Урок "Будова насіння.Дослідження умов проростання насіння "

Про матеріал

Проведення лабораторного дослідження з теми "Будова зерна", в якому розкривається теоретичний матеріал щодо будови та складу насіння однодольних та дводольних рослин на прикладі насіння пшениці, квасолі. Проведення досліднецького практикуму "Дослідження умов проростання насіння." Розкриваеться теоретичний матеріал при яких умовах проростає насіння та як воно повинно зберігатися.

Перегляд файлу

м. Київ СШ №120 вчитель біології Мозуль М.Ю.

 6 клас

Лабораторне дослідження: Будова насінини.

Дослідницький практикум Дослідження умов проростання насіння.

Цілі уроку:

освітня: ознайомити учнів з будовою та складом насіння однодольних та дводольних рослин на прикладі насіння пшениці, квасолі, гороху; з’ясувати умови проростання насіння;

розвивальна: розвивати уміння порівнювати біологічні явища та процеси у житті рослин; уміння спостерігати та робити висновки і узагальнення; проводити дослідницьку роботу, розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: практичне заняття

Форми та методи: словесні, графічні, практичні, проблемно-пошукові, інтерактивні вправи.

Основні поняття і терміни: насінина, зародок, зародковий корінець, стебельце і брунечка, ендосперм, сім’ядолі.

Обладнання: сухе і набубнявіле насіння квасолі, сухі і замочені на добу зернівки пшениці, кукурудзи, гороху препарувальні голки, лупи, колекція «Насіння», ноутбук, презентація «Будова насіння однодольних та дводольних рослин», зразки насіння різних рослин, рожеві квіточки з паперу.

 

Девіз уроку: «Якщо не висловлено протилежні думки,

немає з чого вибирати найкраще».

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

(Робота з дидактичним матеріалом. Учитель пропонує учням диференційовані дидактичні матеріали для перевірки їх знань. Учні обирають форму роботи самостійно).

  • Заповнити схему «органи рослин» та назвати органи рослини за малюнком (додаток 6)
  • Назвати будову квітки за малюнком (додаток 7)
  • Завдання вибрати вірне твердження (додаток 4)
  • Біологічна математика (додаток 5)
  • Біологічний диктант (додаток 2)
  • Виконати тестові завдання на встановлення відповідності (додаток 3)
  • Тест «Так» чи «Ні» (додаток 1)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Мабуть не один раз декому із нас доводилось очищати свій одяг від чіпких колючок різних рослин, наприклад, череди, лопуха. Ми були свідками коли пух тополі кружляв наче білий сніг. А ще  споживали дуже поживні, чудові на смак ядра грецького горіха грецького. А чи задумувались ви що це за створіння природи? Так, мова на нашому уроці піде про насінину.

ІV. Представлення теми та очікуваних результатів

(Тема та завдання уроку висвітлюється на моніторі комп’ютера)

Відкрийте лабораторні зошити і запишіть сьогоднішнє число і тему нашого уроку. «Лабораторне дослідження: будова насінини.»

Давайте разом сформулюємо мету нашого уроку.

На даному уроці ми …….

Завдання уроку:

  • Вивчити будову насіння однодольних і дводольних рослин;
  • Зясувати хімічний склад насіння;
  • Визначити умови проростання насіння;
  • Довести біологічне значення насінини

Учні роблять запис в зошитах для лабораторних досліджень (сторінка підручника 137)

 

V. Засвоєння нових знань

НАСІНИНА – це утвір у насінних рослин, що містить зародок, за допомогою якого ці рослини поширюються.

Насіння квіткових рослин різноманітне за розмірами, формою, забарвленням. Розгляньте зразки насіння різних рослини у себе на партах. Ви, мабуть, звернули увагу, що найчастіше зустрічаються насінини кулясті, видовженокулясті - такі, щоб за певного об’єму вони мали як найменшу площу поверхні. Контакт насіння при цьому зводиться до мінімуму, що полегшує її виживання у несприятливих умовах.

 Діти! А чи знаєте ви, у яких рослин найбільше та найменше насіння? Доповіді учнів

 Найбільше насіння у світі в сейшельської пальми, а найменше – у орхідей. В Україні найменша насінина теж у представників орхідних, а найбільша – у горіха.

Сьогодні ми будемо роздивлятися насіння

Придивіться уважно до виданих вам зразків насіння, а особливо квасолі. Ви побачите гарно виражений рубчик – це слід від насінної ніжки та пилковходу.

Візьміть до рук набубнявівше насіння квасолі і легенько, за допомогою голки, зніміть шкірку. Що ви бичите? Це сім’ядолі. Зазначу, що все насіння має шкірку, що може набувати різного забарвлення. Але із сухої насінини ви не завжди зможете її зняти. Спробуйте зняти шкірку із сухої насінини квасолі. Чи вдалося вам це зробити?

Бесіда

- Давайте пригадаємо з чого розвивається насінина?

Насінина формується з …….  ……..  .

Покриви насінного              Зигота            Центральна клітина          

        зачатка

 

 

насінна шкірка                  зародок                      запасні речовини

 

Подивіться уважно на насінину пшениці і квасолі яка між ними різниця?

Так правильно квасоля має дві сім’ядолі, а пшениця одну. За цими ознаками вчені поділяють рослини на два класи однодольні та дводольні.

Розглянемо будову двосім’ядольної насінини на прикладі насіння квасолі, та односім’ядольної на прикладі пшениці.(За допомогою слайда.)  та малюнку в підручнику на сторінці 136.

Прошу звернути увагу на те, що у двосім’ядольного насіння поживні речовини, що необхідні під час проростання зародка насіння, знаходяться в сімядолях. У односімядольного - сімядоля не містить поживних речовин, - вони знаходяться в ендоспермі. У них друга сімядоля редукована, а та, що є представлена тоненькою плівочкою між зародком і ендоспермом та називається щиток. При проростанні насіння крізь щиток відбувається всмоктування зародком поживних речовин. А чи знайомий вам такий термін як «щиток»? Коли ви з ним зустрічалися? (Діти відповідають, що є суцвіття щиток.)

Насінина дводольної рослини

Насінина однодольної рослини

насінина квасолі, вкрита товстою шкірочкою. На вузькій увігнутій поверхні насінини розташований рубчик — місце прикріплення насінини до насінної ніжки. Поряд з рубчиком є отвір, через який до насінини під час його формування надходить зародок у вигляді двох добре розвинутих сім’ядолей, зародкового корінця, зародкового стебельця і брунечки. Всі поживні речовини містяться в сім’ядолях, які є першою парою видозмінених листків зародка.

насінина зернівки пшениці, вкрита оплоднем, що зрісся зі шкірочкою насінини, а під нею містяться зародок і запасаюча тканина у вигляді ендосперму. Зародок має сформовані вегетативні органи майбутньої рослини: зародковий корінець з кореневим чохликом, зародкове стебельце і брунечку. В центрі брунечки добре помітний конус наростання, вкритий зародковими листочками. Верхній зародковий листок захищає проросток при проходженні крізь грунт. Частина зародка, що прилягає до ендосперму, є редукованою сім’ядолею і має назву щитка, через який зародок отримує поживні речовини і воду з ендосперму.

 

Учні, разом із вчителем креслять схему будови насіння, зазначають приклади рослин, їх класифікацію.

Картинки по запросу схема будова насінини

 

Порівняльна характеристика однодольної та дводольної насінини

Однодольна насінина

Дводольна насінина

Наявність ендосперму

Відсутній ендосперм

Одна сім’ядоля

Є дві сім’ядолі

Запас поживних речовин у сім’ядолі відсутній

Запас поживних речовин міститься у сім’ядолях

Плівчастий оплодень зростається з насіниною

Насінна шкірка не зростається із сім’ядолею

Робота в групах проводить дослідження на виявлення в насінні органічних і мінеральних речовин.

Хімічний склад насіння

 

                Органічні речовини                  Неорганічні речовини

 

_______  _________  ________           ________   _________________

 

Залежно від того де знаходяться поживні речовини розрізняють

            Білкове насіння                           Безбілкове насіння

(поживні речовини містяться           (поживні речовини містяться

         в ендоспермі )                                          в сімядолях )

Оформлюють висновок що до будови насіння у зошитах з практичних робіт.

Отже, як проростає насіння? Які умови необхідні для його проростання. Зараз ми з вами це зясуємо.

Зауважу, що рослину з моменту проростання називають проростком. 

Отже. При проростанні насіння спочатку проростає зародковий корінь, потім брунечка. Корінь прориває насінну шкірку і росте в глибину грунту, а пагін спрямовується до його поверхні.

А зараз заслухаємо наших дослідників які проводили дослідження щодо виявлення факторів які впливають на проростання насіння. (Представлення презентації учнів. Переглядають слайд «Умови проростання насіння» які підготували учні.))

Для проростання насіння потрібні вода, тепло, повітря і поживні речовини. Перш ніж зародок рушить в ріст, насіння вбирає в себе воду і набрякає, при цьому розривається їх оболонка і розсуються частки грунту, що оточують сім'я. Під впливом води і припливу повітря в насінні збільшується зміст ферментів. При їх участі нерозчинні поживні речовини, що знаходяться в насінні, переходять в легкозасвоювані, і починається нове життя.

Для проростання насіння різних рослин потрібна неоднакова кількість води: так, для насіння гірчиці польової, льону звичайного, соняшнику однорічного, редьки дикої і суріпиці звичайної - 30-40% від їх маси, для злакових - 50-70%, для проростання рослин з родини бобових (горох, квасоля, вика, конюшина, чина, буркун та ін.) - 100% і більше.

Вимоги різних рослин до температури, необхідної для проростання насіння, також неоднакові. Насіння рослин південного походження зазвичай має потребу для проростання у більш високій температурі, ніж ті, у яких батьківщиною є країни помірного клімату.

Не менш вимогливе насіння і до достатньої кількості повітря. Глибоко закладене насіння із-за його недоліку не проростає. Задихається і гине насіння деяких рослин і при тривалому затопленні грунту в повені.

Прочитайте текст підручника на сторінці 138-139 (учні опрацьовують матеріал та разом з вчителем роблять висновки ро умови які необхідні для проростання насіння).

А зараз оформимо Дослідницький практикум «Дослідження умов проростання насіння» та напишемо які умови необхідні для проростання насіння і запишіть їх у зошити. (Діти виконують завдання протягом 5 хвилин, потім вибірково зачитують і обговорюють.)

Отже, запамятаємо це і будемо використовувати у своїй практиці, коли висаджуватимемо насіння. А як правильно зберігати насіння? Яких умов потрібно дотримуватися, щоб насіння не загинуло? (Роздуми дітей. Пояснення вчителя.)

Бачу, що ви вже трішки заморилися і потребуєте відпочинку. Пропоную зробити гімнастику для очей.

Проводитья фізкультхвилинк

Яке ж біологічне значення насіння? (Відповіді дітей, корекція вчителем.)

А яке значення насіння та плодів в житті людини? (Їжа, естетичне задоволення, корм для тварин, сировина для харчової, хімічної, медичної, парфумерної галузей промисловості, отрута для людини.)

Діти, на жаль щороку багато дітей страждає від отруєння насінням та плодами отруйних рослин. І хоча вчителі, батьки, класні керівники неодноразово нагадують не брати до рота незнайоме насіння, плоди – це трапляється кожного року. Я застерігаю вас, адже наслідки можуть бути непоправимі.

VI. Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів

А зараз я вам пропоную написати біологічний диктант.

  1.          Сім’ядолі – це:

а) видозміни пагона;            б) перші видозмінені листки зародка; 

в) видозміни квітконіжки;   г) частини плода

2. Зародок квасолі має:   

а) квітку;   б) плід;   в) кору;   г) стебло

3. Дві сімядолі є в насінинах:

а) цибулі;   б) пшениці;   в) гороху;   г) кукурудзи.

4. Основну частину насіння жита займає: 

а) зародок;   б) сімядоля;   в) ендосперм;   г) оболонка.

5. Основні запасні поживні речовини в насінні квасолі розташовуються:

а) в ендоспермі;              б) в оболонках;   

в) в одній із сімядоль;   г) в обох сімядолях.

6. У пшениці сімядоля:     а) містить основні поживні речовини; 

б) відокремлює ендосперм від зародка; в) відсутня;   г) оточує зародок.

7. Насіння дихає:   

а) іноді;                                         б) завжди;  

в) тільки під час проростання;   г) тільки під час формування зародка.

8. За температури грунту 1-2 оС проростає насіння: 

а) огірків;   б) рису;   в) жита;   г) кукурудзи.

9. Під водою проростає насіння:  

а) рису;   б) льону;   в) коноплі;   г) маку.

10. Підземний тип проростання насіння характерний для такої рослини:

а) цибулі;   б) квасолі;   в) редьки;   г) дуба.

11. Надземний тип проростання насіння характерний для такої рослини:

а) жита;   б) квасолі;   в) пшениці;   г) дуба.

12. Дрібні насінини цибулі потрібно сіяти на глибину:

а) 1-2 см;   б) 5-6 см;   в) 10-12 см;   г) 15-20 см.

Відповідь. 1-б. 2-г. 3-в. 4-в. 5-г. 6-б. 7-б. 8-в. 9-а. 10-г. 11-б. 12-а.

Ось і добігає урок свого завершення. Я хочу вас запитати: чи справдилися ваші очікування від уроку? Якщо так, то рожеві квіточки, що є у вас на партах, прикріпіть на наше деревце, щоб воно розквітло. А якщо ваші очікування не справдилися, то залиште ці квіточки собі.

Учитель виставляє оцінки, коментуючи роботу учнів на уроці.

VII. Домашнє завдання

Вивчити параграф п.36-37, відповісти на питання в кінці параграфу сторінка 138

За бажанням підготувати повідомлення про рослини, що мають отруйні плоди, насіння. Ваше завдання підготувати повідомлення не лише про дію цих рослин на організм людини, а й інших рослин, в яких отруйними є плоди і насіння. Свою увагу прошу звернути на ознаки отруєння та правила надання першої допомоги в разі отруєння.

 

Автор підручника: Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, Н.Ю. Матяш, М.М. Мусієнко, П.С. Славний, В.В. Серебряков, В.П. Поліщук

 

 

 

 

 

 

 

 

 ДОДАТОК 1

Тест (треба відповідати словами «Так» чи «Ні»)

1. Перехресне запилення рослин здійснюють комахи, вітер, птахи.

2. Самозапилення – це перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки іншої квітки.

3. Комахозапильні рослини мають яскраву оцвітину, привабливий запах, квітки великі поодинокі.

4. Для вітрозапильних рослин характерним є наявність нектарників, дрібні безбарвні квітки, великі пиляки.

5. Недоліками перехресного запилення є те, що воно забезпечує високу різноманітність спадкових ознак особин, зберігає стійке потомство.

6. За допомогою штучного запилення підвищують урожайність рослин.

7. Процесу запліднення у квіткових рослин передує проростання пилкового зерна на приймочці маточки.

8. Запилення – це процес перенесення пилку із пиляків на приймочку маточки.

9. Процес злиття одного із сперміїв з яйцеклітиною, а другого – із центральною клітиною, у результаті чого утворюється зигота – називається подвійним заплідненням.

10. Процес подвійного запліднення був відкритий у 1898 році професором Навашиним.

 

Тест ( треба відповідати словами «Так» чи «Ні»)

  1. (так) 2.  (ні) 3. (так)  4. (ні) 5.  (ні) 6.  (так) 7. (так) 8.  (так) 9.  (так) 10. (так)

 

ДОДАТОК 2

Завдання: відповідь питання позначити відповідним номером ключового слова.

Питання:

  1. Верхня розширена частина квітконіжки, в якій розташовані всі частини квітки (квітколоже).
  2. Квітки, які мають тільки тичинки або тільки маточки (одностатеві).
  3. Частина квітки, до складу якої входять тільки пелюстки (віночок).
  4. Рослину, у яких чоловічі та жіночі квітки розташовані на різних рослинах (дводомні).
  5. Частина тичинки, в якій формується пилок (пиляк).
  6. Квітки, в яких знаходяться і маточки, і тичинки (двостатеві).
  7. Вкорочений, видозмінений пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин (квітка).
  8. Видовжена, середня частина маточки (стовпчик).
  9. Частина квітки, яка складається з тичинкової нитки і пиляка (тичинка).
  10. Верхня частина маточки (приймочка).
  11. Частина квітки, за допомогою якої вона кріпиться до пагону (квітконіжка).
  12. Нижня частина маточки, в якій знаходяться насінні зачатки (зав’язь).
  13. Частина квітки, яка складається з приймочки, стовпчика, зав’язі (маточка).
  14. Частина квітки, яка складається з чашолистиків (чашечка).

15. Рослини, у яких чоловічі та жіночі квітки розташовані на одній рослині (однодомні).

Ключові слова:

  1. Квітка
  2. Квітконіжка
  3. Квітколоже
  4. Чашечка
  5. Віночок
  6. Маточка
  7. Тичинка
  8. Пиляк
  9. Стовпчик
  10.  Приймочка
  11.  Зав’язь
  12.  Одностатеві
  13.  Двостатеві
  14.  Однодомні
  15.  Дводомні

 

Відповіді:  3, 12, 5, 15, 8, 13, 1, 9, 7, 10, 2, 11, 6, 4, 14.

ДОДАТОК 3

на встановлення відповідності

Суцвіття

Рослини

1Китиця

2 Простий зонтик

3 Кошик

4 Складний колос

5 Щиток

6 Головка

7 Волоть

А Соняшник

Б Конвалія

В Яблуня

Г Бузок

Д Жито

Е Конюшина

Є Кульбаба

Ж Вишня

Відповіді: 1 — Б; 2 — Ж; 3 — А, Є; 4 — Д; 5 — В; 6 — Е; 7 — Г.

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 4

Вибрати вірне твердження. Вказати до яких рослин відносяться перераховані ознаки комахозапильні чи вітрозапильні:

1. Квіти дрібні, непримітні, оцвітина розвинена слабо. ( В )

2. В квітках є нектар. (К )

3. Пилкові зерна мають поверхню з виростами, можуть бути вкритими клейкими речовинами. ( К )

4. Пилок дрібний, сухий, легкий, гладенький.( В )

5. Квіти мають сильний, приємний запах. ( К )

6. В квітах нектар відсутній. ( В )

7. Квіти великі з яскравою оцвітиною. ( К )

8. Квіти без запаху ( В )

9. Квіти дрібні, зібрані у великі, помітні суцвіття. ( К )

10. Рослини ростуть групами, заростями ( В )

 

ДОДАТОК 5

  1. «Біологічна математика»

Закінчити дію:

Пелюстки + чашолистики = … (подвійна оцвітина)

Зав’язь + приймочка + стовпчик = … (маточка)

Тичинкова нитка + пиляк = … (тичинка)

Одна особина: чоловічі квітки  + жіночі квітки = … (однодомна рослина)

Різні особини: Тичинкові квітки + маточкові квітки = … (дводомні рослини)

Одна квітка: Тичинки + маточки = … (одностатеві)

3. Біологічна задача.

1. Весною на одних деревах верби утворюються жовті сережки, а на інших — зелені. З чим пов’язана ця відмінність?

 (Верба — дводомна рослина. На одному дереві — жіночі квітки, на іншому — чоловічі.)

 

ДОДАТОК 6

ДОДАТОК 7

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трофімова Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 липня 2018
Переглядів
26226
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку