Тема. Будова електронних оболонок атомів. Енергетичні рівні і підрівні.
Мета. Розширити уявлення про будову атомів; навчитись складати електронні формули, схеми розподілу електронів по квантових комірках для елементів І-ІІІ періодів; формувати вміння учнів визначати електронну будову атома за його положенням у періодичній системі; формувати уявлення учнів про єдину природу матеріального світу.
Тип уроку. Засвоєння вмінь і навичок
Обладнання. Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка присутності та готовності учнів до уроку. Запитання для розслаблення.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Метод «Зайві елементи»
У запропонованому переліку знайдіть зайві елементи:
А. Nа, Си, Мg, О, Са, Аl, Ва, Zп;
Б. N, О, С, Li, В, F, Ве, Р, Ne;
В. К, Na, Сs, Мg, Li, Rb, Fr;
Метод «Пропущені елементи»
А. І, Аt, СІ, ?, Вг;(F);
Метод: «Виграшний шлях» - складається з елементів одного і того самого періоду
Be |
N |
Si |
||
Al |
Na |
C |
||
Cl |
Mg |
Ge |
||
|
|
|||
Виграшний шлях складається з елементів одної і тої ж самої головної підгрупи
Zn |
Cl |
Al |
||
Be |
Mg |
Ca |
||
Si |
S |
Na |
||
|
|
|||
Виграшний шлях складається з елементів, які знаходяться рядом в періодичній системі
Mg |
Ar |
Fe |
||
Na |
K |
N |
||
Cl |
Ca |
О |
||
|
|
|||
Робота в парах
Завдання для №1пари
Елемент знаходиться в ІІ періоді, ІІІ групі головній підгрупі. Визначити: назвати елемент та його: нуклон не число, протон не число, заряд ядра, к-сть протонів, к-сть нейтронів, к-сть електронів; метал чи неметал.
Завдання для №2 пари
Елемент знаходиться в ІІІ періоді, VІІ групі головній підгрупі. Визначити: назву елемента та його: нуклон не число, протон не число, заряд ядра, к-сть протонів, к-сть нейтронів, к-сть електронів; метал чи неметал.
Завдання для №3 пари
Елемент знаходиться в ІVперіоді, І групі головній підгрупі. Визначити: назву елемента та його: нуклон не число, протон не число, заряд ядра, к-сть протонів, к-сть нейтронів, к-сть електронів; метал чи неметал
Завдання для №4 пари
Елемент знаходиться в ІІ періоді, V групі головній підгрупі. Визначити: назву елемента та його: нуклон не число, протон не число, заряд ядра, к-сть протонів, к-сть нейтронів, к-сть електронів; метал чи неметал
Бліц – опитування
ІІІ. Мотивація навчальної д-сті
Отже, ми вже досконало вивчили будову атома і знаємо, що електрон рухається навколо ядра. Але на основі якого закону електрони утримуються біля ядра і як він здійснює цей рух? Нам необхідно зрозуміти, де розподіляються електрони в атомі? Яку форму має траєкторія по якій рухається електрон? Якими квантовими числами описується стан електронів у атомі? Ці запитання, які виникають в нас ми спробуємо розкрити на сьогодні на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Запишіть число та тему уроку
Сьогодні на уроці ми розширимо уявлення про будову атомів; навчимось складати електронні формули, схеми розподілу електронів по квантових комірках для елементів І-ІІІ періодів.
а) сприймання інформації
Орбітальна модель атома Гідрогену
Відомо, що в атомі будь-якого елемента електрон рухається з великою швидкістю і неможливо простежити шлях, по якому рухається електрон навколо ядра, бо в нього немає точної траєкторії руху. Можна говорити лише про вірогідність перебування електрона в обмеженому об’ємі простору, що оточує атомне ядро.
Перебування електрона на певній відстані від ядра умовно позначають крапками. Там, де електрон перебуває частіше, розміщення крапок щільніше. Ця частина простору навколо ядра називається електронною хмарою, або електронною орбіта ллю.
Електронна орбіталь – це простір навколо ядра атома, в якому найбільш імовірне перебування електрона.
Стан електрона у атомі описують 4 квантових чисел
(учні замальовують електронні хмари у зошит)
(фільм) -s, p, d, f підривні
Енергетичний рівень |
Підрівні |
Квантові комірки |
Електронна формула |
К-сть електронів |
|||||||||||||||||
І |
s |
|
1s2
|
2 |
|||||||||||||||||
ІІ |
s, p |
|
2s22p6
|
8 |
|||||||||||||||||
ІІІ |
s, p, d |
|
3s23p63d10
|
18 |
|||||||||||||||||
ІV |
s, p, d, f |
|
4s24p64d104f14
|
32 |
|||||||||||||||||
Найважливішою характеристикою електрона - є його енергія. Кожен енергетичний рівень заповнюють електронами з однаковою чи дуже близькою енергією. Електрони першого рівня мають найменшу енергію; вони перебувають найближче до ядра атома. Другий рівень займають електрони з вищою енергією, третій – із ще вищою…
Електронні формули та їх графічні варіанти (приклади і звернути увагу на к-сть електронів на зовнішньому енергетичному рівні)
б) відтворення інформації
1. Як визначити кількість електронів в атомі?
2. Де розподіляються електрони в атомі? Що утримує електрон? А чому він не втече від ядра? Чому не падає на протони?
3.Які форми мають електронні орбіта лі?
4. Як визначити к-сть енергетичних рівнів?
5. З яких підрівнів складається І, ІІ, ІІІ, ІV енергетичні рівні
6. Як визначити к-сть електронів на зовнішньому енергетичному рівні? Побудуйте схему будови атомів елементів: B, N, O, Li, F
в) закріплення інформації
Метод «Пропущені елементи»
Визначте пропущені елементи в електронних формулах:
А.1s22s2...3s2;
Б.1s22s22p6...3р4;
В. 1s22s22p63s2…4s2.
Робота в групах
Завдання для №1 групи
Атом елемента має на 7 електронів більше, ніж іон магнію. Назвіть елемент, складіть електронні формули його атома та іона.
Завдання для №2 групи
Атом елемента має на 4 електронів менше, ніж іон магнію. Назвіть елемент, складіть електронні формули його атома та іона.
VІ. Підсумок
Звертаю увагу учнів на ключові моменти складання електронних схем:
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 25,26, виконати завдання 230 ст. 163.