Урок " Будова рослин. Рослини — живі організми"

Про матеріал

Розробка уроку із природознавства на тему :" Будова рослин. Рослини - живі організми" за підручником Т.Г. Гільберг,Т.В. Сак.для 3 класу. На уроці ознайомити учнів із різноманітністю груп царства рослин, виділити їх характерні особливості; поглибити поняття «рослини – організми»; сформувати уявлення про значення кожного органа (кореня, стебла,листків, квіток, плодів з насінням) для рослини, про особливості живлення і дихання рослин; уміння розрізняти органи рослини, називати їх;

Перегляд файлу

                                                                          Комунальний заклад « Мирчанський заклад 

                                                                           загальної середньої освіти І – ІІ ступенів –

                                                                           заклад дошкільної освіти » , вчитель 3 класу 

                                                                           Велика Т.В. предмет « Природознавство»                                             

Тема. Будова рослин. Рослини — живі організми

Ціль : ознайомити учнів із різноманітністю груп царства рослин, виділити їх характерні особливості; поглибити поняття «рослини – організми»; сформувати уявлення про значення кожного органа (кореня, стебла,листків, квіток, плодів з насінням) для рослини, про особливості живлення і дихання рослин; уміння розрізняти органи рослини, називати їх; формувати вміння логічно міркувати, правильно висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль; виховувати критичність і доказовість мислення, естетичне сприймання рослин, моральну відповідальність за збереження рослинного світу, любов та повагу до рослин - символів України.

Обладнання: роздатковий матеріал — гербарії різних трав'янистих рослин з усіма органами, квітучі кімнатні рослини, таблиці, малюнки «Органи рослини», схеми «Живлення рослин», «Дихання рослин», зразки пророщеної учнями вдома квасолі.

                                                          Хід уроку

I. Організаційний момент. Хвилинка спостережень

-     Яка пора року настала?

-     Як змінилися рослини? Чому?

-     Які птахи відлетіли?

-     Яка сьогодні погода?

ІІ. Перевірка домашнього завдання

-     Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи? (вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються)

-     Розкажіть, яке значення мають рослини у вашому житті .(прикрашають кімнати, дають кисень, дають плоди, які вживаємо в їжу)

-     Чому рослини називають зеленим дивом Землі?

-    Для чого природі потрібні гриби і бактерії?

-   Як пов’язані між собою організми і нежива природа?

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

1. Гра «Назвіть рослину»

На городі нога стоїть,                                                                                                                    На нозі голова висить.                                                                                                                                  Куди сонечко повернеться,                                                                                                                      Туди голова нахилиться. (Соняшник)

Навесні красується білим цвітом,

а в жнива — червоним плодом. (Вишня)

І маленькі, і старенькі

Влітку, взимку, навесні

Всюди вдягнені гарненько

У зелені сукні всі. (Ялинка)

Стрімко вибігли на гору

Дві подружки білокорі.

Дощик їм полоще кіски.

Звуть подружок цих... (берізки).

З-під снігу свій листочок

До сонця простягну

І синіми дзвіночками

Вітаю я весну. (Пролісок)

За хатою у садочку,

У зеленого листочка,

Та в червоних намистах

Стоїть пава молода.

І збігаються всі діти,

Щоб на неї поглядіти.

За намисто кожен — смик!

Та й укине на язик. (Калина)

-     Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що спільного між цими рослинами, а також поговоримо про їх значення для життя на Землі.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Хвилинка уяви.

Робота в групах «Ліс», «Луг», «Поле», «Город», «Водойми».

Запросити групи дітей відповідно до їх назви в ліс, луг, поле, город, водойму.  

-     Заплющте очі. Спробуйте уявити рослини, які там ростуть, хто їх вирощує.

(Учні обговорюють питання в групах, а доповідач висловлює думку групи. Експерти фіксують спільні погляди і пропонують узагальнену відповідь.)

У природі є багато видів рослин. Одні з них вирощують люди. Це культурні рослини. Інші ростуть самі. Це дикорослі рослини. Так, діти, у природі є багато видів рослин. Але у них є щось спільне.

2. «Мозковий штурм»

-     Що є спільного у всіх рослин? (стебло, листочки, корінь, квітка)

3.Робота з підручником ( с. 77 – 83).

-  Пригадайте ! Частиною якої природи є рослини? Пригадайте, чим відрізняються дерева, кущі, трав’янисті рослини.

 - Наведіть декілька прикладів листяних і хвойних дерев.

4 . Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Рослини дуже різноманітні за будовою. Серед рослин розрізняють водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні і квіткові. Всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, листок, квітка, плід з насінням.

-     Розглянемо таблицю «Органи рослин».

1. Корінь рослини. Він знаходиться у ґрунті. За допомогою кореня рослина живиться поживними речовинами.

2. Стебло. На ньому є листки, квіти, плоди. По стеблу поживні речовини рухаються до листків, квітів і плодів.

Ці речовини підтримують життя рослин. Стебло може бути зеленого або коричневого кольору.

3. Листки, які найчастіше бувають зеленого кольору. Вони можуть бути гладенькі, шорсткі, округлі чи зазубрені.

4. Квітка. У кожної рослини вона різна за величиною, формою і кольором. За допомогою кольору квіти приваблюють до себе комах, які запилюють їх.

5. Плід. Запилена квітка перетворюється на плід.

Плоди також бувають різні за кольором і виглядом. Горіхи, яблука, сливи — це плоди. За допомогою насіння з плодів рослин розмножуються.

(Розглянути рослини з гербарію і перелічити всі частини рослини.)

4. Практична робота.

1. Робота в парах.

Учні розглядають паростки квасолі, які вони пророщували вдома, розкладають їх у тому порядку, в якому вони розвивались з насінини. Потім за допомогою запитань одне одному називають всі інші частини квасолі, яких не побачили в досліді.

2. Учні разом з учителем розглядають дві гілочки однієї рослини. Одна з них стояла у підфарбованій синькою воді, інша — у звичайній.

-     Що побачили?

-     Чому гілочка, що стояла у підфарбованій воді, стала всередині такого самого кольору, як вода? (Вода від кореня рухається по стеблу.)

-     Це перший спосіб живлення. Від кореня вода несе поживні речовини до інших коренів.

Другий спосіб живлення такий : під дією сонячної енергії рослини самі утворюють поживні речовини — цукор і крохмаль — у своїх листках із води й вуглекислого газу.

                   Фізкультхвилинка

Дерева високі-високі,

Травичка низенька-низенька.

Вітер дерева колише-гойдає,

То вправо, то вліво їх нахиляє,

То вперед, то назад нагинає.

А птахи летять, відлітають,

А діти тихенько за парти сідають.

5. Робота з підручником.

- Подивіться довкола себе – і ви побачите величезну кількість організмів : тварин, рослин, грибів. Людина – також організм, частина живої природи. Для того щоб орієнтуватися  у світі організмів, учені поділили їх на царства : Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії.

- Поміркуйте! Які ознаки властиві організмам?

- Усім організмам потрібна їжа як джерело енергії для життя і розвитку. Однак способи живлення рослин і тварин дуже різняться. Тварини живляться іншими організмами, які вони невтомно вишукують. А рослини нікуди не поспішають. Усе , що їм необхідно для живлення ,є в довкіллі. Для живлення рослинам потрібні : сонячне світло як джерело енергії, повітря, вода і солі з ґрунту.

Рослини , як і всі інші організми , дихають, розмножуються, ростуть і розвиваються.

  • Запам’ятайте  ! Рослини – це організми , яким властиві  живлення, дихання, розмноження, ріст і розвиток.

Здатність рухатися – важлива ознака всіх живих організмів. Рослини ,на відміну від тварин, здаються нам нерухомими, але вони рухаються, коли ростуть і розвиваються , повертають своє листя і квітки до сонця.

Прочитати текст «Рослини — живі організми» і дати відповіді на запитання.

   - Розгляньте малюнок 62 і назвіть етапи життя рослини.

   - Розгляньте малюнок 63 і розкажіть про дихання і живлення рослин.

   -  Запам’ятайте  ! Поживні речовини утворюються тільки на світлі.

   - Яким є значення рослин на Землі?

    - Запам’ятайте! Рослини створюють умови для життя на Землі!  

   

-         Що ще утворюється в листках під дією світла? (Кисень. Рослини виділяють його з повітря.)

-         Коли рослини виділяють кисень?

-         Коли рослини вбирають кисень?

-         Якими органами дихають рослини?

-         Чи рухаються рослини? Наведіть приклади.

-         Які ознаки всього живого є у рослин?

Висновки

- Рослинам властиві живлення, дихання, розмноження, ріст і розвиток.

- Рослини постачають у повітря кисень, необхідний для дихання.

- Про що ви дізналися в рубриці « Для допитливих»?

V. Закріплення та осмислення знань

 1. Робота в групах.

-         Доведіть, що рослини — частина живої природи.

-         Чому рослини не можуть жити без сонячного світла?

-         Доведіть, що рослини — джерело поживних речовин і кисню на Землі.

-         Як ви розумієте вислів : « Охороняти рослини означає зберігати життя на Землі»?

-         Поміркуйте! Складіть схему, яка ілюструє, що дають рослини тваринам і людині.

1. Гра «Так чи ні».

Корінь вбирає із ґрунту воду?(так)

У плоді утворюються поживні речовини? (так)

Насіння захищає плід від пошкоджень?(ні)

Стебло проводить воду від кореня до всіх органів? (так)

З листя утворюється плід? (ні)                                                                                                                      VІ. Узагальнення  й систематизація знань

Робота з таблицею «Значення органів для рослин».

Цікавинки.

-     А чи знаєте ви, що є рослини, які вважаються символами нашої держави?

-     Які рослини-символи ви знаєте? (калина, верба, барвінок, чорнобривці).

-     Так, справді, ці рослини є символами України. У народі кажуть: "Без верби і калини нема України".

Кожний народ має свої улюблені рослини-символи: для канадців це -  клен, для росіян — берізка, а для нас, українців, верба та калина.

Калина  є символом дівочої краси, кохання, вірності. З давніх-давен   вона – символ  рідної землі, батьківської хати. Тому й садять калину  біля хати, щоб не переводився рід, біля  колодязів, щоб вода була   здоровою і смачною. А посаджена на могилі калина — символ  пам'яті, туги за померлими.

Біля тину — калина, біля ставу — верба

Це — моя Україна, земля рідна моя.

Нахилилась вербонька до води,

 Зацвіла калинонька для краси,

Найдорожча для нас та земля,

 Де родились всі ми, ти і я.

Українці здавна шанують вербу. Де тільки не використовували! Із вер­бових колод майстри видовбували посуд, човни. Плели різно­манітні клітки, коши­ки, робили меблі, огорожі-тини.

На Вербному тижні  у церквах освячують вербові гілочки, а повернувшись додому, злегка вдаряють вербовими прутиками  всіх рідних, промовляючи:

Не я б’ю, верба б’є.

Великим  будь, як верба!

Здоровим , як вода, багатим, як земля,

а вродливим, як весна.

Освячену вербу тримають біля ікон. Верба  символізує силу, здоров'я і вроду людини.

Цікаво знати!

  • Звідки взялося так багато рослин?

           Легенда

В одному царстві росла прекрасна квітка. Всі милувалися її красою. Але квітка була сумна, бо не мала біля себе сусідів. Єдиною її втіхою була насінина, з якою вона розмовляла , яку голубила й колисала. Та однієї ночі безжальний вітер вирвав із рук квітки насінину і кинув у землю. Красуня дуже плакала, поливаючи насінинку дрібними сльозами. Але одного ранку сталося диво: там , де впала насінина , виросла чудова рослина, схожа на свою матір. З того часу квітка вже не була сама.  

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

Розгадування кросворда

1. Білі горошини на зеленій стеблині. (Конвалія)

2. Сидить баба серед літа, у сто сорочок одіта. (Капуста)

3. Що то за голова, що лиш зуби й борода? (Часник)

4. Повна діжка жита, п'ятачком накрита. (Мак)

5. Висить шапличок, а в тім шапличку сімсот козаків. (Соняшник)

6. Гілки рогаті, плоди крилаті. (Клен)

7. Квітка гарна розквітає, а торкнешся — всіх кусає. (Троянда)

8. Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)

-     Поділіть рослини, розгадані у кросворді, на дві групи. Дайте назву кожній групі.

(Робота в парах. Взаємоперевірка.)

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати статті підручника «Будова рослин», «Рослини — живі організми».

docx
Додано
22 грудня 2020
Переглядів
1010
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку