Розробка урока роскриває поняття про будову (різні частини квітки) та різноманітність квіток, знайомить з різними типами квіток. Під час уроку проводиться лабораторне дослідження: будова квітки.
6 клас
Тема: Квітка – орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження: будова квітки.
Цілі урока:
освітня: сформувати в учнів поняття про будову та різноманітність квіток; навчити розрізняти частини квітки, різні типи квіток;
розвивальна: продовжити формування самостійності учнів у навчанні, здатності до самоаналізу; умінні працювати з роздатковим матеріалом, порівнювати, роботи висновки; працювати з додатковою літературою, застосовувати отримані знання на практиці; працювати на уроці творчо, з натхненням; розвивати інтерес до вивчення ботаніки;
виховна: виховувати бережливе ставлення до флори України, формувати культуру поведінки в природі.
Обладнання й матеріали: таблиця "Квітка", модель квітки, гербарії, малюнки, живі квіти, презентація Microsoft PowerPoint.
Основні поняття і терміни: квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав'язь, верхня і нижня зав'язь, двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини, правильні та неправильні квітки.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (демонстрація обладнання), практичні (виконання лабораторної роботи); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв'язування проблемних ситуацій).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка присутності учнів. Перевірка готовності учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань
Розповідь з елементами бесіди.
У 1818 р. натураліст Жозеф Арнольд подорожував тропічними лісами Суматри. Він побачив величезну квітку, що ніби була приклеєна до землі. Від неї йшов сильний неприємний запах гнилого м’яса. Квітка мала діаметр 1 м і масу 5 кг. У неї було п’ять червоних з плямами пелюсток, злегка загнутих на кінцях. Посередині квітки була впадина з великою кількістю тичинок і маточок. На честь ученого, котрий вперше побачив і описав цю квітку, її назвали рафлезією Арнольда. Листки у цієї рослини відсутні. Вона паразитує винятково на дикому винограді.
Найменшою квіткою можна вважати Вольфію (Wolffia angusta) – субтропічна рослина, водиться в Північній і Західній Африці, Азії, Америці. Всього на Землі налічується 17 видів вольфії. Вольфія складається з кулевидно-овальної стеблинки 0,3 – 2,0 мм в діаметрі, листя і коріння немає. Ці кульки вільно плавають на поверхні води, споживаючи розчинені в ній поживні речовини. Квітне вольфія дуже рідко і її квіти, величиною з шпилькову голівку, є найменшими в світі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Запитання для учнів
Пригадайте, у чому полягає сутність статевого розмноження. (В утворенні статевих клітин — гамет та їх злитті, утворюється зигота, з якої формується новий організм, що поєднує ознаки батька і матері).
Формулювання проблемного питання.
Отже, сьогодні на уроці ми детально розглянемо, де саме можуть утворюватися гамети, тобто розглянемо будову квітки, їх різноманітність. Дізнаємося з чим може бути пов’язана величезна різноманітність квіток за розмірами, будовою та формою?
(Запис теми уроку в зошити)
ІV. Засвоєння нових знань
Вступна розповідь вчителя з елементами бесіди
Квіти - це уособлення дивної, неперевершеної майстерності природи. В усі часи люди вшановували квіти. Приємні пахощі, принадність фарб, витончена форма – все це дуже позитивно діє на наші емоції і викликає захоплення. Про них написано багато легенд, пісень та віршів. Проте, крім естетичної насолоди, квіти мають надзвичайно важливе біологічне значення, адже саме квітка є початком майбутнього живого організму – нової рослини.
Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й. В. Гете в праці «Метаморфози рослин» у 1790 році.
Отже, квітка - це генеративний орган, вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин.
Квітка – це спеціальний орган насінного розмноження рослин. Запишіть це визначення до зошиту сторінка підручника 126.
Поява квітки в процесі еволюції забезпечила широке розселення покритонасінних на Землі. Функції квітки: утворення тичинок з пилковими зернами, плодолистків (маточок) з насінними зачатками, запилення, складні процеси запліднення, формування насінин і плоду.
Пояснення з демонстрацією моделі квітки, таблиць і малюнків підручника, презентації. Паралельне виконання відповідного завдання у практикумах та заповнення таблиці.
Будова квітки: віночок, утворений із пелюсток; пиляк тичинки; приймочка маточки; тичинкова нитка; стовпчик маточки; зав’язь; чашечка, утворена із чашолистків; квітколоже; квітконіжка. (прочитайте текст підручника та роздивіться малюнок на сторінці 126) Роздивіться живі квіти які лежать у вас на партах. Знайдіть пелюстки, тичинки, маточку, чашолистики, квітколоже та квітконіжку.
Пояснення вчителя з використанням моделі квітки та презентації
Квіткою закінчується головне стебло або бічні стебла. Безлиста частина стебла під квіткою називається квітконіжкою. Її добре видно в незабудки, конвалії, черешні, яблуні. У деяких рослин (подорожника, вербени) квітконіжка не розвинута, такі квітки називаються сидячими. Квітконіжка переходить у вкорочену вісь квітки, її стеблову частину - квітколоже. Форма квітколожа може бути видовженою, опуклою, плоскою, вгнутою. На квітколожі розташовані видозмінені листки (квітколистки): чашолистки, пелюстки, тичинки, маточки. Найчастіше вони розташовані колами.
Квітконіжка і квітколоже — це видозмінене стебло пагона, а чашолистки, пелюстки, тичинки і плодолистки, що зростаються в маточку,- це видозмінені листки пагона. У квітці латаття крайові, зовнішні чашолистки дуже схожі на листки (з зовнішнього боку вони зеленого кольору, а з внутрішнього - білого). Що ближче до центра квітки, то білі пелюстки стають дедалі меншими та вужчими, на їхніх верхівках з’являються зачатки пиляків, які в середині латаття вже є справжніми тичинками. Тому квітка латаття є яскравим доказом того, що тичинки утворилися з пелюсток, а пелюстки - з листків.
Чашечка складається з невеликих зелених листочків - чашолистків. У зелених чашолистках, які містять хлорофіл, відбувається фотосинтез. У деяких рослин (тюльпана, анемони) вони стають пелюстко-подібними і виконують функції пелюсток; можуть слугувати для захисту плодів, що дозрівають, для їхнього поширення.
Віночок складається з листоподібних пелюсток - вільних або зрослих між собою. За формою, величиною, забарвленням віночки бувають різноманітні. Є квітки з нормально збільшеною кількістю пелюсток, їх називають махровими.
Віночок так само, як і чашечка, може бути правильним, якщо через нього можна провести кілька площин симетрії, або неправильним, якщо через нього можна провести лише одну площину симетрії (фіалка). Є квітки, в яких не можна провести жодної площини симетрії - асиметричні (канна). Функції віночка - приваблювання комах для запилювання.
Оцвітина. Більшість рослин (яблуня, вишня, огірки) мають у квітці і чашечку, і віночок. Разом вони утворюють подвійну оцвітину.
Тичинка має тичинкову нитку та пиляк, що складається з двох половинок. У кожній з них є два пилкові гнізда (мікроспорангії), в яких утворюється значна кількість пилку (мікроспор). Тичинкові нитки бувають різної довжини і форми.
У квітці може бути одна, дві і більше тичинок. Кількість тичинок є важливою систематичною ознакою під час класифікації рослин. Тичинки у квітці бувають вільними (жовтець) або зрослими. Вони можуть зростатися своїми нитками (горох, квасоля) або пиляками (волошка).
Маточка розміщена всередині квітки. Вона утворюється з одного або кількох плодолистків (мегаспорофілів). Кожна дозріла маточка складається з нижньої розширеної частини — зав’язі, середньої циліндричної частини — стовпчика і верхньої, трохи розширеної частини — приймочки.
Зав’язь може бути верхньою і нижньою залежно від положення щодо інших частин квітки. Якщо зав’язь прикріплюється до квітколожа тільки своєю основою, а вся інша частина її вільна, то її називають верхньою (картопля, помідори). Якщо зав’язь занурена у квітколоже, з яким вона зростається, то її називають нижньою.
