Урок "Будова і функції кореня"

Про матеріал
Мета: Навчальна: сформувати знання про зовнішню та внутрішню будову кореня, як вегетативного органа рослин, мінеральне живлення; виявити основні функції, які виконує даний орган; навчити розпізнавати зони кореня, типи кореневих систем рослин. Розвивальна: Розвивати уміння визначати функції кореня за основними ознаками; розвивати спостережливість та уважність. Виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати зацікавленість до природи, інтерес до науки біології.
Перегляд файлу

Тема «Будова і функції кореня»

Мета:

  • Навчальна: сформувати знання про зовнішню та внутрішню  будову кореня, як вегетативного органа рослин, мінеральне живлення; виявити основні функції, які виконує даний орган; навчити розпізнавати зони кореня,  типи кореневих систем рослин.
  • Розвивальна: Розвивати уміння визначати функції кореня за основними ознаками; розвивати спостережливість та уважність.
  • Виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати зацікавленість до природи, інтерес до науки біології.

Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, підручник, ТЗН.

Методи:

  1. Репродуктивний.
  2. Пояснювально-ілюстративний.
  3. Евристичний.
  4. Метод проблемного викладу.

Поняття: корінь, зони кореня, кореневий чохлик, зона поділу, зона росту, всисна зона, провідна зона, кореневі волоски

Тип уроку: Урок формування умінь.

План уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1.Вправа «Продовж речення»

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

  1. «Мозковий штурм»

ІІІ. Виклад нового матеріалу.

  1. Складання Асоціативного куща» до слова корінь.
  2. Робота в групах (робота з підручником).
  3. «Взаємонавчання»
  4. Бесіда з елементами розповіді.
  5. «Цікавинка»

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

1.Вправа «Перевір себе»

2.Прийом «Проблемне питання»

3. Гра «Хто зайвий»

V. Підведення підсумків уроку.

1.Рефлексія

VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1.Вправа «Продовж речення»

1. Сукупність клітин, які мають подібну будову і виконують однакові функції називають ... (тканиною).

2. Всі інші тканини утворюються з ... (твірної) тканини.

3. Шкірочка і корок належать до ... (покривних тканин).

4. Висхідний та низхідний потік речовин забезпечують ... (провідні) тканини.

5. Міцність та пружність рослинам забезпечують ... (механічні) тканини.

Зробить висновк:Значення тканин вцілому

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

1. «Мозковий штурм»

1.З яких органів складається рослина? (корінь, стебло, листок, квітка, плід, насіння)

2.Який орган на вашу думку найважливіший? Чому?

3. Чи може рослина жити без кореня? Чому?

У пустелях денна температура піднімається до 80 градусів, уночі бувають приморозки, ґрунт сухий і сольовий. Який орган рослини допомагає вижити за таких умов? (Корінь)

Сьогодні ми будемо працювати за таким планом:

План

  1. Корінь.
  2. Зони кореня.
  3. Функції кореня.
  4. Внутрішня будова кореня.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Складання «Асоціативного куща» до  слова корінь

      Корінь – це вегетативний орган рослини, який росте донизу
і утворює підземну частину, здатний розгалужуватись,
не ділиться на вузли та міжвузля і не утворює листків

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Робота в групах (робота з підручником)

Робота з підручником

1 група – Кореневий чохлик

2 група – Зона поділу та зона розтягування

3 група – Всисна зона (зона кореневих волосків) та провідна зона (зона бічних коренів)

3.«Взаємонавчання»

 Яка з зон кореня визначає в якому напрямку він буде рости?

Яка зона забезпечує ріст кореня в довжину?

Яка з зон кореня забезпечує запас поживних речовин, поглинає воду?

Доповідь учнів

Корінь складається з різних за особливостями будови ділянок – зон кореня.

Зони кореня – це структури, що послідовно змінюють одна одну в міру росту кореня в довжину.

І. Кореневий чохлик – багатошарове утворення на верхівці зростаючого кореня,  яке постійно оновлює захисну функцію. Визначає напрямок росту кореня та орієнтацію в просторі.

ІІ. Зона поділу – утворена з клітин твірної тканини, що забезпечує ріст кореня в  довжину за рахунок безперервного поділу клітин.

ІІІ. Зона розтягування – зона, в якій клітини ростуть, видовжуються, просуваючи  зону поділу з кореневим чохликом у глиб ґрунту.

ІV. Зона всмоктування або зона кореневих волосків – забезпечує поглинання води та поживних речовин з ґрунту. Саме кореневі волоски вбирають із ґрунту  розчину воду й мінеральні солі. Вони постійно відновлюються.

V. Зона проведення – зона кореня, розташована вище зони всмоктування, де по судинах здійснюється переміщення води й мінеральних солей, а по ситоподібних трубках – вуглеводів. Корінь у цій зоні покритий корковою тканиною.

 

Зони кореня

Функції

Зона кореневого чохлика

  захист, напрямок росту

Зона поділу

  поділ клітин

Зона розтягування

Ріст клітин до типових розмірів

Всисна зона або зона кореневих волосків

Всмоктування розчинів мінеральних речовин кореневими волосками

Провідна зона

Рух мінеральних розчинів до стебла, і Мал._40._Внутрішня_будова_кореня.jpgорганічних – до кореня.

  4.Бесіда з елементами розповіді

Внутрішня будова кореня

Покривна тканина кореня складається з одного шару клітин шкірки з тоненькими стінками. Саме ці клітини й утворюють кореневі волоски.

Глибше, під шкіркою, розміщена кора кореня. Вона складається з багатьох шарів клітин основної тканини. По цій тканині розчини поживних речовин рухаються від кореневих волосків до провідних тканин, розташованих у центральній частині кореня.

Центральну частину кореня утворює центральний циліндр. У багаторічних рослин він може бути оточений шаром клітин бічної твірної тканини. Завдяки поділу цих клітин корінь потовщується.

У центральному циліндрі формується провідна система рослини, до складу якої входять судини і ситоподібні трубки. По судинах відбувається висхідний рух води з розчиненими мінеральними речовинами, тобто від кореня до надземної частини рослин. А по ситоподібних трубках органічні речовини транспортуються від зелених надземних частин до кореня - це низхідний рух. У центральному циліндрі також розташовані механічна та основна запасаюча тканини.

5.«Цікавинка»

 Розміри кореневої системи в різних рослин різні. Коріння яблуні проникає в ґрунт на глибину 3–4 м, а в сторони від стовбура — до 15 м, у конюшини та пшениці — на глибину до 2 м, у рослин водойм вони розташовуються близько до поверхні ґрунту.

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

1.Вправа «Перевір себе».

1. Вкажіть функцію, не властиву кореням:

A) закріплює рослину;

Б) запасає поживні речовини;

B) поглинає воду;

Г) здійснює фотосинтез.

2. Корінь, який буває один:

A) головний;

Б) додатковий;

B) бічний;

Г) мичкуватий.

3. Захищає зону росту:

A) зона розтягування;

Б) провідна зона;

B) кореневий чохлик;

Г) всисна зона.

4.Найдовша зона кореня — це:

А поділу   В всисна

Б розтягування Г провідна

5.Зона кореня, яка містить твірну тканину:

А поділу   В всисна

Б розтягування  Г провідна

6.Всисна зона щільно вкрита:

А кореневими волосками В кореневим чохликом

Б покривними клітинами Г бічними коренями

7.Зона, у якій відбувається галуження кореня:

А всисна   В розтягування

Б провідна   Г поділу

2. Прийом «Проблемне питання».

1. В умовах арктичної тундри коріння рослин розташовуються в ґрунті не глибше 15-20 см, а в пустелях Середньої Азії, наприклад, коріння верблюжої колючки йдуть у ґрунт на глибину 15 м. Поясніть це явище.

2. Учень, вимірюючи коріння декількох рослин одного виду, зібраних з різних ґрунтів, отримав наступні результати: 10 см, 28 см, 70 см. У якому ґрунті росте кожна з рослин: глинистої, піщаної, чорноземної?

3. Гра "Хто зайвий" .

  • Квасоля, горох, соя, цибуля.
  • Пшениця, морква, рис, кукурудза.
  • Кульбаба, щавель, овес, картопля.
  • Горох, квасоля, кукурудза, часник

V. Підведення підсумків уроку.

1.Рефлексія

Дайте відповіді на питання:

— Які основні функції коренів?

— Які види коренів ви знаєте?

— Які бувають типи кореневих систем?

— Чим відрізняється стрижнева коренева система від мичкуватої?

VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

 

docx
Додано
28 березня 2023
Переглядів
445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку