Урок "Квітка – орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження: будова квітки."

Про матеріал

Розробка урока роскриває поняття про будову (різні частини квітки) та різноманітність квіток, знайомить з різними типами квіток. Під час уроку проводиться лабораторне дослідження: будова квітки.

Перегляд файлу

м. Київ СШ №120 вчитель біології Мозуль М.Ю.

6 клас

Тема: Квітка – орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження: будова квітки.

Цілі урока:

освітня: сформувати в учнів поняття про будову та різноманітність квіток; навчити розрізняти частини квітки, різні типи квіток;

розвивальна: продовжити формування самостійності учнів у навчанні, здатності до самоаналізу; умінні працювати з роздатковим матеріалом, порівнювати, роботи висновки; працювати з додатковою літературою, застосовувати отримані знання на практиці; працювати на уроці творчо, з натхненням; розвивати інтерес до вивчення ботаніки;

виховна: виховувати бережливе ставлення до флори України, формувати культуру поведінки в природі.

Обладнання й матеріали: таблиця "Квітка", модель квітки, гербарії, малюнки, живі квіти, презентація Microsoft PowerPoint.

Основні поняття і терміни: квітка, оцвітина, чашечка, віночок, чашолистки, пелюстки, тичинка, маточка, пиляк, приймочка, стовпчик, зав'язь, верхня і нижня зав'язь, двостатеві та одностатеві квітки, однодомні та дводомні рослини, правильні та неправильні квітки.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (демонстрація обладнання), практичні (виконання лабораторної роботи); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв'язування проблемних ситуацій).

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка присутності учнів. Перевірка готовності учнів до уроку.

II. Актуалізація опорних знань

Розповідь з елементами бесіди.

У 1818 р. натураліст Жозеф Арнольд подорожував тропічними лісами Суматри. Він побачив величезну квітку, що ніби була приклеєна до землі. Від неї йшов сильний неприємний запах гнилого м’яса. Квітка мала діаметр 1 м і масу 5 кг. У неї було п’ять червоних з плямами пелюсток, злегка загнутих на кінцях. Посередині квітки була впадина з великою кількістю тичинок і маточок. На честь ученого, котрий вперше побачив і описав цю квітку, її назвали рафлезією Арнольда. Листки у цієї рослини відсутні. Вона паразитує винятково на дикому винограді.

Найменшою квіткою можна вважати Вольфію (Wolffia angusta) – субтропічна рослина, водиться в Північній і Західній Африці, Азії, Америці. Всього на Землі налічується 17 видів вольфії. Вольфія складається з кулевидно-овальної стеблинки 0,3 – 2,0 мм в діаметрі, листя і коріння немає. Ці кульки вільно плавають на поверхні води, споживаючи розчинені в ній поживні речовини. Квітне вольфія дуже рідко і її квіти, величиною з шпилькову голівку, є найменшими в світі.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Запитання для учнів

Пригадайте, у чому полягає сутність статевого розмноження. (В утворенні статевих клітин — гамет та їх злитті, утворюється зигота, з якої формується новий організм, що поєднує ознаки батька і матері).

Формулювання проблемного питання.

Отже, сьогодні на уроці ми детально розглянемо, де саме можуть утворюватися гамети, тобто розглянемо будову квітки, їх різноманітність. Дізнаємося з чим може бути пов’язана величезна різноманітність квіток за розмірами, будовою та формою?

(Запис теми уроку в зошити)

ІV. Засвоєння нових знань

Вступна розповідь вчителя з елементами бесіди

Квіти - це уособлення дивної, неперевершеної майстерності природи. В усі часи люди вшановували квіти. Приємні пахощі, принадність фарб, витончена форма – все це дуже позитивно діє на наші емоції і викликає захоплення. Про них написано багато легенд, пісень та віршів. Проте, крім естетичної насолоди, квіти мають надзвичайно важливе біологічне значення, адже саме квітка є початком майбутнього живого організму – нової рослини.

Уперше визначення квітки як видозміненого пагона дав відомий німецький поет і вчений Й. В. Гете в праці «Метаморфози рослин» у 1790 році.

Отже, квітка - це генеративний орган, вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований для статевого розмноження рослин.

Квітка – це спеціальний орган насінного розмноження рослин. Запишіть це визначення до зошиту сторінка підручника 126.

Поява квітки в процесі еволюції забезпечила широке розселення покритонасінних на Землі. Функції квітки: утворення тичинок з пилковими зернами, плодолистків (маточок) з насінними зачатками, запилення, складні процеси запліднення, формування насінин і плоду.

Пояснення з демонстрацією моделі квітки, таблиць і малюнків підручника, презентації. Паралельне виконання відповідного завдання у практикумах та заповнення таблиці.

Будова квітки: віночок, утворений із пелюсток; пиляк тичинки; приймочка маточки; тичинкова нитка; стовпчик маточки; зав’язь; чашечка, утворена із чашолистків; квітколоже; квітконіжка. (прочитайте текст підручника та роздивіться малюнок на сторінці 126) Роздивіться живі квіти які лежать у вас на партах. Знайдіть пелюстки, тичинки, маточку, чашолистики, квітколоже та квітконіжку.

Пояснення вчителя з використанням моделі квітки та презентації

Квіткою закінчується головне стебло або бічні стебла. Безлиста частина стебла під квіткою називається квітконіжкою. Її добре видно в незабудки, конвалії, черешні, яблуні. У деяких рослин (подорожника, вербени) квітконіжка не розвинута, такі квітки називаються сидячими. Квітконіжка переходить у вкорочену вісь квітки, її стеблову частину - квітколоже. Форма квітколожа може бути видовженою, опуклою, плоскою, вгнутою. На квітколожі розташовані видозмінені листки (квітколистки): чашолистки, пелюстки, тичинки, маточки. Найчастіше вони розташовані колами.

Квітконіжка і квітколоже — це видозмінене стебло пагона, а чашолистки, пелюстки, тичинки і плодолистки, що зростаються в маточку,- це видозмінені листки пагона. У квітці латаття крайові, зовнішні чашолистки дуже схожі на листки (з зовнішнього боку вони зеленого кольору, а з внутрішнього - білого). Що ближче до центра квітки, то білі пелюстки стають дедалі меншими та вужчими, на їхніх верхівках з’являються зачатки пиляків, які в середині латаття вже є справжніми тичинками. Тому квітка латаття є яскравим доказом того, що тичинки утворилися з пелюсток, а пелюстки - з листків.

Чашечка складається з невеликих зелених листочків - чашолистків. У зелених чашолистках, які містять хлорофіл, відбувається фотосинтез. У деяких рослин (тюльпана, анемони) вони стають пелюстко-подібними і виконують функції пелюсток; можуть слугувати для захисту плодів, що дозрівають, для їхнього поширення.

Віночок складається з листоподібних пелюсток - вільних або зрослих між собою. За формою, величиною, забарвленням віночки бувають різноманітні. Є квітки з нормально збільшеною кількістю пелюсток, їх називають махровими.

Віночок так само, як і чашечка, може бути правильним, якщо через нього можна провести кілька площин симетрії, або неправильним, якщо через нього можна провести лише одну площину симетрії (фіалка). Є квітки, в яких не можна провести жодної площини симетрії - асиметричні (канна). Функції віночка - приваблювання комах для запилювання.

Оцвітина. Більшість рослин (яблуня, вишня, огірки) мають у квітці і чашечку, і віночок. Разом вони утворюють подвійну оцвітину.

Тичинка має тичинкову нитку та пиляк, що складається з двох половинок. У кожній з них є два пилкові гнізда (мікроспорангії), в яких утворюється значна кількість пилку (мікроспор). Тичинкові нитки бувають різної довжини і форми.

У квітці може бути одна, дві і більше тичинок. Кількість тичинок є важливою систематичною ознакою під час класифікації рослин. Тичинки у квітці бувають вільними (жовтець) або зрослими. Вони можуть зростатися своїми нитками (горох, квасоля) або пиляками (волошка).

Маточка розміщена всередині квітки. Вона утворюється з одного або кількох плодолистків (мегаспорофілів). Кожна дозріла маточка складається з нижньої розширеної частини — зав’язі, середньої циліндричної частини — стовпчика і верхньої, трохи розширеної частини — приймочки.

Зав’язь може бути верхньою і нижньою залежно від положення щодо інших частин квітки. Якщо зав’язь прикріплюється до квітколожа тільки своєю основою, а вся інша частина її вільна, то її називають верхньою (картопля, помідори). Якщо зав’язь занурена у квітколоже, з яким вона зростається, то її називають нижньою.

Учні за допомогою підручника, сторінка 126-127, заповнюють таблицю

Будова квітки

Частина квітки

Будова

Функції

Квітконіжка

Видозмінене стебло пагона, на якому розташована квітка; квітки без квітконіжок називаються сидячими (соняшник, подорожник).

Розташування квітки

Квітколоже

Вісь квітки, на якій розташовуються всі частини квітки, за формою може бути опуклим, видовженим, укороченим, плоским або увігнутим.

Вісь квітки, на якій розташо­вуються інші частини квітки

Чашолистки (чашечка)

Зовнішня частина подвійної оцвітини, що складається з чашолистків, видозмінені листки переважно зеленого кольору, які виконують функцію захисту внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання; може бути роздільнопе - люсткова або зрослопелюсткова.

захист внутрішніх частин квітки до їхнього розкривання

Пелюстки

 віночок)

Внутрішня, яскраво забарвлена частина подвійної оцвітини, що складається з пелюсток ,що сприяють запиленню; з пелюсток утворєються вільно - або зрослопелюстковий віночок квітки.

сприяють запиленню

Тичинки

Репродуктивні органи квітки, у яких утворюються пилкові зерна; тичинка складається з пиляка й тичинкової нитки.

Утворення пилкових зерен.

Маточки

Репродуктивні частини квітки, складається із зав'язі і приймочки, які розташовані на стовпчику. Утворюються насінні зачатки в результаті зрощення країв одного або декількох плодолистків.

Утворення насінних зачатків

Питання до учнів

Які рослини називають дводомними? однодомними?

Учні знаходять відповіді в підручнику сторінка 129, складають опорну схему та порівнюють її з тим що презентує їм вчитель

Квітки бувають двостатевими, з розміщеними в них тичинками і маточками, та одностатевими — маточкові або тичинкові.

Рослини з одностатевими квітками поділяють на одно- та дводомні. До однодомних належать рослини, в яких тичинкові й маточкові квітки містяться на одній рослині (дуб, ліщина), до дводомних — рослини, в яких тичинкові квітки розвиваються на одних екземплярах рослин, а маточкові — на інших (коноплі, тополя).

Розрізняють квітки: Правильна квітка. Якщо через квітку можна провести кілька площин симетрії, її називають правильною або актиноморфною. Правильні квітки у вишні, тюльпана, троянди, лілії, суниці…

Неправильна квітка Якщо через квітку можна провести лише одну площину симетрії – вона неправильна або зигоморфна. Неправильні квітки у гороху, квасолі, акації, кропиви…

Асиметрична квітка - у квітці неможливо провести жодної площини симетрії. Такі квітки мають гладіолуси, канни, антуріум…

Фізкультхвилинка

Хто ж там, хто вже там стомився?

І додолу похилився.

Треба дружно всім нам встати

Фізкультпаузу почати вище руки підніміть

І спокійно опустіть, розведіть їх в сторони

Щоб були опорою, плесніть кілька раз

За роботу! Все гаразд.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Проведення інструктажу з БЖД.

Виконання лабораторного дослідження: будова квітки. в зошиті за інструкцією в підручнику сторінка 128. Зробіть висновки за результатами виконаної роботи.

VІ. Узагальнення, систематизація й проміжний контроль знань

Давайте перевіримо наскільки ви зрозуміли та вивчили матеріал уроку, для цього я вам буду зачитувати віршовані загадки та запитання, а ви будете мені говорити відповіді до них. За правильну відповідь ви отримаєте чарівну квітку. Для квіткової рослини пора цвітіння настає.

Квітка що собою являє? Яку роль відіграє? (Квітка – це вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який  пристосований для статевого розмноження рослин)

- В квітконіжці у рослини є розширена частина. Хто здогадається як вона називається? (Квітколоже)

- Як продовження стебла у рослини називається? На якому, власне, квітка пагоні тримається? (Квітконіжка)

- Назвіть у квітці на рослині головні її частини. (Маточка та тичинки)

- А яка частина квітки для комах дуже помітна? Як називається та з чого складається? (Віночок, складається з пелюсток)

- Зазирнемо ми у квітку і побачимо тичинку. Хто здогадається, з чого вона складається? (З тичинкової нитки і пиляка)

- Пилякові зерна в пиляку зберігаються. А сукупність зерен цих як називається? (Пилок)

- Запилення, запліднення в квітці розвивається. Із насінного зачатку що розвивається? (Насінина)

- В квітці в кожній маточці на горі частина є. Яку назву вона має? Яку роль відіграє? (Приймочка, приймає пилок)

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Виставлення і коментування оцінок.

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал за підручником п.33, дати відповіді на запитання після параграфа. Підготувати повідомлення про використання квіток рослин, як ліків.

 

 

Біологія 6 клас Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, Н.Ю. Матяш, М.М. Мусієнко, П.С. Славний, В.В. Серебряков, В.П. Поліщук

docx
Додано
15 липня 2018
Переглядів
8629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку