Урок "Будова речовини"

Про матеріал
Урок вивчення нової теми параграф 2. "Будова речовини її властивості. Початкові відомості про будову речовини." з елементами гри для зацікавлення вивчення фізики у 7 класі.
Перегляд файлу

Тема уроку:  «Будова речовини. Будова атома. Дифузія.»

 

Мета:

  • навчальна: Дати учням поняття про будову атома, сформувати уявлення про ядерну модель атома і основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини. Показати практичне значення застосування дифузії у техніці та природі; формувати цілісне уявлення про МКТ, показати єдність природи, взаємозв’язок фізики, біології, техніки;
  • розвивальна: Розвивати інтерес до предмету, логічне мислення, просторову уяву. Дослідити від чого залежить дифузія тіл; розвивати інтелектуальні та творчі здібності, вміння аналізувати, робити висновки;
  • виховна: Виховувати пізнавальний інтерес до виконання нових завдань, самостійність, політехнічний інтерес учнів; здивувати цікавими прикладами та фактами. Виховувати в учнів спостережливість, висловлювати свою думку та вміння спілкуватися.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Прийом «Вивчення емоційного стану учнів».

У кожного учня на столі лежать 3 кольорових КАРТКИ – умовний знак емоційного стану учня (радісний, сумний, напружений).

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація.

Проблемне запитання:  На попередньому уроці ми з вами вияснили, що молекули складаються з атомів, а як ви думаєте чи може атом мати свою будову? Якщо так то які у вас будуть ідеї?

   Бесіда за запитаннями.

  1. З чого складається речовина?

  2. З чого складаються атом?

  3.  Чи однакові молекули води в гарячому чаї та в арктичній кризі?

Учні відповідають, вчитель  аналізує  їх відповіді.

 

ІV. Пояснення нового матеріалу.

Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла. Дифузія

 

Фізхвилинка.

VІ. Створюються проблемні  ситуації:

А)Проведемо демонстраційний дослід;

 1. Розширення тіл під час нагрівання.

2. Розчинення солі у воді, мідний купорос.

3. Дифузія газів і рідин.

4. Модель хаотичного руху молекул.

5. Зменшення об’єму при змішуванні води і спирту

б)Експериментально дослідити явище дифузії.

Прилади і матеріали: пахуча речовина (наприклад, одеколон) та барвник (наприклад, чорнило чи кришталики калій перманганату), посудина з водою.

Б) Виготовлення молекул з пластиліну;

 

VІІ.Приклад веб-квесту: «Наноматеріали».

Фронтально-колективна робота.

 Назви цих пунктів:

«Дізнаємося про наноматеріали» та

 «Виявляємо властивості наноматеріалів та перспективи їхнього застосування».

Перелік інтернет-ресурсів з теми «Наноматеріали, їх властивості та застосування» Наноматеріали в медицині http://medytsyna.com/zastosuvannya-nanotehnologij-umeditsini

Наноматеріалі в техніці http://figli-.stan/ pp.ua/info/nanomaterialy-iaki-zminiat-maibutnienovitnih-tehnolohij .html

Наноматеріали в хімії http://studcon.org/zastosuvannya-nanotehnologiy?page=1 Наноматеріали в військовій справі http://www.smalltimes.com/document display .cfm?document_id=5957;

Наноматеріали в харчовій промисловості http://dspace.nuft.edu.ua/ispui/bitstream/123456789/6685/1/1.

Наноматеріали в космосі http: //www .dailytechinfo.org/nanotech/1160- samovosstanavlivayushhijsya-nanomaterial-mozhet.html

Наноматеріали в господарстві http://medytsyna.com/agrobelarus-nanomateriali-v-silskomugospodarstvi-korist-chi-shkodu/

Наноматеріали в екології http://studcon.org/zastosuvannya-nanotehnologiy?page=6

 

VІІІ

ВИДЕО: Дифузні туманності.

Для ролика були використані дані супутників «Хаббл» і «Спітцер». Агентство NASA опублікувало відео польоту через туманність Оріона. Вони об'єднали отримані ними дані і додали малюнку об'ємності, використовуючи при цьому «голлівудську техніку».  Туманність Оріона — найяскравіша дифузна туманність, поверхня якої більш ніж в чотири рази перевищує площу повного Місяця. Вона знаходиться на відстані близько 1344 світлових років від Землі.

ІX. Закріплення матеріалу, відпрацювання навчальних навичок.

Розв’язування задач.

Задача 1.

 Під час стрибків у воду спортсмени одержують травми. Що робити, аби цього уникнути?

Розв'язання

Якщо стрибати в газ, травм не буде, бо буде м’яко. Однак це неможливо, оскільки треба стрибати у воду. В такому випадку варто поєднати воду й газ. Це можна здійснити, спінюючи воду під вишкою, з якої стрибають спортсмени.

Задача 2.

"Отвір в стіні". У цегляній стіні обставленого дорогими меб­лями кабінету необхідно терміново висвердлити отвір під картину. Ві­домо, що ця операція завжди супроводжується викидами з отвору дріб­ного порошку цегли, застиглого цементного розчину та піску. Отож, запропонуйте, як можна уникнути такого небажаного явища.

Задача 3.

  „Вода". Проблема отримання придатної для вживання людиною води стає все більш актуальною. У різних джерелах з'являється інфор­мація про створення способів або ж пристроїв, які дозволяють отриму­вати питну воду з водяної пари, яка міститься в повітрі чи в поверхне­вих шарах грунту. Канадський фізик, наприклад, запропонував встано­влювати на побережжі моря великі сітки (схожі на риболовецькі), на які осідають крапельки роси. Дорогоцінна вода відводиться в жолоби. П'ятдесят сіток, кожна з яких має розмір 13x4 м, упродовж доби дають близько 10000 літрів питної води. Запропонуйте власний спосіб або пристрій для отримання води з поверхневого шару грунту або ж безпо­середньо з водяного пару, що міститься в повітрі.

Задача 4.

  "Труба". При експлуатації трубопроводів, якими транспорту­ють воду, нафту, газ або інші продукти, що перебувають у рідкому або газоподібному стані, іноді порушується цілісність його стінок. Зрозумі­ло, що при цьому відбувається втрата цінної речовини. Іноді порушен­ня цілісності трубопроводу здійснюється навмисно - з метою несанкці­онованого відбору транспортованої речовини, наприклад, нафтопроду­ктів або газу. Контроль за станом трубопроводу здійснюється візуаль­но, що є досить трудомісткою, не ефективною та не оперативно вико­нуваною операцією. Є необхідність у дистанційному контролі за ста­ном трубопроводу. Запропонуйте придатний для цього пристрій або спосіб.

 

X. Рефлексія

Прийом «Підіб’ємо підсумки»

Один з найпоширеніших прийомів усної рефлексії, що, як правило, застосовується

на етапі завершення уроку,- це промовляння за такою схемою:

На уроці я...

- дізнався...     - найбільші труднощі я відчув...

- зрозумів...     - я не вмів, а тепер умію...

- навчився...     - я змінив своє ставлення до...

- найбільший мій успіх - це... - на наступному уроці я хочу...

 

Прийом «Смайлики»

Учні сигналізують про свої враження (відчуття) після проведеного уроку заздалегідь приготованими картками:  .

XІ. Домашнє завдання.

 

Прийом «Творче завдання». Напиши параграф по своєму.

Наприклад, учням пропонується розробити:

1)частівки, байки, казки, фантастичні оповідання з навчальної теми;

2)чайнворди, кросворди і т. п.;3)навчальні комікси.

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 2. Початкові відомості про будові речовин. Молекули. Атоми
Додано
25 жовтня 2022
Переглядів
302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку