Тема уроку: Будова та різноманітність квіток Лабораторна робота № 9 «Будова та різноманітність квіток»
Мета: поглибити знання учнів про генеративні органи рослини; сформувати поняття про квітку як основний генеративний орган, вивчити будову квітки, їх різноманітність, біологічне значення; формувати вміння розпізнавані квітки одностатеві й двостатеві; розглянути різні форми квіток і звернути увагу на їхній тип симетрії; знаходити спільні ознаки в будові квіток різних рослин; розвинути вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвинути пізнавальний інтерес; виховувати бережне ставлення до природи.
Тема: Будова та різноманітність квіток Лабораторна робота № 9 «Будова та різноманітність квіток»
Мета: поглибити знання учнів про генеративні органи рослини; сформувати поняття про квітку як основний генеративний орган, вивчити будову квітки, їх різноманітність, біологічне значення; формувати вміння розпізнавані квітки одностатеві й двостатеві; розглянути різні форми квіток і звернути увагу на їхній тип симетрії; знаходити спільні ознаки в будові квіток різних рослин; розвинути вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвинути пізнавальний інтерес; виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання: таблиці «Будова квітки», «Різноманітність квіток», малюнки, кімнатні рослини з різними типами квіток, гербарій, живі осінні квіти.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок.
Методи та методичні прийоми: словесні( бесіда), лабораторні досліди, загально логічні.
Хронометраж уроку.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
II. Мотивація навчальної діяльності
Квіти - це найкращий витвір природи, які в рослин виникли задовго до того, як на Землі з'явилася людина. Іноді нам здасться, що квіти виникли для того, щоб ми могли ними милуватися й передавати найрізноманітніші почуття: любові, поваги.
Квіти пробуджують фантазію, повертають бадьорість, покращують настрій, їх дарують один одному у святкові дні.
В усі часи люди вшановували квіти. Про них написано багато пісень та віршів.
Слів на описи не грачу,
слоном не передаси їх земної безсловесної,
дивовижної краси.
Люди дивляться; п'яніють,
в них кохаються віки.
Нареченим їх дарують,
заплітають у вінки.
Ними кожен свою радість,
власне щастя назива,
Квіти часто нам говорять
втричі більше, ніж слова.
Проблемне питання. Доведіть, що квітка — найважливіший генеративний орган рослини.
IIІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Індивідуальні завдання
Біля дошки працює двоє учнів.
Завдання:
Для 1 -го учня: скласти схему «Способи вегетативного розмноження».
Для 2-го учня: розшифруйте терміни: вегетативні органи, генеративні органи, спора.
2. Бесіда за метолом «Мікрофон»
• Що таке розмноження?
• Які типи розмноження пластині для рослин?
• Яке розмноження називають вегетативним?
• Що лежить в основі вегетативного розмноження?
• Яке розмноження називають штучним?
• Яке біологічне значення вегетативного розмноження?
IV. Вивчення нового матеріалу
І. Пояснення вчителя з елементами бесіди
Типи квіток
Одностатеві Двостатеві Нестатеві
(є тичинки й (немає не тичинок,
маточки) груша, ні маточок)
абрикос ромашка,
сояшник
тичинкові маточкові
(є тільки тичинки) (є тільки маточки)
береза, кукурудза тополя, верба
Квітка — це пристосування,яке квіткова рослина утворила для статевого розмноження, саме тому її називають генеративним органом. Використовуючи модель квітки (додаток А), разом з учнями розбираємо її будову, для кращого запам’ятовування складаємо опорні схеми.
Квітка кріпиться до стебла квітконіжкою. Будова квітки: маточка, пічники, оцвітина (чашолистки й пелюстки).
Чашечка (сукупність чашолистків)
зрослолиста роздільнолиста
Віночок (сукупність пелюстків)
роздільнопелюстковий зрослопелюстковий
Оцвітина
(сукупність чашолистків і пелюсток)
проста (є лише подвійна подвійна (є і
чашолистки або пелюстки) чашолистки й
пелюстки)
Квітки без оцвітини називають голими.
Робота і зошитом
Учні підписують частини квітки та будову маточки й тичинки.
2. Різноманітність квіток
Розповідь з використанням таблиць, малюнків підручника та доповненням опорних схем у робочому зошиті
— Які рослини називають дводомними? однодомними?
Учні знаходять відповіді в підручнику, складають опорну схему.
Рослини
однодомні (чоловічі й жіночі Двоманітні(чолові-
квітки на одній рослині – огірок, чі й жіночі квітки на
кукурудза, береза,дуб) різних рослинах-
верба, тополя,
конопля)
Розрізняють квіти
правильні неправильні Асиметричні-
(актиноморфні) - (зигоморфні)- не можна прове-
можна провести можна провести сти жодної осі
дві й більше осей лише одну вісь симетрії-
симетрії (лілія,груша) симетрії (горох, гладіолус,
квасоля) канни, каштан
3. Повідомлення учнів творчої групи (учні підготували завдання заздалегідь, під керівництвом учителя)
НАЙБІЛЬШІ Й НАЙМЕНШІ
Найбільші квіти в рафлезії. Це рослина Індонезії і Філіппінських островів. Вона паразитує на коренях і стеблах тропічних рослин і назовні випускає дише квітку. її бутон схожий на головку капусти, а розтулена червона квітка складається з п'яти величезних пелюсток. Квітка має близько 1 м у діаметрі іі важить до 6 кг. Вона має сильний трупний запах, що приваблює мух і жуків. Іноді рафлезію називають квіткою слона, і не лише за її розміри. Роздавлюючи її плоди ногами, слони переносять насіння іі «висівають» його на своїх стежках.
Найменша квітка — не більша за головку булавки — у ряски безкорінцевої, яка живе в стоячих водоймах.
МЕКСИКАНСЬКА КВІТКА-РУКА
Уперше глянувши на мексиканське дерево під час цвітіння, людина відчуває, як по гіду в неї починають бігати мурашки: квітки дерева мають моторошну схожість із кистями рук людини, простягненими в усі боки.
Криваво-червоний колір робить їх настільки ж красивими, скільки зловісними. Не дивно, індійці мексиканського нагір'я ставляться до нього дерева з побожністю, а раніше відводили йому особливе місце у своїх релігійних обрядах. Цей тридцятиметровий велетень з родини шоколадних дерев, стовбур якого має до 2 м у діаметрі, часто трапляється у вологих мішаних лісах Мексики І Гватемали. Його квітки завбільшки з чималий кулак сидять у шкірястих чашечках, що мають 8—10 см у поперечнику. З такої чашечки піднімаються «зап'ястки» й «пальці», навіть з «нігтями». Ці «застиглі руки» (тичинка й маточка) витикаються з листя близько двох тижнів, після чого починають в'янути. У чашечці скупчується сік, смак якого нагадує смажений хліб з водою.
чашолистки пелюстки
квітконіжка Квітка квітколоже
маточки тичинки
V. Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Творча лабораторія»
Клас об'єднується в різнорівневі групи для виконання лабораторної робот.
Інструктивна картка
Тема: Будова й різноманітність квіток
Мета: формувати вміння описувати форму й зовнішню будову органів за планом;
розвивати вміння елементарного розрізняння, порівняння і визначення основних
ознак органів.
Обладнання та натуральні об'єкти: лупи; препарувальні голки; муляжі квіток; живі квітки для загальної та індивідуальної роботи
Хід роботи:
VI. Узагальнення й систематизація знань учнів
(робота в групах)
1. Методика «Асоціативний кущ»
Завдання
Складіть асоціативний куш до поняття «квітка» (схема).
2. Вставте пропущені слова.
* Головними частинами квітками є...
* Оцвітину квітки утворюють...
* Оцвітина виконує функцію...
* За симетрією квітки бувають...
* Якшо у квітці є чашечка й віночок, оцвітина називається...
* Квітка без оцвітини називається...
3. Знайдіть зайве слово й поясніть чому саме його ви обрали
Квітколоже, чашолистки, пелюстки, приймочка, маточка, тичинки.
VII. Підсумки уроку
Учні зачитують проблемне питання, описане на дошці, і дають на нього відповідь.
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати 18 параграф підручника, автор В.І. Соболь
Дати відповіді на запитання після параграфа.
Творче завдання: скласти кросворд «Квітка», підготувати цікаве повідомлення про суцвіття.
Додаток Б
Додаток А