Конспект уроку географії у 6 класі "Будова атмосфери"

Про матеріал

Конспект уроку з використанням інформаційно-комунікативних технологій. Презентація на уроці є доповненням до розповіді вчителя ( карти, схеми, фотографії,ілюстративний матеріал, відеоматеріали, музичний супровід).

Розвиває в шестикласників цілісне уявлення про навколишній світ, формує інформаційну компетентність

Перегляд файлу

Урок 1. Атмосфера.Будова атмосфери.

Мета: ознайомити учнів з газовою оболонкою Землі, її складом, будовою, значенням атмосфери для життя на Землі; продовжити формування вмінь та навиків роботи з підручником, атласом, додатковими джерелами географічної інформації; розвивати пам’ять,увагу, логічне мислення, уміння робити узагальнення та висновки; продовжити екологічне виховання на прикладі заходів з охорони чистоти повітря; створити умови для спокійної, плідної праці, взаєморозуміння та взаємоповаги.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Основні поняття: атмосфера, тропосфера, стратосфера,мезосфера, озон.

Наочність і обладнання: фізична карта світу, атлас для 6 класу, підручники, діаграми «Склад повітря»; для дослідів: пляшка без дна, колба, склянка.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вступне слово вчителя

Всім доброго дня! Я рада сьогодні, разом з усіма присутніми, перегорнути чергову сторінку цікавого світу географії. А що ми сьогодні будемо вивчати ? Допоможе нам відповісти на це  запитання загадка: «Воно таке маленьке, що заходить в найменші щілинки, і таке велике, що займає увесь світ». Отже, мова сьогодні буде йти про повітря, про повітряну оболонку, яку називають «Атмосферою». Чи знаєте ви, що ми живемо на дні океану, повітряного або «пятого»?

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Робота з презентацією  ( запитання)

1.  Яке значення для життя на Землі має кисень?

2. Перелічіть основні властивості повітря.

3. Як змінюється температура повітря зі зміною висоти?

9. Які є джерела забруднення атмосфери?

10. Які заходи щодо охорони повітря уживаються?

Уч и т е л ь. Чи  можете ви зараз дати відповіді на всі запитання?А після уроку обов’язково зможете.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  «Увага!»

Вивчаючи повітряну оболонку, ми з вами ознайомимося зі значенням, будовою, змінами в атмосфері, з тим, як люди її досліджують. Вивчаючи тему, ви розширите свій кругозір. І можливо, в майбутньому ви будете використовувати знання, набуті на сьогоднішньому уроці. А я будупишатися вами.

ІV. Вивчення нового матеріалу

У ч и т е л ь. Оболонка, що оточує Землю і обертається разом із нею, називається атмосферою. Висота її сягає кількох тисяч кілометрів, маса — 5,15 квадратильйонів тонн (5,15 × 1015). Ми живемо ніби на дні повітряного океану. Повітря прозоре, воно невидиме, ми його не помічаємо, але воно постійно нагадує про себе. З повітря ми отримуємо необхідний для життя кисень, адже за одну добу людина споживає близько 11 тисяч літрів повітря. Яке ж значення для життя на Землі має повітря?

 Обговорення схеми  в підручнику «Склад повітря»( ст.100)

Повітря — це суміш газів (їх близько 20), основними серед них є:

Азот — 78 %

Кисень — 21 %

Вуглекислий газ — 0,035 %

Інші гази — менше 1 % та інертні ( аргон, неон, гелій тощо)

Д ослід .Щоб довести наявність цих газів у повітрі, проведемо досліди.

На столі, на спеціальній підставці, поставити запалену свічку і накрити її пляшкою з відрізаним дном. Шийка пляшки залишається відкритою, і учні спостерігають

яскраве горіння свічки. Потім учитель закриває шийку пляшки пробкою, горіння послаблюється, полум’я свічки поступово слабшає. Не давши полум’ю погас-

нути, вчитель відкриває шийку пляшки, і полум’я знову стає яскравішим.

Обговорення результатів досліду

• Чому при закритій шийці пляшки полум’я починає гаснути? (Якщо учням важко відповісти, слід звернути увагу на те, що під час горіння свічки через шийку пляшки поступає постійно свіже повітря, а якщо її закрити, надходження повітря припиняється і свічка гасне.)

Висновок. Отже, в повітрі є речовина здатна підтримувати горіння. Ця речовина — кисень.

Значення газів повітря

Цей газ потрібен для дихання людей, тварин, рослин. Без нього не могли б горіти дрова, бензин, газ, не зрушили б з місця автомобілі та літаки. Кисень має величезне лікувальне значення. Його використовують для лікування різних захворювань у людей: завдяки кисню посилюється робота легень, серця, відновлюється кровообіг. Ученими створені спеціальні кисневі прилади, якими користуються альпіністи, піднімаючись високо в гори, де в атмосферному повітрі мало кисню;

особливими приладами, що наповнені киснем, користуються водолази; спеціальними пристроями для підсилення дихання користуються космонавти під час польоту тощо.  Проводячи дослід зі свічкою, ми спостерігали, що коли пляшка була закрита пробкою, то полум’я згасло, бо до пляшки не поступало повітря з киснем, а збільшувалася кількість іншого газу, який горіння не підтримує,— вуглекислого.

Вуглекислий газ, як і кисень, не має кольору. Він, як і кисень, широко використовується людьми: для виготовлення цукру, газованих напоїв, штучного льоду, гасіння пожеж тощо. Вуглекислий газ утворюється підь час спалювання кам’яного вугілля, деревини, нафти, виділяється в процесі дихання людей і тварин.

У повітрі є ще й газ, що називається азот, який також не має запаху, кольору, подібно до вуглекислого газу, не підтримує горіння, але на відміну від нього не шкідливий для дихання. Крім кисню, вуглекислого газу, азоту в повітрі є домішки: водяна пара, пил,

дим, попіл, сажа.

Висновок. Повітря — це суміш газів: азот, кисень, вуглекислий газ, домішки. Кисень придатний для дихання і підтримує горіння. Вуглекислий газ і азот для дихання не придатні і горіння не підтримують.

Властивості повітря   Повітря  має вагу, здатне стискатися, набувати різних форм, воно пружне. Ця його властивість застосовується в транспорті під час гальмування.

 Ф ізкультхвилинка

А щоб ви трішечки відпочили, проведемо фізкультхвилинку.

Від кожного ряду запрошується по два учасники конкурсу силачів. Вони отримують по одній повітряній кульці, за допомогою якої мають довести,  що повітря здатне стискатися і має пружність. (Один учасник надуває, а інший намагається її роздавити.)

 Проблемне питання

Щоб пояснити наступну властивість повітря, давайте  спробуємо пояснити:

• Чому вікна в будинках роблять з подвійними рамами?

• Чому взимку в шубі тепліше, ніж в осінньому одязі?

(Діти пропонують свої варіанти відповідей.)

Отже, шари повітря слабо пропускають тепло і холод, тобто повітря має малу теплопровідність.Повітря може стискатися, воно має пружність, має малу теплопровідність, від нагрівання воно розширюється, а від охолодження його об’єм зменшується.

О бговорення схеми ( на екрані)   Будова атмосфери

Нижню і верхню межи атмосфери точно встановити важко. Нижня межа проходить земною поверхнею, але повітря проникає в тріщини і пори гірських порід. Верхня межа проходить приблизно на висоті 3000 км.

Складання О ІС

Використовуючи текст підручника, скласти ОІС «Будова атмосфери».

Назва шару атмосфери

Висота шару

температура

особливості

 

 

 

 

 

 Р обота в парах. Атмосфера і людина

Повітря необхідне всьому живому на Землі. Без їжі, води людина може існувати певний час, а без повітря — лічені хвилини. Однак нормальна життєдіяльність людини вимагає не просто наявності повітря, але і його чистоти. Від якості повітря залежить здоров’я людей, стан рослин, тварин, вод, ґрунтів.

Атмосфера-це «броня», яка захищає Землю від метеоритів, затримує тепло.

Завдання:

• Як вирішити проблему охорони повітря?

• Запропонуйте один захід з охорони атмосфери.

(Запропоновані варіанти записуються на дошці)

• Запобігання викиду в атмосферу шкідливих речовин.

• Використання очисних фільтрів.

• Застосування нових видів палива і енергії (Сонця, вітру, води тощо).

• Збереження і збільшення площ лісів.

V. Закріплення та корекція вивченого матеріалу

Закінчіть речення. Увага на екран!!

VІ. Підсумки уроку

Прийом «Мікрофон»

Закінчіть речення:

На сьогоднішньому уроці мені запам’яталося...

VІІ. Домашнє завдання

• Опрацювати відповідний параграф(19).

• Задача. У кімнаті міститься 600 м3 повітря. Чому дорівнює маса повітря у кімнаті, якщо 1 м3 дорівнює 1 кг 300 г?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ковальчук Ярослав
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кокарєва Лідія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
5353
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку