Розробка уроку із природознавства на тему :" Будова рослин. Рослини - живі організми" за підручником Т.Г. Гільберг,Т.В. Сак.для 3 класу. На уроці ознайомити учнів із різноманітністю груп царства рослин, виділити їх характерні особливості; поглибити поняття «рослини – організми»; сформувати уявлення про значення кожного органа (кореня, стебла,листків, квіток, плодів з насінням) для рослини, про особливості живлення і дихання рослин; уміння розрізняти органи рослини, називати їх;
Комунальний заклад « Мирчанський заклад
загальної середньої освіти І – ІІ ступенів –
заклад дошкільної освіти » , вчитель 3 класу
Велика Т.В. предмет « Природознавство»
Тема. Будова рослин. Рослини — живі організми
Ціль : ознайомити учнів із різноманітністю груп царства рослин, виділити їх характерні особливості; поглибити поняття «рослини – організми»; сформувати уявлення про значення кожного органа (кореня, стебла,листків, квіток, плодів з насінням) для рослини, про особливості живлення і дихання рослин; уміння розрізняти органи рослини, називати їх; формувати вміння логічно міркувати, правильно висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль; виховувати критичність і доказовість мислення, естетичне сприймання рослин, моральну відповідальність за збереження рослинного світу, любов та повагу до рослин - символів України.
Обладнання: роздатковий матеріал — гербарії різних трав'янистих рослин з усіма органами, квітучі кімнатні рослини, таблиці, малюнки «Органи рослини», схеми «Живлення рослин», «Дихання рослин», зразки пророщеної учнями вдома квасолі.
Хід уроку
I. Організаційний момент. Хвилинка спостережень
- Яка пора року настала?
- Як змінилися рослини? Чому?
- Які птахи відлетіли?
- Яка сьогодні погода?
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи? (вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються)
- Розкажіть, яке значення мають рослини у вашому житті .(прикрашають кімнати, дають кисень, дають плоди, які вживаємо в їжу)
- Чому рослини називають зеленим дивом Землі?
- Для чого природі потрібні гриби і бактерії?
- Як пов’язані між собою організми і нежива природа?
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
1. Гра «Назвіть рослину»
На городі нога стоїть, На нозі голова висить. Куди сонечко повернеться, Туди голова нахилиться. (Соняшник)
Навесні красується білим цвітом,
а в жнива — червоним плодом. (Вишня)
І маленькі, і старенькі
Влітку, взимку, навесні
Всюди вдягнені гарненько
У зелені сукні всі. (Ялинка)
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть подружок цих... (берізки).
З-під снігу свій листочок
До сонця простягну
І синіми дзвіночками
Вітаю я весну. (Пролісок)
За хатою у садочку,
У зеленого листочка,
Та в червоних намистах
Стоїть пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен — смик!
Та й укине на язик. (Калина)
- Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що спільного між цими рослинами, а також поговоримо про їх значення для життя на Землі.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Хвилинка уяви.
Робота в групах «Ліс», «Луг», «Поле», «Город», «Водойми».
Запросити групи дітей відповідно до їх назви в ліс, луг, поле, город, водойму.
- Заплющте очі. Спробуйте уявити рослини, які там ростуть, хто їх вирощує.
(Учні обговорюють питання в групах, а доповідач висловлює думку групи. Експерти фіксують спільні погляди і пропонують узагальнену відповідь.)
У природі є багато видів рослин. Одні з них вирощують люди. Це культурні рослини. Інші ростуть самі. Це дикорослі рослини. Так, діти, у природі є багато видів рослин. Але у них є щось спільне.
2. «Мозковий штурм»
- Що є спільного у всіх рослин? (стебло, листочки, корінь, квітка)
3.Робота з підручником ( с. 77 – 83).
- Пригадайте ! Частиною якої природи є рослини? Пригадайте, чим відрізняються дерева, кущі, трав’янисті рослини.
- Наведіть декілька прикладів листяних і хвойних дерев.
4 . Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Рослини дуже різноманітні за будовою. Серед рослин розрізняють водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні і квіткові. Всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням.
- Розглянемо таблицю «Органи рослин».
1. Корінь рослини. Він знаходиться у ґрунті. За допомогою кореня рослина живиться поживними речовинами.
2. Стебло. На ньому є листки, квіти, плоди. По стеблу поживні речовини рухаються до листків, квітів і плодів.
Ці речовини підтримують життя рослин. Стебло може бути зеленого або коричневого кольору.
3. Листки, які найчастіше бувають зеленого кольору. Вони можуть бути гладенькі, шорсткі, округлі чи зазубрені.
4. Квітка. У кожної рослини вона різна за величиною, формою і кольором. За допомогою кольору квіти приваблюють до себе комах, які запилюють їх.
5. Плід. Запилена квітка перетворюється на плід.
Плоди також бувають різні за кольором і виглядом. Горіхи, яблука, сливи — це плоди. За допомогою насіння з плодів рослин розмножуються.
(Розглянути рослини з гербарію і перелічити всі частини рослини.)
4. Практична робота.
1. Робота в парах.
Учні розглядають паростки квасолі, які вони пророщували вдома, розкладають їх у тому порядку, в якому вони розвивались з насінини. Потім за допомогою запитань одне одному називають всі інші частини квасолі, яких не побачили в досліді.
2. Учні разом з учителем розглядають дві гілочки однієї рослини. Одна з них стояла у підфарбованій синькою воді, інша — у звичайній.
- Що побачили?
- Чому гілочка, що стояла у підфарбованій воді, стала всередині такого самого кольору, як вода? (Вода від кореня рухається по стеблу.)
- Це перший спосіб живлення. Від кореня вода несе поживні речовини до інших коренів.
Другий спосіб живлення такий : під дією сонячної енергії рослини самі утворюють поживні речовини — цукор і крохмаль — у своїх листках із води й вуглекислого газу.
Фізкультхвилинка
Дерева високі-високі,
Травичка низенька-низенька.
Вітер дерева колише-гойдає,
То вправо, то вліво їх нахиляє,
То вперед, то назад нагинає.
А птахи летять, відлітають,
А діти тихенько за парти сідають.
5. Робота з підручником.
- Подивіться довкола себе – і ви побачите величезну кількість організмів : тварин, рослин, грибів. Людина – також організм, частина живої природи. Для того щоб орієнтуватися у світі організмів, учені поділили їх на царства : Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії.
- Поміркуйте! Які ознаки властиві організмам?
- Усім організмам потрібна їжа як джерело енергії для життя і розвитку. Однак способи живлення рослин і тварин дуже різняться. Тварини живляться іншими організмами, які вони невтомно вишукують. А рослини нікуди не поспішають. Усе , що їм необхідно для живлення ,є в довкіллі. Для живлення рослинам потрібні : сонячне світло як джерело енергії, повітря, вода і солі з ґрунту.
Рослини , як і всі інші організми , дихають, розмножуються, ростуть і розвиваються.
Здатність рухатися – важлива ознака всіх живих організмів. Рослини ,на відміну від тварин, здаються нам нерухомими, але вони рухаються, коли ростуть і розвиваються , повертають своє листя і квітки до сонця.
Прочитати текст «Рослини — живі організми» і дати відповіді на запитання.
- Розгляньте малюнок 62 і назвіть етапи життя рослини.
- Розгляньте малюнок 63 і розкажіть про дихання і живлення рослин.
- Запам’ятайте ! Поживні речовини утворюються тільки на світлі.
- Яким є значення рослин на Землі?
- Запам’ятайте! Рослини створюють умови для життя на Землі!
- Що ще утворюється в листках під дією світла? (Кисень. Рослини виділяють його з повітря.)
- Коли рослини виділяють кисень?
- Коли рослини вбирають кисень?
- Якими органами дихають рослини?
- Чи рухаються рослини? Наведіть приклади.
- Які ознаки всього живого є у рослин?
Висновки
- Рослинам властиві живлення, дихання, розмноження, ріст і розвиток.
- Рослини постачають у повітря кисень, необхідний для дихання.
- Про що ви дізналися в рубриці « Для допитливих»?
V. Закріплення та осмислення знань
1. Робота в групах.
- Доведіть, що рослини — частина живої природи.
- Чому рослини не можуть жити без сонячного світла?
- Доведіть, що рослини — джерело поживних речовин і кисню на Землі.
- Як ви розумієте вислів : « Охороняти рослини означає зберігати життя на Землі»?
- Поміркуйте! Складіть схему, яка ілюструє, що дають рослини тваринам і людині.
1. Гра «Так чи ні».
Корінь вбирає із ґрунту воду?(так)
У плоді утворюються поживні речовини? (так)
Насіння захищає плід від пошкоджень?(ні)
Стебло проводить воду від кореня до всіх органів? (так)
З листя утворюється плід? (ні) VІ. Узагальнення й систематизація знань
Робота з таблицею «Значення органів для рослин».
Цікавинки.
- А чи знаєте ви, що є рослини, які вважаються символами нашої держави?
- Які рослини-символи ви знаєте? (калина, верба, барвінок, чорнобривці).
- Так, справді, ці рослини є символами України. У народі кажуть: "Без верби і калини нема України".
Кожний народ має свої улюблені рослини-символи: для канадців це - клен, для росіян — берізка, а для нас, українців, верба та калина.
Калина є символом дівочої краси, кохання, вірності. З давніх-давен вона – символ рідної землі, батьківської хати. Тому й садять калину біля хати, щоб не переводився рід, біля колодязів, щоб вода була здоровою і смачною. А посаджена на могилі калина — символ пам'яті, туги за померлими.
Біля тину — калина, біля ставу — верба
Це — моя Україна, земля рідна моя.
Нахилилась вербонька до води,
Зацвіла калинонька для краси,
Найдорожча для нас та земля,
Де родились всі ми, ти і я.
Українці здавна шанують вербу. Де тільки не використовували! Із вербових колод майстри видовбували посуд, човни. Плели різноманітні клітки, кошики, робили меблі, огорожі-тини.
На Вербному тижні у церквах освячують вербові гілочки, а повернувшись додому, злегка вдаряють вербовими прутиками всіх рідних, промовляючи:
Не я б’ю, верба б’є.
Великим будь, як верба!
Здоровим , як вода, багатим, як земля,
а вродливим, як весна.
Освячену вербу тримають біля ікон. Верба символізує силу, здоров'я і вроду людини.
Цікаво знати!
Легенда
В одному царстві росла прекрасна квітка. Всі милувалися її красою. Але квітка була сумна, бо не мала біля себе сусідів. Єдиною її втіхою була насінина, з якою вона розмовляла , яку голубила й колисала. Та однієї ночі безжальний вітер вирвав із рук квітки насінину і кинув у землю. Красуня дуже плакала, поливаючи насінинку дрібними сльозами. Але одного ранку сталося диво: там , де впала насінина , виросла чудова рослина, схожа на свою матір. З того часу квітка вже не була сама.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
Розгадування кросворда
1. Білі горошини на зеленій стеблині. (Конвалія)
2. Сидить баба серед літа, у сто сорочок одіта. (Капуста)
3. Що то за голова, що лиш зуби й борода? (Часник)
4. Повна діжка жита, п'ятачком накрита. (Мак)
5. Висить шапличок, а в тім шапличку сімсот козаків. (Соняшник)
6. Гілки рогаті, плоди крилаті. (Клен)
7. Квітка гарна розквітає, а торкнешся — всіх кусає. (Троянда)
8. Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)
- Поділіть рослини, розгадані у кросворді, на дві групи. Дайте назву кожній групі.
(Робота в парах. Взаємоперевірка.)
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати статті підручника «Будова рослин», «Рослини — живі організми».