допомогти учням з'ясувати художні особливості народної казки, її національний колорит; розвивати навички виразного читання, переказу за особами і розігрування інсценівок;
Тема. Брати Грімм. Казка «Пані Метелиця» та її художні особливості
Мета: допомогти учням з’ясувати художні особливості народної казки, її національний колорит; розвивати навички виразного читання, переказу за особами і розігрування інсценівок; виховувати естетичні смаки, культуру поведінки та спілкуванн
Обладнання: казка «Пані Метелиця», ілюстрації до казки, картки із завданнями.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Ви, мабуть, помітили, що народні казки схожі за своєю будовою — розпочинаються фразами «Жили собі…», «За морями, за лісами, за далекими краями…», «В одному царстві…», «В одній країні…», дія в них повторюється тричі, герої, як правило, не мають власних імен, а завершується все щасливо. Чим ще подібні казки різних народів, які їхні особливості, чим вони відрізняються — про це йтиметься на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
Який літературознавчий термін згадується вам після прочитання російської народної казки «Морозко» та української народної казки «Дідова дочка і бабина дочка»? (Мандрівний сюжет)
Чим казки схожі, а чим відмінні? (Схожі історіями рідної та нерідної за материнською лінією дочок; характерами; кінцівкою; повчанням. Несхожі: наявністю інших персонажів — батька-діда, Мороза та ін.; прислів’ями та приказками, національним колоритом.)
2. Літературний диктант
1) Яку роботу виконувала пасербиця? (Пряла)
2) За чим рідна дочка мачухи стрибнула в криницю? (За починком)
3) Ч ому пасербиця злякалася, побачивши пані Метелицю? (У пані Метелиці
були великі зуби.)
4) Хто просив допомоги у дівчат? (Піч та яблуня)
5) Коли на світі йшов сніг? (Тоді, коли збивали пір’я в подушках пані Метелиці.)
6) Щ о пані Метелиця подарувала працьовитій дівчинці? (Золото)
7) Ч им нагородила пані Метелиця ледащицю? (Смолою)
8) Хто першим сповіщав про повернення дівчат та їхні успіхи? (Півень)
9) Ч ому пасербиця вирішила піти від пані Метелиці, хоч їй було в неї добре?
(Скучила за рідною домівкою, рідним краєм.)
10) Щ о означає вираз «відлягло від серця»? (Заспокоїтися, перестати тривожитися, боятися)
11) Коли рідна дочка вдови почала лінуватися на службі в пані Метелиці? (На
другий день)
12) Коли мачуха й сестра зраділи пасербиці, не знали, де й посадити? (Коли побачили на ній багате вбрання.)
IV. Формування вмінь та навичок учнів
1. Виразне читання учнями епізодів казки «Пані Метелиця»
Розмова пасербиці та мачухи, сварка. Діалог працьовитої дівчинки з піччю,
хлібом та яблунею.
Зустріч пасербиці й пані Метелиці.
Служба ледарки в пані Метелиці та її «заробіток».
Повернення рідної дочки додому; реакція півня.
2. Бесіда про художні особливості казки
Як називаються слова, якими традиційно починається казка? (Зачин) Наведіть приклад із казки «Пані Метелиця» та інших казок.
Які «магічні» числа найчастіше зустрічаються в казках? (Три, сім, дев’ять,дванадцять, тридцять три; у «Пані Метелиці» — два.)
Що в казці «Пані Метелиця» реальне, а що — фантастичне? (Важка праця нерідної дочки, несправедливе до неї ставлення — реальне; персонаж — пані Метелиця, обсипання золотом, підземне царство — фантастичні.)
Чому герої часто не мають власних імен? (Тому що їх образи узагальнені, типові; не важливо, як їх звати, важливо, що і як вони чинять.)
Для чого повторюються події? (Щоб порівняти поведінку героїв, їхні характери.)
Чим завершується казка? (Кінцівкою, коли зло покаране, а добро торжествує.)
3. Розв’язання проблемно-пошукового завдання
— Що уособлює смола, яку удовина дочка за все життя відмити не могла?
Свою думку обґрунтуйте. (Сором, недобра слава. Африканське прислів’я говорить: «Ім’я — не одяг, заплямуєш — не відмиєш».)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Укажіть стрілочками «власників» прислів’їв:
VI. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя
— Відомий український письменник Іван Якович Франко, який також цікавився фольклором і ретельно збирав його, говорив про те, що фольклорні твори різних народів є міжнародною мудрістю. А видатний чеський педагог Януш Коменський зазначав: «Вивчення мудрості підносить і робить нас сильними
й доброчесними». Тож будьмо сильними й доброчесними!
VІI. Домашнє завдання
Скласти усне оповідання про те, яким було подальше життя дівчат-сестер