Урок «Царство Гриби. Характерні риси грибів»

Про матеріал
Тема: «Царство Гриби. Характерні риси грибів» Мета: освітня – ознайомити учнів з особливостями будови та життєдіяльності представників царства Гриби, з їх різноманітністю та поширенням, значенням у природі і житті людини; виховна – естетичне та екологічне виховання, виховання бережливого ставлення до природи та її багатств; розвиваюча – розвиток пізнавального інтересу, наукового світогляду, уявлення про взаємозв’язки у живій і неживій природі, участь людині у цьому, вміння робити висновки і узагальнення.
Перегляд файлу

План-конспект уроку

Тема: «Царство Гриби. Характерні риси грибів»

 

Мета:

           освітня – ознайомити учнів з особливостями будови та життєдіяльності представників царства Гриби, з їх різноманітністю та поширенням, значенням у природі і житті людини;

            виховна – естетичне та екологічне виховання, виховання бережливого ставлення до природи та її багатств;

           розвиваюча – розвиток пізнавального інтересу, наукового світогляду, уявлення про взаємозв’язки у живій і неживій природі, участь людині у цьому, вміння робити висновки і узагальнення.

 

Хід уроку

I.  Актуалізація опорних знань.

  1. Які ознаки живого ви знаєте?
  2. Які способи розмноження ви знаєте?
  3. На чому заснована сучасна система класифікації, що таке бінарна номенклатура і хто її автор?
  4. Які царства живої природи ви знаєте?

 

II.  Мотивація пізнавальної діяльності.

  1.   Досі ми вивчали світ зелених істот, ім’я яким – рослини. Проте у природі існують живі організми, які також живуть поряд з нами, тісно поєднуючись в єдине ціле зі світом рослин. Багато століть не давали вони спокою вченим, які не знали, куди ж, до якого царства їх віднести. Зовні ростуть, як рослини, а живляться, як тваринний організм. Розмножуються спорами і не мають хлорофілу… Що ж це за істоти такі?

Це гриби.

  1. Давайте подумаємо, що вам спадає на думку, коли ви чуєте слово «гриб».
  2. Спробуйте намалювати гриб, як ви його уявляєте.

(Один з учнів виконує на дошці малюнок)

Висновок: зазвичай ви уявляєте гриб як щось з шапкою та ніжкою, знаєте, що є їстівні та отруйні гриби. Та чи тільки цим вичерпується їх різноманіття? Ось лише кілька фактів, які пов’язані з цим дивовижним царством:

 

  •         Згадаймо, як виглядає хліб, коли залежався.
  •         Згадаймо, як бродить варення, закваска.
  •         Згадаймо пиво, смачний та духмяний хліб.
  •         Згадаймо, що можна побачити на струхлявілих пнях, а часом – і на живих деревах.
  •         Іноді якась напасть псує врожай зернових, призводить до отруєнь, «антонового огню».
  •         Як неприємно, коли руйнується дерев’яна підлога або палуба корабля.
  •         Як неприємно, коли чорніють помідори чи картопля, втрачаються врожаї.
  •         Чи бачили ви, як аґрус, виноград, огірки тощо покриває борошно подібний наліт?
  •         Чи чули ви про антибіотик пеніцилін?
  •         Чи бачили ви, як мухи вкриваються білим пухнастим нальотом?
  •         Чи чули ви про грибкові захворювання?
  •         Чи знаєте ви, що таке лишайники?
  •         Чи чули ви про ЛСД?
  •         Чи їли ви тверді сири, кефіри?

 

Все це – справа «рук» грибів. Тож чи справді він такий простий – гриб?

(Демонстрація колекцій муляжів шапкових грибів).

Отже, щоб зрозуміти всі таємниці цього царства, слід познайомитися з ним ближче.

 

III.  Тема та завдання уроку.

На цьому уроці ви дізнаєтеся:

  1. Що таке гриби;
  2. Які вони бувають;
  3. Як розмножуються і скільки живуть;
  4. Яка їх будова і живлення;
  5. І  багато чого іншого…

 

IV. Формування нових знань і вмінь.

  1.   Учитель звертає увагу учнів на написані на дошці слова:

«Гриби – це винахід Диявола, придуманий ним для того, щоб викликати відчай у дослідників-ботаніків».

(Французький ботанік А. Вейон, 1727 р.)

Учитель: сподіваюсь, наші знання будуть настільки міцними, що ніякі витівки Диявола не завадять нам з впевненістю сказати, що ж таке гриб.

  1. Наука про гриби – мікологія.
  2. Спільні й відмінні риси грибів, рослин і тварин:
    •   Спільні ознаки у рослин і грибів:

-Міцна клітинна стінка;

-Необмежений ріст;

-Розмноження спорами.

  •   Спільні ознаки у тварин і грибів:

-Відсутній хлорофіл;

-Гетеротрофне живлення;

-У клітинній оболонці присутній хітин;

-Запасаюча речовина – глікоген;

-В обміні речовин присутня сечовина.

(Учитель коментує особливості кожної з наведених ознак).

Запитання: тож чи правий був ботанік? Хто вони – ці загадкові й водночас знайомі гриби?

  1. Місце грибів у сучасній системі класифікації, відділи грибів, поділ на вищі і нижчі.
  2. Типи живлення грибів (сапротрофи, паразити та ін.)
  3. Проблемне питання: гриб пеніцил зеленого кольору. Чи означає це, що він здатний до фотосинтезу?
  4. Типи розмноження грибів.
  5. Щоб знати, як розмножуються гриби, треба знати, як вони побудовані. Досвідчений грибник знає, що гриби мають грибницю. Та чи у всіх вона є?
  6. Опис будови гриба (грибниця, плодове тіло). Розповідь про гриби, що не мають грибниці (дріжджі). Багатоядерність, сумки, міцелій.
  7. Кількість грибів. Як довго живуть.

Учитель: про різноманітність та значення грибів поговоримо на наступних уроках. А зараз прийшов час підвести підсумки того, про що ми дізналися на цьому уроці.


V. Закріплення отриманих знань і вмінь.

  1.   Узагальнення: ГРИБИ – це безхлорофільні гетеротрофні організми, переважно багатоклітинні.
  2.   Закінчіть речення:

- Гриби – це окреме…

- Наука, що вивчає гриби – це…

- Гриби мають плодове тіло і …, якої немає у …

- За способом живлення гриби бувають …

- Розмножуються …

- Запасаюча речовина …

- В оболонці є …

- В обміні речовин наявна …

- Якщо гриб «скооперувався» з водоростю, це …

Якщо гриб «скооперувався» з кореневою системою, то це …

  1. Питання: що спільного і відмінного між грибами, рослинами і тваринами?
  2. То чи правий був ботанік? Як ви розумієте його слова?
  3. Чи можна сказати, що гриби – це «четвертий стан» клітинної живої матерії? Які ще три царства ви знаєте? Яке місце грибів у природі?
  4. Чи можна вважати, що гриби – всюдисущі?
  5. Закріплюючий «кросворд»:

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

е

т

е

р

о

т

р

о

ф

и

 

 

 

 

 

 

 

М

і

к

о

р

и

з

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

С

п

о

р

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

е

з

х

л

о

р

о

ф

і

л

ь

н

і

Л

и

ш

а

й

н

и

к

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Що вам запам’яталося найбільше? Чи відкрили ви для себе таємничий і загадковий світ грибів?

 

VI. Домашнє завдання.

 §

docx
Додано
11 червня 2020
Переглядів
829
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку