Тема уроку: «Будова речовини. Будова атома. Дифузія.»
Мета:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Прийом «Вивчення емоційного стану учнів».
У кожного учня на столі лежать 3 кольорових КАРТКИ – умовний знак емоційного стану учня (радісний, сумний, напружений).
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація.
Проблемне запитання: На попередньому уроці ми з вами вияснили, що молекули складаються з атомів, а як ви думаєте чи може атом мати свою будову? Якщо так то які у вас будуть ідеї?
Бесіда за запитаннями.
1. З чого складається речовина?
2. З чого складаються атом?
3. Чи однакові молекули води в гарячому чаї та в арктичній кризі?
Учні відповідають, вчитель аналізує їх відповіді.
ІV. Пояснення нового матеріалу.
Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла. Дифузія
Фізхвилинка.
VІ. Створюються проблемні ситуації:
А)Проведемо демонстраційний дослід;
1. Розширення тіл під час нагрівання.
2. Розчинення солі у воді, мідний купорос.
3. Дифузія газів і рідин.
4. Модель хаотичного руху молекул.
5. Зменшення об’єму при змішуванні води і спирту
б)Експериментально дослідити явище дифузії.
Прилади і матеріали: пахуча речовина (наприклад, одеколон) та барвник (наприклад, чорнило чи кришталики калій перманганату), посудина з водою.
Б) Виготовлення молекул з пластиліну;
VІІ.Приклад веб-квесту: «Наноматеріали».
Фронтально-колективна робота.
Назви цих пунктів:
«Дізнаємося про наноматеріали» та
«Виявляємо властивості наноматеріалів та перспективи їхнього застосування».
Перелік інтернет-ресурсів з теми «Наноматеріали, їх властивості та застосування» Наноматеріали в медицині http://medytsyna.com/zastosuvannya-nanotehnologij-umeditsini
Наноматеріалі в техніці http://figli-.stan/ pp.ua/info/nanomaterialy-iaki-zminiat-maibutnienovitnih-tehnolohij .html
Наноматеріали в хімії http://studcon.org/zastosuvannya-nanotehnologiy?page=1 Наноматеріали в військовій справі http://www.smalltimes.com/document display .cfm?document_id=5957;
Наноматеріали в харчовій промисловості http://dspace.nuft.edu.ua/ispui/bitstream/123456789/6685/1/1.
Наноматеріали в космосі http: //www .dailytechinfo.org/nanotech/1160- samovosstanavlivayushhijsya-nanomaterial-mozhet.html
Наноматеріали в господарстві http://medytsyna.com/agrobelarus-nanomateriali-v-silskomugospodarstvi-korist-chi-shkodu/
Наноматеріали в екології http://studcon.org/zastosuvannya-nanotehnologiy?page=6
VІІІ
ВИДЕО: Дифузні туманності.
Для ролика були використані дані супутників «Хаббл» і «Спітцер». Агентство NASA опублікувало відео польоту через туманність Оріона. Вони об'єднали отримані ними дані і додали малюнку об'ємності, використовуючи при цьому «голлівудську техніку». Туманність Оріона — найяскравіша дифузна туманність, поверхня якої більш ніж в чотири рази перевищує площу повного Місяця. Вона знаходиться на відстані близько 1344 світлових років від Землі.
ІX. Закріплення матеріалу, відпрацювання навчальних навичок.
Розв’язування задач.
Задача 1.
Під час стрибків у воду спортсмени одержують травми. Що робити, аби цього уникнути?
Розв'язання
Якщо стрибати в газ, травм не буде, бо буде м’яко. Однак це неможливо, оскільки треба стрибати у воду. В такому випадку варто поєднати воду й газ. Це можна здійснити, спінюючи воду під вишкою, з якої стрибають спортсмени.
Задача 2.
"Отвір в стіні". У цегляній стіні обставленого дорогими меблями кабінету необхідно терміново висвердлити отвір під картину. Відомо, що ця операція завжди супроводжується викидами з отвору дрібного порошку цегли, застиглого цементного розчину та піску. Отож, запропонуйте, як можна уникнути такого небажаного явища.
Задача 3.
„Вода". Проблема отримання придатної для вживання людиною води стає все більш актуальною. У різних джерелах з'являється інформація про створення способів або ж пристроїв, які дозволяють отримувати питну воду з водяної пари, яка міститься в повітрі чи в поверхневих шарах грунту. Канадський фізик, наприклад, запропонував встановлювати на побережжі моря великі сітки (схожі на риболовецькі), на які осідають крапельки роси. Дорогоцінна вода відводиться в жолоби. П'ятдесят сіток, кожна з яких має розмір 13x4 м, упродовж доби дають близько 10000 літрів питної води. Запропонуйте власний спосіб або пристрій для отримання води з поверхневого шару грунту або ж безпосередньо з водяного пару, що міститься в повітрі.
Задача 4.
"Труба". При експлуатації трубопроводів, якими транспортують воду, нафту, газ або інші продукти, що перебувають у рідкому або газоподібному стані, іноді порушується цілісність його стінок. Зрозуміло, що при цьому відбувається втрата цінної речовини. Іноді порушення цілісності трубопроводу здійснюється навмисно - з метою несанкціонованого відбору транспортованої речовини, наприклад, нафтопродуктів або газу. Контроль за станом трубопроводу здійснюється візуально, що є досить трудомісткою, не ефективною та не оперативно виконуваною операцією. Є необхідність у дистанційному контролі за станом трубопроводу. Запропонуйте придатний для цього пристрій або спосіб.
X. Рефлексія
Прийом «Підіб’ємо підсумки»
Один з найпоширеніших прийомів усної рефлексії, що, як правило, застосовується
на етапі завершення уроку,- це промовляння за такою схемою:
На уроці я...
- дізнався... - найбільші труднощі я відчув...
- зрозумів... - я не вмів, а тепер умію...
- навчився... - я змінив своє ставлення до...
- найбільший мій успіх - це... - на наступному уроці я хочу...
Прийом «Смайлики»
Учні сигналізують про свої враження (відчуття) після проведеного уроку заздалегідь приготованими картками: .
XІ. Домашнє завдання.
Прийом «Творче завдання». Напиши параграф по своєму.
Наприклад, учням пропонується розробити:
1)частівки, байки, казки, фантастичні оповідання з навчальної теми;
2)чайнворди, кросворди і т. п.;3)навчальні комікси.
1