Учні за допомогою підручника, сторінка 126-127, заповнюють таблицю
Будова квітки
Частина квітки |
Будова |
Функції |
Квітконіжка |
Видозмінене стебло пагона, на якому розташована квітка; квітки без квітконіжок називаються сидячими (соняшник, подорожник). |
Розташування квітки |
Квітколоже |
Вісь квітки, на якій розташовуються всі частини квітки, за формою може бути опуклим, видовженим, укороченим, плоским або увігнутим. |
Вісь квітки, на якій розташовуються інші частини квітки |
Чашолистки (чашечка) |
Зовнішня частина подвійної оцвітини, що складається з чашолистків, видозмінені листки переважно зеленого кольору, які виконують функцію захисту внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання; може бути роздільнопе - люсткова або зрослопелюсткова. |
захист внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання |
Пелюстки віночок) |
Внутрішня, яскраво забарвлена частина подвійної оцвітини, що складається з пелюсток ,що сприяють запиленню; з пелюсток утворєються вільно - або зрослопелюстковий віночок квітки. |
сприяють запиленню |
Тичинки |
Репродуктивні органи квітки, у яких утворюються пилкові зерна; тичинка складається з пиляка й тичинкової нитки. |
Утворення пилкових зерен. |
Маточки |
Репродуктивні частини квітки, складається із зав'язі і приймочки, які розташовані на стовпчику. Утворюються насінні зачатки в результаті зрощення країв одного або декількох плодолистків. |
Утворення насінних зачатків |
Питання до учнів
Які рослини називають дводомними? однодомними?
Учні знаходять відповіді в підручнику сторінка 129, складають опорну схему та порівнюють її з тим що презентує їм вчитель
Квітки бувають двостатевими, з розміщеними в них тичинками і маточками, та одностатевими — маточкові або тичинкові.
Рослини з одностатевими квітками поділяють на одно- та дводомні. До однодомних належать рослини, в яких тичинкові й маточкові квітки містяться на одній рослині (дуб, ліщина), до дводомних — рослини, в яких тичинкові квітки розвиваються на одних екземплярах рослин, а маточкові — на інших (коноплі, тополя).
Розрізняють квітки: Правильна квітка. Якщо через квітку можна провести кілька площин симетрії, її називають правильною або актиноморфною. Правильні квітки у вишні, тюльпана, троянди, лілії, суниці…
Неправильна квітка Якщо через квітку можна провести лише одну площину симетрії – вона неправильна або зигоморфна. Неправильні квітки у гороху, квасолі, акації, кропиви…
Асиметрична квітка - у квітці неможливо провести жодної площини симетрії. Такі квітки мають гладіолуси, канни, антуріум…
Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже там стомився?
І додолу похилився.
Треба дружно всім нам встати
Фізкультпаузу почати вище руки підніміть
І спокійно опустіть, розведіть їх в сторони
Щоб були опорою, плесніть кілька раз
За роботу! Все гаразд.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Проведення інструктажу з БЖД.
Виконання лабораторного дослідження: будова квітки. в зошиті за інструкцією в підручнику сторінка 128. Зробіть висновки за результатами виконаної роботи.
VІ. Узагальнення, систематизація й проміжний контроль знань
Давайте перевіримо наскільки ви зрозуміли та вивчили матеріал уроку, для цього я вам буду зачитувати віршовані загадки та запитання, а ви будете мені говорити відповіді до них. За правильну відповідь ви отримаєте чарівну квітку. Для квіткової рослини пора цвітіння настає.
Квітка що собою являє? Яку роль відіграє? (Квітка – це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин)
- В квітконіжці у рослини є розширена частина. Хто здогадається як вона називається? (Квітколоже)
- Як продовження стебла у рослини називається? На якому, власне, квітка пагоні тримається? (Квітконіжка)
- Назвіть у квітці на рослині головні її частини. (Маточка та тичинки)
- А яка частина квітки для комах дуже помітна? Як називається та з чого складається? (Віночок, складається з пелюсток)
- Зазирнемо ми у квітку і побачимо тичинку. Хто здогадається, з чого вона складається? (З тичинкової нитки і пиляка)
- Пилякові зерна в пиляку зберігаються. А сукупність зерен цих як називається? (Пилок)
- Запилення, запліднення в квітці розвивається. Із насінного зачатку що розвивається? (Насінина)
- В квітці в кожній маточці на горі частина є. Яку назву вона має? Яку роль відіграє? (Приймочка, приймає пилок)
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Виставлення і коментування оцінок.
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал за підручником п.33, дати відповіді на запитання після параграфа. Підготувати повідомлення про використання квіток рослин, як ліків.
Біологія 6 клас Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, Н.Ю. Матяш, М.М. Мусієнко, П.С. Славний, В.В. Серебряков, В.П. Поліщук