Тема. Це варто побачити: степ його краса в різні пори року.
Олександр Олесь. Степ. (літературне читання)
Степ. (природознавство)
Мета.
Формування ключових компетентностей: вміння вчитися (розвивати пам’ять, мовлення, мислення); загальнокультурна (здатність аналізувати, оцінювати досягнення української культури); громадянська ( виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю), екологічна компетентність. Предметних та міжпредметних компетентностей: комунікативної та літературної та міжпредметно- естетичної, екологічної. Формування наскрізних вмінь: читати з розумінням, уміти логічно обґрунтовувати позицію, висловлювати власну думку, уміти співпрацювати з іншими, оцінювати ризики, приймати рішення.
Матеріали до уроку
безкрайня даль висока трава неорана земля
краса степ
ковила перекотиполе
коні
Учням потрібно визначити на якій території розташована зона степів. Знайти і записати назви міст які знаходяться в даній зоні.
Спираючись на карту, та виконане попереднє завдання, визначити які з перелічених заповідників знаходяться у степовій зоні: Асканія-Нова, Медобори, Луганський, Український степовий, Чорноморський, Ялтинський, Поліський
Розділившись на групи, учням пропонується опрацювати матеріал:
І група малює словесну картину до вірша. ІІ група малює олівцями картину до поезії. (час обмежений)
а. конвалія, суниці, чорниці,барвінок, троянди, ковила.
б. незабудки, фіалки, тюльпани, типчак, тонконіг.
в. магнолія, проліски, підсніжники, пальма, кипарис.
2. У заповіднику Асканія - Нова мешкають такі птахи:
а. страуси, жайворонки, орли, перепілки, дрофи, фламінго.
б. глухарі, жайворонки, тетеруки, перепілки, орли.
в. качки, куріпки, дятли, лелеки.
3. Які з поданих тварин є типовими для степу?
а. зебра, кіт лісовий, пелікан, глухар.
б. вусач альпійський, рябчик, бурий ведмідь.
в. тхір, ховрах, степова гадюка, одуд, перепілка.
4. Які форми земної поверхні є в степовій зоні?
а. рівнини, горби, яри, балки.
б. рівнини, горби.
15. Завдання на розвиток мислення
Хлопцям : пояснити чому в степу живе багато тварин, які риють нори в землі та для чого вони це роблять?
Дівчатам: пояснити чому в степу живе багато тварин, які добре бігають, з чим це пов’язано?
16.Рефлексія
- З якою степовою твариною чи рослиною ви себе асоціюєте? Чому? Які труднощі траплялися б на вашому «життєвому» шляху? Як би ви як людина спробували б їм допомогти?
17. Домашнє завдання
- вивчити уривок вірша Олександра Олеся (на вибір);
- скласти план заходів по збереженню недоторканної природи зони степів.