Метелиці? (На

другий день)

12) Коли мачуха й сестра зраділи пасербиці, не знали, де й посадити? (Коли побачили на ній багате вбрання.)

IV. Формування вмінь та навичок учнів

1. Виразне читання учнями епізодів казки «Пані Метелиця»

Розмова пасербиці та мачухи, сварка. Діалог працьовитої дівчинки з піччю,

хлібом та яблунею.

 Зустріч пасербиці й пані Метелиці.

Служба ледарки в пані Метелиці та її «заробіток».

 Повернення рідної дочки додому; реакція півня.

2. Бесіда про художні особливості казки

 Як називаються слова, якими традиційно починається казка? (Зачин) Наведіть приклад із казки «Пані Метелиця» та інших казок.

 Які «магічні» числа найчастіше зустрічаються в казках? (Три, сім, дев’ять,дванадцять, тридцять три; у «Пані Метелиці» — два.)

 Що в казці «Пані Метелиця» реальне, а що — фантастичне? (Важка праця нерідної дочки, несправедливе до неї ставлення — реальне; персонаж — пані Метелиця, обсипання золотом, підземне царство — фантастичні.)

 Чому герої часто не мають власних імен? (Тому що їх образи узагальнені, типові; не важливо, як їх звати, важливо, що і як вони чинять.)

 Для чого повторюються події? (Щоб порівняти поведінку героїв, їхні характери.)

 Чим завершується казка? (Кінцівкою, коли зло покаране, а добро торжествує.)

3. Розв’язання проблемно-пошукового завдання

— Що уособлює смола, яку удовина дочка за все життя відмити не могла?

Свою думку обґрунтуйте. (Сором, недобра слава. Африканське прислів’я говорить: «Ім’я — не одяг, заплямуєш — не відмиєш».)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

 Укажіть стрілочками «власників» прислів’їв:

http://notatka.at.ua/_pu/8/s59902188.jpg

VI. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя

— Відомий український письменник Іван Якович Франко, який також цікавився фольклором і ретельно збирав його, говорив про те, що фольклорні твори різних народів є міжнародною мудрістю. А видатний чеський педагог Януш Коменський зазначав: «Вивчення мудрості підносить і робить нас сильними

й доброчесними». Тож будьмо сильними й доброчесними!

VІI. Домашнє завдання

Скласти усне оповідання про те, яким було подальше життя дівчат-сестер

doc
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
5259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку